Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...


bardmand

Recommended Posts

Høh.. Det å gå i trappa her var et eksempel. Jeg har fortalt hva jeg ville gjort (rettelse: hva jeg HAR gjort.. Med stor suksess på samtlige hunder jeg har gjort det med). Da har jeg neppe skapt et problem?

Det var faktisk du som brakte trappeeksempelet inn i en diskusjon om CM. CMs programmer handler om hans forsøk på å hjelpe folk som opplever noe som de (eller han) definerer som et problem i forhold til sitt hundehold - eller? Jeg skjønner at du forsøker å sette likhetstegn mellom kritikk av CM og "å skape seg et problem av bagateller", men å forsøke å lure folk ved å postulere noe som et problem og så si at det ikke er det blir både litt uærlig og ikke så rent lite søkt, synes jeg.

Det er akkurat det som er poenget mitt, skjønner du. At man skaper seg et problem av bagateller når det har blitt sånn at man må snakke med proffer for ting som faktisk bør være dagligdags. Og da er det ikke rart at det er BEHOV for folk som Cesar Milan, for noen er nødt til å fortelle folk at det er bikkjer vi har med å gjøre, de tåler å bli håndtert litt, de skal ha mosjon, og de trenger oppdragelse..

Med det lille forbeholdet at det er vanskelig å vite hva du mener med "håndtert litt", så er det vel forsvinnende lite i dette poenget ditt som ikke hvem som helst kan være enige med deg i - bortsett fra at det finnes så utrolig mange som kunne fortalt folk akkurat det samme (og mer) på en mye bedre måte enn det Cesar Millan gjør.

At man får med suspekte forklaringsmodeller på kjøpet kan jeg leve med, når det faktisk ser ut til at folk skjønner forklaringene hans.

Der er vi nok uenige, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Høh.. Det å gå i trappa her var et eksempel. Jeg har fortalt hva jeg ville gjort (rettelse: hva jeg HAR gjort.. Med stor suksess på samtlige hunder jeg har gjort det med). Da har jeg neppe skapt et problem?

Men skape seg et problem, mener jeg at man gjør når man trenger å vite om trappa er glatt eller mørk, om hunden har vondt i ledd eller ser dårlig. Det er for å være helt ærlig, forholdsvis uinteressant i all den tid det er presisert at det gjelder samtlige hunder minus EN som har kommet hit, for det er vel neppe sannsynlig at samtlige hunder som kommer hit enten er sjuke eller blinde? Eller at ei kjellertrapp som er i daglig bruk alltid er mørk og glatt? Det er ihvertfall ikke sannsynlig at den er for glatt og mørk bare de to første gangene en hund må gå den..? Og da er det neppe nødvendig å konsultere hverken veterinær eller atferdskonsulent for å klare å få ei bikkje til å gå ned en trapp, eller?

Det er akkurat det som er poenget mitt, skjønner du. At man skaper seg et problem av bagateller når det har blitt sånn at man må snakke med proffer for ting som faktisk bør være dagligdags. Og da er det ikke rart at det er BEHOV for folk som Cesar Milan, for noen er nødt til å fortelle folk at det er bikkjer vi har med å gjøre, de tåler å bli håndtert litt, de skal ha mosjon, og de trenger oppdragelse.. At man får med suspekte forklaringsmodeller på kjøpet kan jeg leve med, når det faktisk ser ut til at folk skjønner forklaringene hans.

Men VI kunne ikke vite dette. Det må man vite før man setter i gang. jeg har bare hatt EN hund som var redd for trapper. det fiksa vi fort. uten tvang. stikkord matskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk du som brakte trappeeksempelet inn i en diskusjon om CM. CMs programmer handler om hans forsøk på å hjelpe folk som opplever noe som de (eller han) definerer som et problem i forhold til sitt hundehold - eller? Jeg skjønner at du forsøker å sette likhetstegn mellom kritikk av CM og "å skape seg et problem av bagateller", men å forsøke å lure folk ved å postulere noe som et problem og så si at det ikke er det blir både litt uærlig og ikke så rent lite søkt, synes jeg.

