Gå til innhold
Hundesonen.no

finner ikke "kontaktpunktet"


mixew

Recommended Posts

Hei :)

Har en forholdsvis stor og sterk hund som utaggerer mot andre hunder når han er i bånd.

Vi trener litt hver dag i forhold til sosialisering,litt lydighet og til tider litt spor. Er også med i hundeklubb med treff og trening en gang for uken.

Er han løs er han stort sett real å ha med å gjøre, Kommer på innkalling, kan avbryte både lek og "kattejakt" med en lyd, men tvert båndet kommer på forandrer han personlighet. Problemet er at han blokkerer totalt hvis vi møter annen hund på tur, klarer ikke å finne noe som gjør at han bryter adferden. Har prøvd det meste føles det som, men tydeligvis ikke nok :o

Håper nå at det kanskje er noen her som har noen konkrete tips å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at halsbåndet gir han negativ assosiasjoner. Enten at han har fått ubehag med båndet på, iforbindelse med andre hunder, eller at han har hatt en negativ opplevelse med hunder når han har vært i bånd.

Mange har en tendens å stramme båndet når andre hunder kommer, og da kan dette fungere som en PÅknapp og hunden utagerer. Jeg har også en hund som er skeptisk til andre hunder når hun er i bånd, men så lenge jeg har et slakt bånd og ingen press på halsen, går det mye bedre. Da blir det ingen spenning i båndet.

Hvis du bruker strupelenke kan også dette ha gitt ubehag, eller at straffen man gir ved rykking, kan ha gjort saken værre.

Så du kan jo prøve å bytte halsbånd type, eller ta på sele. Hvis hunden er veldig sterk, bruk grime. Da får du vekk presset på halsen, og du kan prøve å trene på passering osv.

Har hunden negativ opplevelse i bånd (at den har slosst i bånd eller blitt skremt) så begynn fra starten og tren med snille, rolige hunder og gå turer med dem og gi godbiter, lek og bygg en god assosiasjon med turen i bånd, sammen med andre hunder. Her gjelder det også å ikke ha press på båndet, men ha det litt løst, samtidig som du har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Har ikke hatt noen negative opplevelser i bånd i forbindelse med andre hunder, men har nok til tider brukt strup...

Har prøvd å gå med båndet slakt og selv vært avslappet, men han gjennomskuer meg sikkert :)

Går stort sett med vanlig halsbånd, grime har vi ikke hatt noe effekt av, men sele kan kanskje være en løsning...har du noen å anbefale?

Han går stort sett godt sammen med andre hunder når han er løs, en og annen hannhund i riktig alder kan nok være vanskelig, men han er stort sett real til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...