Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden må legge på seg!

Sfn

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan få vår irske setter på 14 mnd til å legge på seg?

Han har vært på kennel en uke (bra kennel, ikke noe spørsmål til det, vi er kresne), men har tatt av nokså mye, og jeg er ute etter tips om hvordan få ham til å legge fort på seg igjen? Han bruker Hills CD sitt fôr, og liker det. Har gitt ham mer fôr enn han skal ha i lengre tid, han spiser, men det vises ikke særlig. Nå skal han snart gå lengre turer i fjellet, og bør ha en god del mer flesk på seg. Nå ser vi altor mye bein. Skal sies at da vi fikk ham da han var 8 mnd var han veldig tynn, og vi har brukt mange måneder på å få ham til å legge på seg. Nå, veldig fort, er han godt tynn igjen uten å virke særlig stresset. En hund som tydeligvis ikke legger særlig på seg, men han MÅ ha mer enn nå.

Noen gode tips noen? Vom, annet fôr, pølse, ekstra næring av et slag?

Takker for svar.

Skrevet

Kraftigere kost og forresten så er det ikke noe som heter at han får mer enn han skal ha. Altså du bør gå over på et jakt for som innehar mer fett og proteiner. Også det som står på for pakken er bare en veiledning og det høres da ut som hunden deres trenger mer enn på veiledningen. Dette er helt vanlig for fuglehunder. Skal du bare ha han opp med fatt så gi han vafler og pizza og annen menneske mat men skal du ha hunden til å holde så gi han kraftigere kost av hundefor, og det er jo muskler hunden skal bygge og ikke fett. Nå er han jo gjerne i en slyngel alder hvor endel hunder har lett for å bli bare beinrangler også.

Skrevet

Enig med lijenta, øk formengden, fuglehunder behøver veldig ofte mer enn det som står på pakken. Dessuten ville jeg vurdert å bruke et høyenergifor, feks Royal Canin 4800 eller Pro Plan Performance.

Skrevet

Hvis hunden skal på lange, strabasiøse turer, så har han slett ikke vondt av litt fett å gå på heller. Muskler, så klart, men har han ikke litt fett på kroppen også, kan han begynne å tære på musklene i stedet.

Opp i vekt i en fart? Fint brød med leverpostei i tillegg til vanlig hundemat. Ikke noe helsekost for hunder, nei, men effektivt.

Skrevet

Takker for raske svar!

Han får masse fôr, men ja, jo, så klart jeg kan gi mer. Vi har prøvd litt forskjellig fôr, men endte på dette da det har høyt fettinnhold og næring, pluss at han likte det godt. Og leverpostei elsker han, men fikk beskjed fra veterinær at pga av høyt saltinnhold, så er det ikke så bra med store mengder. Blir mer til kos eller belønning :rolleyes2:

Fetes opp skal han nok bli!

Skrevet
Takker for raske svar!

Han får masse fôr, men ja, jo, så klart jeg skal gi mer. Og leverpostei elsker han, men fikk beskjed fra veterinær at pga av høyt saltinnhold, så er det ikke så bra med store mengder. Blir mer til kos eller belønning :rolleyes2:

Fetes opp skal han nok bli!

Må gjerne smøre noe annet på brødet - det er først og fremst brødet han vil legge på seg av (i kombinasjon med godt og rikelig med annet for), leverposteien er nå mest for smakeligheten - så i en oppfetingsperiode tror jeg ikke det er noen stor fare om det går med litt av den sorten.

Skrevet

Vet ikke hva dere som nevner vom mener. Men vet ihvertfall at frysetørket vom fungerer veldig bra til å fete opp hunder med, spesielt før jakta. 1-2 never til hver fóring eller noe burde gjøre susen.

(eller masse cheeseburgere, cola og potetgull! og tja kanskje litt hvit sjokolade)

Skrevet

Jeg har ES og GS blanding og fra seinsommeren og igjennom vinteren må jeg øke formengde og gå over på høyenergi for. Bruker Sportsmanns Pride sitt, og i tillegg til dette er det jo nå elgjakt og da supplerer jeg med rått kjøtt. GS blandisen går ekstremt fort ned i vekt og dette er eneste måte å få han til å holde vekta igjennom sesongen.

Skrevet

Jeg bruker frysetørket VOM fra felleskjøpet. Det er rundt om 57 % råfett. Dette har jeg itillegg til tørrforet, og så spiser hunden så mye den vil ha. Syns det har fungert bra. han legger sakte men sikkert på seg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...