Gå til innhold
Hundesonen.no

Kornete bilde i photoshop


Huldra

Recommended Posts

Hva har det seg at når jeg åpner et bilde i Photoshop, så blir det kornete? Det er jo ikke sånn egentlig... Hva kan jeg gjøre for at bilde skal vises "slik det er", dvs ikke kornete?

Edit: Bildet er ikke kornete når jeg ser det i mappen det ligger i (i Mine bilder), og heller ikke hvis jeg zoomer inn på det i PS. Bildene er ca 4 MB store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det seg at når jeg åpner et bilde i Photoshop, så blir det kornete? Det er jo ikke sånn egentlig... Hva kan jeg gjøre for at bilde skal vises "slik det er", dvs ikke kornete?

Edit: Bildet er ikke kornete når jeg ser det i mappen det ligger i (i Mine bilder), og heller ikke hvis jeg zoomer inn på det i PS. Bildene er ca 4 MB store.

Dette hørtes merkelig ut. Kan det være at det ser kornete ut fordi bildet er stort og du ser det i en forminsket versjon, f.eks 60% av opprinnelig bildestørrelse? Da blir ofte bildene snåle å se på. Men hvis man zoomer inn til 100% (opprinnelig bildestørrelse) så ser man at bildet blir klart igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes merkelig ut. Kan det være at det ser kornete ut fordi bildet er stort og du ser det i en forminsket versjon, f.eks 60% av opprinnelig bildestørrelse? Da blir ofte bildene snåle å se på. Men hvis man zoomer inn til 100% (opprinnelig bildestørrelse) så ser man at bildet blir klart igjen..

Kanskje? :innocent: Bildet blir jo ikke kornete når jeg zoomer helt inn, og jeg ser det selvsagt i en størrelse som gjør at bilde får plass inni "photoshop-skjermen". Jeg prøvde å velge view - fit on screen, og det er vel sånn jeg ser på bildene til vanlig (altså ingen endring, muligens en tanke større, men bildet er fremdeles like kornete). (Gosj, så dårlig man blir å forklare! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiæærd, kan du linke til et bilde (originalt) som det skjer med.?

Et bilde sier mer en 1000 ord, vertfall i dette tilfellet høres det ut for...

Er det type ISO-støy.?

Printscreen.?

Prøver meg på en printscreen, pluss en link til bildet fullstørrelse (det samme bildet som det er printscreen av). Her er bildet, og her er printscreen. Mulig du ikke ser at det er kornete før du zoomer inn en gang, men da ser du det tydelig. Jeg skjønner ingenting, jeg synes det ser "pikslete" ut.. :D

Det går ann og tyrkke "image", "resize" og på "image size" hvor du kanskje halvarer størelsen på bildet :ahappy:

Feks. orginalstørelse 4000, og du "resizer" til 2000 +/- :lol:

:) Forklar! :D Endrer jeg på selve bildet hvis jeg gjør dette, eller kun på innstillinger i PS? Vil ikke "ødelegge" bildet, eller gjøre noe som endrer på det uten at jeg mener det, hvis du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop.... 1...? CS1?

100% oppdatert så den støtter alle nye filformater og komprimeringsmetoder..?

Ser litt,,, old ut...

CS 2... ikke 100% oppdatert, jeg gidder sjelden å oppdatere noen programmer egentlig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet ditt er forminsket ned til 16,67 %, jeg tror bare at det er det som gjør det "kornete". Pluss at du har en gammel varsjon :)

Hva vil du med bilde? Skal du feks. legge det ut på hjemmesiden, og vil fikse litt på det først. Så er det bedre at du først forminsker det til 1000 px i bredden, og gjør det enda mindre når du skal legge det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet ditt er forminsket ned til 16,67 %, jeg tror bare at det er det som gjør det "kornete". Pluss at du har en gammel varsjon :)

Hva vil du med bilde? Skal du feks. legge det ut på hjemmesiden, og vil fikse litt på det først. Så er det bedre at du først forminsker det til 1000 px i bredden, og gjør det enda mindre når du skal legge det ut :)

Forminsket, som i at visningen av bildet er forminsket? Jeg kan jo endre det til 1000 px i bredden mens jeg redigerer det, hvis det er sånn at bildet ikke blir sånn for alltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forminsker det til 1000 pxl i bredden, også redigerer (fikser farger osv) så kan ikke bildet gjøres større igjen, med mindre du angrer og går tilbake til original versjon...men da har du jo ingen av endringene.

