Gå til innhold
Hundesonen.no

DNA-testing av hund

Kristiin

Recommended Posts

Sitter og ser på Judge Judy, om jeg fant akkurat ut at du kan DNA-teste en blandingshund for og finne ut hvilke raser hunden er blanding av, morro.

Hva er Judge Judy, og hvordan mente de at de kunne DNA-teste for å finne rase? Jeg trodde teknologien "bare" kunne bekrefte/avvise foreldreskap om de hadde kandidaters DNA å sammenligne med, men mulig mye har skjedd siden sist jeg oppdaterte meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Judge Judy, og hvordan mente de at de kunne DNA-teste for å finne rase? Jeg trodde teknologien "bare" kunne bekrefte/avvise foreldreskap om de hadde kandidaters DNA å sammenligne med, men mulig mye har skjedd siden sist jeg oppdaterte meg?

Judge Judy - reality serie om amerikanere som saksøker hverandre for det meste. En dame saktsøkte en mann for og ha solgt henne en "chihuahua" men hunden hadde blitt så stor at den umulig kunne være en chihuahua, så hun hadde tatt en DNA-test som fant ut hvilke raser som var i hunden. Hun hadde fått svar på den DNA-testen hvilke raser som var i hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Judge Judy - reality serie om amerikanere som saksøker hverandre for det meste. En dame saktsøkte en mann for og ha solgt henne en "chihuahua" men hunden hadde blitt så stor at den umulig kunne være en chihuahua, så hun hadde tatt en DNA-test som fant ut hvilke raser som var i hunden. Hun hadde fått svar på den DNA-testen hvilke raser som var i hunden.

Det skjønner jeg simpelthen ikke, det finnes da ikke et eget DNA som heter dvergpuddel eller et eget DNA som heter jack russel terrier?

En skulle tro at disse testene ville vært aktivt i bruk hos politiet i forhold til de ulike sakene hvor eier må bevise at de ikke har en hund av ulovlig rase.

Jeg er ikke genetiker, men dette tror jeg simpelthen ikke på. Men jeg leser gjerne mer informasjon, om det finnes.

Ja, jeg tror det finnes firmaer som tilbyr slike tester - men jeg tror ikke på testene, med mindre noen kan gi meg overbevisende og logisk innføring i slik DNA-teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn som http://www.youtube.com/watch?v=4a4CDvK868w. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på Judge Judy, om jeg fant akkurat ut at du kan DNA-teste en blandingshund for og finne ut hvilke raser hunden er blanding av, morro.

Ja, man kan teste - men man kan ikke finne ut hvilke raser den er blanding av. Det er tull og fjas, og renrasede hunder med stamtavle som helt tydelig er rase A får tilbake resultater der de er blanding av rase E, F, G L og Z.

Som for eksempel her..

Eh, ja...

Edit: Første link er maken til Ingvild sin, nummer to er en ganske tydelig feilaktig konklusjon. Hvilken rase hunden "er" avsløres mot slutten. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan teste - men man kan ikke finne ut hvilke raser den er blanding av. Det er tull og fjas, og renrasede hunder med stamtavle som helt tydelig er rase A får tilbake resultater der de er blanding av rase E, F, G L og Z.

Som for eksempel her..

Eh, ja...

Edit: Første link er maken til Ingvild sin, nummer to er en ganske tydelig feilaktig konklusjon. Hvilken rase hunden "er" avsløres mot slutten. :whistle:

Jeg trodde nå at svart var ett dominent farge gen jeg da?

Artige greier med amerikanerne altså.. de tror jo på alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja...

Det jeg reagerte på i denne filmen, var da veterinæren sa at nå kom hun på en lang rekke sykdommer fordi hun "visste" hva hunden var blanding av. Eh, jaha? Hunden blir da ikke sykere eller friskere selv om man vet hva slags raser som er i blandingen og dermed hva slags sykdommer den kan være utsatt for. Om hunden skulle få symptomer på noe, burde da en veterinær kunne finne ut av hva det er, uavhengig av hva rasen/raseblandingen er "kjent for å ha".

At man er bevisst på hvilke sykdommer som ligger på rasen har jo med avl å gjøre - ikke at veterinæren skal få en lettere jobb med å finne ut hva som feiler hvert enkelt individ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja...

Den der satt jeg og lurte på også. Den kan da virkelig ikke være anleggsbærer av ståører om den er etter en dobbermann og labbis (eller var det golden?) Jeg får heller ikke den helt hvite fargen med lyse brune flekker til å stemme.

Men om man da skal "bevise" feks at blandingshunden man har ikke er noen ulovlige raser seg seg, vil da testen bli korrekt?

