Gå til innhold
Hundesonen.no

Beskytter hunden eieren sin?

Benedicte

Recommended Posts

Men hva sier de på Animal Planet...?

Det er sånt "amazing animal videos" hvor f.eks blandingshunden angrep en mann som kom ut av en lastebil og skulle slå eieren, og en hund angrep en fyr som skulle skyte eieren osv..

Jeg har nemlig spurt Runar Næss det samme spørsmålet. Veldig interessant svar jeg fikk, men vil vente og høre litt med andres synspunkter først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt "amazing animal videos" hvor f.eks blandingshunden angrep en mann som kom ut av en lastebil og skulle slå eieren, og en hund angrep en fyr som skulle skyte eieren osv..

Jeg har nemlig spurt Runar Næss det samme spørsmålet. Veldig interessant svar jeg fikk, men vil vente og høre litt med andres synspunkter først

Oki, takk! :) Men nå vet ikke jeg hvem Runar Næss er heller jeg da.... :oops:

Men ja, jeg har troen på at de beskytter eier og flokken! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg trur en hund ville ha beskyttet eieren sin, kanskje for å beskytte seg selv mot faren men alikevell. eieren = tryggheten til hunden, og det må forsvares. Ask har flere ganger knurret og utagert mot fremmede vi møter på tur, så to minutter etterpå kommer pleierskene fra galehjemmet oppi veien her og huker han med seg :roll: var visst ikke helt god i hode den mannen nei! han hadde brutt seg inn til flere i nærheten, og hvet jo aldri hva han kan finne på..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan prøve å svare jeg og... Tror dette kommer litt ann på hunden. Vil gjerne tro at mine hunder ville beskytte meg i en farlig situasjon, men har opplevd det motsatte med en hund. Den ble så redd (skremt) at den sprang inn på stuen og tisset.... Den var da voksen. Må jo og si at han var ikke sterk i psyken. Men der og da i den situasjonen så tok instinktene hans over og det beste for han var å løpe vekk fra en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er forskjellig fra hund til hund, men jeg har nok størst tro på at overlevelsesinnstinktet er sterkere enn flokkinnstinktet... Så hvis det er en fare så vil hundene prøve å redde sg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at hund vil prøve å beskytte flokken ja.Det gjelder vel alle flokkdyr?Jeg tror ikke det ligger noen edle motiver bak,jeg tror det er fordi det i naturen betyr liv eller død at flokken holdes samlet.Det er rent overlevelses instinkt.

På den annen side er det et kjent fenomen at en hund like gjerne kan komme til å angripe sin egen eier i en slosskamp.Den vil bare ha en slutt på den farlige konflikten og går på den svakeste.

Veldig vanskelig spørsmål...men jeg er sikker på Runar Næss har et bra svar! :) Hva svarte han? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et meget godt spørsmål, egentlig. Synd at jeg ikke vet svaret :)

Ingen vet nemlig svaret på hva som foregår inne i hodet på en hund, og det måtte vi visst for å vite hva den vil komme til å gjøre i en tenkt situasjon. Jeg tenker meg da en situasjon der eieren blir truet eller angrepet og hunden må forholde seg til dette. Hva vil den gjøre?

De fleste tror gjerne at hunden vil forsvare dem, og jeg pleier aldri ta fra noen den troen. For mange er bare TROEN på at hunden vil forsvare dem en stor beroligende faktor og bidrar til større selvtillit hos eieren - som bedrer evnen til å forsvare seg. Alle vinner her. Ingen grunn til å forandre på det.

Faktum er nok noe annerledes, siden de fleste hunder instinktivt vil tenke på seg selv først - og la eieren klare seg selv. Dette er bare ikke en særlig tiltalende tanke for hundeeiere, så de fleste avviser i dette øyeblikk denne setningen som reneste vrøvl :)

Men jeg har flere konkrete eksempler der store, "tøffe" hunder faller sammen som potetsekker under de rette (les:gale) omstedigheter. Men det er igjen helt situasjonsbetinget. En type overgriper kan få hunden til å angripe, mens en annen overgriper/situasjon får samme hund til å legge seg på ryggen. En type hund kan forsvare eieren med livet som innsats, mens en annen hund stikker ved synet av en trikkekonduktør. Det finnes mao. ALLE varianter.

