Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye penger har du brukt på hunden din?

Heidi

Hvor mye penger bruker du på hunden om måneden  

16 stemmer

1. 1.

• 500-700 kr
      5
    • 300-500 kr
      4
    • 100-300 kr
      4
    • 700-1000 kr
      3

Recommended Posts

Er litt nysgjerrig om hvor mye de forskellige her inne har brukt på hunden/hundene deres siden de fik dem?

Pengebruk på rocky:

Fòr: 400 kr om måneden

Leker/gangebein: Der har vi sikkert brukt en 500

Kobbel/halsbånd: 1100 siden vi fik han. Har hatt han i 1 år

Dyrlege regninger 1500 kr

Diverse saker: 500-1000 kr

Nå har vi ikke hatt Rocky i mere end 1 år, så derfor husker jeg litt hva vi har kjøpt og sånn. Men dere behøver ikke at skrive de ting dere har brukt penge på, hvis dere ikke gider. Jeg gjorde det fordi jeg husket det så vidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På avstemningen står det i månden eller mener du hele tiden som vi har hatt den?

Jeg krysset av på 700-1000kr.

Jeg har hatt Chicka siden April'03.

Og jeg har kjøpt dette.

*2 seler (en vokste hun ut av) ca 500kr tilsammen

*7 halsbånd ca 1300kr

*4 flexibånd (to gikk i stykker fort) ca 1000kr

*3 vanlige kobbel ca 500kr

*Bur til bilen 1300kr

*2 magnetmadrasser 1000kr tilsammen.

* vannskåler og matskåler 60kr (plast-10kr tilbud)

* fôr 450kr for 15kg, har den i ca 2 månder

* Dyrlege regningene tørr jeg ikke tenke på, hun hadde masse ørebetennelse når jeg fikk hun, så vi var masse hos vetrinæren med hun.

* Hvor mye det har kostet for godis til hun i 2år tørr jeg heller nesten ikke tenke på...hun elsker tyggeben, så de får hun mye av...

Jeg elsker å kjøpe hunde og heste ting, så det er masse her jeg ikke har skrevet opp, men det går masse penger i månden til Chicka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fôr til rundt 350kr i måneden.

- Selve hunden (5300 kr ca).

- Bur (husker ikke akkurat hvor mye, men sikkert rundt 1000 siden det er spesiallaget til bilen vår).

- Hundeseng som når er kastet; 400 kr.

- Hundematter fra Felleskjøpet til bur og inne: rundt 800 til sammen.

- Veterinær: 1100 kr for HD-røngten, rundt 2500 kanskje for vaksiner, flåtthalsbånd og blærekatarrundersøkelse + antibiotika.

- To barnegrinder: Rundt 800 kr

- Hundeleker: rundt 500 sikkert.

- Tyggeben, griseører og sånne ting: Sikkert 500, minst!

- Godbiter: 250 kr kanskje (bruker mye matrester og vanlige forbiter).

- To svarte kobbel, et fra IKEA, retrieverkobbel, flexi-line, langline: Kanskje rundt 650 kr?

- Valpehalsbånd, Laika-halsbånd, strupehalsbånd av lær (som vi nesten aldri bruker), lærhalsbånd, nylonhalsbånd, halvstrup fra IKEA: 500 kr omtrent.

- Diverse fleecepledd og småtepper: 500 kr

- Sele og strikkline: rundt 1000kr.

- Bitterspray (som vi har rotet bort og ikke virket): 81 kr

- Potesalve: 60 kr

- Hundeshampoo: 50 kr

- Hundehåndklær: 200 kr

- Hundekurs: 750 kr (skal begynne på nytt kurs nå, til 1200 kr).

- Kjøreutgifter p.g.a. hund: Skremmende mye (inkludert turen på 86 mil for å hente bikkja).

- Vaskemiddel: 150 kr sikkert (til vasking av gulv da hun var valp).

- Det Tinka hadde skullet betale i erstatning for ting hun har ødelagt og spist: Sikkert 1500 kr.

- Omregistrering fra SKK til NKK: Noen hundrelapper.

- Hundebøker: 1000 kroner kanskje - nei, sikkert mer..

- Kloklipper, børster: 200 kr

- Medlemskap i NKKU og NRK: 900 kr.

- Abonnement på Canis: 180 kr.

- Så må vi plusse på sommerleiren som vi skal på til sommeren: 2500 kr.

Det var alt jeg kunne komme på nå, og tallene er bare et overslag. Vi har hatt bikkja vår i et år og en og en halv måned.. Mye utgifter med hund gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke hatt hu så lenge enda da...men men.. har bare ca priser da :D husker ikke hva alt koster

bikkja 9000 kr

3 halsbånd 300 kr

sele 200 kr

mat 400 kr + diettfor 100

kobbel 150 kr

grind 400 kr

refleksdekken 149 kr

matskåler 80kr + 80kr :D

børster 200 kr

potesaks 70 kr

tannbørste/tannkrem 158 kr

leker 250 kr

vetrinær 600

klotang 70

bæsjeposer

sikkert noe jeg har glemt også

også skal vi jo snart en gang til til vetten, og på 2 valpekurs framover, og hundeutstillinger da såklart :D

Westminster: Jeg vil å på sommerleier'n :lol: veit du hvor gammel hunden må være for å kunne delta?Lunah blir vell 8 månder da =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod et emne om det på canis, tror det går greit, men du bør kanskje droppe agilityen da. Men du hadde kanskje uansett tenkt til å ta lydighet og utstilling? Kan bli litt stress, men det skal vel gå greit. Tinka hadde klart en uke på sommerleir med andre hunder da hun var åtte mnd, men hun hadde løpetid da (det bør du kanskje ta med i bergninga.. En åtte måneder gammel tispe kan ha løpetid liksom. :wink: ).

Glemte noen ting:

Dummies: 200kr

Refleks: 230 kr

Blinkelys: 50kr

Klikkere: 50kr

Bussturer: 150 kr

Var det jeg kom på nå mens jeg satt og skreiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...