Gå til innhold
Hundesonen.no

Juniorhandling


civga

Recommended Posts

Hei! Holder nå på med å melde på Kenzo på NKK Tromsø, men vurderer også å melde meg på junior handling. Også er jo da spørsmålet, hva skjer egentlig på juniorhandlingen? Har hørt at man skal bytte hund med en annen også da, er det sant ?

Håper på svar da jeg er helt fersk når det gjelder dette :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir bedømt ut i fra forskjellige kriterier (hvor mye du kan om rasen, hvor flink du er til å vise den, hvor flink du er til å vise en fremmed rase, utnytte ringen ovs...) Du gjør mye av det samme som på utstilling løper, viser tenner/bitt og stiller opp. Men du går gjerne mer avanserte figurer (som L, T, S ovs) hvor du må gjøre bytter. Håper det gjorde det litt klarere? :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren kan stille spørsmål om din rase ja. Dommeren kan be deg fortelle kort om din rase, spørre hvilken gruppe den er i, hvilket land rasen din kommer fra osv.

Juniorhandlerne bytter hund, ja. Man går mest med sin egen hund, men juniorhandlerne skal også bytte hund slik at handleren får prøve å stille en fremmed rase/hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. figurer... Når man skal løpe triangel mot venstre må man jo stoppe og bytte om hunden til høyre side for å vise den mot dommeren? Men hvis dommeren spør i triangel, er det til høyre man skal løpe, sant?

Og hvordan løper man en L og T? :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ang. figurer... Når man skal løpe triangel mot venstre må man jo stoppe og bytte om hunden til høyre side for å vise den mot dommeren? Men hvis dommeren spør i triangel, er det til høyre man skal løpe, sant?

Og hvordan løper man en L og T? :)

Kanke noen handlere hjelpe meg? :lol: *be på sine knær*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye enklere å demonstrere øvelsene enn å forklare de, men for å gjøre det enkelt, du gjør bakbytter i hjørnene så hunden hele tiden går mellom deg og dommeren.

Edit: man kan også få spørsmål om anatomi, når oppdretteren til ene hunden min skulle dømme spurte han altifra hvor dippen var til hasen.. hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. figurer... Når man skal løpe triangel mot venstre må man jo stoppe og bytte om hunden til høyre side for å vise den mot dommeren? Men hvis dommeren spør i triangel, er det til høyre man skal løpe, sant?

Og hvordan løper man en L og T? :wub:

Jeg har lært å ta en trekant med at man går rett frem i fra dommeren først, deretter rett frem til venstre, til slutt skrått mot dommeren. Da får dommeren sett hunden bakfra, fra siden og forfra. Istede for de som går skrått fra dommeren til å begynne med og dermed viser hunden sin skrått bakfra, og skrått forfra. (Dette har jeg lært av en pomerainian oppdretter som er SUPER god i handling og er ofte å se i gruppe og bis finalen med sine pommer).

En L og en T er en L og en T rett og slett. På T velger man selv hvilken side man vil gå til først, med mindre dommeren har sagt en spesiell side du skal gå til. Du må alltid sørge for å ha hunden mot dommere, da bytter du side og har hunden på riktig side, altså mot dommeren.

La meg demonstrere med noen nydelige tegninger :wub:

3975664108_45c52f108f_o.jpg

3974898151_37be43683a_o.jpg

3975659886_a3360f6b76_o.jpg

(Korriger gjerne hva jeg skriver, dere som er mer proff i dette. Jeg har bare stilt 3 ganger, og jeg ble nesten plukket med til finalen hver gang, men noen få poeng i fra siste man som ble med i finalen hver gang :banana: )

Oi :yawn: Men forteller dommeren deg hva du skal gjøre om du skal skifte side på hunden etc ?

Og hjelper det å nevne til dommeren at dette er første gangen?

