Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynne?


HeraHiromi

Recommended Posts

For det første, tren kontakt, kontakt, kontakt. :)

Og tren mot kl 1, da bronsemerket er så og si det samme. Eneste forskjellene er at hinderet ikke er med i bronsemerkeprøven, og det er enkeldekk istedetfor fellesdekk. Man må heller ikke ha bronsemerket for å starte i kl 1. Bronsemerkeprøven er uoffisielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, tren kontakt, kontakt, kontakt. :)

Og tren mot kl 1, da bronsemerket er så og si det samme. Eneste forskjellene er at hinderet ikke er med i bronsemerkeprøven, og det er enkeldekk istedetfor fellesdekk. Man må heller ikke ha bronsemerket for å starte i kl 1. Bronsemerkeprøven er uoffisielt.

Takk for svar :)

Ja, vi trener kontakt hele tiden. Både ute og inne :) Hun er blitt kjempegod på det. så jeg er veldig stolt :):)

Da får jeg lese litt på kl. 1, så vet jeg hva det går i. Hun er jo bare 9 uker enda så det er jo lenge til. hehe, men tiden flyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
For det første, tren kontakt, kontakt, kontakt. :innocent:

Og tren mot kl 1, da bronsemerket er så og si det samme. Eneste forskjellene er at hinderet ikke er med i bronsemerkeprøven, og det er enkeldekk istedetfor fellesdekk. Man må heller ikke ha bronsemerket for å starte i kl 1. Bronsemerkeprøven er uoffisielt.

Fantastisk lese dette:) Har alltid trodd man måtte ha det først, men siden jeg aldri finner ett kurs som passer med når vi kan har vi jo aldri fått tatt den... Men da kan man jo bare begynne å trene på kl 1 da, og melde seg på når man tror man er klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er vel å starte med å lære inn de 19 grunnferdighetene.

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

4. Bakpartskontroll

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

12. Holde fast (uten å tygge)

13. Slipp

14. Kryp

15. Hals

16. Hopp

17. Luktdiskriminering

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Disse er da listet opp i anbefalt rekkefølge, både pga. vanskelighetsgrad, og at noen av de er relaterte!

Her får du altså svaret på spørsmålet ditt.

Selv har jeg gått tilbake til det, i håp om å få øvelsene til å sitte enda bedre enn de gjør fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk lese dette:) Har alltid trodd man måtte ha det først, men siden jeg aldri finner ett kurs som passer med når vi kan har vi jo aldri fått tatt den... Men da kan man jo bare begynne å trene på kl 1 da, og melde seg på når man tror man er klar?

Joda, i klasse 1 kan du melde på og starte når du vil, det kreves ingen inngangsbillett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk lese dette:) Har alltid trodd man måtte ha det først, men siden jeg aldri finner ett kurs som passer med når vi kan har vi jo aldri fått tatt den... Men da kan man jo bare begynne å trene på kl 1 da, og melde seg på når man tror man er klar?

Ang selveste bronsemerkeprøven så må man ikke ha gått kurs først. Eller det spørs helt på tilbudene. I klubben jeg er medlem av kan medlemmer komme den dagen prøven er og starte. Prøven der blir vel holdt 4 ganger i året, om jeg ikke tar helt feil.

Men man trener på en måte mot klasse 1 for det, for øvelsene er stort sett helt like (se første innlegget mitt).

Jeg har lyst til å prøve meg på bronsemerket før jeg hopper ut i klasse 1. Mest fordi det er uoffisielt og jeg vil ta det som en "test". Men det er jo smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er vel å starte med å lære inn de 19 grunnferdighetene.

1. Fokus (se på eier)

2. Targeting

3. Sitt

4. Bakpartskontroll

5. Utgangsstilling

6. Innkalling

7. Gå + se opp

8. Ligg

9. Stå

10. Bli (hold posisjonen)

11. Doggie-Zen

12. Holde fast (uten å tygge)

13. Slipp

14. Kryp

15. Hals

16. Hopp

17. Luktdiskriminering

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Disse er da listet opp i anbefalt rekkefølge, både pga. vanskelighetsgrad, og at noen av de er relaterte!

Her får du altså svaret på spørsmålet ditt.

Selv har jeg gått tilbake til det, i håp om å få øvelsene til å sitte enda bedre enn de gjør fra før.

Bakparskontroll har hun ivertfall ikke :P Skikkelig valpekropp, ramler og snubler. hehe

Hva er Doggie Zen??

Og luktdiskriminering, hvilken øvelse trenger man det til i kl.1? *veldig grønn :) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakparskontroll har hun ivertfall ikke :P Skikkelig valpekropp, ramler og snubler. hehe

Hva er Doggie Zen??

Og luktdiskriminering, hvilken øvelse trenger man det til i kl.1? *veldig grønn :) *

Doggie-zen må du bare google... ellers står det om det et sted på Canis (husker bare ikke hva det var). Luktdiskriminering trenger heldigvis ikke enda..

Disse grunnferdighetene er ment for å klargjøre deg til alt innen lydighet. Så det holdet å velge det man trenger for nå.

