Gå til innhold
Hundesonen.no

"Leder"- alle trenger jo det!


Aya

Recommended Posts

Mye snakk om lederskap og at alle hunder/flokkdyr trenger en leder.. Og det er jeg helt enig i! En leder som en slags mamma, den som tar frem maten, den som passer på, den som sørger for at hunden blir behandlet riktig og får det den trenger.. Alle, uansett treningsmetode er vel enig i at hunden trenger en leder, en slags "foresatt"? Jeg trener klikkertrening, og tror ikke på rangstige mellom hund og menneske.. Ikke rangstige, men gjensidig repsekt. Det er nemlig ikke det samme det! Såklart vi klikkertrenere også forlanger respekt av hunden vår, kanskje bare ikke like åpenlyst.. Jeg "tar" aldri hunden min, men når Puma blir redd kommer han løpende og gjemmer seg hos meg. I mine øyne- ikke fordi jeg er sjefen hans, den som bosser han rundt, men fordi han vet at hos mamma/hos min lille leder, der er det trygt og godt, der får jeg mat, der får jeg leke..

Bare et litt oppgitt innlegg fra meg om ordet leder og lederskap.. Såklart alle trenger en leder, en mamma/pappa, en "voksen og ansvarlig".. Uansett om det er en klikkerhund eller en NS hund.. Det går ann å nyansere ting. En leder er ikke det same i mine øyne som i Geir Nordenstams øyne, men vi har vel begge et slags lederskap for hundene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snakk om lederskap og at alle hunder/flokkdyr trenger en leder.. Og det er jeg helt enig i! En leder som en slags mamma, den som tar frem maten, den som passer på, den som sørger for at hunden blir behandlet riktig og får det den trenger.. Alle, uansett treningsmetode er vel enig i at hunden trenger en leder, en slags "foresatt"? Jeg trener klikkertrening, og tror ikke på rangstige mellom hund og menneske.. Ikke rangstige, men gjensidig repsekt. Det er nemlig ikke det samme det! Såklart vi klikkertrenere også forlanger respekt av hunden vår, kanskje bare ikke like åpenlyst.. Jeg "tar" aldri hunden min, men når Puma blir redd kommer han løpende og gjemmer seg hos meg. I mine øyne- ikke fordi jeg er sjefen hans, den som bosser han rundt, men fordi han vet at hos mamma/hos min lille leder, der er det trygt og godt, der får jeg mat, der får jeg leke..

Bare et litt oppgitt innlegg fra meg om ordet leder og lederskap.. Såklart alle trenger en leder, en mamma/pappa, en "voksen og ansvarlig".. Uansett om det er en klikkerhund eller en NS hund.. Det går ann å nyansere ting. En leder er ikke det same i mine øyne som i Geir Nordenstams øyne, men vi har vel begge et slags lederskap for hundene våre!

Lederskap har vært et begrep i hundeverden alltid. Med lederskap mener veldig mange straff. Gå og tren lederskapet osv.. Derfor liker ikke jeg dette ordet i og med at for meg blir dette det samme som straff. Jeg vil ikke bruke slike begreper. Vi styrer godene til hunden og den er totalt avhengig av oss, så uansett er det vi som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i hvert ord :lol:

Det blir litt dumt å helt avfeie forelderrollen vi tross alt har og.

Det er liksom forskjell på "lederskap " og lederskap :lol:

Jeg kan vel stjele noen formuleringer :Du får ikke ekte lederskap ved å bruke makt :)

kanskje vi bare skal ta tilbake det ordet? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, enig med Julie og Christina. Man må gjøre seg fortjent til respekt såklart, var litt feil ordbruk. Vanskelig å forklare. Blir som når jeg forventer av hesten min at han ikke løper meg rett overende... Så en slags "respekt" forventer jeg jo egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med Lilleariel her. Man kan ikke forlange respekt. Det er jo noe man må gjøre seg fortjent til! Hunden respekterer deg ikke med mindre den har en grunn :lol:

tror du hunden gir deg respekt om du forer den mer? eller klikker på de gode adferdene? sånn funker hvertfall ikke lederskapet til en ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du hunden gir deg respekt om du forer den mer? eller klikker på de gode adferdene? sånn funker hvertfall ikke lederskapet til en ulv.

Jeg spør igjen; hvorfor gidder du? Det er da INGEN som har sagt noe som er i nærheten av det du antyder!

Er du uenig i at man ikke kan kreve respekt? Men at man må gjøre seg fortjent til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du hunden gir deg respekt om du forer den mer? eller klikker på de gode adferdene? sånn funker hvertfall ikke lederskapet til en ulv.

Men vi er heller ikke ulver astrid. Eller nå vet ikke jeg hvor masse kroppshår du har og om du liker å spiser rått kjøtt men tviler på at du har/gjør noen av delene.

Folk sier hele tiden "ja men se på ulveoppdragelsen! Det er ingen kjære mor der!" Men da glemmer de at ulvemødre er de mest tolmodige mødre i VERDEN!

Hvor mange ganger må ikke valpen bite,syte,bjeffe,terge før more sier NØYAKTIG i fra? Vi mennesker klarer ALDRI å straffe en hund så presist som en ulv/hund gjør! UANSETT hva folk sier så vil vi ALDRI klare å straffe så presist.

