Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynne?


HeraHiromi

Recommended Posts

For det første, tren kontakt, kontakt, kontakt. :)

Og tren mot kl 1, da bronsemerket er så og si det samme. Eneste forskjellene er at hinderet ikke er med i bronsemerkeprøven, og det er enkeldekk istedetfor fellesdekk. Man må heller ikke ha bronsemerket for å starte i kl 1. Bronsemerkeprøven er uoffisielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, tren kontakt, kontakt, kontakt. :)

Og tren mot kl 1, da bronsemerket er så og si det samme. Eneste forskjellene er at hinderet ikke er med i bronsemerkeprøven, og det er enkeldekk istedetfor fellesdekk. Man må heller ikke ha bronsemerket for å starte i kl 1. Bronsemerkeprøven er uoffisielt.

Takk for svar :)

Ja, vi trener kontakt hele tiden. Både ute og inne :) Hun er blitt kjempegod på det. så jeg er veldig stolt :):)

Da får jeg lese litt på kl. 1, så vet jeg hva det går i. Hun er jo bare 9 uker enda så det er jo lenge til. hehe, men tiden flyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
For det første, tren kontakt, kontakt, kontakt. :innocent:

Og tren mot kl 1, da bronsemerket er så og si det samme. Eneste forskjellene er at hinderet ikke er med i bronsemerkeprøven, og det er enkeldekk istedetfor fellesdekk. Man må heller ikke ha bronsemerket for å starte i kl 1. Bronsemerkeprøven er uoffisielt.

Fantastisk lese dette:) Har alltid trodd man måtte ha det først, men siden jeg aldri finner ett kurs som passer med når vi kan har vi jo aldri fått tatt den... Men da kan man jo bare begynne å trene på kl 1 da, og melde seg på når man tror man er klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er vel å starte med å lære inn de 19 grunnferdighetene.

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

4. Bakpartskontroll

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

12. Holde fast (uten å tygge)

13. Slipp

14. Kryp

15. Hals

16. Hopp

17. Luktdiskriminering

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Disse er da listet opp i anbefalt rekkefølge, både pga. vanskelighetsgrad, og at noen av de er relaterte!

Her får du altså svaret på spørsmålet ditt.

Selv har jeg gått tilbake til det, i håp om å få øvelsene til å sitte enda bedre enn de gjør fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk lese dette:) Har alltid trodd man måtte ha det først, men siden jeg aldri finner ett kurs som passer med når vi kan har vi jo aldri fått tatt den... Men da kan man jo bare begynne å trene på kl 1 da, og melde seg på når man tror man er klar?

Joda, i klasse 1 kan du melde på og starte når du vil, det kreves ingen inngangsbillett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk lese dette:) Har alltid trodd man måtte ha det først, men siden jeg aldri finner ett kurs som passer med når vi kan har vi jo aldri fått tatt den... Men da kan man jo bare begynne å trene på kl 1 da, og melde seg på når man tror man er klar?

Ang selveste bronsemerkeprøven så må man ikke ha gått kurs først. Eller det spørs helt på tilbudene. I klubben jeg er medlem av kan medlemmer komme den dagen prøven er og starte. Prøven der blir vel holdt 4 ganger i året, om jeg ikke tar helt feil.

Men man trener på en måte mot klasse 1 for det, for øvelsene er stort sett helt like (se første innlegget mitt).

Jeg har lyst til å prøve meg på bronsemerket før jeg hopper ut i klasse 1. Mest fordi det er uoffisielt og jeg vil ta det som en "test". Men det er jo smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er vel å starte med å lære inn de 19 grunnferdighetene.

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

4. Bakpartskontroll

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

12. Holde fast (uten å tygge)

13. Slipp

14. Kryp

15. Hals

16. Hopp

17. Luktdiskriminering

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Disse er da listet opp i anbefalt rekkefølge, både pga. vanskelighetsgrad, og at noen av de er relaterte!

Her får du altså svaret på spørsmålet ditt.

Selv har jeg gått tilbake til det, i håp om å få øvelsene til å sitte enda bedre enn de gjør fra før.

Bakparskontroll har hun ivertfall ikke :P Skikkelig valpekropp, ramler og snubler. hehe

Hva er Doggie Zen??

Og luktdiskriminering, hvilken øvelse trenger man det til i kl.1? *veldig grønn :) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakparskontroll har hun ivertfall ikke :P Skikkelig valpekropp, ramler og snubler. hehe

Hva er Doggie Zen??

Og luktdiskriminering, hvilken øvelse trenger man det til i kl.1? *veldig grønn :) *

Doggie-zen må du bare google... ellers står det om det et sted på Canis (husker bare ikke hva det var). Luktdiskriminering trenger heldigvis ikke enda..

Disse grunnferdighetene er ment for å klargjøre deg til alt innen lydighet. Så det holdet å velge det man trenger for nå.

