Gå til innhold
Hundesonen.no

Shampoo til følsom hud

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Noen som vet om, eller har erfaringer med shampooer for følsom hud, og hvor de er å få tak i? Ask trenger en shampoo som er mild mot huden hans men som samtidig rengjør pelsen.

Skrevet

Vi er veldig godt fornøyde med Vetriderm Sensitive. Er til både hund og katt, og kjøpes på apotek. Litt dyr, rundt hundrelappen for ei flaske, men den er helt knall :wub: Vi fant denne etter å ha testet flere sorter, alle andre har hun fått tørr og flassete hud av.

Skrevet
Vi er veldig godt fornøyde med Vetriderm Sensitive. Er til både hund og katt, og kjøpes på apotek. Litt dyr, rundt hundrelappen for ei flaske, men den er helt knall :wub: Vi fant denne etter å ha testet flere sorter, alle andre har hun fått tørr og flassete hud av.

Leste nettopp om den på nettet, den virker veldig grei. Så den har PHverdi 6, noen som vet hva som er hundehudens naturlige PH?

Skrevet
Leste nettopp om den på nettet, den virker veldig grei. Så den har PHverdi 6, noen som vet hva som er hundehudens naturlige PH?

Jeg har hørt 7-7,5 men kan ikke garantere at det stemmer.

Skrevet

Sensitive shampoer fås kjøpt hos dyrlegen. Ellers har bla Espree en mengde shampoer, også for sensitive hunder, eller hunder med diverse hudproblemer. Alle Espree shampoene er basert på naturlige ingredienser. :wub: Det finnes nok en hel haug andre merker med sensitive shampoer også, men siden jeg ikke har hatt en hund med behov for dette (ja, bortsett fra noe dyrlegen trodde var noe sensitive greier som viste seg å være skitt og lort :wub: ), så har jeg ingen direkte erfaring med sensitiv hud hos hund.

Skrevet
Sensitive shampoer fås kjøpt hos dyrlegen. Ellers har bla Espree en mengde shampoer, også for sensitive hunder, eller hunder med diverse hudproblemer. Alle Espree shampoene er basert på naturlige ingredienser. :wub: Det finnes nok en hel haug andre merker med sensitive shampoer også, men siden jeg ikke har hatt en hund med behov for dette (ja, bortsett fra noe dyrlegen trodde var noe sensitive greier som viste seg å være skitt og lort :wub: ), så har jeg ingen direkte erfaring med sensitiv hud hos hund.

Jeg har sett både Vetriderm og Espree både hos dyrlegen og andre steder. Som regel er bare prislappen annerledes, mye dyrere hos dyrlegen :wub:

Skrevet

Har brukt KW sin minkoljeshampo, den skal blandes ut med vann.

Er fornøyd med den på mine hunder, mild og fin.

Også foretrekker jeg at hunden likter hund, ikke blomster :)

Ville styrt unna alle parfymerte shampoer.

Skrevet

Optima hudvask er kjempebra. Den lindrer kløe og er mild mot huden. Jeg bruker den til og med selv. Den kan brukes så ofte man vil. Fås kjøpt hos veterinær eller direkte hos Optima PH på nett.

• 2 weeks later...
Skrevet
Har brukt KW sin minkoljeshampo, den skal blandes ut med vann.

Er fornøyd med den på mine hunder, mild og fin.

Også foretrekker jeg at hunden likter hund, ikke blomster :aww:

Ville styrt unna alle parfymerte shampoer.

Men den er jo ganske kraftig parfymert? :) Jeg liker også den, nettopp fordi den har så god lukt!

Skrevet

Minkolje? Er det produsert med avfall fra pelsindustrien? Hørtes bare ikke helt politisk korrekt ut. :aww:

Jeg bruker også OptimaPH Hudvask for Dyr. Charlie er allergiker med veldig følsom hud, og det ble et enkelt valg for oss. Et veldig godt produkt til en god penge, selv om den ikke lukter Timotei. Hunden lukter rent etterpå og det er bra nok for meg. :) Sjekk OptimaPH for forhandlere. Jeg tror jeg betalte 350 eller noe for en femliters-dunk. Det holder i en stund for å si det sånn.

Ellers har MalAcetic også en veldig god shampoo, men den er nok endel dyrere.

Skrevet
Men den er jo ganske kraftig parfymert? :innocent: Jeg liker også den, nettopp fordi den har så god lukt!

Må være jeg som har dårlig nese da, synes det er lite lukt i denne ift de fra dyrebutikken som dufter eple, sitron, blomster og jeg-vet-ikke-hva :whistle:

Skrevet
Minkolje? Er det produsert med avfall fra pelsindustrien? Hørtes bare ikke helt politisk korrekt ut. :innocent:

Svjv finnes det en type minkolje fra mink og en type kunstig minkolje. Hva som egentlig befinner seg i KWs minkoljesjampo vet jeg ikke :whistle: Sjampoen er en av de beste jeg har prøvd, men vil ikke fortsette med den før jeg har funnet ut av dette. * politisk korrekt * :poke:

Skrevet

Til dere bsom har fått den nye hundesport på baksiden av bladet reklameres det for en product serie og den er helt genial til følsom og irritert hud! både shampoen og kuren dems! anbefales på det varmeste! Tidligere kjøpte jeg det i utlandet men ser ut til ¨å endelig ha kommet til norge

Skrevet

Hva med olivensåpe? Ren olivenolje, ev med litt glyserin som er fuktighetsgivende. Du kan bruke såpa rett på pelsen, eller raspe opp fjon som du blander i vann og har i pelsen. Den skummer ikke så mye, og er lett å skylle ut.

Skrevet

KWs aloe vera-sjampo skal være god for følsom hud ;) Den er jo rimelig enkel å få tak i hos de fleste dyrebutikker.

Skrevet

jeg må også bare hive meg inn i denne tråden. Salza har slitt noe sinnsykt med kløe i hele høst. Hun ble MIRAKULØST mye bedre da jeg begynte å vaske henne med KWs medisinsk sjampo en gang i uka eller så... nå er hun faktisk helt normal!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...