Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund som lukter stramt

Stripa

Recommended Posts

Skrevet

Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Skrevet
Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Jeg leeer :) Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Skrevet

Ja hannhund tiss kan lukte ganske stramt. Det kan hende han har skvettet på seg selv i pelsen, og derfor lukter det. Du har jo en rase med endel pels, så det kan lett bli griseri. Du får prøve å dusje han og se om lukten er det fremdeles.

Hvis det fremdeles er der, kan det være noe lugubert i stellet hans, så du kan jo spørre veterinæren og ta en sjekk, og evnt få de til å hjelpe deg å rense.

Skrevet

Hannhunder har ofte mer lukt enn tisper, og jeg kjenner det godt her i huset at guttungen - når han enten er litt stresset eller har vært litt "amorøs" etter treff med tisper som lukter litt godt - så lukter det strammere av hele ham, også av urinen, enn til vanlig. Hannhunder kan jo også være litt slurvete når de tisser, og da kan jo en del urin komme i pelsen og da vil det jo naturligvis lukte litt om det ikke blir vasket bort.

Skrevet

Analkjertler er det første som slo meg også, om dette er noe er noe som dukket opp brått.

Eventuelt er det dette som blant annet Siri har nevnt; noen hannhunder lukter mer enn andre, både med og uten tiss i pelsen.

Skrevet
Jeg leeer :hmm: Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Skrevet
Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Skrevet
Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :)

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :hmm:

Skrevet

Min forrige hund hadde problemer med lukt fra analkjertlene og det kunne vare fra noen minutter til mange timer med lukt.

Så forsvinner det plutselig.

Fant ut etterhvert at det hang sammen med stress.

Den lukten er helt grusom.

Skrevet
*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :icon_cry:

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :sint_01:

HAHAHA, sånne glufser kommer det ikke ut av Lucas, heldigvis! :sint_01:

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Sånn som nå som begynte den utpå ettermiddagen, og var allers verst ut på kvelden, det var så ille at det nesten ikke var levelig. Men dagen etter var lukta borte, egentlig avtok den i styrke utpå natta for så å bli helt borte på mårra'n. (at det ble erstatta av diare får vi vel ikke si så mye om) :)

Mener å huske at de to andre gangene han lukta sånn var når han var valp, og det gikk veldig fort over, varte nok bare en dag eler to.

Min forrige hund hadde problemer med lukt fra analkjertlene og det kunne vare fra noen minutter til mange timer med lukt.

Så forsvinner det plutselig.

Fant ut etterhvert at det hang sammen med stress.

Den lukten er helt grusom.

hmm, det hørtes egentlig ut som dette også er tilfellet her, mulig det er analkjertlene. Men kan de ha stoppa seg på en 8 mnd gammel hund? er ikke det litt tidlig? ser liksom ikke noe grunn til at det skal skje hos han.

Skrevet

Det kan skje at hunder får problemer med analkjertlene i forbindelse med diarè fordi avføringen ikke er hard nok til å få presset ut væsken som er i analkjertlene har jeg hørt, og det høres jo veldig logisk ut. Det kan skje hunder i alle aldere :icon_cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...