Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange hunder er det "greit" å ha?


Raksha

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Nå blir jeg vel dømt nedenom og hjem. Like I care.

Jeg har 6 hunder hjemme (bor også alene). Og synes jeg får masse tid sammen med mine hunder. Nå har jeg jo 3 forskjellige raser og det er veldig individuelt hva de trenger.

Mine dalmiser trenger hjernestimuli hver dag. Dette gjør jeg på flere forskjellige måter: Hverdagslydighet, mat på gulvet eller bakken, mat i bokser som gjør at de må virkelig bruke hodet for å forstå hvordan de skal få maten, jakt på laser osv osv. Jeg bruker en time på dem omdagen til dette. Da er det kun de 2 jeg driver med.

Myndene krever generelt lite når det kommer til hjernestimuli. De synes livet er flott når de har fått rast fra seg i skogen eller i hagen. Hundene mine får lov til å løpe i 10 min før jeg reiser på skolen eller jobb, så 1-2 timers tur i skogen etter at jeg har kommet hjem. før de legger seg får de løpe i 10 min. Da er de absolutt fornøyde med dagen. Jeg har funnet ut at mine mynder elsker å jakte på laser og jeg bruker dette hver dag.

Så lenge mine hunder er glade, friske, er rolige osv ser jeg ikke noe problem med å ha så mange. Jeg intresserer meg for hunder og legger også opp hverdagen min til det. Jeg har fast kennelplass hos ei som kjenner mine hunder veldig godt hvis jeg skal på en utstilling hvor jeg må overnatte.

Jeg mener at så lenge man faktisk har tid og råd til å ha hunder, så ser jeg ikke problemet med å ha 6-10 hunder.

Døm meg gjerne som dere vil. Men dere kjenner ikke mine hunder og vet ikke hvordan de har det.

Ja det er mange som har hunder som ikke skulle hatt det, men det er også mange som har hunder som også er flinke med hundene og egner seg absolutt til å ha hund. Det er forøvrig opp til hver enkelt å dømme hvor mange hunder man faktisk klarer å ta vare på og gi et godt liv...

Sikkert OT, men. Hva er jakt på laser? Betyr det at du har en liten lykt med sånn rød prikk som hundene jakter på? I såfall ville jeg ikke kalt det trening eller stimulering på noen måte. Bare så det er sagt. Det er jo bare en tullegreie som skrur opp bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig opp til hver enkelt å dømme hvor mange hunder man faktisk klarer å ta vare på og gi et godt liv...

Jeg er ganske sikker på at både Åsnes-damen og hun med de 50 belgerene mente at de klarte å ta vare på og gi alle sine hunder et godt liv. Mener du fortsatt at det er opp til hver enkelt å bedømme? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert OT, men. Hva er jakt på laser? Betyr det at du har en liten lykt med sånn rød prikk som hundene jakter på? I såfall ville jeg ikke kalt det trening eller stimulering på noen måte. Bare så det er sagt. Det er jo bare en tullegreie som skrur opp bikkja.

Vel hunda blir slitne i hodet og synes det er morsomt. Er ikke det poenget at hundene skal ha det gøy? I så fall har jeg virkelig misforstått. For jeg trodde jo selvfølgelig at så lenge hundene har det gøy og blir slitne så er det en form for stimuli. Det er jo en stimuli for katter lixom? Eller har vet'ene også tatt feil der? Btw hundene MÅ faktisk bruke hodet når de leker med laser. Det blir det samme som når en jakthund jakter i mine øyne. Og mine hunder er oppspilt under leken, men er mer eller mindre døde etterpå.

Jeg er ganske sikker på at både Åsnes-damen og hun med de 50 belgerene mente at de klarte å ta vare på og gi alle sine hunder et godt liv. Mener du fortsatt at det er opp til hver enkelt å bedømme? :ahappy:

Det som irriterer meg 2ne er at uvitende folk som ikke kjenner vedkommende og hundene, ikke har sett hvordan de har det osv dømmer en ut og nedenom.

Men som sagt jeg vet hva jeg har kapasitet til. Hadde jeg ikke klart å holde hundene mine hadde nok dyrebeskyttelsen og mattilsynet tatt fra meg hundene for lengst.