Og bakpartskontroll er det bare å begynne å jobbe med.. skulle ønske jeg begynte tidligere! Og min er et år allerede. Men man har jo ikke hastverk heller! Det er jo mest fordi det er morsomt å trene noe at man gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakparskontroll har hun ivertfall ikke :P Skikkelig valpekropp, ramler og snubler. hehe

Hva er Doggie Zen??

Og luktdiskriminering, hvilken øvelse trenger man det til i kl.1? *veldig grønn :) *

Luktdiskriminering trenger man ikke før i LP3.

Doggie-zen er på en måte selvkontroll. At hunden lærer at den må gjøre noe før den kaster seg over tilgjengelig mat etc. Jeg bruker det mye i treningen, ved at jeg f.eks kaster leken fra meg, går øvelsene og sier "værsågod" og lar hunden få leke. Doggie-zen er da at hunden klarer å gjøre som jeg sier selv om hun kan velge å løpe rett og ta leken. Hun lærer å vente på værsågod-signal. Bruker det samme når jeg gir mat, hundene må sette seg og ta kontakt med meg før de får spise. Og på konkurranse hender det at jeg plasserer en skål med godbiter i utenfor ringen, og hunden må gå hele programmet for å få lov til å løpe og forsyne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luktdiskriminering trenger man ikke før i LP3.

Doggie-zen er på en måte selvkontroll. At hunden lærer at den må gjøre noe før den kaster seg over tilgjengelig mat etc. Jeg bruker det mye i treningen, ved at jeg f.eks kaster leken fra meg, går øvelsene og sier "værsågod" og lar hunden få leke. Doggie-zen er da at hunden klarer å gjøre som jeg sier selv om hun kan velge å løpe rett og ta leken. Hun lærer å vente på værsågod-signal. Bruker det samme når jeg gir mat, hundene må sette seg og ta kontakt med meg før de får spise. Og på konkurranse hender det at jeg plasserer en skål med godbiter i utenfor ringen, og hunden må gå hele programmet for å få lov til å løpe og forsyne seg.

Ja, dette har jeg lest litt om i boken 100% hverdagslydighet. Det virker bare helt fantastisk! Føler en del ting virker uoppnåelige, men vi får bare ta tiden til hjelp. Det er så mye jeg vil lære henne. Heldigvis begynner valpekurset på mandag :) Jeg kommer sikkert til å mase treneren ihel med alle mine spørsmål :D

Hunden min tar ting veldig fort, men jeg trenger virkelig hjelp til å få vite hvordan jeg kan utvikle henne. Når jeg ser på henne så tenker jeg av og til: Shitt! Hun kan bli en knallhund, men jeg må lære hvordan jeg gjør det :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jeg lest litt om i boken 100% hverdagslydighet. Det virker bare helt fantastisk! Føler en del ting virker uoppnåelige, men vi får bare ta tiden til hjelp. Det er så mye jeg vil lære henne. Heldigvis begynner valpekurset på mandag :P Jeg kommer sikkert til å mase treneren ihel med alle mine spørsmål :)

Har også lagt ut en link til deg på det andre forumet (for regner med at det var deg som burde angående luktdiskriminering) om hvordan øvelsen ser ut. Og det er slettes ikke uoppnåelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er vel mindre viktige, om det er kun LP man vil drive med:

14. Kryp

15. Hals

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å trene inn grunnferdighetene. Da får blir det mye enklere å lære hunden de ferdige LP øvelsene, klasse 1 øvelser som elite øvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt ut en link til deg på det andre forumet (for regner med at det var deg som burde angående luktdiskriminering) om hvordan øvelsen ser ut. Og det er slettes ikke uoppnåelig :P

Nei, tror ikke det var meg. Hvilket forum var det?

Disse er vel mindre viktige, om det er kun LP man vil drive med:

14. Kryp

15. Hals

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å trene inn grunnferdighetene. Da får blir det mye enklere å lære hunden de ferdige LP øvelsene, klasse 1 øvelser som elite øvelser :P

Takk for det. Vi får sette i gang :P Er jo begrenset hvor mye jeg får gjort nå, men vi får ta litt om gangen når hun er våken og hyper :twisted: Hun er faktisk 12 uker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doggie-zen er på en måte selvkontroll. At hunden lærer at den må gjøre noe før den kaster seg over tilgjengelig mat etc. Jeg bruker det mye i treningen, ved at jeg f.eks kaster leken fra meg, går øvelsene og sier "værsågod" og lar hunden få leke. Doggie-zen er da at hunden klarer å gjøre som jeg sier selv om hun kan velge å løpe rett og ta leken. Hun lærer å vente på værsågod-signal. Bruker det samme når jeg gir mat, hundene må sette seg og ta kontakt med meg før de får spise. Og på konkurranse hender det at jeg plasserer en skål med godbiter i utenfor ringen, og hunden må gå hele programmet for å få lov til å løpe og forsyne seg.

Så Doggie-zen er det samme som å bruke ekstern belønning...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...