Men en (1) ting er likt og like viktig for flokkdyr som hunder og mennesker: Primærinstinktene.

Ja, egentlig 4 ting, for å være mer nøyaktig:

1) Overlevelse

2) Skaffe mat

3) Territorier

4) Reproduksjon/ Sosialt system

(I den rekkefølgen)

Da ser vi at om overlevelsesinstinktet slår inn, så taper de tre andre prioritet. Mao., hvis et individ i sannhet er redd for å tape sitt eget liv eller helse, så er det som regel ikke i stand til å redde andres. Jaja - vi har Lassie & Hollywood og alle historiene der folk redder hverandre og dør selv, men hvis dette var normen, så hadde vi ikke laget film om det. Da hadde vi visst at det var sånn, men son ER det bare ikke. Verken med folk eller hunder - generelt sett.

Og ganske riktig er ikke vi mennesker hunder, men vi ER en del av hundens utvidede flokk. Vi ER en sosial partner. Vi kan kalle det flokk, familie, familiegruppe, utvidet flokk eller hva som helst, men i et godt hundehold er selvfølgelig hund og eier(e) knyttet til hverandre på en måte som vi bare ikke har noe godt ord for. Jeg kaller det ofte relasjon.

Det første JEG tenker på når jeg ser for meg en dramatisk situasjon, er hvordan jeg kan beskytte hundene mine. DET er nok mest realistisk :)

Beklager til alle desillusjonerte - men dette var fritenking i praksis. Ingen dyr kom til skade under skrivingen av dette dokumentet :D)

Mvh,

Runar

Visste egentlig ikke hva jeg selv trodde, men synsounktet ble vel litt forandret når jeg fikk svaret fra Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, står for den teorien jeg også. :)

Men hvorfor angriper da en hund overfallsmannen?

Hvis det er overlevelses instinktet som alltid er først, hvorfor ikke bare løpe vekk da?

For i noen tilfeller "beskytter" jo hunden eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Har hørt 3 triste/fæle historier hvor hunden ( en golden, 2 labradorer) lett rent fysisk kunne ha beskyttet eieren, men ikke gjorde forsøk en gang. :D

Den yngste hunden min, som er en rase som er brukt som guard i hjemlandet, har jeg heldigvis aldri vært i noen ubehageldige situasjoner med, men er veldig sikker på at han ville trådd til. :mrgreen: Og velger å leve i den troen. :)

Mye av effekten er vel også preventivt iom. folk gidder jo ikke teste om hunden kommer til å forsvare eieren/ huset e.l.

Men kineseren min, som jeg vel egentlig neppe hadde regnet med, har 2 ganger vist at han er interessert i å beskytte matmor 8)

Dette er jo en miniatyrrase (dvs min er 8 kilo da) som ikke skal ha noe guard egenskaper i følge standarden, (de varsler bare). Ene gangen innpåsliten, beruset og trolig psykotisk mann i skoggrensen i Oslo som fulgte etter oss og var ubehagelig, aggressiv og truende, andre gangen innpåsliten slibrig utenlandsk mann som ikke ville gå unna når jeg ba han gå vekk, sent på kvelden på øde plass (i Oslo øst). Begge gangene gikk hunden like ved og kunne fint stukket av. Han kom farende da jeg begynte å bli usikker og hevet stemmen og stillte seg foran meg og så ut som Cujo. (den sinnsyke rabieshunden fra Stephen King filmen..) Lagde fryktelig mye aggressiv lyd, gjorde seg "stor" og smalt villt i luften med tennene. Fulgte etter noen meter da mennene rygget forskrekket. Jeg ble helt paff. Han er normalt unnvikende og en psykisk svak, sensitiv hund. Men vanvittig mammadalt. Begge forsvant fort. :) Måtte ta meg sammen for å ikke gi noe slags belønnende signaler der. :) Vil jo ikke akkurat lære inn aggresjon :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyond: Jeg håper min ville reagert på samme måten dersom en mann kom og var truende i oppførselen. Fra hennes side tror jeg det hadde holdt med et knurr, for knurringa hennes er mer skremmende enn bjeffinga, tro det eller ei. Det høres ut som torden. Kult å være åtte mnd og høres ut som djevelen.

