Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


mushi

Recommended Posts

Nå har jeg en Chinese Crested tispe på ca to år. Samboer har gitt meg lov til å skaffe en til hund når vi får kjøpt oss hus, men han orker ikke styre mer med det enn å ha vetorett hvis jeg er helt ute på viddene med rasevalg :ahappy: Han er vel lei av all masinga hehe. Blir vel hund siste halvdel av 2010 eller begynnelsen av '11.

Jeg må få trent mer med hunden jeg har først, siden den sliter litt med båndagressivitet.

Det jeg setter på toppen av lista er at den skal være snill med andre dyr og hunder. Altså lett omgjengelig og jeg må ha muligheten til å gjøre litt "feil" uten at den tipper over til adferdsproblemer med en gang.

Det skal være en glad hund som liker mennesker og dyr :wub: Jeg liker at det er litt liv i bikkja, så den må være glad i å leke. :ahappy: Ikke bare ett surrehue som går i sin egen verden. :wub:

Jeg vil helst ha en hund som ikke røyter eller lukter, siden kattene produserer nok hår hehe. Er vant med pelsstell på hunden jeg har nå, men orker ikke sitte å gre bikkja en time hver dag. Fem-ti minutter, pluss klipping innimellom etc. går fint.

Jeg prioriterer ikke utstilling, så skal ikke se bortifra at hunden blir klippet ned hvis den har litt mye pels.

Det må være en hund uten for mange drifter, jeg vil helst at den holder seg så jeg kan se den når vi går tur, og ikke stikker etter alt som rører seg som hunden jeg har nå gjør.

Av aktivitet er det ganske varierende her. Sommerhalvåret går vi 1-2 timers tur hver dag. Høst når det er dårlig vær (nakenhund + regn er dårlig match :D), blir det 4-5 lange turer i uka (30-90 min, avhenging av vær), vinter blir det ca det samme, bare mer tulling og herjing for å holde varmen. Hehe. Jeg synes det er kjedelig å gå med hunden i bånd når vi går lenge, så kjører alltid til steder hvor hun kan gå løs i skogen.

Utenom lange turer er det gjennomsnittlig to små turer på femten min.

Jeg synes det er kjedelig med trening av triks etc, så det gjør vi nesten aldri. Småtrener på tur når vi møter situasjoner det trengs å trenes på.

Jeg har som regel med meg hunden overalt, på besøk til andre, på jobb, til byen, hvis vi skal i familieselskap etc.

Ble litt langt dette, men det er en veldig vanskelig problemstilling for meg. Har sikkert laget ørten rasetråder og er så lei av å være usikker!

Rasene jeg har sett litt på er Storpuddel, Mellompuddel, Bichon Havanaise, Chinese Crested PP, Bedlington Terrier (samboer er veldig usikker på denne), Chihuahua, Collie korthår, Eurasier, Golden Retriever, Fransk Bulldog og Petit Brabancon. Bare å foreslå andre raser hvis du synes de passer bedre.

Tittet på Cavalier også, men da ble vetoretten brukt.

Noen som har tips og sånt? :wub:

Jeg vil ikke ha en rase som er veldig utsatt for å bli syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med mellompuddel, men storpudler er ganske aktive hunder som trenger å brukes litt. I tillegg krever de endel mental aktivisering for å trives og bli slitne, ser du ikke er så glad i å trene triks. Da må du i så fall finne andre måter å aktivisere hunden mentalt på. Vil tro det samme gjelder collie?

Hvis det er noe spesifikt du lurer på ang Eurasier, er det bare å spørre :wub: Ellers vil jeg tro en Bichon Havanaise vil være et godt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon? :wub:

- De har ikke underull = ikke røyte perioder som andre hunder, men mister såklart døde hår.

- Elsker å gå lange turer og kan like så vell takle en rolig dag

- Har overhode ikke mange drifter

- De bli aldri gamle i hodet den forstand at de er leken livet ut

- De har en tendens til å tisse opp ned, nermed tiss i skjørtet bak på rumpen = rukt

Om du kan gjøre noen "feil" uten at de tipper over til å få adferdsproblemer spørs jo veldig hvilke feil du gjør. Om du ikke er konsekvent med oppdragingen kan de nok bli noen fæle monstre. Jeg hører nemlig mange dyreleger er redde for nettopp papillon for det er den rasen de er blitt bitt av før. Men hvilke "feil" som har oppstått når de ender opp slik, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårs Collien røyter en del da, ser du ikke ønsker det. Ikke mer enn hunder flest, men blir litt ekstra pels.

Jeg er klar over at den røyter, men klarer ikke helt slå den fra meg :( Har altid hatt en svakhet for kortisen, synes den er så slående vakker! Er det greie hår å fjerne, eller stikker de seg fast overalt?

