Gå til innhold
Hundesonen.no

Sår pote


Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Chilli gikk og haltet så vidt her, så jeg tok en titt på beinet hennes, og til slutt under. Og da fikk jeg se at det var en bit borte på tredeputa hennes. Vanskelig å forklare, men ser man nøye på bildet så ser man det:

potesaar2.jpg

potesaar.jpg

Jeg regner med at det er derfor hun går og halter. Det er kanskje ikke noe å rope så høyt for, men hvordan bør jeg behandle det?

Skrevet

Au! Det så ut som et skikkelig vondt "skrubbsår"! Jeg, som ikke er noen dyrlege (men det vel vel alle?), ville renset det (bare "for sikkerhets skyld"), deretter satt på en luftig potesokk, av fleece f eks, når dere er ute. Hvis jeg hadde hatt tilgang til det, ville jeg tatt på "usynlig" plaster, eller blåspray.

Skrevet

Uææhh... Så nesten ut som hun har kuttet av en del jo.

Tex halter han også men jeg vet ikke hvorfor. Kanskje det ble for mye for ham stakkar.

Skrevet
Au! Det så ut som et skikkelig vondt "skrubbsår"! Jeg, som ikke er noen dyrlege (men det vel vel alle?), ville renset det (bare "for sikkerhets skyld"), deretter satt på en luftig potesokk, av fleece f eks, når dere er ute. Hvis jeg hadde hatt tilgang til det, ville jeg tatt på "usynlig" plaster, eller blåspray.

Har ikke tilgang på noe sånt, men skal dusje hun etterpå tenkte jeg, så skal hvertfall få renset det med pyrisept. Også har jeg en fleecesokk jeg kan ha på ute :sint_01: Det ser skikkelig sårt ut. Så får vel følge med på det.

Skrevet

Du kan også bruke Zinksalve (den som er blå) og smøre på.Lindrer svie og sårhet.Om du får tak i serile kompresser og tar på det +sokker burde det skåne poten litt.Skift når hunden har vært ute,da de fleste får noe møkk på poten og så du kan holde et øye på såret.Masse lykke til med vovven

Skrevet

Rens for dritt og lort, la det tørke og bruk Bacimycin-pulver. Ikke salven. Pulveret tørker ut såret og gror det kjappere på et sånt sted. Ha på pustende sokk, men tett nok til at det ikke kommer mere dritt i. Ha evt på en plastpose utenpå sokken når du går ut. Skift sokk etterpå.

Tips fra mynde-venner med hunder som springer høyt og lavt og sårer seg stadig opp. De bor i Sverige, ikke at det er mere såre poter der :) , men hver gang jeg skal over må jeg kjøpe med Bacimycin-pulver til dem for det har ikke de og de simplethen sverger til det. Det bästa sejer dom :sint_01:

Skrevet
Rens for dritt og lort, la det tørke og bruk Bacimycin-pulver. Ikke salven. Pulveret tørker ut såret og gror det kjappere på et sånt sted. Ha på pustende sokk, men tett nok til at det ikke kommer mere dritt i. Ha evt på en plastpose utenpå sokken når du går ut. Skift sokk etterpå.

Tips fra mynde-venner med hunder som springer høyt og lavt og sårer seg stadig opp. De bor i Sverige, ikke at det er mere såre poter der :sint_01: , men hver gang jeg skal over må jeg kjøpe med Bacimycin-pulver til dem for det har ikke de og de simplethen sverger til det. Det bästa sejer dom :sint_01:

Mamma kom hjem og fant frem bacimycin-pulver. Så kommer nok til å ta på det etter jeg har renset etterpå. Men greit å få bekreftelse på at det er greit å bruke :)

Skrevet

Jeg gjør det samme, vasker det og har på en sokk når vi er ute så det ikke blir mer slitt. Jeg har ikke på vantett sokk e.l. når vi er ute, men reser såret på nytt og tørker det når vi kommer inn. Sånt der gror fort, tar et par dager eller så så er det borte.

Er det et større sår smører jeg det med neo potefett eller "climb on" salve (siste kjøpt i en klatrebutikk, beregnet på mennesker), på kvelden så det er på på natten. Fungerer veldig bra:)

Uansett, ha på sokk ute, og pass på at såret får nok luft så det får grodd. Ikke pakk det helt inn og bort hele tiden.

Skrevet
Jeg gjør det samme, vasker det og har på en sokk når vi er ute så det ikke blir mer slitt. Jeg har ikke på vantett sokk e.l. når vi er ute, men reser såret på nytt og tørker det når vi kommer inn. Sånt der gror fort, tar et par dager eller så så er det borte.

Er det et større sår smører jeg det med neo potefett eller "climb on" salve (siste kjøpt i en klatrebutikk, beregnet på mennesker), på kvelden så det er på på natten. Fungerer veldig bra:)

Uansett, ha på sokk ute, og pass på at såret får nok luft så det får grodd. Ikke pakk det helt inn og bort hele tiden.

Inne lar jeg hun gå uten sokk, og ute bruker hun et fleecesokk. Og hun bryr seg ikke så mye om såret, så det får være i fred fra slikking, og blir holdt tørt. Så da gror det nok fort :sint_01:

Takk for tips.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...