Ulver dreper hverandres unger også de..skal vi også gjøre det? siden dere vil være så lik en ulveflokk som mulig. Eller kanskje gulpe opp litt mat. Tror ikke ulvelederen kommer gående med godbiter og sier "sitt" til de under i rangstigen.

Greit hunden stammer fra ulven MEN vi er ikke ulver! Vi vil aldri bli det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du hunden gir deg respekt om du forer den mer? eller klikker på de gode adferdene? sånn funker hvertfall ikke lederskapet til en ulv.

er ikke du snart lei av å kverulere sånn...? Nå er det jo heller IKKE ulv vi har, det er hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du hunden gir deg respekt om du forer den mer? eller klikker på de gode adferdene? sånn funker hvertfall ikke lederskapet til en ulv.

Jeg tror du hadde tapt godt om du skulle prøvd lede en ulv!

Vi har hunder....-og som hundeførere må vi være rettferdige, strenge,trygge og konsekvente, bare for å nevne noe..! -enig med de andre her. Respekt er noe man gjøre seg fortjent til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trenger en leder, absolutt. I barndommen trenger man foreldre, på skolen trenger man en lærer og på jobben trenger man en sjef. (Unntatt meg, for jeg ER sjef - hoho.)

Og denne lederen er en som dytter deg uti ting, får deg til å prøve og feile, oppmuntrer og veileder deg. Dette trenger hunden også. Den trenger noen som tar styringen og har kontroll over hundens ressurser, som fungerer som forelder/lærer/trener/sjef -alt i ett. Noen må fôre den, oppdra den, lære den å tisse ute, leke med den, trene med den og holde den med selskap og ikke minst lære den hva som lønner seg og ikke lønner deg. En leder er ikke en som klyper bikkja i øret hver gang den ikke sitter rett i utgangsstilling, eller fillerister den når den tisser inne. En leder er derimot tålmodig, rettferdig, henghiven, konsekvent, selvikker og rolig. Dette er min oppfatning av et lederskap, og det skurrer derfor litt når noen sier at lederskap er det samme som dominans eller undertrykkelse. Jeg har hvertfall aldri opplevd undertrykkelse som barn i mors lune armer, på skolen eller på jobb. Mine ledere har heller vært de som har fått meg til å yte det lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trenger en leder, absolutt. I barndommen trenger man foreldre, på skolen trenger man en lærer og på jobben trenger man en sjef. (Unntatt meg, for jeg ER sjef - hoho.)

Og denne lederen er en som dytter deg uti ting, får deg til å prøve og feile, oppmuntrer og veileder deg. Dette trenger hunden også. Den trenger noen som tar styringen og har kontroll over hundens ressurser, som fungerer som forelder/lærer/trener/sjef -alt i ett. Noen må fôre den, oppdra den, lære den å tisse ute, leke med den, trene med den og holde den med selskap og ikke minst lære den hva som lønner seg og ikke lønner deg. En leder er ikke en som klyper bikkja i øret hver gang den ikke sitter rett i utgangsstilling, eller fillerister den når den tisser inne. En leder er derimot tålmodig, rettferdig, henghiven, konsekvent, selvikker og rolig. Dette er min oppfatning av et lederskap, og det skurrer derfor litt når noen sier at lederskap er det samme som dominans eller undertrykkelse. Jeg har hvertfall aldri opplevd undertrykkelse som barn i mors lune armer, på skolen eller på jobb. Mine ledere har heller vært de som har fått meg til å yte det lille ekstra.

Ja hunden trenger en leder men ikke en som står med pisken klar og klyper i øret når den ikke skjønner hva du mener med "sitt".

Selv om hunden KAN "sitt" men én dag ikke lystrer så er det ikke fordi at hunden ikke vil sitte! kanskje du sa "sitt" litt annerledes enn vanlig? Kanskje du sa det utydelig? Kanskje det var noe som var mer interessant bak deg? Kanskje den hører en lyd som den lurer på hva er? Kanskje hunden ikke fulgte helt med?

Det nytter ikke å klype bikkja i øret da.Da vil den bare bli forvirret og kanskje nekte ENDA mer neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hunden trenger en leder men ikke en som står med pisken klar og klyper i øret når den ikke skjønner hva du mener med "sitt".

Selv om hunden KAN "sitt" men én dag ikke lystrer så er det ikke fordi at hunden ikke vil sitte! kanskje du sa "sitt" litt annerledes enn vanlig? Kanskje du sa det utydelig? Kanskje det var noe som var mer interessant bak deg? Kanskje den hører en lyd som den lurer på hva er? Kanskje hunden ikke fulgte helt med?

Det nytter ikke å klype bikkja i øret da.Da vil den bare bli forvirret og kanskje nekte ENDA mer neste gang.

Jøss, leste du ikke innlegge mitt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det gjorde jeg.

Men hvorfor må lederne "ta" hunden for å få den til å høre? En god leder burde nå kunne vise hunden det på andre måter?

Men hvorfor svarer du mitt innlegg med at man ikke må klype bikkja i øret for å være en leder? Det er jo nettoppp det jeg skrev? En god leder er ikke en som klyper bikkja i øret om det sitter skjevt i utgangsstilling eller fillerister den når den tisser inne. En god leder er derimot rettferdig, hengiven, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...