Gå til innhold
Hundesonen.no

to vom or not to vom?

SilverJack

Recommended Posts

Jeg har blitt anbefalt vom som tilleggsfòr av flere bekjente, da dette skulle både gi mindre røyting og blankere pels.

Men da jeg snakket med min dyrlege i forrige uke fikk jeg beskjed om at Vom måtte jeg ikke finne på å bruke. Det var "et produkt laget av dyreavfall, og ikke er på noe vis fordelaktig for hunden".

Lurer på hva deres erfaringer og mening om dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilleggsmat har jeg god erfaring med både vom og de ulike pølsene til vom og hundemat. Slakteavfall er forøvrig også vanlig "ekstra" mat for bla sledehunder, og det finnes masser av hunder som fores bare på slikt fôr.

Om du skal bruke renvom eller slakeavfall er det vel anbefalt med vitamintilskudd også (provit selger bokser), men går du for vom og hundemat eller norwegian polar så er vel begge disse ferdig vitaminisert.

Ren fôring på vom er ikke bra for hunder, men vom og hundemat er såpass komplekst at det vil de fleste hunder leve godt på alene. I kombinasjon med tørrfôr burde det iallefall ikke by på problemer. Veterniærer er dessverre ikke alltid mateksperter.

Min veterniær ser ikke poenget med å klisse rundt med kjøtt, men hun kjenner jo flere pasienter som bruker det og har ikke videre dårlige erfaringer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer stort sett 50/50 med tørrfor og vom & hundemat. Ved høy fysisk belastning (feks snøekjøring i ferier) har jeg gitt vom for å få i Birk mer fett, han blir lett tynn i sånne tilfeller.

Jeg er kjempefornøyd med vom & hundemat til mine hunder, labbisen må begrenses for hun legger lett på seg.

Men alt i alt meget bra!

Lite avføring/lite lukt, blank pels og veldig matglade hunder :aww:

Vet at mangen vetrinærer fraråder å bruke v&h, mest tror jeg dette handler om uvitenhet dessverre. Jeg er ingen ernæringsekpert men jeg er ihvertfall "solgt" når det gjelder v&h.

Bruker både nr 25 og nr 33, som er fullvitaminisert på mine hunder.

http://www.vomoghundemat.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder elsker V&H, og det er jo hyggelig å gi vofsen sin noe den liker så godt. Selv har jeg sluttet med det. Hvis de ikke skulle legge på seg, skulle de ha bare en liten klump hver, den slukte de på sekunder og så begynte de å lete rundt og tigge for å få mer. Jeg hadde valget mellom sultne eller feite hunder! Med tørrfor spiser de bare det de trenger, setter jeg fram mer enn vanlig så blir det stående urørt. Jeg har tro på "naturlig" mat istedet for fabrikkframstilte pellets, men her i huset funket det dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder elsker V&H, og det er jo hyggelig å gi vofsen sin noe den liker så godt. Selv har jeg sluttet med det. Hvis de ikke skulle legge på seg, skulle de ha bare en liten klump hver, den slukte de på sekunder og så begynte de å lete rundt og tigge for å få mer. Jeg hadde valget mellom sultne eller feite hunder! Med tørrfor spiser de bare det de trenger, setter jeg fram mer enn vanlig så blir det stående urørt. Jeg har tro på "naturlig" mat istedet for fabrikkframstilte pellets, men her i huset funket det dessverre ikke.

Signeres. Blandet V&H og tørrfôr en periode, også. De kiloene jobber vi mot enda. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på "naturlig" mat istedet for fabrikkframstilte pellets, men her i huset funket det dessverre ikke.

Signeres. Blandet V&H og tørrfôr en periode, også. De kiloene jobber vi mot enda. :hmm:

Brukte dere begge V&H i kombinasjon med tørrfôr? Isåfall kan det være årsaken til vektoppgang da tørrfôr inneholder mye karbohydrater. Mye fett + mye karbohydrater = god fettlagring. Mye fett + lite karbohydrater = god fettforbrenning. Løsningen for mange kan være å kutte ut tørrfôr og heller øke mengden V&H. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker V&H mat Valpepølse som hovedfor til zita... KJEMPE fornøyd. Hun tar opp så mye næring fra det foret Noe som igjen gir lite avføring.

Hun elsker det å Puddelen er jo ikke kjent for å være matvrak.

Bare ett problem har du først begynt med dette så er :hmm: annet for noe poppulært.

En annen bra ting det er rimlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...