Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger figurant til MH i helgen


Benedicte

Recommended Posts

Jeg skal figurere på MH i helgen (edit, ikke i morgen), men vi trenger flere figuranter (med figurantutdanning såklart). Tror jeg er den eneste nå, og jeg kan desverre ikke klone meg selv (eller figurere for egne hunder) :whistle:

Dette er i Romeriket, send PM for mer info. Håper virkelig noen kan hjelpe til!

(Ps, det kan hende det er ledige plasser på MH'en, så man kan slå to fluer i en smekk ved å både hjelpe til og teste egen hund? :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg skal figurere på MH i morgen, men vi trenger flere figuranter (med figurantutdanning såklart). Tror jeg er den eneste nå, og jeg kan desverre ikke klone meg selv (eller figurere for egne hunder) :ahappy:

Dette er i Romeriket, send PM for mer info. Håper virkelig noen kan hjelpe til!

(Ps, det kan hende det er ledige plasser på MH'en, så man kan slå to fluer i en smekk ved å både hjelpe til og teste egen hund? :aww: )

Er vel flere som har FA/MH i helgen i det området...? (om jeg ikke tar helt fullstendig feil).

Bare litt nysgjerrig, er det virkelig noe som heter figurantutdanning ? Man må ha bestått en prøve/eksamen for å få være figurant ? Utrolig..

Man må gå kurs og man blir godkjent (og lagt ut i oversikt over godkjente figuranter) hos NKK. Er vel ikke så utrolig det da, vet "hvermansen" hva man skal gjøre som figurant? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener altså i helgen, ikke i morgen :ahappy:

Ja :whistle: *redigere*

Er vel flere som har FA/MH i helgen i det området...? (om jeg ikke tar helt fullstendig feil).

Jo, er visst det. Soppen her inne skal også gå MH, men tydeligvis et annet sted.

Jeg trodde ærlig talt at figurantene ikke hadde så stor oppgave at det var egene kurs for de, men hva vet vel jeg, aldri deltatt på en MH før. Men forstår jo nå hvorfor det er så få av de pr år :aww:

Det er jo viktig at figuranten vet hva h*n skal gjøre, slik at det blir best mulig for hundene som går testen og mest mulig likt.

Det er ikke bare bare å figurere, og man må vite hva man skal gjøre og hvordan. På figurantkurs lærer man dette, hvordan testene foregår, man trener på de ulike momentene osv. Når jeg tok figurantkurs var det MYE som var vanskelig og som vi måtte øve mange ganger på før vi mestret det. For min egen del skulle jeg gjerne ha håndplukket figurantene, for det er kjempeviktig at disse vet hva de driver med, hvertfall på avstandslek :aww: (hvor noen bare står der og såvidt vet åssen man leker med en hund, kaster seg nærmest mot hunden med en gang den våger å ta tak i fillen osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg trodde ærlig talt at figurantene ikke hadde så stor oppgave at det var egene kurs for de, men hva vet vel jeg, aldri deltatt på en MH før. Men forstår jo nå hvorfor det er så få av de pr år :ahappy:

Tror faktisk at en liten promille av hundenorge forstår hva en figurant skal gjøre. Det er ikke bare å dra skrammelet eller kjeledressen. Hvordan skal avstandslek gjennomføres, hva er tidsintervallene der? Hva gjør man om hunden ikke kommer til figuranten, skal man kle av seg spøkelsesdrakten mens hunden står å ser på, skal man se på hunden under momentene? (jeg bare spør).

Regla er slik (og ja, man trenger kursing for alle nivåene + elev-arbeid og ukeskurs for å bli godkjent som dommer):

1. Man blir figurant

2. Man blir testleder

3. Man blir dommer/beskriver (for ja, det heter beskriver for MH da dette ikke er en test men en mentalBeskrivelse).

Så det er faktisk ikke antall figuranter som gjør at det er få MH (eller FA for den del) i Norge, men antall testledere og ikke minst beskrivere/dommere.

Jo, er visst det. Soppen her inne skal også gå MH, men tydeligvis et annet sted.

Det er jo viktig at figuranten vet hva h*n skal gjøre, slik at det blir best mulig for hundene som går testen og mest mulig likt.

