Gå til innhold
Hundesonen.no

Kasterering av hannhund


Bjerknez

Recommended Posts

Som kanskje noen her har fått med seg allerede så venter vi nå utolmodige på og hende hunden (Golden Retriver).

Dette er altså en hannhund og den er kjøpt av en godkjent oppdretter i Halden.

Det jeg lurer på er kasterering av hunden.

Hvordan er det å kasterere en renraset hannhund?

Vi har ingen planer om å "bruke" hunden til noe annet enn familiehund, og litt verdagslig lydighet vil bli trent mye på. Men utover dette har vi foreløpig ingen planer om å stille ut hunden eller andre ting.

Er kasterering OK, eller er det noen bakdeler ved dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kastrere før eventuelle problemer viser seg? Jeg personlig synes ikke det er en god nok grunn til å kastrere, at man skal ha hunden bare som familiehund. Vil man ikke ha det en hanne fører med seg, får man heller velge en tispe. Jeg synes det blir feil å bestemme seg for kastrering allerede før valpen er hentet.

Hvis man absolutt skal kastrere, så synes jeg iallefall man skal vente til hunden er ferdig utvokst. Hvem vet, kanskje blir dette et prakteksemplar og dere får lyst til å stille ham, og oppdretter bruke ham i videre avl? Jeg synes det er trist å begrense friske hunder på den måten, og igjen, hvis dere allerede nå tenker å kastrere hannen, så får dere kanskje heller gå for en tispe.

¨

Bakdeler kan andre fortelle mer om, men de får vel lettere for å legge på seg iallefall. Kan også bli "mobbet" av andre hanner, ikke bli respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper i alle fall ikke en hannhund med tanke på å kastrere den! I Norge er kastrering ulovlig med mindre det finnes en medisinsk grunn (selv om noen dyrleger likevel kastrerer fordi "eier vil det"). Det finnes fordeler og bakdeler med å kastrere, og det er ikke en dans på roser som gjør livet nødvendigvis enklere for alle involverte. Hvis du tenker på å kastrere pga hannhundatferd, ville jeg heller valgt tispe..

Hva mener du forresten med "godkjent oppdretter"? Det finnes nemlig ikke noen instans som godkjenner oppdrettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat derfor jeg spør!

Når man ikke vet... så spør mann... så enkelt er det.

Jeg viste ikke at dette var ulovlig i Norge.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har hatt noen katter, og dyrlegen jeg var hos rådet meg til å kasterere den...

Når jeg leser det dere skriver her... så skal vi sef. ikke kasterere hunden! Ikke snakk om!

Med "Godkjent" oppdretter så mener jeg at oppdretteren er en velkent oppdretter som er medlem av retrieverklubben. Jeg mente ikke "Godkjent" i bokstavlig grad.... men jeg mente "Godkjent" i anførselstegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å være krass altså. Ble bare litt sjokkert, for jeg synes ikke kastrering er noe man skal bestemme seg for før man får hunden, dette er jo noe som må gå på individet, og som ikke skal gjøres før det virkelig er nødvendig.

Det spørs jo hva du vil bli "kvitt" med kastrering da, hva er det du tror det skulle være godt for i ditt tilfelle? Eller om du bare tenkte å gjøre det, for da er det gjort liksom. Blir litt forskjellig fra katter, de har jo muligheten til å parre seg hele tiden og det blir alt for mange av de. En hund blir jo passet litt mer på, selv om tjuvparringer såklart skjer her og.

Med en hannhund kan man vel regne med å få en hormonbombe i unghundtiden, min er 18 mnd nå, og vi er iallefall midt i det, selv om jeg kanskje tror jeg har fått det lettere enn mange andre. Så det er jo noe man må være forberedt på, at hannene ofte er en større håndfull enn tispene i den alderen. Men slik er det å ha hannhund :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat derfor jeg spør!

Når man ikke vet... så spør mann... så enkelt er det.

Jeg viste ikke at dette var ulovlig i Norge.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har hatt noen katter, og dyrlegen jeg var hos rådet meg til å kasterere den...