Okei, så hvorfor bør da forminske? Og hvorfor er bidlet forminsket i utgangspunktet?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvordan forminske mener du?

Når du åpner et bilde i photoshop, kan du Ctrl pluss - for å forminske bildet på skjermen. Bildet er i realiteten like stort som før, men det passer bedre på skjermen.

Det er en måte å forminske på, men den er ikke varig.

Jeg trodde kanskje du mente å forminske bildet for godt, altså å gå inn på menyen, image size og 1000 pixels der. Og det er en varig forminskning, det kan ikke gjøres større igjen.

Altså, hvis det er et bilde du skal bruke på hjemmesiden, som fks. skal være 500 pixler i bredde når det er ferdig,kan du jo godt forminske bildet til 1000 pixler først, redigere, også forminske til 500 når du er ferdig. Slik får du et rimelig stort bilde å jobbe med, men det vil sannsynligvis ikke vises så kornete.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvordan forminske mener du?

Når du åpner et bilde i photoshop, kan du Ctrl pluss - for å forminske bildet på skjermen. Bildet er i realiteten like stort som før, men det passer bedre på skjermen.

Det er en måte å forminske på, men den er ikke varig.

Jeg trodde kanskje du mente å forminske bildet for godt, altså å gå inn på menyen, image size og 1000 pixels der. Og det er en varig forminskning, det kan ikke gjøres større igjen.

Altså, hvis det er et bilde du skal bruke på hjemmesiden, som fks. skal være 500 pixler i bredde når det er ferdig,kan du jo godt forminske bildet til 1000 pixler først, redigere, også forminske til 500 når du er ferdig. Slik får du et rimelig stort bilde å jobbe med, men det vil sannsynligvis ikke vises så kornete.

:)

Jeg vet hvordan jeg skal forminske bilder til diverse bruk (hjemmesider osv), så det er ikke problemet. Problemet er at bildet er kornete/pikslete når jeg åpner det i PS (se linker til bilde og printscreen). Hvis det hjelper å forminske det så det passer skjermen bedre, så kan jeg gjøre det, men vil ikke endre bildet varig. :) Så ja, det første du sa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er kornete fordi det er forminsket for å passe photoshop, om du forminsker slik at du ser 100% av bildet i full visning er det ikke kornete. Bredde 500/600 er jo vanlige bredder for hjemmesider og om du fikser det og zoomer det til actually size er det ikke lenger kornete. Så lenge du trykker på save as.. eller save for web når du er ferdig, beholder du orginalbildet og får en fil til med det bildet du har forandret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er kornete fordi det er forminsket for å passe photoshop, om du forminsker slik at du ser 100% av bildet i full visning er det ikke kornete. Bredde 500/600 er jo vanlige bredder for hjemmesider og om du fikser det og zoomer det til actually size er det ikke lenger kornete. Så lenge du trykker på save as.. eller save for web når du er ferdig, beholder du orginalbildet og får en fil til med det bildet du har forandret på.

Okei, så det er sånn kornete hos deg også når du åpner originalfilen i PS i en størrelse som er forminsket for å passe PS? Det går ikke an å få det mindre kornete med mindre jeg zoomer inn til virkelig størrelse altså? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så det er sånn kornete hos deg også når du åpner originalfilen i PS i en størrelse som er forminsket for å passe PS? Det går ikke an å få det mindre kornete med mindre jeg zoomer inn til virkelig størrelse altså? :)

Helt riktig. Og jeg har en nyere versjon en deg også, så det har ikke noe med det å gjøre. Selv om det er kornete og du vil redigere det i den str du har, så er det ikke kornete i full str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig. Og jeg har en nyere versjon en deg også, så det har ikke noe med det å gjøre. Selv om det er kornete og du vil redigere det i den str du har, så er det ikke kornete i full str.

Nemlig. Men det er altså ikke noe å gjøre med det, hvis jeg vil redigere det i den størrelsen? (Litt enklere å croppe for eks..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...