Gå til innhold
Hundesonen.no

Rapporter

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg hadde ventet, minst to år. Jeg har hatt hund samtidig som baby, men da har det ikke vært valp. Både valper og babyer krever mye. Har valp selv nå, og er så glad for at vi har store barn nå. Enig med Simira, når det gjelder rasene dere har sett på.
    • Timingen er litt opp til dere, tenker jeg. Har dere kapasitet til å følge opp og trene en valp samtidig som dere har spedbarn som kanskje ikke sover hele natten (og kanskje ikke våkner samtidig som valpen, evt at de vekker hverandre), gå på valpekurs og være konsekvente i hverdagstreningen? Dropp beagle, det er en jakthund som bør få brukt seg. Bichon-rasene er relativt enkle, små raser som jeg selv har veldig sansen for. De kan være utsatt for patellaluksasjon, men med litt undersøkelser av oppdrettere og avl så er det ikke vanskelig å finne friske hunder. De krever regelmessig pelsstell, og kan bruke en del lyd (bjeffing) i kommunikasjonen. Cavalier king charles spanielene er søte og fine familiehunder som også krever pelsstell, og kan bjeffe en del. De har også en god del sykdommer, og hvis du søker litt så finner du en del saker om at avl på rasen har vært begrenset og diskutert forbudt i Norge pga. helsetilstanden. Her er jeg faktisk ikke sikker på status per i dag, men her finner du mer om det: https://hundesonen.no/topic/89068-avlsforbud-mot-engelsk-bulldog-og-cavalier-i-norge/ Det viktige ved valg av hunderase er å sette dere inn i hundens behov og hva dere har å tilby hunden. De fleste raser som er enkle å trene (spanieler, labrador, gjeterhunder) er også hunder som trenger med aktivisering i form av hundesport, hjernetrim osv. for å trives. Selv små hunder bør ha minimum en times tur daglig, og litt hjernetrim. Barna må selvfølgelig involveres, men også lære respekt, og det er viktig at hunden får ro og plass rundt seg til å hvile og være trygg. Barn skal ikke ha ansvar for hund alene. Ta en tur på hundeutstilling eller konkurranser i nærheten av dere (nkk har terminlister med oversikt) og se på hunder dere kan tenke dere, og snakk med eiere. Om dere har mulighet, gjerne ha en hund på lån/pass en periode for å prøve. Husk at en hund påvirker hele hverdagen, alt fra måltider, tur, lufting, trening, reiser og ferier, arbeidsdager osv. Det er en jobb å gjøre å finne riktig hunderase, så jeg anbefaler å bruke god tid på å finne den rette rasen for dere.
    • Vi er en familie med to voksne og snart tre barn. En på 8, en på 3 og en baby som kommer i august.    Det er en del snakk om å få oss en hund, men vi er veldig usikre på timingen.  Bør vi vente noen år til, eller til eldste er 10? Vi har aldri hatt hund før og er også usikre på hvilken rase passer oss. Vi har lest en del om Bischon Havanese, King Cavalier, Beagle, uten å kunne konkludere.    Vi bor i leilighet med egen plen på ca. 80 m2, hvis det har noe å si.    Ønsker gjerne å få innspill på både timing og rase, og annet viktig.  På forhånd takk. 
    • Endelig har ferien begynt, og for meg blir det hundeferie: Dvs jeg og hunden skal virkelig tilbringe den sammen. Han får være med dit jeg skal ❤️ Ellers så skal en av hundevennene min få seg en valp om ett par uker. HUn er over 70 år og har veldig dårlig helse, men enda en hund vil hun ha. Og så sier hun en dag; "hvis jeg ikke orker å ha valpen, så kan jo du overta den?". Øhhhh, nei takk, jeg klarer meg fint med den jeg har. Men da sa hun bare: Jaja, en av barnebarna kan i så fall overta den. Men så kom en nabo på 67 år og fortalte meg at hun har bestilt en bruks-schæfer. (hun har hatt schæfere tidligere). Og så sier hun også; Hvis jeg ikke klarer denne hunden, så kan du sikkert overta den... Det var da voldsomt, og nei; Jeg overtar ingen valp/unghund fra noen som ikke kan/orker/vil ha den lenger. Virkelig ikke 😄 Men takk for tillitten da ❤️ 😆
    • Hei, skylder en oppdatering her. Utfordringen sluttet ei lita uke etter at jeg posta spørsmålet. Etter det begynte valpen å sove til den ble vekket  av oss voksne som står opp. Har ikke sjekket hvor lenge han kan sove, men det er ganske lenge.    Når det gjelder tips om å unngå bur så vet jeg jo at det er ulike meninger, men han er en hund som trenger bur for å greie å få nok hvile. Han har ikke sjans til å regulere hvile selv uten hjelp.    Takk for alle tips folkens!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...