Jeg har ikke forsøkt å sette likhetstegn mellom krikk av CM og det å skape seg problemer. Jeg visste ikke engang før jeg kom med eksemplet at det ville passe så innmari inn i diskusjonen. Man tar en veldig enkel problemstilling - hund vil ikke gå ned trapp - og ber folk om å fortelle hvordan de ville løst problemet. Og til å løse et så stort problem (jeg bør kanskje presisere at jeg mener å være sarkastisk når jeg kaller vegring for trapp et problem), må man vite om hundene har vonde ledd, ser dårlig, er mørkeredde eller om trappa er for mørk eller for glatt. Da har man laget seg et problem ut av ingenting.. En helt enkel greie blir så stor at man må kontakte profesjonelle for å løse det..

At du føler at det er uærlig og "ikke så rent lite søkt", overrasker meg ikke. Men om du faktisk gadd å se en hel episode av CM før du begynte å kritisiere (du måtte jo gå tilbake på kritikken av hvordan de håndterte dalmisvalpen, sant?), så får du med deg at han snakker om selvfølgeligheter? Hunder trenger mosjon. Hunder trenger oppdragelse. Hunder trenger faste rammer. Stressa hunder kan få overslagshandlinger. En engstelig og/eller urolig hund får det bedre med en rolig og selvsikker hundefører.

Med det lille forbeholdet at det er vanskelig å vite hva du mener med "håndtert litt", så er det vel forsvinnende lite i dette poenget ditt som ikke hvem som helst kan være enige med deg i - bortsett fra at det finnes så utrolig mange som kunne fortalt folk akkurat det samme (og mer) på en mye bedre måte enn det Cesar Millan gjør.

Javel. Og hvorfor er ikke de på tv og forteller folk akkurat det samme og mer på en mye bedre måte enn hva Cesar Milan gjør da, tror du?

Men VI kunne ikke vite dette. Det må man vite før man setter i gang. jeg har bare hatt EN hund som var redd for trapper. det fiksa vi fort. uten tvang. stikkord matskål.

Mine to første innlegg om trappe-"problematikken":

Okay, da skal jeg gi deg et annet eksempel enn vannslangen.. Jeg bor i kjellerleilighet, med en trappenedgang som alle (minus en) hunder som har vært her, har vegret seg for å gå ned. Ville du desensivitert eller floodet, og hvorfor?

Det er en kjellertrapp, den går nedover og under et overbygg i mur. At hunder vegrer, betyr ofte at de stopper og/eller nekter å gå ned.

Og seriøst - om man må konsulterer med proffer for å lære ei bikkje å gå ned ei trapp, da er det ikke veldig rart at CM er så populær som han er, det er ikke akkurat rakettforskning..

Så hva eksakt var det DERE ikke kunne vite? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forsøkt å sette likhetstegn mellom krikk av CM og det å skape seg problemer. Jeg visste ikke engang før jeg kom med eksemplet at det ville passe så innmari inn i diskusjonen. Man tar en veldig enkel problemstilling - hund vil ikke gå ned trapp - og ber folk om å fortelle hvordan de ville løst problemet. Og til å løse et så stort problem (jeg bør kanskje presisere at jeg mener å være sarkastisk når jeg kaller vegring for trapp et problem), må man vite om hundene har vonde ledd, ser dårlig, er mørkeredde eller om trappa er for mørk eller for glatt. Da har man laget seg et problem ut av ingenting.. En helt enkel greie blir så stor at man må kontakte profesjonelle for å løse det..

At du føler at det er uærlig og "ikke så rent lite søkt", overrasker meg ikke. Men om du faktisk gadd å se en hel episode av CM før du begynte å kritisiere (du måtte jo gå tilbake på kritikken av hvordan de håndterte dalmisvalpen, sant?), så får du med deg at han snakker om selvfølgeligheter? Hunder trenger mosjon. Hunder trenger oppdragelse. Hunder trenger faste rammer. Stressa hunder kan få overslagshandlinger. En engstelig og/eller urolig hund får det bedre med en rolig og selvsikker hundefører.

Javel. Og hvorfor er ikke de på tv og forteller folk akkurat det samme og mer på en mye bedre måte enn hva Cesar Milan gjør da, tror du?

Mine to første innlegg om trappe-"problematikken":

Så hva eksakt var det DERE ikke kunne vite? :blink:

Dette sa du etterhvert vel? ikke i første innlegg? (eller leste jeg for dårlig kanskje?)

