Gå til innhold
Hundesonen.no

Startbok RIK/RIK-lisens


Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Hva er "Startbok RIK", og hvorfor trenger jeg det når jeg skal starte i UHP? (Antar det er en bok hvor resultat føres inn, men vet ikke hvorfor jeg trenger en sånn.) Er det noen krav for å starte i UHP som jeg ikke har fått med meg? Jeg har jo ikke tenkt å starte i andre RIK-øvelser, så vidt jeg vet i alle fall.. :wub: Er det krav om lisens for å avlegge denne prøven, siden den kommer innunder gruppe C? Jeg synes ikke reglementet er 100% tydelig på akkurat det punktet..

Skrevet

Tror ikke du trenger resultatbok for AD og BH prøver. Mener det holder å stemple det på registreringsbeviset på samme måte som for mentaltester...

Men det er ikke kun til RIK prøver man kan bruke resultatboka til NKK, den kan man bruke på alle typer NKK prøver. Jeg synes det er utrolig kjekt å ha alle resultatene på hunden på ett og samme sted å fører inn både mentaltester, RIK prøver, LP osv.

Skrevet
Tror ikke du trenger resultatbok for AD og BH prøver. Mener det holder å stemple det på registreringsbeviset på samme måte som for mentaltester...

Men det er ikke kun til RIK prøver man kan bruke resultatboka til NKK, den kan man bruke på alle typer NKK prøver. Jeg synes det er utrolig kjekt å ha alle resultatene på hunden på ett og samme sted å fører inn både mentaltester, RIK prøver, LP osv.

Jeg fikk svar på mailen min ( :wub: ), og der stod det at jeg trengte Resultatbok/Startbok, og at hvis jeg ikke hadde, kunne jeg få kjøpe den der til 50 kr eller så. Leste gjennom reglementet, og der står det jo at man må ha RIK-lisens for å delta på gruppe C prøver/treninger. Og UHP kommer inn under gruppe C så vidt jeg forstod i alle fall. Resultatboken kan jeg alltids kjøpe (dersom de ikke bare vil stemple registreringsbeviset), men trenger jeg virkelig RIK-lisens for å sykle to mil? :wub: Vi har ikke tenkt å bite noen.. :wub:

Skrevet
Jeg fikk svar på mailen min ( :wub: ), og der stod det at jeg trengte Resultatbok/Startbok, og at hvis jeg ikke hadde, kunne jeg få kjøpe den der til 50 kr eller så. Leste gjennom reglementet, og der står det jo at man må ha RIK-lisens for å delta på gruppe C prøver/treninger. Og UHP kommer inn under gruppe C så vidt jeg forstod i alle fall. Resultatboken kan jeg alltids kjøpe (dersom de ikke bare vil stemple registreringsbeviset), men trenger jeg virkelig RIK-lisens for å sykle to mil? :wub: Vi har ikke tenkt å bite noen.. :wub:

Du trenger ikke RIK lisens for å ta en UHP prøve. Alle RIK resultater skal inn i resultatboken, uansett om du består eller ikke :wub:

Som Cahrine skriver så kan du skrive inn agility, lp, bruks resultater også. Så den er veldig grei å ha :lol:

Skrevet
Du trenger ikke RIK lisens for å ta en UHP prøve. Alle RIK resultater skal inn i resultatboken, uansett om du består eller ikke :wub:

Som Cahrine skriver så kan du skrive inn agility, lp, bruks resultater også. Så den er veldig grei å ha :wub:

Puh, fikk et lettere anfall av panikk her et lite sekund! :wub: Jeg skjønner jo at man må ha RIK-lisens for å drive med visse ting, men akkurat en utholdenhetsprøve var kanskje litt "overkill" syns jeg. :lol:

Resultatboken er sikkert kjekk, og hvis jeg blir nødt å kjøpe den kan jeg jo alltids føre oversikt over andre resultater i den også. :wub:

Takk for svar begge to!

Skrevet
Det fikk jeg også beskjed om da jeg skulle ta ferdselsprøven med Cane i fjor.

Det er mulig dette er forandret og jeg ikke har fått det med meg, men jeg finner ikke at det står spesifisert noen pass. Jeg vet det for noen år siden var mulig å ta BH i alle fall uten resultatbok å da få det stemplet på registreringbeviset i stede. Det irriterer meg litt når ikke alle regler er klare å tydelige... :wub:

Skrevet
Det er mulig dette er forandret og jeg ikke har fått det med meg, men jeg finner ikke at det står spesifisert noen pass. Jeg vet det for noen år siden var mulig å ta BH i alle fall uten resultatbok å da få det stemplet på registreringbeviset i stede. Det irriterer meg litt når ikke alle regler er klare å tydelige... :wub:

Arvid Strømsvik (som sikkert Belgerguri også gikk for...), er i hvert fall veldig streng på dette :wub: Så jeg er ganske sikker på at man skal ha det :wub:

Skrevet
Hvor fikk du beskjed om at du "måtte" ha resultatbok?

I mailen jeg fikk, da jeg spurte om hva jeg skulle ha med.

  • 1 month later...
Skrevet

Tar opp igjen dene tråden litt.

Må man ha RIK-lisens for å ta ferdeselsprøven (BH)?

Jeg forsøker å finne ut om det er noen boxere som har BH i tittelen sin. Om man må ha RIK-lisensen for å kunne ta ferdelsprøven har jeg bare 12 hunder å sjekke. Men om hvem som helst kan ta den blir det vanskelig og umulig å finne ut.

Skrevet
Tar opp igjen dene tråden litt.

Må man ha RIK-lisens for å ta ferdeselsprøven (BH)?

Jeg forsøker å finne ut om det er noen boxere som har BH i tittelen sin. Om man må ha RIK-lisensen for å kunne ta ferdelsprøven har jeg bare 12 hunder å sjekke. Men om hvem som helst kan ta den blir det vanskelig og umulig å finne ut.

Nei, ferdselsprøven er åpen for alle raser over 12 måneder(jf. regelverket).

Guest Kåre Lise
Skrevet

Hva reglene er vet jeg ikke sikkert men praksisen er nok at man skal ha resultatbok ja. Det erfarte jeg selv i sommer og flere jeg trener sammen med som tok FP andre steder enn der vi tok. Jeg fikk likevel vridd meg unna det på prøvedagen da klubben ikke solgte de og NKK ( overraskende nok ) brukte flere uker på å sende ut så jeg måtte sende den land og og strand rundt i etterkant for signering og stempel av dommer og klubb, men så vil jeg ha den stemplet og signert også da for å kunne stille til prøver.

Jeg ser ikke noe problem med ordningen. Det står faktisk i forordet i boka mi om at det ikke er noe krav om at dommer må signere med unntak av RIK-prøver og såvidt meg bekjent så er FP/BH en RIK prøve :innocent:

Guest Kåre Lise
Skrevet
Litt OT, men hvor finnes terminliste el.l. for UHP? Dette vil jeg prøve!

Det går innunder RIK-prøver.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...