Vet ikke med mellompuddel, men storpudler er ganske aktive hunder som trenger å brukes litt. I tillegg krever de endel mental aktivisering for å trives og bli slitne, ser du ikke er så glad i å trene triks. Da må du i så fall finne andre måter å aktivisere hunden mentalt på. Vil tro det samme gjelder collie?

Hvis det er noe spesifikt du lurer på ang Eurasier, er det bare å spørre :P Ellers vil jeg tro en Bichon Havanaise vil være et godt valg?

Jeg har hatt dverg- og mellompudler boende hos en venn før, så jeg har ett vist inntrykk av hvordan de er. Storpuddler har jeg kun møtt på tur og snakket litt med eierne, virker som veldig fine hunder! Har ikke anelse om hva de krever.

Eurasier har jeg og samboeren tittet på før vi kjøpte hunden vi har nå. Jeg har hørt at de er litt varierende i gemytt og mentalitet, stemmer dette? De virker også veldig reserverte, er de det mot eierne også? Vil gjerne ha en hund som viser mye glede :P Hvordan er hverdagen med en Eurasier?

Bichon Havanaise har jeg aldri møtt før, men de virker som greie hunder. Har møtt noen bichoner og de liker jeg ikke. Havanaisen virker kanskje litt daff...? Er veldig nysgjerrig på denne rasen. :(

Syntes Whippet høres ut som en rase som kan passe, men de røyter da.

Har fem katter, så whippet er nok utelukket. Veldig flott rase da! :P

*info om papillon*

Papillon virker litt for "ustabil". Virker som det er mye å passe på ved valg av oppdretter, og samboer er ikke helt positiv til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier har jeg og samboeren tittet på før vi kjøpte hunden vi har nå. Jeg har hørt at de er litt varierende i gemytt og mentalitet, stemmer dette? De virker også veldig reserverte, er de det mot eierne også? Vil gjerne ha en hund som viser mye glede :( Hvordan er hverdagen med en Eurasier?

Jeg har bare én Eurasier, en valp, så jeg kan dessverre ikke uttale meg så mye om variasjoner innad i rasen. Men de Eurasierne jeg kjenner, er stabile og trivelige hunder. Jeg kan anbefale deg oppdrettere på PM om du vil :P

Min er ikke særlig reservert av seg, og jeg tror det er litt på vei ut av rasen. Men så klart, Labradorer er de ikke, hvis du skjønner :P Uansett er de ikke reserverte mot flokken sin! Vår er en kosebamse og vi har veldig god kontakt. Vi er superfornøyde med bamsen vår, han har så langt stort sett vært en enkel og grei valp.

Du finner mer erfarne Eurasiereiere på http://eurasierweb.com/forum/ :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til så mangen av rasene du nevner i startinnlegget, men har et godt førsteinntrykk av Bichon Havanais (minus med pelsen) og mellompuddel. Ut i fra dine kriterier så ville jeg ha sjekket ut de ihvertfall.

Lykke til med rasevalg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at den røyter, men klarer ikke helt slå den fra meg :( Har altid hatt en svakhet for kortisen, synes den er så slående vakker! Er det greie hår å fjerne, eller stikker de seg fast overalt?

Synes selv at hårene fjernes greit med støvsuger og det er ikke mye hår igjen hos meg når jeg har støvsugd og vasket.

Så først nå at du skriver at du ikke liker å trene triks og slikt, er det sånn at du ikke liker å trene lydighet med hunden heller? En korthår er en hund som burde trenes ganske mye med, de krever en god del mentaltrening og jeg synes ikke at man skal anskaffe seg en korthår hvis man ikke er interessert i å trene lydighet/spor etc. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste innlegget ditt fikk jeg veldig lyst til å anbefale dverg/mellompuddel, og så kom jeg ned til der du listet opp raser du vurderte, og der sto den gitt :P Så da vil jeg bare si at jeg synes en kortklippet dverg/mellompuddel høres ut som et godt valg for deg. Jeg ville styrt unna den store, de er ganske anderledes. Ikke negativt anderledes, men mer krevende enn de små. Vet ikke hvilket kjønn du tenker på, men spesielt hannene kan være en håndfull.

Jeg har min første dverg nå (hatt to store tidligere), og vil si at hun er utrolig grei og enkel. Hun er nå 8mnd og har aldri laget noe problem! Hun stiller ikke spørsmål ved det jeg krever av henne, hun bare prøver så godt hun kan å spille på lag. Hun er rolig og flink hjemme, og sover snillt når hun er alene. Hun går løs på alle turer, det har aldri vært noe problem. Hun går overens med alle hunder, eneste er at jeg må beskytte henne mot de mest hardhendte, så ikke hun skades (hun er 4kg, går litt lett i stykker om hun får en stor hund over seg el.l).

