Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominerende valp


Ella8pv

Recommended Posts

Ja, min 1o uker gamle boxer Bessie har vist en type oppførsel jeg ikke veit hvordan jeg skal angripe. Tidligere har hun møtt en 4,5 mndr boston terrier hun har vært veldig...verbal mot, under lek. Ikke noe aggressivt, bare mye lekeknurring og nakkebiting og bakkelegging og labb over nakken osv. I går møtte vi en boxervalp på 12 uker for lek, de møtte hverandre med sinnaknurring før de tødde opp. Ganske kjapt begynte frøkna min med sin verbale oppførsel igjen, veldig opptatt av å hevde seg, etterhvert utarta det seg til sinnaknurring og det endte ved et tilfelle i slossing. Vi forsøkte med avledning, løpe litt med ball osv, noe som funka til en viss grad, men Bessie var mest opptatt av nakken til den andre valpen.

I dag møtte vi en rottweilervalp, denne gangen 10 uker gammel, og Bessie begynte samme type adferd igjen. Denne gangen var hun roligere fordi den valpen var underdanig (så vidt jeg kan forstå, men jeg veit ikke noe særlig om dette), men gira seg opp og det endte også denne gangen i aggressiv knurring og angrep fra min frøkens side, og til slutt da slossing. Vi lot dem holde på litt først, altså før det virkelig utarta seg, i håp om at de skulle finne ut av ting selv, men...ja, frøkna mi skal understreke ting ganske hyppig.

Ok, ellers er valpen min en svært trygg og avbalansert jente, jeg tror ikke dette har med usikkerhet å gjøre. Hun er helt fin mot unghunder og voksne hunder. Alle valpene hun har møtt er tisper, har ikke møtt hannvalper enda.

Ok, jeg veit svært lite om denne typen adferd, jeg veit lite om dominans overhodet, jeg veit ikke hva dette er men det må da være at frøkna mi er dominant? Eller?

Vil også vite hva dere ville gjort hadde dere hatt en dominant valp, hvordan angriper man slikt da? Vi har ikke lagd noe stress rundt dette, vi ønsker ikke å lage noe stress rundt dette, det eneste vi ønsker er å ikke la det utarte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på valpekurs var det noen som hadde en valp som kunne bli ganske voldsom under lek med andre valper. Den var brautende og intens slik at andre valper ble redde, blant annet pleide den å legge de andre i bakken og holde dem nede lenge. Det eierne fikk råd fra instruktørene om var at når de så at hunden var i ferd med å gire seg for mye opp skulle de ta den ut av leken og holde den fast med hendene eller i bånd til den var rolig igjen. Da skulle den få leke videre.

Jeg tror dette kan være en grei metode. Jeg tror ikke det er hensiktmessig å gå inn i situasjonen og prøve å styre for mye med nei, og fy og fysisk korrigering. Tror det beste er å bare roe ned hunden slik at den lærer at den ikke skal leke for voldsomt.

Jeg har ikke prøvd dette selv, så har ikke noe personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro var også sånn. Veldig voldsom i leken. Noen valper kunne bli redde, og noen svarte tilbake og så ble det værre og knurring. Spesielt en staffe valp på 10 uker som vi møtte på kurs, og Nitro skulle jokke på han og da ble staffen helt vill og det ble nesten slossing. Og da måtte vi skille dem. Så vi passa hele tiden på at leken ikke ble for voldsom. Ble det for mye, enten at den andre ble redd eller sliten, eller at det ble knurring og knuffing, så skilte vi valpene og tok en time out.

