Gå til innhold
Hundesonen.no

finner ikke "kontaktpunktet"

mixew

Recommended Posts

Hei :)

Har en forholdsvis stor og sterk hund som utaggerer mot andre hunder når han er i bånd.

Vi trener litt hver dag i forhold til sosialisering,litt lydighet og til tider litt spor. Er også med i hundeklubb med treff og trening en gang for uken.

Er han løs er han stort sett real å ha med å gjøre, Kommer på innkalling, kan avbryte både lek og "kattejakt" med en lyd, men tvert båndet kommer på forandrer han personlighet. Problemet er at han blokkerer totalt hvis vi møter annen hund på tur, klarer ikke å finne noe som gjør at han bryter adferden. Har prøvd det meste føles det som, men tydeligvis ikke nok :o

Håper nå at det kanskje er noen her som har noen konkrete tips å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at halsbåndet gir han negativ assosiasjoner. Enten at han har fått ubehag med båndet på, iforbindelse med andre hunder, eller at han har hatt en negativ opplevelse med hunder når han har vært i bånd.

Mange har en tendens å stramme båndet når andre hunder kommer, og da kan dette fungere som en PÅknapp og hunden utagerer. Jeg har også en hund som er skeptisk til andre hunder når hun er i bånd, men så lenge jeg har et slakt bånd og ingen press på halsen, går det mye bedre. Da blir det ingen spenning i båndet.

Hvis du bruker strupelenke kan også dette ha gitt ubehag, eller at straffen man gir ved rykking, kan ha gjort saken værre.

Så du kan jo prøve å bytte halsbånd type, eller ta på sele. Hvis hunden er veldig sterk, bruk grime. Da får du vekk presset på halsen, og du kan prøve å trene på passering osv.

Har hunden negativ opplevelse i bånd (at den har slosst i bånd eller blitt skremt) så begynn fra starten og tren med snille, rolige hunder og gå turer med dem og gi godbiter, lek og bygg en god assosiasjon med turen i bånd, sammen med andre hunder. Her gjelder det også å ikke ha press på båndet, men ha det litt løst, samtidig som du har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Har ikke hatt noen negative opplevelser i bånd i forbindelse med andre hunder, men har nok til tider brukt strup...

Har prøvd å gå med båndet slakt og selv vært avslappet, men han gjennomskuer meg sikkert :)

Går stort sett med vanlig halsbånd, grime har vi ikke hatt noe effekt av, men sele kan kanskje være en løsning...har du noen å anbefale?

Han går stort sett godt sammen med andre hunder når han er løs, en og annen hannhund i riktig alder kan nok være vanskelig, men han er stort sett real til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...