Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen, 7 og 8 november

LeneG

Recommended Posts

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Egentlig tenkte jeg på begge to.

Både Norsk Dalmantinerklubb på lørdag og Norsk Miniatyrhundklubb på søndag.

De stiller alle raser begge dager, gjør de ikke?

Oh, det er nå til helgen det ja :wub: Dette er vel den eneste utstillingen jeg ikke skal på som er i Letohallen. Men ja, de fleste raser (med visse unntak) stilles begge dager. Tipper det står litt mer info på hjemmesidene til klubbene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stille mini bullterrier valpen til venninnen min. Og da regner jeg med at jeg stiller Blondie også... Hun er jo fullcertet nå, og vi venter jo bare på at hun skal bli 2 år. .Men jeg tror ikke jeg greier å dra på ustilling uten å stille ut prinsessa mi.. :wub:

Vi stiller på lørdagen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer melde på Blaze til lørdagen.

Gruppedommeren for den dagen, Norman Deschuymere, har plassert henne som 2.BIG tidligere. (og Mac til BIG om jeg ikke husker feil)

Rase dommeren har jeg derimot ingen kjennskap til: Butrimova Kornellja.

Noen som vet noe om den Latviske dommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer melde på Blaze til lørdagen.

Gruppedommeren for den dagen, Norman Deschuymere, har plassert henne som 2.BIG tidligere. (og Mac til BIG om jeg ikke husker feil)

Rase dommeren har jeg derimot ingen kjennskap til: Butrimova Kornellja.

Noen som vet noe om den Latviske dommeren?

Hm, tror det var barney jeg gikk med da. Og han er nok en av de jeg har med meg dit, eller halvbroren Mokka. Deschuymere liker generelt en fin sheltie tror jeg, og de er ikke så ulike. Vi har også Kornelija på aussie, og hun dømte dem på NKK Harstad, så for min del er det bare å kikke hva hun gjorde der (noe jeg selvsagt har gjort, hehe). Da satt hun opp en finsk, ganske kompakt hannhund til BIR (og BIG).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror det var barney jeg gikk med da. Og han er nok en av de jeg har med meg dit, eller halvbroren Mokka. Deschuymere liker generelt en fin sheltie tror jeg, og de er ikke så ulike. Vi har også Kornelija på aussie, og hun dømte dem på NKK Harstad, så for min del er det bare å kikke hva hun gjorde der (noe jeg selvsagt har gjort, hehe). Da satt hun opp en finsk, ganske kompakt hannhund til BIR (og BIG).

Det var helt tilbake til 2006: Norsk Berner Sennenhundklubb 19.03.2006. Nei det var ikke du som gikk i gruppen iallefall, det var Finn Helge.

Om det er den jeg tror jeg husker bildet av, så tror jeg ikke jeg har så alt for mye å frykte fra rasedommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt tilbake til 2006: Norsk Berner Sennenhundklubb 19.03.2006. Nei det var ikke du som gikk i gruppen iallefall, det var Finn Helge.

Om det er den jeg tror jeg husker bildet av, så tror jeg ikke jeg har så alt for mye å frykte fra rasedommer :)

Okei, hehe. jeg tenkte ikke SÅ langt tilbake :o Da hadde jeg knapt begynt å stille ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke stille for Norman Deschuymere, men kanskje jeg melder på på søndag. Noen påstår at Rita Reyniers kommer til å like Nora (og da liker ikke hun heller Dina), uten at jeg helt veit hva det betyr.. Liker hun spinkle uferdige tisper som veiver med forbeina liksom? hehe

Men jeg skal sikkert opp og kikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke stille for Norman Deschuymere, men kanskje jeg melder på på søndag. Noen påstår at Rita Reyniers kommer til å like Nora (og da liker ikke hun heller Dina), uten at jeg helt veit hva det betyr.. Liker hun spinkle uferdige tisper som veiver med forbeina liksom? hehe

Men jeg skal sikkert opp og kikke..

Willy sa at han ville stille for BÅDE Norman Deschuymere og Rita Reyniers, han, så da blir det vel sånn, da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy sa at han ville stille for BÅDE Norman Deschuymere og Rita Reyniers, han, så da blir det vel sånn, da :).

hehe - Willy er heldig han :) Deschuymere påstår at Dina er en "very masculin bitch" han, og at han "would like a bit more chest" samt et par andre mindre flatterende greier, så jeg tenker jeg ikke gidder å kaste bort penger på å stille Dina for han igjen.. Og om han ønsker mer chest på Dina, så trenger jeg neppe å stille Nora for han heller *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Willy er heldig han :) Deschuymere påstår at Dina er en "very masculin bitch" han, og at han "would like a bit more chest" samt et par andre mindre flatterende greier, så jeg tenker jeg ikke gidder å kaste bort penger på å stille Dina for han igjen.. Og om han ønsker mer chest på Dina, så trenger jeg neppe å stille Nora for han heller *ler*

:) Det hjelper kanskje ikke at EIEREN har "chest" heller ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet vem som dømmer staffe valpene??? Er det samme begge dagene?

Dusan Paunovic, Serb. dømmer lørdag og Juha Kares, Fin, dømmer søndag.

Jeg hadde egentlig tenkt til å stille på lørdag, da jeg hørte dommeren den dagen kan terriere veldig godt, men pelsen til Diego er alt for kort så da venter jeg til Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...