Dommeren forteller ikke om du skal bytte såvidt jeg vet. Jeg har ikke nevnt at det er første gangen før, så vet ikke om de gjør unntak da. Jeg syns det var veldig greit å bare hoppe i det. Lære det mens du var der. Jeg ble litt kjent med de andre handlerene og de gav meg råd og tips :yawn:

Et lite tips til: Aldri stå med baken din til dommeren. Ofte ber de deg om å stille opp hunden din, også går dommeren rundt deg og hunden, da skal du flytte deg også, så du ikke står med baken til dommeren. Tenk på dommeren, din hund og deg i ringen. Ikke de andre konkurrentene eller de andre hundene (bortsett fra at du ikke skal stå i ræven på de såklart).

Fakta du bør kunne er gjerne hva rasen brukes til i dag og hva den ble brukt til før, hjemlandet til rasen. Og du må vite hvor mange tenner en hund har, som er 42. Også det som de andre har nevnt over bør du kunne :wub: Se gjerne også hvordan man handler andre raser. Det kan du gjerne se på i ringen om det f.eks er en av de andre som er på bordet. Hvordan går hun med sin hund og sin rase?

Håper dette var til hjelp :wub: Ellers må du ha lykke til og håper du ikke blir redd for å prøve deg i juniorhandling når vi kommer med dette kompliserte greiene her. Det er supert gøyt og alle har vært ny en gang selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært å ta en trekant med at man går rett frem i fra dommeren først, deretter rett frem til venstre, til slutt skrått mot dommeren. Da får dommeren sett hunden bakfra, fra siden og forfra. Istede for de som går skrått fra dommeren til å begynne med og dermed viser hunden sin skrått bakfra, og skrått forfra. (Dette har jeg lært av en pomerainian oppdretter som er SUPER god i handling og er ofte å se i gruppe og bis finalen med sine pommer).

En L og en T er en L og en T rett og slett. På T velger man selv hvilken side man vil gå til først, med mindre dommeren har sagt en spesiell side du skal gå til. Du må alltid sørge for å ha hunden mot dommere, da bytter du side og har hunden på riktig side, altså mot dommeren.

La meg demonstrere med noen nydelige tegninger :o

3975664108_45c52f108f_o.jpg

3974898151_37be43683a_o.jpg

3975659886_a3360f6b76_o.jpg

(Korriger gjerne hva jeg skriver, dere som er mer proff i dette. Jeg har bare stilt 3 ganger, og jeg ble nesten plukket med til finalen hver gang, men noen få poeng i fra siste man som ble med i finalen hver gang :o )

Dommeren forteller ikke om du skal bytte såvidt jeg vet. Jeg har ikke nevnt at det er første gangen før, så vet ikke om de gjør unntak da. Jeg syns det var veldig greit å bare hoppe i det. Lære det mens du var der. Jeg ble litt kjent med de andre handlerene og de gav meg råd og tips :)

Et lite tips til: Aldri stå med baken din til dommeren. Ofte ber de deg om å stille opp hunden din, også går dommeren rundt deg og hunden, da skal du flytte deg også, så du ikke står med baken til dommeren. Tenk på dommeren, din hund og deg i ringen. Ikke de andre konkurrentene eller de andre hundene (bortsett fra at du ikke skal stå i ræven på de såklart).

Fakta du bør kunne er gjerne hva rasen brukes til i dag og hva den ble brukt til før, hjemlandet til rasen. Og du må vite hvor mange tenner en hund har, som er 42. Også det som de andre har nevnt over bør du kunne :) Se gjerne også hvordan man handler andre raser. Det kan du gjerne se på i ringen om det f.eks er en av de andre som er på bordet. Hvordan går hun med sin hund og sin rase?

Håper dette var til hjelp :P Ellers må du ha lykke til og håper du ikke blir redd for å prøve deg i juniorhandling når vi kommer med dette kompliserte greiene her. Det er supert gøyt og alle har vært ny en gang selv!