Når jeg leser det dere skriver her... så skal vi sef. ikke kasterere hunden! Ikke snakk om!

Det er bare fint at du spør! :icon_redface:

Det er egentlig ulovlig å kastrere katter også mener jeg, men der har de fått unntak fra loven i mange år. Saken er jo litt annerledes med katter også, som "reker gatelangs" til alle årets tider og kan fritt parre seg som de vil. Hunder er mer under kontroll og i bånd, og det er vi eiere som i stor grad bestemmer om, og i tilfelle med hvem hunden vår skal parre seg.

Når det er sagt, er jeg imot loven som sier det er ulovlig å kastrere med mindre det finnes medisinsk grunnlag. Jeg mener dette bør være noe dyrleger tar stilling til, og anbefaler eller ikke anbefaler. For at de skulle kunne gjort noe slikt, måtte de hatt mer enn 8 timer undervisning i atferd (slik de har pr i dag på vet.studiet og da er det snakk om atferd hos alle dyr de skal behandle, ikke bare hund), og de måtte kunnet mer om kastrering og følger av det. Jeg mener at psyke hører inn under "medisinsk", og at man bør få kastrere hunder på bakgrunn av slike problemer. Hormonproblemer burde man kunne kastrere på grunnlag av. Egentlig er det slik det fungerer i praksis: hvis du vil ha hunden kastrert, klarer man alltids å lete opp en dyrlege som gjør det med glede!

Kjente følger av kastrering er: hunden blir mer glad i mat og legger lettere på seg, pelsproduksjonen øker, røyteperioder forsvinner og man får en hund som røyter konstant, hannhunder mister kjønnsdriften (i stor grad i alle fall), mange blir mer kosete (noen mener det kommer av usikkerhet), mange blir mer lekne/valpete, noen mener å se tendenser til at kastrater blir lettere mobbet av andre hunder (fordi de ikke skjønner hvilket kjønn kastraten er), hunder som i utgangspunktet var litt skeptiske/usikre, kan bli MYE verre (generelt bør man ikke kastrere en hund som viser tegn på usikkerhet), hannhunden begynner ikke automatisk å elske alle andre hannhunder og å leke med de, kastrering gjør at sjansen for kreft i testiklene forsvinner (man kan ikke få kreft i noe som ikke er der), utageringsproblemer forsvinner ikke av kastrering; dette må trenes på (men kastrering kan gjøre treningen litt enklere, i noen tilfeller helt umulig avhengig av årsaken til utageringen), ++

Med "Godkjent" oppdretter så mener jeg at oppdretteren er en velkent oppdretter som er medlem av retrieverklubben. Jeg mente ikke "Godkjent" i bokstavlig grad.... men jeg mente "Godkjent" i anførselstegn...

Mysterium oppklart! :innocent:

Når jeg var hos dyrlegen på 6 mnd kontroll så spurte de (uten at jeg hadde nevnt noe på det) om jeg hadde lyst til å kastrere hunden min, så da kan det jo ikke være noe lov om at det må være noe medisinsk?

Vel, da lever nok den dyrlegen på feil side av loven. Det er det mange som gjør, men slett ikke så mange som gjør det så uttalt som den du var hos. Mange kan gå med på å kastrere fordi eieren vil det, men det er et fåtall som spør. Akkurat sistnevnte synes jeg er helt hårreisende - de bør ha en seriøst god grunn til å spørre om noe sånt! Var det Trude Mostue du var hos eller? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var hos dyrlegen på 6 mnd kontroll så spurte de (uten at jeg hadde nevnt noe på det) om jeg hadde lyst til å kastrere hunden min, så da kan det jo ikke være noe lov om at det må være noe medisinsk?

Det virker helt utrolig. På dyreklinikken "min", så er fremgangsmåten slik før evt kastrering: atferdskonsultasjon, evt atferdskonsultasjon 2, kjemisk kastrering og så evt kastrering hvis det er snakk om atferdsproblemer. Med medisinske årsaker(prostataproblemer f.eks.) så stiller saken seg selvsagt annerledes. Men å kastrere bare fordi man har lyst er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var hos dyrlegen på 6 mnd kontroll så spurte de (uten at jeg hadde nevnt noe på det) om jeg hadde lyst til å kastrere hunden min, så da kan det jo ikke være noe lov om at det må være noe medisinsk?

