Gå til innhold
Hundesonen.no

Furukulose eller kanskje midd, ikke vet jeg?


akeela

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg sittet oppe i over en time for å finne ut hva som kan feile hunden min. Hun fikk for ca. 1 halv - 1 år siden små sår på haken. Vi tenkte hun kanskje hadde skrapet seg på asfalten eller noe slik så vi ventet med å få undersøkt hva dette kunne være. Det gikk ikke bort og vi dro til dyrlegen for å undersøke hva det kunne være. der fikk vi som svar at dette kunne skyldes allergi eller kanskje midd, men at dette ikke var noe farlig og vi skulle se det ann. Det går av og til nesten bort og deretter forverrer seg igjen så jeg undersøkte det hos en annen dyrlege og hun mente også at det kunne være allergi eller en slags sykdom og sa jeg skulle se det ann. Jeg fortalte også om dyrlege besøket jeg hadde vært på tidligere og fortalte om hva hun hadde sagt.

Nå ser jeg nøye på kroppen hennes hver dag og blemmene under haken sprekker, synker litt sammen igjen og kommer gradvis tilbake igjen. Deretter kan de forsvinne og dukke opp igjen etter noen dager eller uker. Mystisk?

Det ser ikke ut som hun syntes det er ubehagelig eller vondt, men en hund er ikke alltid like kjent for å vise at den har vondt eller lider på en eller annen måte.

For 2 dager siden la jeg også merke til at hun fikk prikker på kroppen som blir hårløse og hun har også fått sår over poten der den ene er et lite sår. Dette kommer bare helt av seg selv og gradvis, men når det først kommer så kommer det boksaveligtalt med en gang.

I dag tenkte jeg at nok er nok og jeg satte meg ned for å lese om hva dette kunne være, men jeg ønsker gjerne å høre deres mening om dette og hva dere trur dette kan være.

Legger til noen bilder så dere får se hvordan disse blemmene og de hårløse prikkene ser ut:

Skrevet
Nå har jeg sittet oppe i over en time for å finne ut hva som kan feile hunden min. Hun fikk for ca. 1 halv - 1 år siden små sår på haken. Vi tenkte hun kanskje hadde skrapet seg på asfalten eller noe slik så vi ventet med å få undersøkt hva dette kunne være. Det gikk ikke bort og vi dro til dyrlegen for å undersøke hva det kunne være. der fikk vi som svar at dette kunne skyldes allergi eller kanskje midd, men at dette ikke var noe farlig og vi skulle se det ann. Det går av og til nesten bort og deretter forverrer seg igjen så jeg undersøkte det hos en annen dyrlege og hun mente også at det kunne være allergi eller en slags sykdom og sa jeg skulle se det ann. Jeg fortalte også om dyrlege besøket jeg hadde vært på tidligere og fortalte om hva hun hadde sagt.

Nå ser jeg nøye på kroppen hennes hver dag og blemmene under haken sprekker, synker litt sammen igjen og kommer gradvis tilbake igjen. Deretter kan de forsvinne og dukke opp igjen etter noen dager eller uker. Mystisk?

Det ser ikke ut som hun syntes det er ubehagelig eller vondt, men en hund er ikke alltid like kjent for å vise at den har vondt eller lider på en eller annen måte.

For 2 dager siden la jeg også merke til at hun fikk prikker på kroppen som blir hårløse og hun har også fått sår over poten der den ene er et lite sår. Dette kommer bare helt av seg selv og gradvis, men når det først kommer så kommer det boksaveligtalt med en gang.

I dag tenkte jeg at nok er nok og jeg satte meg ned for å lese om hva dette kunne være, men jeg ønsker gjerne å høre deres mening om dette og hva dere trur dette kan være.

Legger til noen bilder så dere får se hvordan disse blemmene og de hårløse prikkene ser ut:

post-5723-1253408137_thumb.jpg

Skrevet

Blemmene under haken ser ut som proteinkviser, det spesielle på dober er at pelsen ikke vokser tilbake der kvisene har sprukket. De på kroppen er noe annet, men hva kan jeg ikke hjelpe deg med..

Skrevet
Blemmene under haken ser ut som proteinkviser, det spesielle på dober er at pelsen ikke vokser tilbake der kvisene har sprukket. De på kroppen er noe annet, men hva kan jeg ikke hjelpe deg med..

Vet du hvorfor de får proteinkviser? Er dette fordi de får for lite proteiner og hjelper det med å begynne på et dyrere og bedre hundefor? Hun er jo bare 1 og et halv år og disse blemmene er virkelig voldsomme. Hva mener du med at det ikke vokser ut pels der de har sprekt? Vil de aldri forsvinne uansett hva jeg prøver og gjøre bedre?

Jeg forstår vis du ikke klarer og svare på alle spørsmålene mine :-) Er bare så mye jeg skulle ønske jeg visste. Disse blemmene og prikkene skremmer meg virkelig.

Skrevet

Proteinkviser kommer av sensitivitet til protein, dvs enten feil sort (miniallergi kaller jeg det) eller for mye prot. Det hjelper ofte å bytte fôr, samt tørke hunden under kjaken hver gang den har spist/drukket. Valpis får også disse innimellom, men jeg smører på jod og så blir de borte igjen. (GD er kjent for å ikke skulle ha/tåle mye prot, men jeg ser på disse kvisene som et skjønnhetsprob, ikke sunnhetsprob. Hun får høyt opptagbart prot i V&H) Så med litt prøving og feiling burde du bli kvitt det.

Dobereiere jeg kjenner sier at på dober dør hårsekkene der kvisene er, så ny pels kommer ikke tilbake. Hvorfor har jeg ikke fått svar på. Men herregud, det er under haka, og hvem glaner under der?

  • 3 weeks later...
Skrevet

Først og fremst så ville jeg ha begynt å tørke dobbisen under haka ved hvert måltid, da slipper den å ha mat som ligger og irriterer huden i timesvis. Det andre ville jeg ha tatt hudprøve av for å se om det er midd. Greit å sette inn behandlig på et tidlig stadie før hele hunden ser ut som en kjøttkake.

Skrevet

Akkurat slik ser det ut på ei boxertispe jeg kjenner. Det kommer og går. Særlig i forbindelse med løpetid og fødsel. Veterinæren sier det er furunkulose.

Skrevet

Utifra det hakebildet, ser det ut som noe hunden min hadde/har. Min hund hadde det bare på haka/i ansiktet. Vi tok biopsi av det, men jeg husker ikke hva dyrlegen sa det var (er lenge siden), bare at det ikke var farlig. Men jeg kan sjekke det opp.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...