Poenget er vel ikke at du skal unngå å stå med baken mot dommer - men å ikke gå mellom hund og dommer, bare så det er klart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg kjempe masse til juniorhandlingen.. Har aldri sett hva som foregår der og sånt. Er bare noen som har sagt til meg at jeg bør prøve meg på juniorhandlingen, så nå tenkte jeg at jeg bare måtte prøve på NKK Tromsø, høres så gøy ut, men likevel skummelt.. Jeg tror at jeg kommer til å dumme meg helt ut ! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniorhandling er så gøy! Min favoritt del er når vi bytter hund, gøy å se, ta på og stille andre raser :)

Edit: man kan også få spørsmål om anatomi, når oppdretteren til ene hunden min skulle dømme spurte han altifra hvor dippen var til hasen.. hihi..

Takk for dette tipset, fikk faktsik spørsmål om hvor lenden var idag, og jeg visste det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så trist at jeg ikke fikk prøvd meg nok i Juniorhandling :o Syns det burde være helt til man fylte 18 jeg.

Ja, det er vell riktig det du sier HHC, men jeg bare bruker uttrykke "aldri med baken til dommeren" for det er liksom det alle andre har sagt til meg :) Og det høres på en måte verre ut enn å stå i veien for hund og dommer. At dommeren ser rumpen din isteden for hunden på en måte.

Det er kjekt å bytte hund så lenge man får en god hund. Eller er jo egentlig kjekt uansett. Men er litt pinlig og leit om hunden ikke en gang vil gå. En gang fikk jeg en Gordon Setter som ikke ville gå. Verken med meg eller eier. Og en annen gang fikk jeg en uoppdragen toller med vanlig halsbånd på seg. Men den første, og gøyeste gangen fikk jeg en super god dachs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir bedømt ut i fra forskjellige kriterier (hvor mye du kan om rasen, hvor flink du er til å vise den, hvor flink du er til å vise en fremmed rase, utnytte ringen ovs...) Du gjør mye av det samme som på utstilling løper, viser tenner/bitt og stiller opp. Men du går gjerne mer avanserte figurer (som L, T, S ovs) hvor du må gjøre bytter. Håper det gjorde det litt klarere? :)

Kan noen nevne alle disse bokstavene som dommeren kan be deg løpe i, dommeren ber deg vel ikke løpe feks et "A" ? :) Må øve på disse figurene så jeg er beredt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen nevne alle disse bokstavene som dommeren kan be deg løpe i, dommeren ber deg vel ikke løpe feks et "A" ? :) Må øve på disse figurene så jeg er beredt :)

Er nok bare L og T som praktiseres i Norge, kanskje S på norgesmesterskapet. Du kan også bli bedt om å løpe omvendt L (da vinkler du til høyre i stedet for til venstre), og det skader ikke å trene på en omvendt T heller (som hvis du snur T-en på hodet. Du begynner da å løpe til venstre, snur og løper ut til høyre, tilbake til midten før du løper ut), selv om jeg tviler på at man blir bedt om det. Da blir det liksom litt vanskelig for dommer å se bevegelsene til hunden fra siden fordi man løper så tett oppi dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på en S må man da bytte side på hunden fem ganger i løpet av frem og tilbake turen? Det vil bli litt knotete, men det er kanskje sånn det fungerer? Og på "Utnyttelse av ringen", skal man bruke hele ringen og lange ut traven skikkelig? Og når man har liten hund går man en liten ring så dommeren kan se bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på en S må man da bytte side på hunden fem ganger i løpet av frem og tilbake turen? Det vil bli litt knotete, men det er kanskje sånn det fungerer? Og på "Utnyttelse av ringen", skal man bruke hele ringen og lange ut traven skikkelig? Og når man har liten hund går man en liten ring så dommeren kan se bedre?

Det blir vel 5 ganger ja. Du skal utnytte ringen ja, spesielt når du har stor rase. Løp hele lengder, løp godt ut i svingene osv, så du får vist hunden mest mulig. Dersom du stiller liten hund, så skal du heller korte ned svingene, ellers blir det altfor mye løping/gåing. Det handler også litt om at du ikke bruker unødvendig plass i ringen og gir plass til de andre ekvipasjene også, uten å skjule din egen hund osv. Rett og slett utnyttelse av ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...