En normal hund trener man selv til å gå ned trapp. en hysterisk hund kan det hende noen trenger hjelp til. det er forskjellige grader av vegring. noen trenger bare å vite at hei, se jeg går her, det er ikke farlig ved at eier går ned først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til å løse et så stort problem (jeg bør kanskje presisere at jeg mener å være sarkastisk når jeg kaller vegring for trapp et problem), må man vite om hundene har vonde ledd, ser dårlig, er mørkeredde eller om trappa er for mørk eller for glatt.

Dette henter du ut fra løse lufta.

At du føler at det er uærlig og "ikke så rent lite søkt", overrasker meg ikke. Men om du faktisk gadd å se en hel episode av CM før du begynte å kritisiere (du måtte jo gå tilbake på kritikken av hvordan de håndterte dalmisvalpen, sant?), så får du med deg at han snakker om selvfølgeligheter?

Og om du hadde lest det jeg skrev, har jeg

1. Aldri "gått tilbake" på kritikken av hvordan de håndterte dalmisvalpen.

2. Gang på gang på gang gitt både deg og andre rett i at CM kommuniserer noen selvfølgeligheter som er riktige.

Javel. Og hvorfor er ikke de på tv og forteller folk akkurat det samme og mer på en mye bedre måte enn hva Cesar Milan gjør da, tror du?

Noen av dem er det allerede. Det har jeg allerede forsøkt å fortelle i denne tråden (til døve ører, tydeligvis). Hvorfor det ikke er flere, og hvorfor de ikke får mer oppmerksomhet og sendetid kunne man sikkert tatt doktorgrad i medievitenskap på å finne ut av.

Så hva eksakt var det DERE ikke kunne vite? :blink:

At dette var så bagatellartet som det viste seg å være. Hunden vegrer, ja vel. Gjør den noe mer som gjør at du opplever dette som et så stort problem at du velger å bringe det på bane i denne diskusjonen? ER det noe spesielt med trappa som gjør at du med enkle midler kan gjøre det greiere for hunder å våge seg ned den første gang? Det kunne jo hende, og da synes jeg du skulle gjort det. Kan det være noe av rotet i trappa de er redde for, ikke trappa i seg selv? Da foreslår jeg at du rydder litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip

Øh.. Jeg skreiv: "Mine to første innlegg om trappe-"problematikken":" - da er det sannsynligvis det jeg skreiv først? Men for all del, bare å sjekke, første innlegg finner du her (innlegg nr 155 i denne tråden), andre innlegg finner du her (det er innlegg nr 157 i denne diskusjonen. Begge innleggene finnes på side 8..

Dette henter du ut fra løse lufta.

*snip*

Javel? Dalmisvalpen ->

Hvis du leser posten min en gang til, så står det at i "noen tilfeller" kunne CM og hans klienter vært tjent med å omdefinere "problematferd" til normal atferd. Da mener jeg ikke tilfeller som det du beskriver, men sånne som den tre måneder gamle dalmatinervalpen som løp ut i gata, ville leke med folk og ville sitte på fanget. Se, den mente CM var "dominant" og måtte "rehabiliteres". Jeg mener den var en tre måneder gammel valp.

Skreiv du, sant? Så svarer Margrete:

Greit

Men sluttet du å se før de trente med klikker på han? Samme hva de sier vel, men den dalmisvalpen var de da ikke slemme mot!? Jeg fikk bare med meg at han var "dominant" jeg, ikke rehabgreiene. Han fikk beskjed om å holde seg innenfor grensen, men ikke mer.

Hvorpå du svarer:

Neida, de var ikke spesielt slemme mot valpen, og jeg tror nok den kan få et fint liv. Jeg så også at de brukte klikkertrening, og det har den nok heller ikke vondt av. Jeg er likevel bekymret for at dominans- og rehabiliteringsvrøvlet likevel kan så skadelige ideer i hodene til en del lettpåvirkelige seere. Det er ikke alltid det er det CM gjør i seg selv som bekymrer meg mest, men hvilke uforutsette konsekvenser programmene kan ha.