Enten ble det bedre etter time out, eller så kunne de ikke leke sammen fordi de ikke passet sammen rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper MÅ da ikke leke med andre valper i et eneste kjør. Lek er jo en trening på kamp og det er da ikke så lett for en baby å vite forskjell på å late som og på alvor. Kanskje det blir litt mye for henne. Ville begrenset slik ukontrollert omgang med andre til et par minutter, uansett om det går bra, jeg. Slipp henne sammen med en eller to en bitteliten stund, så avslutt og gå deres vei. La alle møter med andre hunder være gode møter og aldri gi henne noen grunn til å tro at hun er alene mot røkla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på valpekurs var det noen som hadde en valp som kunne bli ganske voldsom under lek med andre valper. Den var brautende og intens slik at andre valper ble redde, blant annet pleide den å legge de andre i bakken og holde dem nede lenge. Det eierne fikk råd fra instruktørene om var at når de så at hunden var i ferd med å gire seg for mye opp skulle de ta den ut av leken og holde den fast med hendene eller i bånd til den var rolig igjen. Da skulle den få leke videre.

Jeg tror dette kan være en grei metode. Jeg tror ikke det er hensiktmessig å gå inn i situasjonen og prøve å styre for mye med nei, og fy og fysisk korrigering. Tror det beste er å bare roe ned hunden slik at den lærer at den ikke skal leke for voldsomt.

Jeg har ikke prøvd dette selv, så har ikke noe personlig erfaring.

Enig i dette. Har vært påmange styrte valpetreff med en som er veldig flink med hund, og de valpene som tar litt av eller begynner å mobbe andre, må ta seg en pause i bånd. Så får den ny sjanse. De fleste pleier å skjønne det.

Ikke la dem ordne opp selv ihvertfall. Beskytt den valpen som blir plaget og ta unna den som bråker.

Lykke til :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske så typisk boxeoppførsel. Jeg tror det er viktig å ikke la de holde på slik. Litt i halvveis spøk pleier jeg å si at boxervalper finsliper teknikker frem til de er store nok til å sloss. Av den grunn er det utrolig viktig å ikke la valpen herje slik. For det første øker det stressnivået noe enormt. For det andre så blir de bare tøffere og tøffere av å leke slik.

Hver gang hun starter med slik legge i bakken/knurre/tøffeseg-lek så tar du henne i bånd. La henne være i bånd til hun har roet seg litt så prøver du på nytt. Om hun bare fortsetter så avbryter du helt og forlater.

Hun virker som en aldeles normal boxervalp. Bare ikke la henne leke på den måten. Du risikerer at hun som eldre tror at det er slik man oppfører seg og så få noen ubehagelige overraskelser. Det er ikke til å legge skjul på at boxeren svart kjapt kan finne ut at at det å slåss er morsomt. Nettopp derfor er det viktig å leære de "rett" type lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt å begrepsbruken her jeg, og kjenner at jeg bare må pirke litt, selv om du har fått masse fine svar allerede.

Hva legger du egentlig i ordet dominans? Litt retorisk spørsmål kanskje, men greit å tenke igjennom?

Jeg tenker som så jeg, at det finnes ekstremt få valper som er dominante ved 10 ukers alder, det finnes i min mening egentlig svært få dominante hunder i det store og hele.

Det er viktig å huske på at dominans fra et etologisk og evolusjonært perspektiv er til for å sørge for færrest mulig konklikter, dominans er til for å sørge for at det er fred og fordragelighet i flokken. Ikke omvendt. Så hundene som virker kjepphøye og småprovoserende er sjeldent spesielt dominante. Enten er de wannabes ellers så er de som regel usikre hunder som føler de må prate med utropstegn for å bli hørt. De dominante hundene har sjeldent et uttalt markeringsbehov, de havner sjelden i konflikter, og de trenger ikke å knurre og sloss for for å bli hørt eller oppfattet som tøffe.

Og det er greit å huske på at en valp kan være svært selvsikker og balansert i de fleste situasjoner, men alikevel ha problemer med usikkerhet i andre. Det er ikke så enkelt som å dele en hund inn i "trygg" eller "usikker", det finnes jo som regel alltid et helt spekter i en og samme hund.