Nå tror ikke jeg at alle nødvendigvis er så greie som min, men hun er nok ganske rasetypisk likevel. Pelsstellet, jeg har henne i en kort klipp, tar ca 1t hver 14. dag. Da bades, føhnes og klippes hun. Med kort klipp kladder det ikke, og det blir ikke noe børsting utenom disse stellene hvor hun klippes. Om ikke jeg hadde vært litt kravstor på klippen kunne hun bare blitt klippet med ett skjær (barbering) på snute og labber, og et annet (ca 1cm) på resten av kroppen, enklere blir det ikke. Men jeg vil ha litt "genser", "bukser", "nakke" og "topp", så jeg klipper dette med saks etter det er føhnet rett. Det går raskt når man får inn teknikken. Pelsstellet på en puddel blir altså hva man gjør det til. Og med dette stellet hver 14. dag er hun ren, hygienisk og utrolig kosevennlig :( Trenger jeg si at hun sover i senga mi om natta? :(

Dagens reklame! Lykke til med valget! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Havanaise har jeg aldri møtt før, men de virker som greie hunder. Har møtt noen bichoner og de liker jeg ikke. Havanaisen virker kanskje litt daff...? Er veldig nysgjerrig på denne rasen. :(

Daff :P ?!? Havanaisen er ikke akkurat kjent for å være daff, nei :( Fysikken og aktivitetsnivået kan vel sammenlignes med en jevnstor terrier. Men havanaisene er mildere i temperamentet enn terriere. Det høres ut som om havanais kan passe deg bra, sånn bortsett fra at jeg syns at de fortjener å få bruke hodet sitt litt også. De ikke ha veldig mye mental stimulans, men dette er veldig oppvakte og lærenemme hunder! Men om hunden får mye lek og kos, får jevnlig løpe løs i skogen og ellers være med rundt omkring, så blir den nok ikke understimulert heller.

Det må være en hund uten for mange drifter, jeg vil helst at den holder seg så jeg kan se den når vi går tur, og ikke stikker etter alt som rører seg som hunden jeg har nå gjør.

De fleste havanaiser holder seg i noenlunde nærhet av eier. Men dersom du allerede har en hund som løper etter alt som rører seg, så er det en viss fare for at havanaisen vil henge seg på hvis den andre hunden setter av gårde. Pablo liker ellers å løpe etter ender innimellom, men han er er mer interessert i å flytte litt på dem enn å få tak i dem (mer gjeting enn jakt). Han kan også gjerne bade sammen med endene uten å forsøke å fange dem. Sånn har de tidligere havanaisene mine vært også. Vi har vært nødt til å trene på å ikke løpe etter joggere, men det roet seg ved ettårsalderen, og nå kan han gå løs selv om folk jogger forbi. Så bare den store entusiasmen for barn roer seg litt også, så er vi i mål :P

Har du spørsmål om rasen, er det bare å spørre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt..jeg har to katter og to whippeter - no prob! :(

Hmm ja den ble jeg også faktisk veldig overrasket over?? Siden jeg kjenner flere med både whippet og flere katter i hus.

De går jo kjempe godt overens:) Og en liten ting til, Bedlington terrier er også beslektet Whippeten;)

Hærlig rase er nå whippeten hvertfall.

Lykke til i valget av rase:)

Kristin ( som deler husrom med 7 stk. av den slags)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet og katt er da ikke noe problem! Fikk en ca 5 mnd gammel kattunge for 1 mnd siden og det er kjempestas her i huset. De leker sammen og sover sammen. Så det ville jeg ikke bekymret meg for.

Du høres ganske lik til meg med hensyn til tur og trening. Er heller ikke spesielt glad i lydighet, men liker å gå lange turer med løs hund. Han holder seg i nærheten på tur. Og elsker alle på 2 og 4 bein. Jeg har hatt både puddel, schæfer og manchester terrier tidligere, og whipsen min er uten tvil den jeg er mest fornøyd med gemyttmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weaten terrier?

Liker ikke den så godt, men takk for tipset!

Synes det høres ut som en havanais jeg. Send PM til Havana, så får du sikkert masse info og svar på det du lurer på.

Det skal jeg se om jeg får gjort i løpet av uka. :)

Jeg har bare én Eurasier, en valp, så jeg kan dessverre ikke uttale meg så mye om variasjoner innad i rasen. Men de Eurasierne jeg kjenner, er stabile og trivelige hunder. Jeg kan anbefale deg oppdrettere på PM om du vil :P

Min er ikke særlig reservert av seg, og jeg tror det er litt på vei ut av rasen. Men så klart, Labradorer er de ikke, hvis du skjønner :P Uansett er de ikke reserverte mot flokken sin! Vår er en kosebamse og vi har veldig god kontakt. Vi er superfornøyde med bamsen vår, han har så langt stort sett vært en enkel og grei valp.