Jeg kjenner ikke historien til deg og din hund godt nok til å uttale meg om den, bare si jeg synes det er leit at du har vært nødt til å gjennomleve noe sånt. Jeg vet heller ikke om det finnes noen metode som kunne fungert i ditt tilfelle, eller hvem som evt. skulle kunne gitt deg løsningen. Det jeg imidlertid er ganske sikker på, er at et program som demonstrerte metoder som baserte seg på positiv forsterkning (aller helst i forebyggende hensikt) ville kunne hjelpe langt flere hunder og hundeeiere enn det CMs programmer kan.

:rolleyes2: Det var ille, det med dalmisen, men så var det ikke så ille allikvel?

Ang. oppsøke profesjonell hjelp:

Vanskelig å svare på uten å ha sett verken trappa eller hundenes reaksjon. Mest sannsynlig ingen av delene. OM dette var et stort problem for meg, kan jeg i hvert fall fortelle at jeg ville konsultert andre enn CM for å få hjelp til løse det.

(Interessant nok så kunne du ikke svare når du hadde sett trappa heller..)

Det kommer helt an på hunden, er det pga frykt? har den vondt i ledd? (jeg vet om en hund som nektet å gå i trapper pga forkalkninger. eier trodde den var ulydig)er det mørkt? har hunden dårlig syn? er det glatt?

Ikke helt ut av løse lufta, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i hvert fall ha for iherdig og kreativ quoting og utheving, 2ne. Det må være dette en vis kvinne kalte "strategisk feillesing" - noe CM også er ganske god på.

Herre min hatt, jeg har aldri i mitt liv sett et menneske bable så sykt mye uten å SI noe?? Jeg blir nesten opprørt av å lese det. Klarer du ikke å svare på spørsmålet om hva du ville gjort i den trappesituasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Jeg skreiv: "Mine to første innlegg om trappe-"problematikken":" - da er det sannsynligvis det jeg skreiv først? Men for all del, bare å sjekke, første innlegg finner du her (innlegg nr 155 i denne tråden), andre innlegg finner du her (det er innlegg nr 157 i denne diskusjonen. Begge innleggene finnes på side 8..

Javel? Dalmisvalpen ->

Skreiv du, sant? Så svarer Margrete:

Hvorpå du svarer:

:rolleyes2: Det var ille, det med dalmisen, men så var det ikke så ille allikvel?

Ang. oppsøke profesjonell hjelp:

(Interessant nok så kunne du ikke svare når du hadde sett trappa heller..)

Ikke helt ut av løse lufta, kanskje?

nei, det du quotet fra meg var skrevet etter det første innlegget ditt, før du sa at alle hundene du hadde hatt var redd for trappa. Kan ikke se at jeg har rådet til å søke proffesjonell hjelp?? Annet enn om at man bør vite hvordan helse hunden har. Om den plutselig endrer atferd (FEKS ikke vil gå ned trapp) så kan det være noe galt med beina el. Jeg vil ikke gi noen råd før jeg vet hele historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i hvert fall ha for iherdig og kreativ quoting og utheving, 2ne. Det må være dette en vis kvinne kalte "strategisk feillesing" - noe CM også er ganske god på.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Du skriver veldig mye uten å si noe du, Bardmand.

EDIT: Meg skriver om innlegget sitt:

nei, det du quotet fra meg var skrevet etter det første innlegget ditt, før du sa at alle hundene du hadde hatt var redd for trappa. Kan ikke se at jeg har rådet til å søke proffesjonell hjelp?? Annet enn om at man bør vite hvordan helse hunden har. Om den plutselig endrer atferd (FEKS ikke vil gå ned trapp) så kan det være noe galt med beina el. Jeg vil ikke gi noen råd før jeg vet hele historien.

Om man vil vite om en hund har vonde ledd eller ser dårlig, må man oppsøke veterinær? Du svarte etter at jeg hadde skrevet det første innlegget mitt ja, og det første innlegget mitt om trappa var fortsatt dette:

Okay, da skal jeg gi deg et annet eksempel enn vannslangen.. Jeg bor i kjellerleilighet, med en trappenedgang som alle (minus en) hunder som har vært her, har vegret seg for å gå ned. Ville du desensivitert eller floodet, og hvorfor?

Jeg uthever igjen.. Det står alle hunder som har vært her, ikke alle mine hunder. Dvs også hunder som er her på besøk. Jeg skrev også at de har vegret seg for å gå ned trappa, ikke at de var redde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Du skriver veldig mye uten å si noe du, Bardmand.