Og bakpartskontroll er det bare å begynne å jobbe med.. skulle ønske jeg begynte tidligere! Og min er et år allerede. Men man har jo ikke hastverk heller! Det er jo mest fordi det er morsomt å trene noe at man gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakparskontroll har hun ivertfall ikke :P Skikkelig valpekropp, ramler og snubler. hehe

Hva er Doggie Zen??

Og luktdiskriminering, hvilken øvelse trenger man det til i kl.1? *veldig grønn :) *

Luktdiskriminering trenger man ikke før i LP3.

Doggie-zen er på en måte selvkontroll. At hunden lærer at den må gjøre noe før den kaster seg over tilgjengelig mat etc. Jeg bruker det mye i treningen, ved at jeg f.eks kaster leken fra meg, går øvelsene og sier "værsågod" og lar hunden få leke. Doggie-zen er da at hunden klarer å gjøre som jeg sier selv om hun kan velge å løpe rett og ta leken. Hun lærer å vente på værsågod-signal. Bruker det samme når jeg gir mat, hundene må sette seg og ta kontakt med meg før de får spise. Og på konkurranse hender det at jeg plasserer en skål med godbiter i utenfor ringen, og hunden må gå hele programmet for å få lov til å løpe og forsyne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luktdiskriminering trenger man ikke før i LP3.

Doggie-zen er på en måte selvkontroll. At hunden lærer at den må gjøre noe før den kaster seg over tilgjengelig mat etc. Jeg bruker det mye i treningen, ved at jeg f.eks kaster leken fra meg, går øvelsene og sier "værsågod" og lar hunden få leke. Doggie-zen er da at hunden klarer å gjøre som jeg sier selv om hun kan velge å løpe rett og ta leken. Hun lærer å vente på værsågod-signal. Bruker det samme når jeg gir mat, hundene må sette seg og ta kontakt med meg før de får spise. Og på konkurranse hender det at jeg plasserer en skål med godbiter i utenfor ringen, og hunden må gå hele programmet for å få lov til å løpe og forsyne seg.

Ja, dette har jeg lest litt om i boken 100% hverdagslydighet. Det virker bare helt fantastisk! Føler en del ting virker uoppnåelige, men vi får bare ta tiden til hjelp. Det er så mye jeg vil lære henne. Heldigvis begynner valpekurset på mandag :) Jeg kommer sikkert til å mase treneren ihel med alle mine spørsmål :D

Hunden min tar ting veldig fort, men jeg trenger virkelig hjelp til å få vite hvordan jeg kan utvikle henne. Når jeg ser på henne så tenker jeg av og til: Shitt! Hun kan bli en knallhund, men jeg må lære hvordan jeg gjør det :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jeg lest litt om i boken 100% hverdagslydighet. Det virker bare helt fantastisk! Føler en del ting virker uoppnåelige, men vi får bare ta tiden til hjelp. Det er så mye jeg vil lære henne. Heldigvis begynner valpekurset på mandag :P Jeg kommer sikkert til å mase treneren ihel med alle mine spørsmål :)

Har også lagt ut en link til deg på det andre forumet (for regner med at det var deg som burde angående luktdiskriminering) om hvordan øvelsen ser ut. Og det er slettes ikke uoppnåelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er vel mindre viktige, om det er kun LP man vil drive med:

14. Kryp

15. Hals

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å trene inn grunnferdighetene. Da får blir det mye enklere å lære hunden de ferdige LP øvelsene, klasse 1 øvelser som elite øvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt ut en link til deg på det andre forumet (for regner med at det var deg som burde angående luktdiskriminering) om hvordan øvelsen ser ut. Og det er slettes ikke uoppnåelig :P

Nei, tror ikke det var meg. Hvilket forum var det?

Disse er vel mindre viktige, om det er kun LP man vil drive med:

14. Kryp

15. Hals

18. Følge spor

19. Ta kontakt med person/figurant

Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å trene inn grunnferdighetene. Da får blir det mye enklere å lære hunden de ferdige LP øvelsene, klasse 1 øvelser som elite øvelser :P

Takk for det. Vi får sette i gang :P Er jo begrenset hvor mye jeg får gjort nå, men vi får ta litt om gangen når hun er våken og hyper :twisted: Hun er faktisk 12 uker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doggie-zen er på en måte selvkontroll. At hunden lærer at den må gjøre noe før den kaster seg over tilgjengelig mat etc. Jeg bruker det mye i treningen, ved at jeg f.eks kaster leken fra meg, går øvelsene og sier "værsågod" og lar hunden få leke. Doggie-zen er da at hunden klarer å gjøre som jeg sier selv om hun kan velge å løpe rett og ta leken. Hun lærer å vente på værsågod-signal. Bruker det samme når jeg gir mat, hundene må sette seg og ta kontakt med meg før de får spise. Og på konkurranse hender det at jeg plasserer en skål med godbiter i utenfor ringen, og hunden må gå hele programmet for å få lov til å løpe og forsyne seg.

Så Doggie-zen er det samme som å bruke ekstern belønning...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...