Gå til innhold
Hundesonen.no

Kasterering av hann hund

Ina

Recommended Posts

Vil også legge til det at andre hunder er usikkre på hvilket kjønn Aro er. Noen tisper fyker rett på han, og hannhunder flørter og rir på han fordi de ikke kjenner noen "mannelukt" av han. Dette er den største grunnen til at jeg er imot kastrering av "normale" hannhunder. Mangen tror at hannhunden blir den engelen etterpå, men det er ingen fasit for hvordan hunden blir etterpå...

Jeg hadde som sagt aldri kastrert en hannhund viss det ikke var en veldig god grunn... Og er han en "Einstein" (ene testikkelen ligger igjenn i buken) ville jeg bare fjernet den som lå i buken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til det at andre hunder er usikkre på hvilket kjønn Aro er. Noen tisper fyker rett på han, og hannhunder flørter og rir på han fordi de ikke kjenner noen "mannelukt" av han. Dette er den største grunnen til at jeg er imot kastrering av "normale" hannhunder. Mangen tror at hannhunden blir den engelen etterpå, men det er ingen fasit for hvordan hunden blir etterpå...

Jeg hadde som sagt aldri kastrert en hannhund viss det ikke var en veldig god grunn... Og er han en "Einstein" (ene testikkelen ligger igjenn i buken) ville jeg bare fjernet den som lå i buken...

Helt enig med deg. Det er derfor jeg har valgt å ikke kastrere blandingshannen min. Han oppfører seg veldig "normalt" og er ikke overhormonell på noe vis. Luktingen overlever jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et stort problem da, at andre hunder ikke vet vilket kjønn han er? Ero har ene steinen liggende i buken men jeg har ikke det spor lyst til å kastrere han. Han er jo en sånn en hærlig liten gutt som absolutt ikke er plaget at hormoner. Den eneste grunnen må jo være at det kan utvikle seg kreft raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et stort problem da, at andre hunder ikke vet vilket kjønn han er? Ero har ene steinen liggende i buken men jeg har ikke det spor lyst til å kastrere han. Han er jo en sånn en hærlig liten gutt som absolutt ikke er plaget at hormoner. Den eneste grunnen må jo være at det kan utvikle seg kreft raskere.

Har snakket med andre også, de har, som jeg, opplevd at hunden blir "mobbet" av andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet prisen for kastrering' date=' og om man kan få det dekt på forsikringa hvis den ene testikkelen ligger i buken?[/quote']

Husker ikke helt prisen, men vi fikk det tilbake på forsikringen iallefall. Vi har Storebrand forsikring, dyrlegne hjalp oss med å fylle ut riktig...

Hadde jeg vært deg hadde jeg fjernet den som lå i buken og latt den andre være igjenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Trodde de fjernet begge når de tok vekk den i buken.

De måtte gå inn på Aro to plasser når han ble kastrert så da rekner jeg med at de kan fjerne bare den ene...

Et lite tips viss dere gjør det, istedenfor lampeskjerm ta på han en t-skjorte og fest den med bukseseler. Mye mer behagelig for hunden :wink:

Her er Aro, bild er tatt med mob.

AroSting.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk kastrering anbefales svært sjelden av de fleste veterinærer nå. Grunnen til dette er at hormonene de får er kreftfremkallende. Det er heller ingen fasit at hunden blir lik av kjemisk og kirurgisk kastrering, så det er ikke en sikker løsning når det gjelder å finne ut hvordan hunden blir etter en kirurgisk kastrering.

Hva slags problemer som forhindres av kastrering varierer veldig. Stress i forbindelse med løpetidstisper kan forhindres siden det er en hormonelt betinget oppførsel. Aggressivitet er det ingen garanti for, det kommer ann på om det er hormonelt eller ikke.

Hvis man kastrerer for å forhindre markering innedørs bør dette gjøres så tidlig som mulig. Hvis man drøyer for lenge kan dette bli en innarbeidet vane som ikke forsvinner selv om hunden blir kastrert. Den vil fortsetteå gjøre det fordi den "alltid" har gjort det, ikke pga markeringen i seg selv.

Det samme gjelder hvis den rir og er veldig dominant. For å få fjernet denne adferden med kastrering bør kastreringen skje tidlig, før dette blir en vane.

Når man kastrerer en kryptokid hund så blir stort sett alltid begge testiklene fjernet. Hvorfor skal man la den ene være?

Jeg ser ingen god grunn for det, derimot mange godegrunner for å fjerne begge med en gang.