Nok fra min side. Si hva dere vil i really dont care as my dogs have a nice life. Har dere noe mer å si om mitt hundehold oppfordrer jeg dere virkelig til å ta en tur til meg først og se hvordan hundene min faktisk har det :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hunda blir slitne i hodet og synes det er morsomt. Er ikke det poenget at hundene skal ha det gøy? I så fall har jeg virkelig misforstått. For jeg trodde jo selvfølgelig at så lenge hundene har det gøy og blir slitne så er det en form for stimuli. Det er jo en stimuli for katter lixom? Eller har vet'ene også tatt feil der? Btw hundene MÅ faktisk bruke hodet når de leker med laser. Det blir det samme som når en jakthund jakter i mine øyne. Og mine hunder er oppspilt under leken, men er mer eller mindre døde etterpå.

Det som irriterer meg 2ne er at uvitende folk som ikke kjenner vedkommende og hundene, ikke har sett hvordan de har det osv dømmer en ut og nedenom.

Men som sagt jeg vet hva jeg har kapasitet til. Hadde jeg ikke klart å holde hundene mine hadde nok dyrebeskyttelsen og mattilsynet tatt fra meg hundene for lengst.

Nok fra min side. Si hva dere vil i really dont care as my dogs have a nice life. Har dere noe mer å si om mitt hundehold oppfordrer jeg dere virkelig til å ta en tur til meg først og se hvordan hundene min faktisk har det :ahappy:

Du, jeg synes at du går i forsvarsposisjon her før folk i det hele tatt har angrepet deg?

Det er ikke SÅ mye forskjell i antall når det gjelder 6 hunder, og 4 hunder(som de fleste her synes er greit å ha). Hvilke raser du har spiller også en rolle. Jeg kan ikke se at noen har angrepet deg her, og utifra hva jeg har fått med meg her på forumet, så kan ikke jeg se noen årsak til at dine hunder skulle lide på noen måte.

:drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg 2ne er at uvitende folk som ikke kjenner vedkommende og hundene, ikke har sett hvordan de har det osv dømmer en ut og nedenom.

Men som sagt jeg vet hva jeg har kapasitet til. Hadde jeg ikke klart å holde hundene mine hadde nok dyrebeskyttelsen og mattilsynet tatt fra meg hundene for lengst.

Nok fra min side. Si hva dere vil i really dont care as my dogs have a nice life. Har dere noe mer å si om mitt hundehold oppfordrer jeg dere virkelig til å ta en tur til meg først og se hvordan hundene min faktisk har det :drool:

Poenget mitt var rett og slett at det er ikke opp til hver enkelt å bedømme hvor mange hunder man kan ha. Disse to sakene er et eksempel på det - de tenker neppe at så mange hunder er for mange i all den tid de stadig holder på, ikke sant. Det finnes også kommuner med restriksjoner på hvor mange hunder som kan finnes i et hushold. Jeg kommenterte ikke DITT hundehold, kun din uttalelse om at det var opp til hver enkelt, så du trenger ikke å gå i forsvarsposisjon.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hvet at dette ikke er med i tråden, men må bare spørre.

Hva synes dere om oppdrettere som har mange hunder og det eneste de driver på med er utstilling?? Hvor mange skal man tilate der?

ja si det :ahappy: er i hvertfall en del oppdrettere (veit ikke om de driver kunn utstilling) har med seg en haug av hunder og bur. Men de kan jo eie mange, men ha de hos forvert.. :drool: kanskje de stiller hunder de har solgt før, hvis eier ikke vil gjøre det selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en del jeh hvet om som har i hvertfall 6 hunder hjemme, og de driver bare med utstilling.

Hvis de er oppdrettere, driver de vel også med avl? Og da anser de vel utstilling som et avlsverktøy, eventuelt også at det er sosialt.

Hva mener du egentlig med at de bare driver med utstilling? Er det eneste aktiviseringen hundene får, som at de ikke får turer og annet?

Eller reagerer du på at de ikke brukes i annen sport? Er det i så fall raser en hadde forventet at majoriteten hadde drevet annen sport? For de aller fleste raser er faktisk bare selskapshunder, og for de aller fleste hunder er utstilling den eneste konkurranse de holder på med. Men det har vel ikke noe å si for hundeholdet som sådan?