EDIT: Meg skriver om innlegget sitt:

Om man vil vite om en hund har vonde ledd eller ser dårlig, må man oppsøke veterinær? Du svarte etter at jeg hadde skrevet det første innlegget mitt ja, og det første innlegget mitt om trappa var fortsatt dette:

Jeg uthever igjen..

jeg leste for dårlig og fikk ikke med meg at alle hundene ikke ville gå ned. Hva slags hunder er det du omgås da, siden alle er redd trapper? særdeles uvanlig, særlig fordi trappa så veldig "vanlig ut". jeg står fortsatt på at hvis jeg IKKE Viste at alle hundene var redde for trappa, ville jeg forsøkt å få vite mest om hunden før jeg gav råd. helst sett selv.

synes forøvrig bardmand sier mye lurt jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min hatt, jeg har aldri i mitt liv sett et menneske bable så sykt mye uten å SI noe?? Jeg blir nesten opprørt av å lese det.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Du skriver veldig mye uten å si noe du, Bardmand.

Hehe, dere må gjerne telle ord jeg har bidratt med i denne tråden i forhold til enkelte andre... Merkelig at man kan få så mye respons på å si ingenting, i grunnen?

Klarer du ikke å svare på spørsmålet om hva du ville gjort i den trappesituasjonen?

Jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste for dårlig og fikk ikke med meg at alle hundene ikke ville gå ned. Hva slags hunder er det du omgås da, siden alle er redd trapper? særdeles uvanlig, særlig fordi trappa så veldig "vanlig ut". jeg står fortsatt på at hvis jeg IKKE Viste at alle hundene var redde for trappa, ville jeg forsøkt å få vite mest om hunden før jeg gav råd. helst sett selv.

Jeg har fortsatt ikke sagt at de er redde for å gå ned trappa, jeg har sagt de vegrer seg, og det er snakk om ganske mange hunder i fra ganske mange raser. Og nei, det er ikke spesielt uvanlig - å gå ned i et betong-"rom" gir en annen lydfølelse, romfølelse, whatver. De vegrer seg fordi det er uvant. Men det ble tolket som redsel, og redsel er tydeligvis ensbetydende med panikk og blokkering. Så jeg er enig med KarpeSkrotum, det er tydeligvis et spørsmål om hvordan man ser ting.. Jeg ser ikke på vegring foran trapper som hverken unormalt eller atferdsproblem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke sagt at de er redde for å gå ned trappa, jeg har sagt de vegrer seg, og det er snakk om ganske mange hunder i fra ganske mange raser. Og nei, det er ikke spesielt uvanlig - å gå ned i et betong-"rom" gir en annen lydfølelse, romfølelse, whatver. De vegrer seg fordi det er uvant. Men det ble tolket som redsel, og redsel er tydeligvis ensbetydende med panikk og blokkering. Så jeg er enig med KarpeSkrotum, det er tydeligvis et spørsmål om hvordan man ser ting.. Jeg ser ikke på vegring foran trapper som hverken unormalt eller atferdsproblem..

jeg har IKKE sett hundene, altså så vet jeg ikke hvordan de oppførte seg da de "vegret seg" for trappa. (at hunden vegrer kan godt være på grunn av frykt nemlig. det kommer an på hunden og om man klarer å lese den. det klarer vel du, så det er ikke saken her). Dermed kan jeg ikke si hvordan det skal trenes. Er det frykt/panikk som ligger til grunn, så vil jeg nok tatt det gradvis. Andre hunder ville jeg bare kommandert "kom" og gått ned først. Der jeg går skal det være trygt å gå

SÅNN :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne trappen tar aldri slutt den... Snakket ikke en moderator om det her med å ikke gå for langt utenfor temaet...?

Trappen var ment som ett eksempel til diskusjonen, men førte heller til en ny diskusjon.

