Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden må legge på seg!

Sfn

Recommended Posts

Hvordan få vår irske setter på 14 mnd til å legge på seg?

Han har vært på kennel en uke (bra kennel, ikke noe spørsmål til det, vi er kresne), men har tatt av nokså mye, og jeg er ute etter tips om hvordan få ham til å legge fort på seg igjen? Han bruker Hills CD sitt fôr, og liker det. Har gitt ham mer fôr enn han skal ha i lengre tid, han spiser, men det vises ikke særlig. Nå skal han snart gå lengre turer i fjellet, og bør ha en god del mer flesk på seg. Nå ser vi altor mye bein. Skal sies at da vi fikk ham da han var 8 mnd var han veldig tynn, og vi har brukt mange måneder på å få ham til å legge på seg. Nå, veldig fort, er han godt tynn igjen uten å virke særlig stresset. En hund som tydeligvis ikke legger særlig på seg, men han MÅ ha mer enn nå.

Noen gode tips noen? Vom, annet fôr, pølse, ekstra næring av et slag?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftigere kost og forresten så er det ikke noe som heter at han får mer enn han skal ha. Altså du bør gå over på et jakt for som innehar mer fett og proteiner. Også det som står på for pakken er bare en veiledning og det høres da ut som hunden deres trenger mer enn på veiledningen. Dette er helt vanlig for fuglehunder. Skal du bare ha han opp med fatt så gi han vafler og pizza og annen menneske mat men skal du ha hunden til å holde så gi han kraftigere kost av hundefor, og det er jo muskler hunden skal bygge og ikke fett. Nå er han jo gjerne i en slyngel alder hvor endel hunder har lett for å bli bare beinrangler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden skal på lange, strabasiøse turer, så har han slett ikke vondt av litt fett å gå på heller. Muskler, så klart, men har han ikke litt fett på kroppen også, kan han begynne å tære på musklene i stedet.

Opp i vekt i en fart? Fint brød med leverpostei i tillegg til vanlig hundemat. Ikke noe helsekost for hunder, nei, men effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar!

Han får masse fôr, men ja, jo, så klart jeg kan gi mer. Vi har prøvd litt forskjellig fôr, men endte på dette da det har høyt fettinnhold og næring, pluss at han likte det godt. Og leverpostei elsker han, men fikk beskjed fra veterinær at pga av høyt saltinnhold, så er det ikke så bra med store mengder. Blir mer til kos eller belønning :rolleyes2:

Fetes opp skal han nok bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar!

Han får masse fôr, men ja, jo, så klart jeg skal gi mer. Og leverpostei elsker han, men fikk beskjed fra veterinær at pga av høyt saltinnhold, så er det ikke så bra med store mengder. Blir mer til kos eller belønning :rolleyes2:

Fetes opp skal han nok bli!

Må gjerne smøre noe annet på brødet - det er først og fremst brødet han vil legge på seg av (i kombinasjon med godt og rikelig med annet for), leverposteien er nå mest for smakeligheten - så i en oppfetingsperiode tror jeg ikke det er noen stor fare om det går med litt av den sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva dere som nevner vom mener. Men vet ihvertfall at frysetørket vom fungerer veldig bra til å fete opp hunder med, spesielt før jakta. 1-2 never til hver fóring eller noe burde gjøre susen.

(eller masse cheeseburgere, cola og potetgull! og tja kanskje litt hvit sjokolade)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ES og GS blanding og fra seinsommeren og igjennom vinteren må jeg øke formengde og gå over på høyenergi for. Bruker Sportsmanns Pride sitt, og i tillegg til dette er det jo nå elgjakt og da supplerer jeg med rått kjøtt. GS blandisen går ekstremt fort ned i vekt og dette er eneste måte å få han til å holde vekta igjennom sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...