Ble bare usikker på hva du mener, vil gjerne ha en utdyping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er oppdrettere, driver de vel også med avl? Og da anser de vel utstilling som et avlsverktøy, eventuelt også at det er sosialt.

Hva mener du egentlig med at de bare driver med utstilling? Er det eneste aktiviseringen hundene får, som at de ikke får turer og annet?

Eller reagerer du på at de ikke brukes i annen sport? Er det i så fall raser en hadde forventet at majoriteten hadde drevet annen sport? For de aller fleste raser er faktisk bare selskapshunder, og for de aller fleste hunder er utstilling den eneste konkurranse de holder på med. Men det har vel ikke noe å si for hundeholdet som sådan?

Ble bare usikker på hva du mener, vil gjerne ha en utdyping.

De får jo tur, men hvor ofte hvet jeg ikke. Men når man har 6 hunder og oppover, og har flere valpekull i året pluss at man har en jobb ved siden av. Synes ikke jeg at hundene får den oppmerksomheten de trenger. Og de jeg hvet om har store hunder som krevet sitt for og få ut all energien de har.

Det bryr ikke meg at de ikke konkurere i annen sport, de aller fleste hunder har et perfelt liv med og være en familie hund.

Er en del kenneler jeg hvet om også som har 5/6 hunder, de har krevende raser de også. Men de bruker en del tid på og stimulere hjernen. De konkurere ikke innenfor noe annet enn utstilling og driver med avel. Men der får hudene det de trenger.

Men det jeg synes var litt rart med tråden er det at for vanelige folk kan man ikke ha flere hunder en rund 5 da, men hvis man driver med avel er det en helt annen sak. En hund en en hund uansett om man driver med avel eller ikke:) Men det er bare det jeg mener :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får jo tur, men hvor ofte hvet jeg ikke. Men når man har 6 hunder og oppover, og har flere valpekull i året pluss at man har en jobb ved siden av. Synes ikke jeg at hundene får den oppmerksomheten de trenger. Og de jeg hvet om har store hunder som krevet sitt for og få ut all energien de har.

Det bryr ikke meg at de ikke konkurere i annen sport, de aller fleste hunder har et perfelt liv med og være en familie hund.

Er en del kenneler jeg hvet om også som har 5/6 hunder, de har krevende raser de også. Men de bruker en del tid på og stimulere hjernen. De konkurere ikke innenfor noe annet enn utstilling og driver med avel. Men der får hudene det de trenger.

Men det jeg synes var litt rart med tråden er det at for vanelige folk kan man ikke ha flere hunder en rund 5 da, men hvis man driver med avel er det en helt annen sak. En hund en en hund uansett om man driver med avel eller ikke:) Men det er bare det jeg mener :ahappy:

OK, da skjønner jeg hva du mener.

Noen mennesker har større kapasitet enn andre, noen lever og ånder for hundene sine og gjør ingenting annet enn jobb og hund, noen har løsninger vi ikke alltid har innblikk i (hundeluftere, hjemmekontor, andre ting som letter hundehverdagen), og noen har for mange hunder.

Jeg har dog ikke samme inntrykk som deg av denne tråden - at så lenge en parrer hundene er det greit å ha mange. Tvert imot har vel flere pekt på det at mange oppdrettere har mange hunder i sitt eierskap - men ikke besittelse. Jeg vet om oppdrettere i min rase som har både 20 og 30 hunder registrert i sitt navn, men bare to eller tre faktisk hjemme hos seg selv. Men om du bare ser de på utstilling, ser du at de stadig kommer tauende med nye hunder, stiller kanskje fire-fem-seks hunder på de største utstillingene, og gir et annet inntrykk enn realiteten er.

Dette bunner jo ut i det tråden starter med - hvor mange hunder er det greit å ha? Hvem skal få avgjøre det, hvem skal få definere hvor mye en hund trenger og når noen gir hundene sine for lite? Jeg forsøker å være forsiktig med å dømme andre som dårlige hundeeiere, selv om de har et annerledes hundehold enn jeg ville ønske for mine hunder. Men jeg har ingen problem med å si at jeg aldri vil være i stand til å ha tyve hunder i mitt hjem, og gi dem det de trenger, og er fascinert av de som klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg mener har vel rundt 15/20 hunder i sitt navn, men det er vel 7/8 hunder i hvertfall som bor hjemme hos seg.

