Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av hannhund


LeneG

Recommended Posts

Ser at det er mange her inne som sliter med å finne en bra hannhund til parring.

Når man endelig har funnet en bra hannhund, kan den da brukes flere ganger på samme tispe?

Det ser jo ut som de fleste vil ha forskjellig hannhund hver gang og jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan bruke den samme hannen hvis avkommet har blitt som ønsket.

Bare litt nysjgerrig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er mange her inne som sliter med å finne en bra hannhund til parring.

Når man endelig har funnet en bra hannhund, kan den da brukes flere ganger på samme tispe?

Det ser jo ut som de fleste vil ha forskjellig hannhund hver gang og jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan bruke den samme hannen hvis avkommet har blitt som ønsket.

Bare litt nysjgerrig :whistle:

Som regel så har jo en hund et visst antall feil og mangler, og da vil man jo gjerne unngå at hannhunden har de samme feilene, og gjerne at han da er en del bedre enn tispa på de områdene hun har svakheter, så de kompletterer hverandre. Så er det jo også sånn at ingen hund er lik, og svært få har vel tisper med nøyaktig de samme feilene, derfor er det som regel behov for å finne en enkelt hannhund til hver enkelt tispe for å hindre på best mulig måte å doble feil og å gjøre sitt beste for å utfylle de manglene man vet om. Samtidig er det jo også andre ting enn akkurat eksteriør som spiller en rolle, som f.eks. farge, derfor vil ikke jeg ha mulighet til å kunne velge samme hannhund til mine tisper ihvertfall, da jeg har forskjellige ønsker og behov for hver av dem, og forskjellige forhåpninger til hva de skal kunne produsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av min rase så er det en tispe som har hatt fem kull, hvorav tre har vært med samme hannhund. Hvorfor må nesten oppdretter svare på. Kanskje fordi de var svært fornøyd med kombinasjonen?(som har gitt flere champions og kun frirøntgede hunder når det gjelder HD) Men jeg har hørt folk spekulere i "what could have been" hvis oppdretter hadde valgt forskjellige hannhunder.

Interessant spørsmål du kommer med. Jeg kan i hvert fall se at det kan være interessant å bruke en hannhund mer enn én gang hvis det første kullet består av svært få valper, men jeg har ikke satt meg noe videre inn i problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man ønsker å forbedre avelen og ikke bare gjenta den..

Hvorfor forbedre noe hvis det er veldig bra? Da kan det jo hende det blir verre også, hvis man velger en annen hund?

Populasjonsgenetisk er det ikke så interessant å produsere masse helsøsken. For å beholde den genetiske variasjonen i rasen, er det viktig å ikke bare satse på de samme kombinasjonene om og om igjen.

Det var vel kanskje noe sånt jeg tenkte at spilte inn.

Hvor mye kan man produsere av helsøsken før man må tenke på den genetiske variasjonen?

Det er vel sikkert forskjellig fra rase til rase men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel kanskje noe sånt jeg tenkte at spilte inn.

Hvor mye kan man produsere av helsøsken før man må tenke på den genetiske variasjonen?

Det er vel sikkert forskjellig fra rase til rase men...

Helt klart forskjellig fra rase til rase. En enkelt oppdretter kan uansett ikke sikre den genetiske variasjonen i en rase, men alle bør bidra med sitt når de først skal ha valper på tispa si. Får man et kull med mer enn et par valper, ser jeg ikke den store grunnen til å gjenta kombinasjonen. Hvis valpene i det første kullet er bra nok til å brukes videre i avl, trenger man vel ikke lage flere - og er de ikke det, er det vel ikke så interessant å gjenta kombinasjonen uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvorfor forbedre noe hvis det er veldig bra? Da kan det jo hende det blir verre også, hvis man velger en annen hund?

Men det vet man ikke hvis man ikke prøver. Det blir jo svært lite variasjon i en rase om alle skal bruke se samme linjene for de har vist seg å være gode "produksjonsdyr". Målet med avel er jo at avkommene skal bli bedre individer enn sine foreldre, først da kan man snakke om vellykket arv og avl. For å kunne få den kunnskapen og fremgangen må man gjøre noen forsøk og kanskje bæskje seg litt på leggen underveis. Jeg har såpass tiltro til oppdrettere at de gjør alt de kan for at avkommene skal bli så gode både individer og raserepresentanter som mulig.

Det var vel kanskje noe sånt jeg tenkte at spilte inn.

Hvor mye kan man produsere av helsøsken før man må tenke på den genetiske variasjonen?

Det er vel sikkert forskjellig fra rase til rase men...

Her svarte Bardmand helt ypperlig på det jeg gjorde ett klønete forsøk på å formulere. I utgangspunktet skal ikke en hund dominere avelen mer enn 5% av populasjonen ifølge genetikeren P.E Sundgren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart forskjellig fra rase til rase. En enkelt oppdretter kan uansett ikke sikre den genetiske variasjonen i en rase, men alle bør bidra med sitt når de først skal ha valper på tispa si. Får man et kull med mer enn et par valper, ser jeg ikke den store grunnen til å gjenta kombinasjonen. Hvis valpene i det første kullet er bra nok til å brukes videre i avl, trenger man vel ikke lage flere - og er de ikke det, er det vel ikke så interessant å gjenta kombinasjonen uansett?

Det er jo mange som har flere kull på samme tispa. Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som har flere kull på samme tispa. Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente.

