Gå til innhold
Hundesonen.no

DNA-testing av hund


Kristiin

Recommended Posts

Sitter og ser på Judge Judy, om jeg fant akkurat ut at du kan DNA-teste en blandingshund for og finne ut hvilke raser hunden er blanding av, morro.

Hva er Judge Judy, og hvordan mente de at de kunne DNA-teste for å finne rase? Jeg trodde teknologien "bare" kunne bekrefte/avvise foreldreskap om de hadde kandidaters DNA å sammenligne med, men mulig mye har skjedd siden sist jeg oppdaterte meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Judge Judy, og hvordan mente de at de kunne DNA-teste for å finne rase? Jeg trodde teknologien "bare" kunne bekrefte/avvise foreldreskap om de hadde kandidaters DNA å sammenligne med, men mulig mye har skjedd siden sist jeg oppdaterte meg?

Judge Judy - reality serie om amerikanere som saksøker hverandre for det meste. En dame saktsøkte en mann for og ha solgt henne en "chihuahua" men hunden hadde blitt så stor at den umulig kunne være en chihuahua, så hun hadde tatt en DNA-test som fant ut hvilke raser som var i hunden. Hun hadde fått svar på den DNA-testen hvilke raser som var i hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Judge Judy - reality serie om amerikanere som saksøker hverandre for det meste. En dame saktsøkte en mann for og ha solgt henne en "chihuahua" men hunden hadde blitt så stor at den umulig kunne være en chihuahua, så hun hadde tatt en DNA-test som fant ut hvilke raser som var i hunden. Hun hadde fått svar på den DNA-testen hvilke raser som var i hunden.

Det skjønner jeg simpelthen ikke, det finnes da ikke et eget DNA som heter dvergpuddel eller et eget DNA som heter jack russel terrier?

En skulle tro at disse testene ville vært aktivt i bruk hos politiet i forhold til de ulike sakene hvor eier må bevise at de ikke har en hund av ulovlig rase.

Jeg er ikke genetiker, men dette tror jeg simpelthen ikke på. Men jeg leser gjerne mer informasjon, om det finnes.

Ja, jeg tror det finnes firmaer som tilbyr slike tester - men jeg tror ikke på testene, med mindre noen kan gi meg overbevisende og logisk innføring i slik DNA-teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Judge Judy - reality serie om amerikanere som saksøker hverandre for det meste. En dame saktsøkte en mann for og ha solgt henne en "chihuahua" men hunden hadde blitt så stor at den umulig kunne være en chihuahua, så hun hadde tatt en DNA-test som fant ut hvilke raser som var i hunden. Hun hadde fått svar på den DNA-testen hvilke raser som var i hunden.

Ah, sånn som http://www.youtube.com/watch?v=4a4CDvK868w. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på Judge Judy, om jeg fant akkurat ut at du kan DNA-teste en blandingshund for og finne ut hvilke raser hunden er blanding av, morro.

Ja, man kan teste - men man kan ikke finne ut hvilke raser den er blanding av. Det er tull og fjas, og renrasede hunder med stamtavle som helt tydelig er rase A får tilbake resultater der de er blanding av rase E, F, G L og Z.

Som for eksempel her..

Eh, ja...

Edit: Første link er maken til Ingvild sin, nummer to er en ganske tydelig feilaktig konklusjon. Hvilken rase hunden "er" avsløres mot slutten. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan teste - men man kan ikke finne ut hvilke raser den er blanding av. Det er tull og fjas, og renrasede hunder med stamtavle som helt tydelig er rase A får tilbake resultater der de er blanding av rase E, F, G L og Z.

Som for eksempel her..

Eh, ja...

Edit: Første link er maken til Ingvild sin, nummer to er en ganske tydelig feilaktig konklusjon. Hvilken rase hunden "er" avsløres mot slutten. :whistle:

Jeg trodde nå at svart var ett dominent farge gen jeg da?

Artige greier med amerikanerne altså.. de tror jo på alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja...

Edit: Første link er maken til Ingvild sin, nummer to er en ganske tydelig feilaktig konklusjon. Hvilken rase hunden "er" avsløres mot slutten. :whistle:

Det jeg reagerte på i denne filmen, var da veterinæren sa at nå kom hun på en lang rekke sykdommer fordi hun "visste" hva hunden var blanding av. Eh, jaha? Hunden blir da ikke sykere eller friskere selv om man vet hva slags raser som er i blandingen og dermed hva slags sykdommer den kan være utsatt for. Om hunden skulle få symptomer på noe, burde da en veterinær kunne finne ut av hva det er, uavhengig av hva rasen/raseblandingen er "kjent for å ha".