Men uansett så er det altfor tidlig å begynne å bruke noen av disse termene med særlig riktighet på så unge valper som ti uker. For det betyr heller ikke at en valp på ti uker hverken er usikker eller tøff bare fordi den er pågående/fysisk/aktiv/høylydt/har lett for å tippe over/blir gira/sett inn det som passer. Det trenger ikke bety annet enn at den er en bitteliten forvirret sak som ikke har lært seg spillereglene enda, men prøver seg fram så godt den kan. Det er ikke sikkert hun hatt noe mer motiv enn som så. :lol: Hun er ny i verden, hun trenger å finne ut av hva som er hva, og til det har hun deg til å hjelpe seg. ;)

Du skriver at du ikke stresser noe med dette, men jeg leser liksom tendensen mellom linjene uansett. Jeg tenker sånn at du ikke trenger å putte Bessie i kategorier som "dominant" eller "tøff" eller "hevdende" eller hvasomhelst akkurat nå. Hun er ingenting annet enn en valp med masse potensiale enda, etterhvert som hun blir eldre og moden blir det også enklere å si noe om hva hun er og ikke er. Nyt valpetiden med å bli kjent med henne, la henne få erfare og oppleve, og styr henne i riktig retning så godt du kan. Det blir nok en fin hund av Bessie også, det er jeg helt sikker på. Hun høres ut som en helt normal valp! ;)

Hun virker som en aldeles normal boxervalp.

:getlost:

Bare ikke la henne leke på den måten. Du risikerer at hun som eldre tror at det er slik man oppfører seg og så få noen ubehagelige overraskelser. Det er ikke til å legge skjul på at boxeren svart kjapt kan finne ut at at det å slåss er morsomt. Nettopp derfor er det viktig å leære de "rett" type lek.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her er det svært lite stress ute og går! Som jeg skrev vet vi lite om dominans/dominerende hunder/dominant adferd/whateveryouwanttocallit, og derfor ønsker jeg å vite hva slik oppførsel kan være og hvordan det kan utarte seg når hun vokser til. Dette fordi vi vil angripe det med en gang, eller ikke angripe det, men sørge for at det ikke utvikler seg til noe problem. Men vi stresser fint lite med det, og vi veit at en oppførsel/adferd i dag ikke trenger være det samme i morra, neste mnd eller når hun blir stor. Uansett, vi tror at vi må sette grenser for henne i slike situasjoner, og det kommer vi til å gjøre. Og resten tar vi som det kommer.

Takker for fine svar, det er egentlig der vi ligger selv også. Godt å høre at folk er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Som flere sier - relativt normal adferd, men jeg ville fulgt rådet om å ta henne ut av settingen med en gang hun begynner å "ta av" (gjerne rett før).

Ta henne ut av settingen, og hold henne fast eller hold henne i bånd - IKKE løp og lokk og lur og vær morsomme, gå fysisk inn å hent henne ut av settingen. Rolig, men bestemt - "kan du ikke oppføre deg så får du ikke leke" - vent til hun roer seg og så kan dere la henne leke igjen. Hun vil snart lære at hun blir avbrutt når hun trekker seg opp.

Lykke til! Hun har tydeligvis en klok eier så dette kommer nok til å gå aldeles strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Belgerpia, det var hyggelig sagt.

I dag møtte vi en hannvalp på 4 mndr, og hun begynte på samme måte igjen. Stoppa henne umiddelbart når hun begynte, og hun måtte sitte pent mellom bena mine en stund. Hun roer seg umiddelbart, sånn har hun alltid vært, det er aldri noe stress å avbryte lek eller noe. Jeg slapp henne igjen etter en stund, og de lekte fint en stund før hun begynte igjen. Samme prosedyre igjen, og enda en gang gikk det greit før hun begynte igjen. Da avslutta vi det hele og gikk inn.

Vi begynner på valpekurs 29.09, da får vi virkelig øvd på det. Jeg håper veldig det ikke skal bli noe stort problem når hun blir eldre, da er liksom utvalget jevnaldrende hunder litt større. Vi får vente å se. Alt annet er i alle fall veldig bra, så det får bare være det det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...