Jeg vil ikke diskutere enkeltsaker jeg ikke kjenner på et offentlig forum hvor de involverte antagelig ikke er til stede - en må vel bare konkludere med at folk er forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer enn nok med å aktivisere og trene 2 hunder kjenner jeg, 1 voksen "usynlig" hund og en 7mnd hurramegrundt unghund. Jobber 100% og væl så det, så de går akkurat liksom. Prioriterer dem jo over det meste, trener eldstemann aktivt for jaktprøver og det krever mye tid. Hvis jeg var hjemmeværende så ville jeg trent begge to lenger hver dag, stilt på flere konkurranser og kost meg mer med de. Men ville ikke tenkt tanken på en til :ahappy: 2 er maks for aktiv trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal være forsiktig med å dømme folk på grunn av antallet hunder de har i huset. Virkeligheten er ofte noe annet en folks innbilninger.

Det finnes også alternativer hvor du kan aktivisere hundene sammen, både fysisk og mentalt.

Ofte har folk ordninger som gjør at antallet hunder ikke byr på problemer i det hele tatt, og som Emma nevnte tidligere i tråden så er det faktisk mange av de som har så mange hunder som lever og ånder for hundene, og ikke har noe spesielt de gjør utenom dette.

Det er enkelt og dømme når man ikke har kjennskap til en situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer enn nok med å aktivisere og trene 2 hunder kjenner jeg, 1 voksen "usynlig" hund og en 7mnd hurramegrundt unghund. Jobber 100% og væl så det, så de går akkurat liksom. Prioriterer dem jo over det meste, trener eldstemann aktivt for jaktprøver og det krever mye tid. Hvis jeg var hjemmeværende så ville jeg trent begge to lenger hver dag, stilt på flere konkurranser og kost meg mer med de. Men ville ikke tenkt tanken på en til :ahappy: 2 er maks for aktiv trening!

Hundre prosent enig i dette :D Men så har jeg liksom inntrykk av at det er ganske mange hundefolk som ikke jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hvet at dette ikke er med i tråden, men må bare spørre.

Hva synes dere om oppdrettere som har mange hunder og det eneste de driver på med er utstilling?? Hvor mange skal man tilate der?

Det må da være revnende likegyldig hvilen hobby vedkommende hundeeier har? Alt koker jo ned til det spesifikke hundeholdet og hvordan hverdagen er hjemme hos dem?

Har på følelsen av at andre mennesker (helst da ikke-hundefolk) mener at man er litt rar om man har to hunder, og har man tre, da er man virkelig ute å kjøre..

Hihi... ja, som min mor... Hver gang jeg forteller om en som har flere enn en hund så kommer det "ja, h*n har vel ikke noe familie eller barn davel..." Så ja, noen klarer ikke helt å forstå at andre kan ha et gedigent overskudd og mulighet til å ha mer enn en hund.

Jeg kan ikke helt se muligheten for at vi skal kunne sette et tall på hva som er en fornuftig mengde hund å ha. ALT har jo med vedkommende eier å gjøre. Og klart, når 2ne trekker inn disse triste sakene så blir man jo litt panisk etter å få satt en grense.

Men saken er den at man må ikke la slike triste tilfeller sette en maksgrense som vil berøre og gripe inn i livet til dem som faktisk fikser å ha mange hunder. Jeg kunne ikke drømme om å ha fler enn maks to, men det er pga mitt liv, min hverdag og mitt overskudd i denne hverdagen. Min private grense går når jeg ikke synes det er kjekt lengre, men bare mas. Da er grensen for mitt vedkommende, overskredet. Og selvsagt, dersom jeg plutselig satt i en annen situasjon med en hverdag hvor jeg bare jobbet med hund, bodde landlig til med gode utemuligheter så kunne jeg nok fort ha økt i antall hunder. Men det har med setting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører vel også til dem som ikke ser helt hvordan man skal kunne sette en absolutt grense. Alt har med omstendigheter, hunder og eier å gjøre. Likevel bør jo folk ha i bakhodet at omstendigheter kan endre seg, og en plan for hva man skal gjøre med hundene om den dagen skulle komme at man ikke kan ha alle lenger - det gjelder uansett hvor få eller mange hunder man måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...