Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund som lukter stramt

Stripa

Recommended Posts

Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Jeg leeer :) Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hannhund tiss kan lukte ganske stramt. Det kan hende han har skvettet på seg selv i pelsen, og derfor lukter det. Du har jo en rase med endel pels, så det kan lett bli griseri. Du får prøve å dusje han og se om lukten er det fremdeles.

Hvis det fremdeles er der, kan det være noe lugubert i stellet hans, så du kan jo spørre veterinæren og ta en sjekk, og evnt få de til å hjelpe deg å rense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunder har ofte mer lukt enn tisper, og jeg kjenner det godt her i huset at guttungen - når han enten er litt stresset eller har vært litt "amorøs" etter treff med tisper som lukter litt godt - så lukter det strammere av hele ham, også av urinen, enn til vanlig. Hannhunder kan jo også være litt slurvete når de tisser, og da kan jo en del urin komme i pelsen og da vil det jo naturligvis lukte litt om det ikke blir vasket bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leeer :hmm: Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :)

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :icon_cry:

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :sint_01:

HAHAHA, sånne glufser kommer det ikke ut av Lucas, heldigvis! :sint_01:

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Sånn som nå som begynte den utpå ettermiddagen, og var allers verst ut på kvelden, det var så ille at det nesten ikke var levelig. Men dagen etter var lukta borte, egentlig avtok den i styrke utpå natta for så å bli helt borte på mårra'n. (at det ble erstatta av diare får vi vel ikke si så mye om) :)

Mener å huske at de to andre gangene han lukta sånn var når han var valp, og det gikk veldig fort over, varte nok bare en dag eler to.

Min forrige hund hadde problemer med lukt fra analkjertlene og det kunne vare fra noen minutter til mange timer med lukt.

Så forsvinner det plutselig.

Fant ut etterhvert at det hang sammen med stress.

Den lukten er helt grusom.

hmm, det hørtes egentlig ut som dette også er tilfellet her, mulig det er analkjertlene. Men kan de ha stoppa seg på en 8 mnd gammel hund? er ikke det litt tidlig? ser liksom ikke noe grunn til at det skal skje hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...