Jeg trodde nå at svart var ett dominent farge gen jeg da?

Jo i teorien så skal svart være det, men på min rase så gir det iblandt inntrykk av at det ikke er det.

Feks fins det helt kull etter svart far og brun mor, eller moren til hannhunden som jeg skal bruke nå som er brun etter to svarte foreldre, som igjen har foreldre som er svart og brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo i teorien så skal svart være det, men på min rase så gir det iblandt inntrykk av at det ikke er det.

Feks fins det helt kull etter svart far og brun mor, eller moren til hannhunden som jeg skal bruke nå som er brun etter to svarte foreldre, som igjen har foreldre som er svart og brun.

jo, men det betyr vel bare at de svarte hundene i slekta har vært bærere av brunt gen, da vil de jo være svarte av utseende men ikke nødvendigvis rent svarte genetisk". Men to brune hunder kan ikke gi svart avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men det betyr vel bare at de svarte hundene i slekta har vært bærere av brunt gen, da vil de jo være svarte av utseende men ikke nødvendigvis rent svarte genetisk". Men to brune hunder kan ikke gi svart avkom.

Stemmer det. Brunt kan ikke få svart, selv om det er svart bakover. Men svart kan gi brunt.

Men det har også blitt parret hunder som er helsvarte i 2 generasjoner hvor det da bare har kommet brune avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Brunt kan ikke få svart, selv om det er svart bakover. Men svart kan gi brunt.

Men det har også blitt parret hunder som er helsvarte i 2 generasjoner hvor det da bare har kommet brune avkom.

ja, for da har jo de helsvarte gitt videre de brune genene i to generasjoner, og plutselig slår det ut. Og så er det jo bare tilfeldig at alle valpene i kullet blir brune da. Kunne jo like gjerne vært bare en el to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man hadde dna-testet(eller hva det nå en heter) fargen (slik som kan gjøres på aussien) er man sikre på at det hadde kommet frem svart da? altså jeg vet jo ikke om det gjelder flere raser, men aussien kan jo være merle men se helt renfarget ut/trico/bico hvor selv ikke den mest erfarne hadde sett det om ikke det var for gentestingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man hadde dna-testet(eller hva det nå en heter) fargen (slik som kan gjøres på aussien) er man sikre på at det hadde kommet frem svart da? altså jeg vet jo ikke om det gjelder flere raser, men aussien kan jo være merle men se helt renfarget ut/trico/bico hvor selv ikke den mest erfarne hadde sett det om ikke det var for gentestingen...

Du ser det på nesebrusken, dem brune har brun nese -da kan dem ikke være svarte. Og omvendt. Men dette begynner bli en helt annen diskusjon egentlig :whistle:

Men det er spennende å finne ut hvilken dna tester man faktisk kan stole på. Med tanke på at det skal ganske mange tester/prøver til med dna prøver der vi vet hva som er tilstedeværende.

Hvordan klarer dem da finne ut hva som er ett BC gen, eller Schäferhund gen?

Det er vel der jeg tror den gen testen til Pitbullen gikk feil, den fant farge genet og dermed havnet den på BC og Bosten som begge er svarthvite hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tenker at en hund som er så ukomfortabel med håndtering at den knurrer bør slippe det. Den er uansett da ikke noe godt avlsemne, og bør slippe belastningen det er både å mengdetrene på det og bli tvunget til det i en litt masete situasjon som utstilling er. Det beste dere kan gjøre er å jobbe med tryggheten i ulike situasjoner, generell hverdagslydighet, jobbe i ulike miljøer og jobbe med trygghet rundt mennesker generelt. Hun har enda en god stund igjen av tenåringsfasen og mye som skal formes, og jeg ville utsatt alle eventuelle utstillingsplaner til hun har modnet en del og kanskje blitt tryggere. Hvis hun ikke blir tryggere med alderen og jobbing så ville jeg utelukket avl.
    • 1-årig tispe må stilles ut for å godkjennes ift avl. Mye egne meninger,men snill og god som familiehund. Hun liker IKKE at andre enn familie skal kjenne på kroppen. Se tenner går oftere bedre nå,men helst ikke. Godtar mer hvis folk tar seg litt tid til å bli litt kjent,og gir godbit først. Knurrer ved trening på å kjenne på kroppen/se på tenner,og det begrenser seg noe med mengdetrening på grunn av at knurring skremmer folk. Naturlig nok. Og det har hun erfart også,at da slipper hun,og folk trekker seg. Hvordan få trent på dette slik at hun kan få en vurdering av dommer uten å bli kastet ut?
    • Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...