Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp!


Wheaten terrier

Recommended Posts

Kjenn etter om hun er drektig. Er hun drektig gjør dere som jeg anbefalte i et annet innlegg:

- Vente ut drektighetstiden (ca 31 dager) og ved termin følge opp hunnen skikkelig. På forhånd tar du kontakt med veterinærer så du vet hvem du kan dra til om det skulle bli problemer. Keisersnitt kan bli aktuelt. En fødsel skal gå raskt (halvtime!) og du skal ikke se hunnen ha rier og streve. En normal fødsel starter uten at du merker det, hunnen går inn i kassa, føder lett, og kommer ut igjen etter kort tid, ferdig. Fødsel starter vanligvis i sammenheng med napping. Sitter hunnen derimot og trykker, er rastløs, har synlige rier og det drar ut på tid er det noe galt.

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Takk for svar, men jeg mener... Eller jeg mente, hvis en av dere var i min situasjon, og hadde en drektig hunnkanin av blandingsrase. Ville dere latt henne få ungene, med en viss risiko (hun har hatt et kull tidligere, så helt uerfaren er hun ikke) og satse på å finne eiere til dem, eller ville dere kastrert for 1500 - 2000 kroner og dermed fjernet ungene...

Jeg spør siden jeg er veldig i tvil akkurat nå, aner ikke hva som er den beste løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var min hunn ville jeg latt henne få kullet og så lett etter gode hjem til ungene (med vekt på gode hjem). De som ikke ble solgt til den prisen jeg satte for dem (selger ikke kaniner på billigsalg) ville jeg slaktet. Rett og slett. Jeg er sterkt imot å gi bort overskudd når de ikke blir solgt, og jeg synes ikke noe om å selge billig heller. Kan ikke en ny eier betale 400kr for kaninen bør ikke vedkommende skaffe seg kanin...

Både jeg og hunden spiser kjøtt, så her går overskuddet til mat/fôr.

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var min hunn ville jeg latt henne få kullet og så lett etter gode hjem til ungene (med vekt på gode hjem). De som ikke ble solgt til den prisen jeg satte for dem (selger ikke kaniner på billigsalg) ville jeg slaktet. Rett og slett. Jeg er sterkt imot å gi bort overskudd når de ikke blir solgt, og jeg synes ikke noe om å selge billig heller. Kan ikke en ny eier betale 400kr for kaninen bør ikke vedkommende skaffe seg kanin...

Både jeg og hunden spiser kjøtt, så her går overskuddet til mat/fôr.

Mvh Cecilie

Huff det hørtes nesten litt fært ut. Men det er jo mye bedre enn å la de leve et dårlig liv, da gjør de jo nytten for seg på en annen måte liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det hørtes nesten litt fært ut. Men det er jo mye bedre enn å la de leve et dårlig liv, da gjør de jo nytten for seg på en annen måte liksom..

Så lenge man spiser kjøtt vil jo automatisk dyr bli oppdrettet og slaktet så man får mat. Det er ikke noe bedre at en gris eller en sau blir slaktet, enn en kanin. Det er faktisk bedre å slakte egne dyr, da de har hatt et bedre liv (mine har det hvertfall veldig bra), transporteres svært kort til slakteriet (slakter hjemme) og avlives raskt og humant (slaktebolt, de dør før de rekker å bli redde). Hele prosessen innebærer minimalt med stress og frykt, i forhold til hva det kjøttet man kjøper i butikken har gjennomgått.

Jeg vil heller ikke være med på å mette markedet med kaniner, og å bidra til at kaniner fortsetter å ha lav status. Derfor selger jeg for en høy pris, og kun til dedikerte kjøpere som vil bruke tiden og pengene jeg ønsker for å gi kaninene et godt hjem. Blir ikke kaninene solgt til slike kjøpere går de til slakt. Da "redder" jeg en kylling eller en gris fra å bli avlet for slakt (om jeg ikke kjøper kyllingen trengs det ingen erstatter, så en mindre kylling blir avlet, produksjon/etterspørsel), jeg bidrar ikke til et overfylt kaninmarked og jeg får likevel holde på med kaninavl :wub:

Kaninene hos meg har et godt liv, og det er ingen sammenheng mellom respekten for dyra og det å slakte dem for kjøtt.

(Og, nei, jeg spiser ikke hund, de er kjøttetere :wub: , så ikke vær redde :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

31. dagen nå, ingen tegn til napping eller annen uvanlig adferd.. Så det går nok bra det her likevel, og heldigvis.

Skjønner tankegangen din Stella, men jeg tror likevel jeg ville hatt problemer med å ta livet av kaninunger (ikke det at jeg ville gjort det for egen hånd, det hadde jeg ihvertfall aldri greid). Uansett, det ser ut som det ikke blir et problem after all.

*puh* Må bare bli enda mer påpasselig fra nå av, og få hindra sånne rømninger...

Uansett, tusen takk for alle råd! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...