Du finner mer erfarne Eurasiereiere på http://eurasierweb.com/forum/ ;)

Takk for info! Er medlem på det forumet hvis jeg husker rett, men skal ta meg en skikkelig titt når jeg får tid :P Er de litt likt i gemyttet som andre stor spisshunder?

Kjenner ikke til så mangen av rasene du nevner i startinnlegget, men har et godt førsteinntrykk av Bichon Havanais (minus med pelsen) og mellompuddel. Ut i fra dine kriterier så ville jeg ha sjekket ut de ihvertfall.

Lykke til med rasevalg :wub:

Takk :) Skal definitivt sjekke ut de to rasene mer!

Synes selv at hårene fjernes greit med støvsuger og det er ikke mye hår igjen hos meg når jeg har støvsugd og vasket.

Så først nå at du skriver at du ikke liker å trene triks og slikt, er det sånn at du ikke liker å trene lydighet med hunden heller? En korthår er en hund som burde trenes ganske mye med, de krever en god del mentaltrening og jeg synes ikke at man skal anskaffe seg en korthår hvis man ikke er interessert i å trene lydighet/spor etc. ;)

Kanskje ikke en collie er helt lurt hvis den ikke trives så godt med kun tur. Holder bare på med vanlig hverdagslydighet, har aldri treningsøkter kun for mentaltrening hvis det er det du mener. Litt synd, for det er en utrolig flott rase!

*snip*

Dagens reklame! Lykke til med valget! :)

Høres jo akkurat ut som bikkja jeg har nå :P Hehe. Er jo bare å stelle begge samtidig så tar det bare litt lengre tid. Er jo vant til å stelle min hver 1-2 uker nå. :D Har du en bildetråd av hunden din? :P

(min sover også i senga hi hi)

*snip*

Har du spørsmål om rasen, er det bare å spørre :)

Sender deg noen spm i løpet av uka jeg! Tusen takk for flott svar!

Hmm ja den ble jeg også faktisk veldig overrasket over?? Siden jeg kjenner flere med både whippet og flere katter i hus.

De går jo kjempe godt overens:) Og en liten ting til, Bedlington terrier er også beslektet Whippeten;)

Hærlig rase er nå whippeten hvertfall.

Lykke til i valget av rase:)

Kristin ( som deler husrom med 7 stk. av den slags)

Jeg er klar over at bedlington er i slekt med whippet. Det blir nok ingen mynde-mynde i huset her dessverre. Tar ikke sjangs på å måtte omplassere en hund til pga. den ikke går med kattene.

-------

Er det noen pudler eller havanaiser i området som jeg kan treffe kanskje? :) Synes det er bedre å møte en eller fler utenom oppdretter, føler det plutselig blir så seriøst da he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke en collie er helt lurt hvis den ikke trives så godt med kun tur. Holder bare på med vanlig hverdagslydighet, har aldri treningsøkter kun for mentaltrening hvis det er det du mener. Litt synd, for det er en utrolig flott rase!

Nei, da synes jeg du burde holde deg unna korthåren :wub: Det er aktive hunder som elsker å jobbe og elsker å lære så jeg synes ikke det holder med kun tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at bedlington er i slekt med whippet. Det blir nok ingen mynde-mynde i huset her dessverre. Tar ikke sjangs på å måtte omplassere en hund til pga. den ikke går med kattene.

Nå er selvsagt alle hunder individer, men jeg tør nesten påstå at whippets er blant de mest kattevennlige rasene som finnes - i hvert fall når det gjelder husets egne. For øvrig vet jeg at det finnes en hel del som har eller har hatt kinesere og italienere sammen med stort hell.

gullet_elvis_400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo akkurat ut som bikkja jeg har nå Hehe. Er jo bare å stelle begge samtidig så tar det bare litt lengre tid. Er jo vant til å stelle min hver 1-2 uker nå. Har du en bildetråd av hunden din?

(min sover også i senga hi hi)

Bildetråd skal jeg få på plass, har ikke kommet så langt enda (har ikke noen særlig bra bilder av henne, dårlig kamera..). Men kan jo legge ut noen av de jeg har.

Er det noen pudler eller havanaiser i området som jeg kan treffe kanskje? Synes det er bedre å møte en eller fler utenom oppdretter, føler det plutselig blir så seriøst da he he.

Sendt pm!

Cec og Stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...