Gå til innhold
Hundesonen.no

Sportreninger

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Det var litt interesse for å ta en helg eller noen kvelder med sportrening, så man enten kan komme i gang, bli inspirert til å komme seg videre eller benytte seg av fremmede sporleggere.

Så da lager jeg likeså godt en tråd, jeg! Kom med forslag til når, og ikke minst hvor, vi kan trene. :icon_redface:

• Svar 115
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg er med! Vet ikke hva slags "terreng" som kreves, så jeg tror ikke jeg skal foreslå hvor vi kan trene. Men når..ja, jeg synes det var en god ide med en helg egentlig. Men kan når som helst, bortsett fra "hamarhelga".

Er det blodspor det er snakk om, eller?

Skrevet

Jeg kan overhodet ingenting om blodspor, så jeg tenkte vel på bruksspor. Det er mindre upraktisk, tar kortere tid (fra man legger sporet til man kan gå det) og er veldig lett å fortsette å trene på på egenhånd. :icon_redface: Når det gjelder terreng er helt vanlig skogsterreng greit nok. Det kan være vanskelig å begynne med jordespor hvis det blåser mye, for eksempel.

Skrevet

Har litt lyst å bare slenge ut en dato jeg. Så får vi se om det er stemning for dette. Jeg er iallefall ivrig på å prøve å gå spor med Selma :icon_redface:Hva med søndag 27. sept?

Og moro om vi blir flere!

Hvor vi kan ha det vet jeg ikke. Hvordan er det i Estenstadmarka da? Dit går det vel buss.

Skrevet

Vi er med om det passer :innocent: Har veldig lyst til å prøve å lære litt om spor, for det har vi ikke prøvd enda :wub: Han har bare gått godbitspor, men siden spor er en ypperlig aktivisering hadde det værtveldig kjekt å kunne gjøre noe mer enn bare godbitspor :wub:

Søndag 27 september passer for oss hvertfall :icon_redface:

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Bra forslag! Jeg er ikke så stor fan av slipp masse-ukjente-hunder-man-ikke-kjenner-sammen-treff, men dette er jeg gjerne med på! Kanskje motivasjonen for spor går litt opp igjen om jeg trener sammen med noen :icon_redface: Jeg kan også søndag 27. sept

Skrevet

Jeg vill gjerne bli med vis det er greit? Jeg kan ingenting om sport, heller aldri prøvd det før eller, men er mer en villig til og lære!

Hvor i estenstadmarka tenkte dere på?

Skrevet

27. september ser jo ut til å være en fin dato som passer for ganske mange, så da kan vi vel si det da. :icon_redface:

Skal vi være i Estenstadmarka, er det jo fint å være et sted hvor det ikke er tusen andre liksom... Hva med å møtes på Bekken parkeringsplass og så følge veien/stien mot Lohove i stedet for å følge veien opp mot Estenstadhytta. Der er det vel både mindre folk og flatere terreng...

Skrevet
27. september ser jo ut til å være en fin dato som passer for ganske mange, så da kan vi vel si det da. :innocent:

Skal vi være i Estenstadmarka, er det jo fint å være et sted hvor det ikke er tusen andre liksom... Hva med å møtes på Bekken parkeringsplass og så følge veien/stien mot Lohove i stedet for å følge veien opp mot Estenstadhytta. Der er det vel både mindre folk og flatere terreng...

Det høres greit ut ja.

Hva kan det være greit å ta med? (Jeg har IKKE peiling på spor :icon_redface: ) Sele? Langline? godis? Sjokolade til meg? :wub:

Skrevet
Det høres greit ut ja.

Hva kan det være greit å ta med? (Jeg har IKKE peiling på spor :icon_redface: ) Sele? Langline? godis? Sjokolade til meg? :innocent:

Sele, langline/sporline, vann + skål, godbiter og leker til hunden, og siden vi sikkert blir værende der noen timer, kan det være greit å ta med matpakke, drikke, nok klær og stol/sitteunderlag til deg selv.

Sporpinner og markører trenger vi også, men det trenger ikke alle å ta med. :wub:

Skrevet
Men dere? Dere vet at det bruker og (kremt) litt folk oppi dalen her på søndager ja? ..

Hvor er det relativt lite folk (trenger ikke å være folketomt, bare de ikke går for mye i terrenget siden det er så mange ferske hunder) og nokså flatt terreng, men som vi ikke trenger å gå to mil for å komme til?

Skrevet
Kan vi få væææære med ? :icon_redface:

Selvsagt, alle er velkommen :innocent:

Med det været det ser ut til at vi vil få framover, kan det godt hende vi får skogen for oss selv :wub: Hadde det evt. vært aktuellt å droppe skog, men heller gå på et jorde der de har tatt inn kornet? Eller er det dumt sporterreng?

Skrevet

Jeg vil være med! Særlig hvis det ikke blir styrtregn (call me sofagris). Jeg tror jeg tar med Pippin i såfall, hvis jeg ikke får lyst til å prøve litt med begge. (Det er Pipse sin tur å få litt kvalitetstid med mor ...).

Skrevet

For min del hadde det ikke hatt noe å si om vi hadde kommet i gang før tolv heller, altså, men det er kanskje litt upraktisk for de som busser (søndagsruter er noe herk) (iiih, forhåpentligvis kan jeg kjøre bil selv den 27.).

Det er i grunnen greiest med skog - hvis det blåser "flyter" ikke sporet så mye utover, og siden det er så mange som skal prøve spor for bortimot første gang, er det greit å kunne ha et terreng å henge markører i, samt et terreng hvor eier kan gå og gjemme seg bak et tre eller noe sånt. Når vi er såpass mange er det dessuten fort gjort å glemme hvilken del av åkeren vi har brukt. Men klart, det har jo ikke noe å si om det er et skogsterreng i nærheten av en slette eller et jorde, altså.

Men altså, det finnes mye brukbart sporterreng i Estenstadmarka, så jeg tror det holder lenge om vi sier at vi møtes på Bekken parkeringsplass, følger veien et lite stykke innover og går rett fram i stedet for å følge svingen/veien opp til hytta, altså slik at vi kommer her, sånn ca.: http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D702964...26tab%3Daddress

Skrevet
Hvor er det relativt lite folk (trenger ikke å være folketomt, bare de ikke går for mye i terrenget siden det er så mange ferske hunder) og nokså flatt terreng, men som vi ikke trenger å gå to mil for å komme til?

Men altså, det finnes mye brukbart sporterreng i Estenstadmarka, så jeg tror det holder lenge om vi sier at vi møtes på Bekken parkeringsplass, følger veien et lite stykke innover og går rett fram i stedet for å følge svingen/veien opp til hytta, altså slik at vi kommer her, sånn ca.: http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D702964...26tab%3Daddress

Som sakt, jeg har jo aldri gått sport, så jeg vet ikke helt hvordan er optimalt sporterreng ser ut.. Men vet ikke helt om det ser slikt ut enda, ditt du har linket karet. Men jeg bor jo rett borti haugen for den plassen så jeg kunne gått meg en tur ditt og sett? Og tatt noen bilder så kan jo dere bedøm og det er noe bra sporplass ?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...