Kryptokisme er arvelig, hvis en slik hund tjuvparrer seg vil dette føre til at samtlige valper (både hanner og tisper) er bærere av kryptokisme, selv om de ikke viser tegn til dette selv og vil da føredette videre til samtlige valper de måtte få igjen, og sånn fortsetter det til linjen blir fullstendig stoppet.

Og når en hund har bare en testikkel vil den produsere mer hormoner enn en fullstendig kastrert hund, men mindre enn en ukastrert. Dvs at ukastrerte hanner vil ha ett like stort problem med å "plassere" hunden på rangstigen som med en fullstendig kastrert hund. Den vil sannsynligvis bli tatt for å være valp fremdeles og derfor bli behandlet deretter av andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kastrerer en kryptokid hund så blir stort sett alltid begge testiklene fjernet. Hvorfor skal man la den ene være?

Jeg ser ingen god grunn for det, derimot mange godegrunner for å fjerne begge med en gang.

Kryptokisme er arvelig, hvis en slik hund tjuvparrer seg vil dette føre til at samtlige valper (både hanner og tisper) er bærere av kryptokisme, selv om de ikke viser tegn til dette selv og vil da føredette videre til samtlige valper de måtte få igjen, og sånn fortsetter det til linjen blir fullstendig stoppet.

Og når en hund har bare en testikkel vil den produsere mer hormoner enn en fullstendig kastrert hund, men mindre enn en ukastrert. Dvs at ukastrerte hanner vil ha ett like stort problem med å "plassere" hunden på rangstigen som med en fullstendig kastrert hund. Den vil sannsynligvis bli tatt for å være valp fremdeles og derfor bli behandlet deretter av andre hunder.

Er det du mener her at andre hunder vil reagere likens på en hund som har fjernet ene tesikkelen og en som er kastrert?

Hvor tidlig bør man kastrert en hund hvor den ene testikkelen ligger i buken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina: ja, man kan risikere at andre hunder kommer til å reagere som om den hadde vært kastrert fordi hormonnivået vil være lavere enn på en ukastrert hund. (dette har jeg erfart med 3 hunder som eier valgte å beholde den ene testikkelen på)

Hvis man har en kryptokid hund så syns jeg ikke man bør vente særlig lenger enn til hunden er halvannet år, helst tidligere. Kreftfaren øker ganske kraftig så fort hunden blir kjønnsmoden og det er ingen grunn til å vente med kastreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina: ja' date= man kan risikere at andre hunder kommer til å reagere som om den hadde vært kastrert fordi hormonnivået vil være lavere enn på en ukastrert hund. (dette har jeg erfart med 3 hunder som eier valgte å beholde den ene testikkelen på)

Hvis man har en kryptokid hund så syns jeg ikke man bør vente særlig lenger enn til hunden er halvannet år, helst tidligere. Kreftfaren øker ganske kraftig så fort hunden blir kjønnsmoden og det er ingen grunn til å vente med kastreringen.

Oij, da lærte jeg og noe!! Jeg hadde forstått det sånn at det ikke hadde noen betydining. Så dæ har jeg ikke noe å angre på ang Aro siden 3 hunder opplever det samme med en testikkel...

Enig i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg jo ikke si noe om hvor mange hunder som har den ene testikkelen og som ikke har dette problemet da, men er det verdt å ta risken?

Mye mulig at disse tre hundene bare er ett unntak, det kan jeg ikke vite. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litz: Hva mener du med å kasterere en hund som ikke har "problemer" å være hannhund?

Hvis du leser starten på denne tråden, så står det hvorfor jeg har tenkt på dette. det var før jeg ikke viste at det tydligvis ikke var så vanlig som å kasterere katter og hester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at hvis hunden ikke stresser når det er løpetidstisper i nærheten, ikke er ekstremt dominant, ikke er aggressiv overfor andre hannhunder osv, så ser jeg ingen grunn til å kastrere.

Men hvis hunden er så "macho" at man har problemer med å kontrollere den når den møter hannhunder eller løpetidstisper så er det en god grunn til å kastrere.

Men problemene må da være hormonrelatert. Hvis det ikke er det så vil ikke adferden forandre seg selv om den blir kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at hvis hunden ikke stresser når det er løpetidstisper i nærheten, ikke er ekstremt dominant, ikke er aggressiv overfor andre hannhunder osv, så ser jeg ingen grunn til å kastrere.

Men hvis hunden er så "macho" at man har problemer med å kontrollere den når den møter hannhunder eller løpetidstisper så er det en god grunn til å kastrere.

Men problemene må da være hormonrelatert. Hvis det ikke er det så vil ikke adferden forandre seg selv om den blir kastrert.

