Gå til innhold
Hundesonen.no

Klorhexidin som forhudsrens?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte en forhudsrens til Baghera, som nå er gått tom. Men jeg mener å ha hørt et eller annet om at man kan bruke klorhexidin (el lignende) istedet, stemmer det? Kunne jeg liksom fylt opp flaska med noe sånt (som ikke koster over 200kr), og heller brukt det? Jeg har jo sånn sprøyteting som man putter inn i tissen hans og greier og greier. ( :getlost: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jo forurensa i flaska så det ville jeg ikke gjort ...

Det jeg gjør er å ta enten ei 5 ml sprøyte og ha stoffet oppi eller så dynker jeg en bomullsdott og drar forhuden tilbake og vasker godt.

Jeg har en sprøyte, jeg lurte bare på om det var greit å ta klorhexidinen inn i det, sånn som jeg har gjort med forhudsrensen. Men da høres det jo sånn ut. :getlost: Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe man gjør fast med hannhunder, men det hender de får forhudskatarr, og da er det greit å vaske de litt :getlost: Blir omtrent som når de har øyebetennelse, man behandler det også når det blir for ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at hannhunder får forhudbetennelse og da er det vanlig å rense det for å få bukt med det fortest mulig. Det er noe som kommer og går, det lukter litt vondt og ser litt ekkelt ut men er ikke spesielt farlig.

Selv har jeg alltid brukt klorhexidin som rensemiddel (fyller en sprøyte som kan spyler oppi forhuden, holder det inne mens man masserer litt og lar det deretter renne ut og så tørker man av rundt), men har den senere tiden vært litt sløv på rensingen og har egentlig med det oppdaget at det går over av seg selv og har nesten blitt mindre av det etter at Rex fikk ordne opp selv uten min assistanse. Det er kanskje litt ekkelt mens det står på, men han har fått det sjeldnere. Så hvorvidt man trenger å rense eller ei er kanskje en smaksak? Her er det bare rensing når det er skikkelig ille, utover det lar jeg han nå ordne opp selv og det eneste jeg gjør er å klippe ned pelsen rundt åpningen så det ikke blir så mye gris som samler seg der og lager grobunn for betenelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden her, men hvorfor har dere(hunden) behov for forhudsrens?

Nå er det jo forklart av de andre her, så da trenger ikke jeg å si så mye? :getlost:

Er det noe man må gjøre fast med hannhunder?

Neida, jeg har sett det på en del hannhunder, så jeg trodde det var vanlig (og det er det jo forsåvidt også), men hadde vært deilig å slippe det.

*klipp*

Ja, Baghera kommer ikke ordentlig til "der nede", så jeg er liksom nødt til å rense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at hannhunder får forhudbetennelse og da er det vanlig å rense det for å få bukt med det fortest mulig. Det er noe som kommer og går, det lukter litt vondt og ser litt ekkelt ut men er ikke spesielt farlig.

Selv har jeg alltid brukt klorhexidin som rensemiddel (fyller en sprøyte som kan spyler oppi forhuden, holder det inne mens man masserer litt og lar det deretter renne ut og så tørker man av rundt), men har den senere tiden vært litt sløv på rensingen og har egentlig med det oppdaget at det går over av seg selv og har nesten blitt mindre av det etter at Rex fikk ordne opp selv uten min assistanse. Det er kanskje litt ekkelt mens det står på, men han har fått det sjeldnere. Så hvorvidt man trenger å rense eller ei er kanskje en smaksak? Her er det bare rensing når det er skikkelig ille, utover det lar jeg han nå ordne opp selv og det eneste jeg gjør er å klippe ned pelsen rundt åpningen så det ikke blir så mye gris som samler seg der og lager grobunn for betenelsene.

Er det forhundskatarr når det kommer litt grønt gugg ut av forhuden? I så fall hadde min hannhund det noen ganger; han slikket seg oftere da, men jeg gjorde ingenting med det, og det gikk alltid over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...