Jeg mener at det ikke burde være nødvendig å bruke samme hanhund på kull nummer to om det er mer enn et par valper i det første kullet. Er det en eller to valper, kan det jo være greit å gjenta kombinasjonen. Alle valpene etter en kombinasjon blir jo ikke like, så for å se potensialet i kombinasjonen trenger man kanskje mer enn et par valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man da klarer å lage et kull hvor alle hundene er frie for alt, de er bedre en sine foreldre dyr osv? Hvorfor er det da galt å kjøre samme kombinasjon en gang til?

Jeg vil jo si det kommer ann på rasens størrelse (antall individer) som er i avl osv... På en rase som er stor, og som har et stort antall avlshunder vil det jo ikke utgjør en SÅ stor forskjell om man kjører samme kombinasjon som det ville gjort på gårdshunden feks?

Ta Betty sitt kull som et eksempel. Her ble alle 4 valpene bedre en sin mor ekstriørmessig. 3 av 4 er hd røntget fri med A - alle 4 er patella frie og Betty er i tillegg øyenlyst fri (egentlig ikke så viktig, siden det ikke er et krav, jeg er bare hønemor :whistle: ), jeg kunne godt tenkt meg å se denne kombinasjonen en gang til, å hadde oppdretter bestemt seg for å kjøre samme kullet en gang til, så hadde jeg garantert kjøpt valp derfra!

Samtidig så ser jeg poenget, det er dumt å kjøre samme kombinasjon flere ganger, fordi man ikke vet hva tispen kan gi med en annen hannhund, det kan bli dårlig, det kan bli et bra kull.... men det finnes jo ingen garantier :-)

Jeg er egentlig ikke for å kjøre samme kombinasjon flere ganger, fordi vi da blir sittende med samme avlsmateriell som ved forrige kull, vi står på stedet hvil på en måte. Jeg er veldig glad for at vi kjørte en annen kombinasjon denne gangen på Lille My, fordi det viste seg at disse valpene (slik det ser ut nå, litt tidlig å si) har fått enda mer masse, og enda bedre hode, og ikke MINST har de fått bedre bakbensvinkler - som vi slet med på det forrige kullet hennes.

Det er rart dette med avl.

Jeg kjenner forresten en oppdretter som kjørte samme kombinasjon to ganger, hvor det første kullet ble gjennomsnittlig bra, mens det andre kullet ble skikkelig bajs. Hun sa faktisk, at hun aldri mer kommer til å kjøre samme kombinasjon flere ganger, fordi det aldri finnes noen garantier for hva tispen - sammen med hannhund kan gi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke burde være nødvendig å bruke samme hanhund på kull nummer to om det er mer enn et par valper i det første kullet. Er det en eller to valper, kan det jo være greit å gjenta kombinasjonen. Alle valpene etter en kombinasjon blir jo ikke like, så for å se potensialet i kombinasjonen trenger man kanskje mer enn et par valper.

Aha...Sånn å forstå :whistle: Litt treg i hjernebarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å gjenta kombinasjoner så er det få tilfeller jeg kunne tenkt meg det. Det måtte være om det var en kombinasjon jeg hadde stor tro på hvor det f.eks. kun kom én hannvalp og jeg kunne tenkt meg å beholde ei tispe, og den hannvalpen selvsagt viste seg å svare til forhåpningene jeg hadde til kullet i forkant. Utover det vil jeg hele tiden prøve å forbedre istedenfor å gjenta, og man oppnår ikke perfeksjon uansett, så man oppnår i mine øyne veldig lite ved å bli der man er og hele tiden gjentar seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til det som sies om at målet er å få avkom som er bedre enn sine foreldre. Jeg fikk en tankevekker av en dyktig foreleser, som sa noe sånt som så:

Målet er ikke å få avkom som er bedre enn sine foreldre, det er lett å oppnå ved å parre en skikkelig dårlig tispe med en bra hannhund, så vil flere av valpene trolig bli (noe) bedre enn sin elendige mor.

Målet er å få avkom som er bedre enn gjennomsnittet i rasen.

Hvis målet hele tiden er å forbedre gjennomsnittet, får en framgang. Topphunder kan ikke klare kun å få valper som er bedre enn seg selv, men de kan bidra til at gjennomsnittet blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Bare en liten kommentar til det som sies om at målet er å få avkom som er bedre enn sine foreldre. Jeg fikk en tankevekker av en dyktig foreleser, som sa noe sånt som så:

Målet er ikke å få avkom som er bedre enn sine foreldre, det er lett å oppnå ved å parre en skikkelig dårlig tispe med en bra hannhund, så vil flere av valpene trolig bli (noe) bedre enn sin elendige mor.

Målet er å få avkom som er bedre enn gjennomsnittet i rasen.

Hvis målet hele tiden er å forbedre gjennomsnittet, får en framgang. Topphunder kan ikke klare kun å få valper som er bedre enn seg selv, men de kan bidra til at gjennomsnittet blir bedre.

Bloody good point. Men når samme (?) foreleser også har sagt at det er kun de beste 50% som skal gå videre i avl, så er det nesten en del av forutsetningen i grunntanken.. tenker jeg, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloody good point. Men når samme (?) foreleser også har sagt at det er kun de beste 50% som skal gå videre i avl, så er det nesten en del av forutsetningen i grunntanken.. tenker jeg, liksom..

Jeg har det fra NKKs Oppdretterskole, mer konkret Astrid Indrebø. Og noen rasende festlige illustrasjoner! :whistle:

Jeg skulle likt å se gode argument for at en generelt skal bruke av den dårligste halvparten i en rase. Utskudd som representerer noe verdifullt finner en, men generelt burde de ikke ha noe i avl å gjøre - hva har de å videreføre? Utover at det er hyggelig med valper, at tisper blir roligere av et kull, at hannhunden er så snill, og andre for meg ikke-plausible argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...