Jepp! Når begynner man å merke dette på en hannhund? Min er jo bare valpen enda.. 7,5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg misforstod hva du mente jeg. (jeg trodde du ikke skjønte hva jeg mente med mitt første innlegg)

Men altså, hvis du ønsker å kastrere hannhunden din pga at den ikke skal brukes i avl, så ser jeg egentlig ikke noe negativt med det.

Om den forandrer seg veldig er vanskelig å si, det varierer veldig fra hund til hund, men det man må passe på er matvaner og mosjon. Kastrerte hannhunder kan være mer disponert for å legge på seg siden de ikke har hormoner som (tildels) styrer aktivitetsnivået. ehhh... litt vanskelig å forklare, og der er det også individuelle forskjeller fra hund til hund.

De kan også være mer utsatt for urinstein/nyrestein enn ukastrerte, men begge disse tingene kan man forebygge med mosjon og riktig fôring/fôrtype.

Pris for kastrering varierer fra sted til sted. På klinikken jeg jobber tar vi 2800,- for kastrering (prisen dobles nesten hvis det er en kryptokid hund) men hva de tar for det på Støren aner jeg ikke.

Når det gjelder det andre har nevnt her om at andre hunder kan ha vanskelig for å vite om det er hannhund eller tispe etter at den er kastrert, så må jeg bare si at jeg har aldri opplevd dette som noe stort problem. De gangene jeg har opplevd det som ett problem er når man møter hunder som er dårlig sosialiserte.

Når man møter hunder som til vanlig er veldig dominante kan det f eks bare være en fordel, siden de da ikke føler din hund som en "trussel".

(btw Ina, jeg er egentlig fra Singsås :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Når begynner man å merke dette på en hannhund? Min er jo bare valpen enda.. 7,5 mnd.

Det begynner vel å komme nå fremover vil jeg tro. Men hvis han er godt sosialisert så burde det ikke være noe problem overfor andre hannhunder. Hvordan han kommer til å reagere på løpske tisper er vanskelig å si, det er noe man bare må erfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan også være mer utsatt for urinstein/nyrestein enn ukastrerte, men begge disse tingene kan man forebygge med mosjon og riktig fôring/fôrtype.

Ble bare litt nysgjerrig. :D

Vet du hva dette kommer av? Fordi de markerer sjeldnere eller? :?

Hvordan virker mosjon på risiko? Mer er bedre?

Er det noen slike "bivirkninger" for tisper også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, nei jeg mente ikke at mosjon virket inn på det med nyrestein/urinstein. Mosjon virker inn på om hunden legger på seg eller ikke. :wink:

Ser at det kan være litt misvisende det jeg skrev der. My mistake.

Men på den annen side... alt dette henger sammen, en hund som er overvektig har større sjans til å få nyrestein enn andre hunder. Altså, jo mer fett en hund har på kroppen, jo mer må lever og nyrer jobbe for å skille ut avfallsstoffer, og jo hardere nyrene må jobbe jo større sjans er det får problemer med nyrene.

Nå skriver jeg dette sånn helt forenklet bare. Hvis noen er interessert kan jeg sikkert gå litt mer inn på det også (men det kan fort bli forvirrende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, nei jeg mente ikke at mosjon virket inn på det med nyrestein/urinstein. Mosjon virker inn på om hunden legger på seg eller ikke. :wink:  

Ser at det kan være litt misvisende det jeg skrev der. My mistake.

Men på den annen side... alt dette henger sammen, en hund som er overvektig har større sjans til å få nyrestein enn andre hunder. Altså, jo mer fett en hund har på kroppen, jo mer må lever og nyrer jobbe for å skille ut avfallsstoffer, og jo hardere nyrene må jobbe jo større sjans er det får problemer med nyrene.

Nå skriver jeg dette sånn helt forenklet bare. Hvis noen er interessert kan jeg sikkert gå litt mer inn på det også (men det kan fort bli forvirrende)

Åja.. Kan ikke noe om dette, så det er litt interessant. :) Har en voksen hanhund med sporadiske urinsten-plager. :P Syns det ble værre etter flytting på landet etter at han sluttet å markere hele tiden på tur. (Bor bare tisper i området nå så han syns vel ikke det er like viktig) , uten at jeg vet om det har noen sammenheng da. Men virker som han er bedre når vi har vært på besøk steder hvor han har markert oftere en periode. :? Han går på urinstenspesialfòr (Spesific precal) nå og er ikke tykk. Vet du om det er noe annet man kan gjøre for å hjelpe på det? Gir ikke rare godis, griseører og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...