Gå til innhold
Hundesonen.no

Hypothyreose hos hund


Papillon

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med hypothyreose (lavt stoffskifte) hos hund? Frøken har ganske lenge vært ganske tjukk av uforklarlig årsak (hun får ikke mer mat - lightfor enn det hun skal og vi går ca. 1 - 2 timer tur pr dag i hverdagen og 3-4 timer i helg) men hun er liksom så tjukk med mye løs hud. Hun er også ganske slapp m. et forholdsvis lavt aktivitetsnivå og hun er litt ustabil i gemyttet. Selvfølgelig, hun girer seg jo opp når vi trener, men har liksom følelsen at noe er galt..

Det skumle er at dette er symptomene på lavt stoffskifte :D Har lyst til å dra til vetrinæren med henne og ta en skikkelig blodprøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Forrige hunden min ble "plustelig" tykk tross hun spiste lite fikk masse mosjon.Var lavt stoffskifte ja..Er som regel en veldig grei sykdom da finner ut rett mengde medisin da.Hun fikk det da var 1 år og ble over 12 år var aldri noe problem med den sykdomen,vet av flere hunder som har det og går supert der også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Skal helt klart bestille time hos vetrinæren ja.. Håper det ikke er hypothyreose på en side, men på den andre siden kan hun jo få medisiner og bli bedre om vi vet hva det er.. Belgerguri og Gåsa: Kunne hundene brukes aktivt i hundesport etter at de fikk dommen? Leste et sted at de ikke kunne det og det hadde jo vært veldig kjedelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille basenji har gått på tyroksin i 6 år hun.. hun er 11. Det eneste leie synes jeg er at hun var 5 år før vi fikk diagnosen - det tok tid pga iflg testene var hun "lav men innenfor normal". Problemet var at basenjier skal ha nivåer +- 25 % av maksimal verdier. Så hun gikk alt for lenge med det (i flere år antagelig, det er en langsom sykdom), først da hun fikk kolesterol-avleriinger i øynene og brunt utslett på magen, gikk dyrlegen med på at hun hadde HT til tross for hva blodprøvene sa. Men du verden så fint det er med de pillene. Hun må ha piller morgen og kveld, hver eneste dag og det er kanskje litt ekstra hassle. I tillegg på hun ta blodprøve en gang i året for å sjekke doseringen. Men hunden har det bra, de blir absolutt like livate som de skal være, ingenting i veien for å trene dem etc Man kan dog ha i bakhodet at pillene er på maks virkning 4-6 timer etter de har fått dem, sånn hhvis man skal time maks ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er ingen fare for aktiv hundesport med den sykdommen nei.Drev ikke noe organisert med Engelsk Settern jeg hadde men,fikk veldig mye mosjon var aldri hindret av den sykdomen.Bra du skal til legen lykke til og si hvordan det går. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerguri og Gåsa: Kunne hundene brukes aktivt i hundesport etter at de fikk dommen?

Ja, i aller høyeste grad. Dolly, altså schäferen jeg snakket om, har gjort det bra i brukskonkurranser helt inntil tidligere i år da hun ble satt ut av en skade som ikke hadde noe med det å gjøre. Hun kvalifiserte seg feks til NM i rundering i år, 10,5 år gammel.

Det eneste du kan oppleve er at de blir dårligere igjen, men da er det bare å justere medsinene (i samråd med dyrlege regner jeg med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :hmm:

Fikk hundene normalvekt igjen etter at de begynte på medisin? Frøken er jo ikke akkuratt faretruende tjukk, men hun har endel fett sånn rett under huden virker det som..

Det er jeg litt usikker på da Dolly er en hund som legger svært lett på seg, i tillegg er hun kastrert så hun har liksom oddsene litt mot seg når det gjelder å holde vekta. :) Jeg skal spørre eieren når jeg snakker med han. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting: holder det å teste hunden for dette en gang, eller det det noe som kan forandre seg i løpet av livet? Altså; hvis hunden har tatt blodprøve, den var normal, vil hunden så ha normalt stoffskifte hele livet, eller er dette noe som kan komme snikende/plutselig etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting: holder det å teste hunden for dette en gang, eller det det noe som kan forandre seg i løpet av livet? Altså; hvis hunden har tatt blodprøve, den var normal, vil hunden så ha normalt stoffskifte hele livet, eller er dette noe som kan komme snikende/plutselig etterhvert?

Mennesker kan iallefall få dette "når som helst", så regner med hunder også kan det. Disse to schäferne til eksen og broren som begge går på medisiner nå, har iallefall ikke hatt det hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :hmm:

Fikk hundene normalvekt igjen etter at de begynte på medisin? Frøken er jo ikke akkuratt faretruende tjukk, men hun har endel fett sånn rett under huden virker det som..

Ja

Lurer på en ting: holder det å teste hunden for dette en gang, eller det det noe som kan forandre seg i løpet av livet? Altså; hvis hunden har tatt blodprøve, den var normal, vil hunden så ha normalt stoffskifte hele livet, eller er dette noe som kan komme snikende/plutselig etterhvert?

Når det gjelder basenjier, så anbefales å teste dem for HT årlig f.o.m. de er 1 år t.o.m. de 5, deretter holder det med annet hvert år (det er en del HT hos basenji, og det pleier å dukke opp innen de er 5, men siden sykdommen alltids kan plutselig komme - spesielt sånn "idiopatisk HT", dvs HT man ikke kjenner årsaken til - så anbefales det testing gjennom hele hundens liv). HT er forøvrig en sykdom hvor det kan ta lang tid før man ser de fysiske symptomene, så det er lurt å ta blodprøve for det en gang iblandt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker kan iallefall få dette "når som helst", så regner med hunder også kan det. Disse to schäferne til eksen og broren som begge går på medisiner nå, har iallefall ikke hatt det hele livet.

Ja, men hos mennesker er det ikke alltid varig :hmm: Det kan holde med å justere litt med medisiner. Får man diagonosen må man ta nye prøver vær 6 uke eller så :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks frøken Engelsk Setter slet med vekta hele livet tross dårlig matlyst og masse tur så til noen er det ikke så lett få de ned i vanlig vekt.Hun var jo en rase som er kjennt for være en smule for tynn synes jeg så fikk masse komentarer om hun var drektig osv.

Huldra:Som resten sier kan sykdomen nok komme senere ja.Vet av ei Engelsk Setter tispe som kolapset i skogen i en alder av 5 år og det visste seg være lavt stoffskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...