Det er ikke bare bare å figurere, og man må vite hva man skal gjøre og hvordan. På figurantkurs lærer man dette, hvordan testene foregår, man trener på de ulike momentene osv. Når jeg tok figurantkurs var det MYE som var vanskelig og som vi måtte øve mange ganger på før vi mestret det. For min egen del skulle jeg gjerne ha håndplukket figurantene, for det er kjempeviktig at disse vet hva de driver med, hvertfall på avstandslek :whistle: (hvor noen bare står der og såvidt vet åssen man leker med en hund, kaster seg nærmest mot hunden med en gang den våger å ta tak i fillen osv).

Vet at NHK har testehelg i området i helga.

Kjenner til det der. Og om jeg hadde bodd i området hadde jeg nok sikkert vært tilgjengelig :aww:

Og som du skriver, utførelse av avstandslek kan være alfa og omega for hvordan hunden takler momentet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer noe nytt for hver dag, takk takk damer :whistle:

Kunne ønske jeg kjente til mere ang MH, har jo villet teste min Sara i 4 år nå *sukk*

...oooOOO( men så var det nå engang oppdrettere som ikke registrerte hvite Boxere da :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Man lærer noe nytt for hver dag, takk takk damer :ahappy:

Kunne ønske jeg kjente til mere ang MH, har jo villet teste min Sara i 4 år nå *sukk*

...oooOOO( men så var det nå engang oppdrettere som ikke registrerte hvite Boxere da :aww: )

Bare koselig å opplyse andre om slikt :aww:

Få henne registrert i NOX da? Da kan hun delta :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Må hunden være registrert i NOX for å delta på Lp stevner nå ?

Fikk jo opprykk til kl 2 i 2008, men har lagt det is da babyen min meldte sin ankomst, men har lyst til å ta det opp igjen..

Er ikke 100% sikker, men mener at den må være det... Finnes sikkert andre som kan svare sikkert på det inne her på forumet :whistle:

Det er ganske nytt at NOX-registrerte hunder kan delta ved MH iallefall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ellers ble det en veldig dyr MH test for meg tenkte jeg da vet du, men fikk jeg slått de tingene der sammen så var det liksom greit.

Har veldig lyst på den MH testen så det frister veldig, og du er sikker på at hun da kan ta den med NOX registreringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker, men mener at den må være det... Finnes sikkert andre som kan svare sikkert på det inne her på forumet :icon_confused:

Det er ganske nytt at NOX-registrerte hunder kan delta ved MH iallefall :icon_confused:

Trodde ikke NOX-registerte hunder kunne delta på MH ? på NKK sin side står det kun at de har lov å delta på Funksjonsanalyse og Karaktertest. Håper det er NKK sin hjemmeside som ikke er helt oppdatert, hadde vært utrolig bra hvis NOX hunder kunne gått MH.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
For ellers ble det en veldig dyr MH test for meg tenkte jeg da vet du, men fikk jeg slått de tingene der sammen så var det liksom greit.

Har veldig lyst på den MH testen så det frister veldig, og du er sikker på at hun da kan ta den med NOX registreringen ?

Trodde ikke NOX-registerte hunder kunne delta på MH ? på NKK sin side står det kun at de har lov å delta på Funksjonsanalyse og Karaktertest. Håper det er NKK sin hjemmeside som ikke er helt oppdatert, hadde vært utrolig bra hvis NOX hunder kunne gått MH.. :icon_confused:

Etter å ha sjekket mine papirer så fant jeg dette:

Fra 1/1-09 er det åpnet for at NOX-registrerte hunder kan delta** i følgende prøvekategorier:

Karaktertest

Funksjonsanalyse

Brukshundprøve (nordisk program)

Blodsporprøver og bevegelige blodsporprøver

Fersksporprøver og bevegelige fersksporprøver

Da kan dere ikke delta på en MH men de andre som står listet opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Bare slenger inn et lite spørsmål her jeg:

Hvor og når kan man gå slike figurantkurs? Og hva er aldersgrensen på MH? :icon_confused:

Aldersgrense på hva? Hunder, figuranter, dommere?

For å bli figurant så tar man kontakt med klubber som arrangerer slike beskrivelser, de arrangerer også (som regel) figurantkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...