Nei. At veterinærer "tilbyr" seg å gjøre det, betyr ikke at det er lovlig. I lov om dyrevern står det:

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris.

Som du ser, så er det i utgangspunktet forbudt å kastrere hund, men at det kan gjøres når særlige bruksgrunner gjør at det trengs. At hunden bare skal være familiehund, er neppe en "særlig bruksgrunn"..

Og jeg tør vedde på at veterinæren din er utdannet i Storbrittania, der er det vanlig å kastrere alt som ikke skal gå i avl.. Det er sikkert fort gjort å glemme at det ikke er lov i Norge (ja, jeg er en anelse sarkastisk nå, veterinærer burde vite bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at det å kastrere hunder, selv om de ikke skal i avl, gjør det vanskeligere å vite om man avler på linjer med veldig høyt testostoron-nivå. Dette må jo gjelde hunder som kastreres før det er noen grunn til det.

Selv om det blir å sette det litt på spissen, så vet man jo ikke helt hva man avler på, om man avler på den ene hunden man beholder selv, mens alle søsknene hans er kastrert. Det skjer kanskje ikke her i Norge, men virker jo som om det er veldig vanlig å kastrere alt i utlandet, og da vil man jo etterhvert kanskje få hannhunder med ekstrem hannhundoppførsel, fordi man ikke vet hvordan de andre hannene i kullet hadde blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at det å kastrere hunder, selv om de ikke skal i avl, gjør det vanskeligere å vite om man avler på linjer med veldig høyt testostoron-nivå. Dette må jo gjelde hunder som kastreres før det er noen grunn til det.

Selv om det blir å sette det litt på spissen, så vet man jo ikke helt hva man avler på, om man avler på den ene hunden man beholder selv, mens alle søsknene hans er kastrert. Det skjer kanskje ikke her i Norge, men virker jo som om det er veldig vanlig å kastrere alt i utlandet, og da vil man jo etterhvert kanskje få hannhunder med ekstrem hannhundoppførsel, fordi man ikke vet hvordan de andre hannene i kullet hadde blitt?

Det vil i praksis ikke bety noe for de landene, for i land hvor de kastrerer hunder rutinemessig, så blir de kastrert i det de blir kjønnsmodne, og da vil de ikke produsere hormoner, og de kommer ikke til å vite om det ville vært overproduksjon eller normal produksjon av hormoner - om jeg klarer å gjøre meg forstått (jeg er litt usikker på om jeg skjønner helt budskapet selv, akkurat nå *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men det angående kreft i testiklene. Collien min har en svulst i den ene testikkelen og skal opereres på tirsdag. Vet ikke om de da fjerner kun den ene testikkelen eller begge. Vi har fått beskjed om at det er en veeeldig liten sjanse for spredning. Det jeg lurer på er om noen av dere vet om tilfeller hvor kreft i en testikkel har spredd seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke har blitt stemplet som dårlig "far" her nå...

Hadde jo uansett ikke kommet til å kasterere hunden uten å forhøre meg først.

Jeg trodde bare at dette var ganske vanlig jeg...

Men der tok jeg altså feil... Ikke noe problem :icon_redface:

Peace!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Tvert imot vil du jo bli en veldig god "far", som setter deg ordentlig inn i ting før de gjøres (og i dette tilfellet, ikke gjøres), og faktisk tar til deg det folk skriver.

Ønsker deg lykke til med valpen, håper du legger ut masse bilder når han kommer i hus! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at jeg skal ta mange bilder :icon_redface:

Vi skal altså få se valpen når den er 4 uker gammel, så skal se om jeg får tatt ett lite bilde da...

Men vi får den altså ikke før den tredje uken i november...

Her kan dere vertfall se valpekullet:

http://www.kennel-vi-vi.com/

Det er 8stk. valper i kullet og en av dem er en hann. Og det er den vi skal ha...

Hvem av dem dette er er jeg ikke sukker på... kanskje noen her kan se det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...