At man er bevisst på hvilke sykdommer som ligger på rasen har jo med avl å gjøre - ikke at veterinæren skal få en lettere jobb med å finne ut hva som feiler hvert enkelt individ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja...

Edit: Første link er maken til Ingvild sin, nummer to er en ganske tydelig feilaktig konklusjon. Hvilken rase hunden "er" avsløres mot slutten. :whistle:

Den der satt jeg og lurte på også. Den kan da virkelig ikke være anleggsbærer av ståører om den er etter en dobbermann og labbis (eller var det golden?) Jeg får heller ikke den helt hvite fargen med lyse brune flekker til å stemme.

Men om man da skal "bevise" feks at blandingshunden man har ikke er noen ulovlige raser seg seg, vil da testen bli korrekt?

Jeg trodde nå at svart var ett dominent farge gen jeg da?

Jo i teorien så skal svart være det, men på min rase så gir det iblandt inntrykk av at det ikke er det.

Feks fins det helt kull etter svart far og brun mor, eller moren til hannhunden som jeg skal bruke nå som er brun etter to svarte foreldre, som igjen har foreldre som er svart og brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo i teorien så skal svart være det, men på min rase så gir det iblandt inntrykk av at det ikke er det.

Feks fins det helt kull etter svart far og brun mor, eller moren til hannhunden som jeg skal bruke nå som er brun etter to svarte foreldre, som igjen har foreldre som er svart og brun.

jo, men det betyr vel bare at de svarte hundene i slekta har vært bærere av brunt gen, da vil de jo være svarte av utseende men ikke nødvendigvis rent svarte genetisk". Men to brune hunder kan ikke gi svart avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men det betyr vel bare at de svarte hundene i slekta har vært bærere av brunt gen, da vil de jo være svarte av utseende men ikke nødvendigvis rent svarte genetisk". Men to brune hunder kan ikke gi svart avkom.

Stemmer det. Brunt kan ikke få svart, selv om det er svart bakover. Men svart kan gi brunt.

Men det har også blitt parret hunder som er helsvarte i 2 generasjoner hvor det da bare har kommet brune avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Brunt kan ikke få svart, selv om det er svart bakover. Men svart kan gi brunt.

Men det har også blitt parret hunder som er helsvarte i 2 generasjoner hvor det da bare har kommet brune avkom.

ja, for da har jo de helsvarte gitt videre de brune genene i to generasjoner, og plutselig slår det ut. Og så er det jo bare tilfeldig at alle valpene i kullet blir brune da. Kunne jo like gjerne vært bare en el to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Brunt kan ikke få svart, selv om det er svart bakover. Men svart kan gi brunt.

Men det har også blitt parret hunder som er helsvarte i 2 generasjoner hvor det da bare har kommet brune avkom.

Men om man hadde dna-testet(eller hva det nå en heter) fargen (slik som kan gjøres på aussien) er man sikre på at det hadde kommet frem svart da? altså jeg vet jo ikke om det gjelder flere raser, men aussien kan jo være merle men se helt renfarget ut/trico/bico hvor selv ikke den mest erfarne hadde sett det om ikke det var for gentestingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man hadde dna-testet(eller hva det nå en heter) fargen (slik som kan gjøres på aussien) er man sikre på at det hadde kommet frem svart da? altså jeg vet jo ikke om det gjelder flere raser, men aussien kan jo være merle men se helt renfarget ut/trico/bico hvor selv ikke den mest erfarne hadde sett det om ikke det var for gentestingen...

Du ser det på nesebrusken, dem brune har brun nese -da kan dem ikke være svarte. Og omvendt. Men dette begynner bli en helt annen diskusjon egentlig :whistle:

Men det er spennende å finne ut hvilken dna tester man faktisk kan stole på. Med tanke på at det skal ganske mange tester/prøver til med dna prøver der vi vet hva som er tilstedeværende.

Hvordan klarer dem da finne ut hva som er ett BC gen, eller Schäferhund gen?

Det er vel der jeg tror den gen testen til Pitbullen gikk feil, den fant farge genet og dermed havnet den på BC og Bosten som begge er svarthvite hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...