Spørsmålet er vel fortsatt om CM har en skrue løs, om han burde være på tv, om han har noe bidra med og om vi kan lære noe av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det kommet tre eksempler i tråden om hvordan man kan løse de forskjellige tilfellene på en måte som er til alles beste. De eksemplene er så til de grader forskjellige at det er nesten pinlig at ingen klarer å gi ett godt svar på minst en av dem? Min hund som var multivansklig, 2ne sin trapp og Emilie sin hund. Det blir bare prat rundt og ingen kommer med noe skikkelig og alternative løsninger. Når man ikke har svar, så kommer dette med at det er vanskelig å snakke om ett tilfelle man ikke har sett... Se bort i fra at disse hundene faktisk har levd/lever, tenk på det som en oppgave i en bok :rolleyes2: Jeg og helt sikkert de to andre mf er oppriktig nysgjerrige og lærervillige.

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor folk som deltar i denne tråden, skal bli stilt til veggs for at de

1) er uenige i CMs metoder

OG

2) ikke kan komme med noe klart treningsopplegg for disse tre tilfellene?

Er man nødt å være ekspert (og utbasunere treningsopplegg på et forum) for å mene noe? Eller er det bare de med problemhunder/hundeproblem som har lov å uttale seg om CMs metoder? For det virker jo som om det er helt ålreit at dere tre (bla) kan mene hva dere vil om CM. Jeg vil sette stor pris på om du kan forklare meg hvorfor det på liv og død er så viktig å få treningsopplegg til disse hundene (hvorav den ene faktisk er død, den andre påstått "rehabilitert", og det tredje eksempelet tydeligvis løses på andre måter eller samme måter som allerede er foreslått i tråden). :getlost:

Eller har jeg misforstått deg igjen, Margrete? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel fortsatt om CM har en skrue løs, om han burde være på tv, om han har noe bidra med og om vi kan lære noe av han?

  1. Utifra hva jeg legger i ordet "skrue løs", så har han det på enkelte ting.
  2. Burde ikke være på TV. Man bør ikke underholdes i hundetrening med metoder som er forbudt i Norge blant annet. Ei har heller ikke folk flest kunnskap nok og de følger nok ikke programmets egen advarsel om "ikke prøv dette uten i samråd med en ekspert" - leses ikke hunden riktig, så kan vondt gjøre verre - det er de færreste klar over.
  3. Han har noe å bidra med og man kan lære noe av han. Dessverre kan ikke de tingene som er bra oppveie de dårlige. Ei heller klarer folk flest å skille dette, da de ikke har kunnskap om det og tar alt for god fisk uten å vite faremomenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor folk som deltar i denne tråden, skal bli stilt til veggs for at de

1) er uenige i CMs metoder

Vel, på dette diskusjonsforumet, så hadde det blitt få diskusjoner hvis alle var enige, eller så "høflige" at man ikke kunne si hva man mente om det ene og det andre. Synes du det er besynderlig Huldra, at Bardmand & Co "stilles til veggs" i en tråd som begynner med å hetse en person - en person som mange (i motsetning til TS) slettes ikke ser på som noen vanlæreformidlende galning?

2) ikke kan komme med noe klart treningsopplegg for disse tre tilfellene?

Hvis man ikke har et reelt alternativ å komme med, så synes jeg det er litt arrogant å hevde at det finnes bedre metoder enn de som allerede er blitt benyttet.

Er man nødt å være ekspert (og utbasunere treningsopplegg på et forum) for å mene noe? Eller er det bare de med problemhunder/hundeproblem som har lov å uttale seg om CMs metoder?

Nei, det er da lov å mene hva som helst, for all del. Men man trenger ikke å fremstille seg selv som noe offer, hvis man da, på diskusjonsforumet, konfronteres for sine meninger, og ikke minst for måten man selv velger å legge dem frem på :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margrete- man lager ikke treningsopplegg for hunder man ikke har sett.

Det kan bli katastrofalt. Velmenende råd, ja- men ikke mer enn det.

man VET ikke om den som beskriver hunden beskriver problemet "godt nok", om man får nok info.

bare "idioter" lager treningsopplegg uten å kunne alt man trenger å vite på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Burde ikke være på TV. Man bør ikke underholdes i hundetrening med metoder som er forbudt i Norge blant annet. Ei har heller ikke folk flest kunnskap nok og de følger nok ikke programmets egen advarsel om "ikke prøv dette uten i samråd med en ekspert" - leses ikke hunden riktig, så kan vondt gjøre verre - det er de færreste klar over.

