Gå til innhold
Hundesonen.no

Sportreninger

Ingvild

Recommended Posts

Det var litt interesse for å ta en helg eller noen kvelder med sportrening, så man enten kan komme i gang, bli inspirert til å komme seg videre eller benytte seg av fremmede sporleggere.

Så da lager jeg likeså godt en tråd, jeg! Kom med forslag til når, og ikke minst hvor, vi kan trene. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Jeg er med! Vet ikke hva slags "terreng" som kreves, så jeg tror ikke jeg skal foreslå hvor vi kan trene. Men når..ja, jeg synes det var en god ide med en helg egentlig. Men kan når som helst, bortsett fra "hamarhelga".

Er det blodspor det er snakk om, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan overhodet ingenting om blodspor, så jeg tenkte vel på bruksspor. Det er mindre upraktisk, tar kortere tid (fra man legger sporet til man kan gå det) og er veldig lett å fortsette å trene på på egenhånd. :icon_redface: Når det gjelder terreng er helt vanlig skogsterreng greit nok. Det kan være vanskelig å begynne med jordespor hvis det blåser mye, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt lyst å bare slenge ut en dato jeg. Så får vi se om det er stemning for dette. Jeg er iallefall ivrig på å prøve å gå spor med Selma :icon_redface:Hva med søndag 27. sept?

Og moro om vi blir flere!

Hvor vi kan ha det vet jeg ikke. Hvordan er det i Estenstadmarka da? Dit går det vel buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er med om det passer :innocent: Har veldig lyst til å prøve å lære litt om spor, for det har vi ikke prøvd enda :wub: Han har bare gått godbitspor, men siden spor er en ypperlig aktivisering hadde det værtveldig kjekt å kunne gjøre noe mer enn bare godbitspor :wub:

Søndag 27 september passer for oss hvertfall :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bra forslag! Jeg er ikke så stor fan av slipp masse-ukjente-hunder-man-ikke-kjenner-sammen-treff, men dette er jeg gjerne med på! Kanskje motivasjonen for spor går litt opp igjen om jeg trener sammen med noen :icon_redface: Jeg kan også søndag 27. sept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27. september ser jo ut til å være en fin dato som passer for ganske mange, så da kan vi vel si det da. :icon_redface:

Skal vi være i Estenstadmarka, er det jo fint å være et sted hvor det ikke er tusen andre liksom... Hva med å møtes på Bekken parkeringsplass og så følge veien/stien mot Lohove i stedet for å følge veien opp mot Estenstadhytta. Der er det vel både mindre folk og flatere terreng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27. september ser jo ut til å være en fin dato som passer for ganske mange, så da kan vi vel si det da. :innocent:

Skal vi være i Estenstadmarka, er det jo fint å være et sted hvor det ikke er tusen andre liksom... Hva med å møtes på Bekken parkeringsplass og så følge veien/stien mot Lohove i stedet for å følge veien opp mot Estenstadhytta. Der er det vel både mindre folk og flatere terreng...

Det høres greit ut ja.

Hva kan det være greit å ta med? (Jeg har IKKE peiling på spor :icon_redface: ) Sele? Langline? godis? Sjokolade til meg? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres greit ut ja.

Hva kan det være greit å ta med? (Jeg har IKKE peiling på spor :icon_redface: ) Sele? Langline? godis? Sjokolade til meg? :innocent:

Sele, langline/sporline, vann + skål, godbiter og leker til hunden, og siden vi sikkert blir værende der noen timer, kan det være greit å ta med matpakke, drikke, nok klær og stol/sitteunderlag til deg selv.

Sporpinner og markører trenger vi også, men det trenger ikke alle å ta med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere? Dere vet at det bruker og (kremt) litt folk oppi dalen her på søndager ja? ..

Hvor er det relativt lite folk (trenger ikke å være folketomt, bare de ikke går for mye i terrenget siden det er så mange ferske hunder) og nokså flatt terreng, men som vi ikke trenger å gå to mil for å komme til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi få væææære med ? :icon_redface:

Selvsagt, alle er velkommen :innocent:

Med det været det ser ut til at vi vil få framover, kan det godt hende vi får skogen for oss selv :wub: Hadde det evt. vært aktuellt å droppe skog, men heller gå på et jorde der de har tatt inn kornet? Eller er det dumt sporterreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det ikke hatt noe å si om vi hadde kommet i gang før tolv heller, altså, men det er kanskje litt upraktisk for de som busser (søndagsruter er noe herk) (iiih, forhåpentligvis kan jeg kjøre bil selv den 27.).

Det er i grunnen greiest med skog - hvis det blåser "flyter" ikke sporet så mye utover, og siden det er så mange som skal prøve spor for bortimot første gang, er det greit å kunne ha et terreng å henge markører i, samt et terreng hvor eier kan gå og gjemme seg bak et tre eller noe sånt. Når vi er såpass mange er det dessuten fort gjort å glemme hvilken del av åkeren vi har brukt. Men klart, det har jo ikke noe å si om det er et skogsterreng i nærheten av en slette eller et jorde, altså.

Men altså, det finnes mye brukbart sporterreng i Estenstadmarka, så jeg tror det holder lenge om vi sier at vi møtes på Bekken parkeringsplass, følger veien et lite stykke innover og går rett fram i stedet for å følge svingen/veien opp til hytta, altså slik at vi kommer her, sånn ca.: http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D702964...26tab%3Daddress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det relativt lite folk (trenger ikke å være folketomt, bare de ikke går for mye i terrenget siden det er så mange ferske hunder) og nokså flatt terreng, men som vi ikke trenger å gå to mil for å komme til?

Men altså, det finnes mye brukbart sporterreng i Estenstadmarka, så jeg tror det holder lenge om vi sier at vi møtes på Bekken parkeringsplass, følger veien et lite stykke innover og går rett fram i stedet for å følge svingen/veien opp til hytta, altså slik at vi kommer her, sånn ca.: http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D702964...26tab%3Daddress

Som sakt, jeg har jo aldri gått sport, så jeg vet ikke helt hvordan er optimalt sporterreng ser ut.. Men vet ikke helt om det ser slikt ut enda, ditt du har linket karet. Men jeg bor jo rett borti haugen for den plassen så jeg kunne gått meg en tur ditt og sett? Og tatt noen bilder så kan jo dere bedøm og det er noe bra sporplass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...