Jeg tror ikke hun ville gjort det nå, men kanskje om et par år, eller ett eller noe. Når hun klarer å oppfatte at det er en farlig situasjon, og prøver å skremme vekk en eventuell farlig mann.

Håper selvsagt hun ikke biter da, for da er det henne selv det går ut over. MEN så er man jo kanskje overstadig rusa om man prøver seg på ei jente med bikkje som er større enn et voksent mannfolk.

Jeg syns uansett størrelse at hunder som blotter tanngarden og krøller leppa opp til nesa er skikkelig ekle og skumle. Det er noe så sykt primitivt over det uttrykket at jeg veit ikke...hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyond: Jeg håper min ville reagert på samme måten dersom en mann kom og var truende i oppførselen. Fra hennes side tror jeg det hadde holdt med et knurr, for knurringa hennes er mer skremmende enn bjeffinga, tro det eller ei. Det høres ut som torden. Kult å være åtte mnd og høres ut som djevelen.

Jeg tror ikke hun ville gjort det nå, men kanskje om et par år, eller ett eller noe. Når hun klarer å oppfatte at det er en farlig situasjon, og prøver å skremme vekk en eventuell farlig mann.

Håper selvsagt hun ikke biter da, for da er det henne selv det går ut over. MEN så er man jo kanskje overstadig rusa om man prøver seg på ei jente med bikkje som er større enn et voksent mannfolk.

Jeg syns uansett størrelse at hunder som blotter tanngarden og krøller leppa opp til nesa er skikkelig ekle og skumle. Det er noe så sykt primitivt over det uttrykket at jeg veit ikke...hehe..

Hmm... LiLi også? :) hihi.. Er ganske sikker på at hun ville forsvart meg i alle fall.. Men ikke like sikker på om det ville hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja den som hadde prøvd på det må vel være kav idiot :) Hun kunne vel bare satt seg på en trussel. :)

Ja.. Jeg fikk nesten litt grøsninger selv. Han så helt ugjenkjennelig og psycho ut :-o Prøvde ikke å treffe med tennene, men så at han var seriøs liksom. Og han skvetter vanligvis av en flagrende plastpose :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når jeg tenker på svaret jeg fikk fra Runar, så har jeg liten tro på at Cita ville ha forsvart meg. Noen ganger kan det virke slik da, hehe. Vi gikk tur i mørket og det kom en full gjeng mot oss som ropte på meg og spurte om jeg ville være med dem på fest. Cita stormet fram og stod 1 meter foran dem og bjeffet og knurret. Skulle gjerne ønske å si at hun beskyttet meg, men jeg tror nok hun selv var usikker på dem, og derfor reagerte slik hun gjorde. Hadde hun ikke vært usikker hadde hun ikke brydd seg om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror at noen hunder skal beskytte eierene sine. Da bestemoren min var på tur med Dobermannen sin en kveld, kom det en, mildt sagt, påvirket mann bort og skulle holde rundt henne og egle seg inn på, da begynte hunden hennes å knurre skikkelig og flekke tenner, og mannen ble vettskremt og kom seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hunden min ville beskyttet meg ja, eller rettere sagt voktet over meg. Bra svar fra Runar, men dere kjenner meg- jeg tror ikke alt jeg hører. Jeg har opplevd flere tilfeller med både dachsen, jack russelen , to dobermenn og opptil flere jaktlabber hvor de har stilt seg foran meg og gjødd. Chanti (dobermann) gjorde det på kommando, den flinke bisken. Det er ikke spesielt tøft når en det står en dobermann foran deg og tripper med bust og flekker tenner og gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...