Vet man om tilfeller, i Norge, der folk har brukt metodene hans til å prøve å løse opp situasjoner med problemhunder?

Utover det er jeg enig i at det ligger en reell fare i å lese hundene feil, men det gjelder jo i all trening (som jo er sagt en del ganger før). Denne listen vi laget tidligere i denne tråden om hva som er viktig burde inneholde en ting til:

  1. mosjon
  2. kjærlighet
  3. konsekvente regler

  4. Timing

Og der synes jeg CM er flink. Det er liksom 3 ting han er helt rå på: ro, lesing av hunder og timing (f.eks der han "poker" en hund for å avlede oppmerksomheten dens. Om du skjønner hva jeg mener?). Gleder meg til den dagen jeg blir like rolig som han. Damn, da kommer jeg jo ikke til å tenke på treningsmetoder i det hele tatt da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor folk som deltar i denne tråden, skal bli stilt til veggs for at de

1) er uenige i CMs metoder

OG

2) ikke kan komme med noe klart treningsopplegg for disse tre tilfellene?

Er man nødt å være ekspert (og utbasunere treningsopplegg på et forum) for å mene noe? Eller er det bare de med problemhunder/hundeproblem som har lov å uttale seg om CMs metoder? For det virker jo som om det er helt ålreit at dere tre (bla) kan mene hva dere vil om CM. Jeg vil sette stor pris på om du kan forklare meg hvorfor det på liv og død er så viktig å få treningsopplegg til disse hundene (hvorav den ene faktisk er død, den andre påstått "rehabilitert", og det tredje eksempelet tydeligvis løses på andre måter eller samme måter som allerede er foreslått i tråden). :rolleyes2:

Eller har jeg misforstått deg igjen, Margrete? :getlost:

Emilie svarer etter mine tanker under:

Vel, på dette diskusjonsforumet, så hadde det blitt få diskusjoner hvis alle var enige, eller så "høflige" at man ikke kunne si hva man mente om det ene og det andre. Synes du det er besynderlig Huldra, at Bardmand & Co "stilles til veggs" i en tråd som begynner med å hetse en person - en person som mange (i motsetning til TS) slettes ikke ser på som noen vanlæreformidlende galning?

Hvis man ikke har et reelt alternativ å komme med, så synes jeg det er litt arrogant å hevde at det finnes bedre metoder enn de som allerede er blitt benyttet.

Nei, det er da lov å mene hva som helst, for all del. Men man trenger ikke å fremstille seg selv som noe offer, hvis man da, på diskusjonsforumet, konfronteres for sine meninger, og ikke minst for måten man selv velger å legge dem frem på :blink:

margrete- man lager ikke treningsopplegg for hunder man ikke har sett.

Det kan bli katastrofalt. Velmenende råd, ja- men ikke mer enn det.

man VET ikke om den som beskriver hunden beskriver problemet "godt nok", om man får nok info.

bare "idioter" lager treningsopplegg uten å kunne alt man trenger å vite på forhånd.

Er ikke ett treningsopplegg vi var ute etter, men noen påsto bastant at det fantes bedre måter å løse ting på, og dermed ønsket vi å høre om en bedre måte å løse ting på, alt fra en redzone hund til tull i en trapp. Så da må det jo gå ann å fortelle f.eks 2ne med det letteste eksemplet å snakke om den bedre måten å få hundene ned trappen på. Ikke slik som 2ne (mf) ville gjort, ta tak i bikkja å gå, altså legge press på bikkja og kreve.

Utover det er jeg enig i at det ligger en reell fare i å lese hundene feil, men det gjelder jo i all trening (som jo er sagt en del ganger før). Denne listen vi laget tidligere i denne tråden om hva som er viktig burde inneholde en ting til:

  1. mosjon
  2. kjærlighet
  3. konsekvente regler
  4. Timing

Og der synes jeg CM er flink. Det er liksom 3 ting han er helt rå på: ro, lesing av hunder og timing (f.eks der han "poker" en hund for å avlede oppmerksomheten dens. Om du skjønner hva jeg mener?). Gleder meg til den dagen jeg blir like rolig som han. Damn, da kommer jeg jo ikke til å tenke på treningsmetoder i det hele tatt da:P

Hear hear. Og den dagen vi blir som CM, trenger vi ikke treningsmetoder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...