Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil vite alt om Berner Sennen


LeneG

Recommended Posts

Denne hadde du vel klart å finne på egenhånd, men legger den inn likevel :)

Tør nesten ikke svare i tråden når det er så mange flinke bernerfolk her men...

Etter min mening da :

Positivt:

Vakker, med et tiltalende utseende som folk tiltrekkes av (slik at de ikke blir så lett redde selv om det er en stor hund.)

Utrolig kjælen og kosete, mer enn de to andre rasene jeg har erfaring med.

Rolig og fin inne, skvetter ikke opp så fort ved bevegelse (som welshen og beardisen vår gjør / gjorde)

De tre vi har hatt har alle vært lette å få til å være alene hjemme.

Matvrak (de fleste iallefall) dvs spiser maten sin uten dikkedarier, og er lette å motivere med godbiter noe jeg ser på som veldig positivt.

I den grad man kan si det om en hund - veldig barnevennlig.

(Jeg og søsknene mine klatret, klengte, matet og red på den første bernern vår, og jeg gikk turer med den alene som liten dvs 8 år og oppover. Skriver hvordan det var - ikke hva som er mest optimalt nødvendigvis.

Den andre bernern (da jeg var litt større) ble brukt som sprang og terreng'hest' og 'mast' endel rundt med. )

Grei med andre hunder / 'konfliktsky' ...

Allsidig, kan brukes til alt!

Den har bare noe spesielt ved seg, en x faktor man ikke helt kan forklare - men det er en fantastisk rase :)

Mellomting:

Litt vokt

Størrelsen er for noen negativt (men bør jo ikke være det for de som vurderer berner)

Krever kos og dytter den store nesa si borti deg selv om du prøver å avise ... :)

Edit: Mer 'fart' i enn man kanskje forventer iallefall som ungunder.

Høyt energinivå og de labber ikke bare rolig avgårde.. (hvis det er det man tror man får med en berner.. )

Negativt:

Røyter

Noen foretrekker lettere og raskere hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hva er egentlig forventet levealder på bernere? Grunnen til at jeg spør, er at på raseklubbens hjemmeside har de en liste over hunder som har fylt 8 år som de kaller "still going strong". Hvordan er helsa ellers på dem?

Nå er nok ikke jeg den som kan mest om dette, men jeg har innrtykk av at snittaldern ligger rundt 8 år. Det betyr selvfølgelig at noen dør tidlig og noen blir mye eldre. Min ble 9 og døde av det jeg mener er det store problemet hos berner; kreft. Det er en del HD/AA også, men de har en veldig høy røndkingsprosent og er stort sett flinke til å unngå det i avlen (med unntak av noen få oppdrettere, også av de store, så vær obs). Så arbeidet med HD/AA syns jeg går rett vei og har gjort det i mange år. Kreft er det store spøkelse som man vet begresa om, som det ikke finnes noe register over og som man vel strengt tatt ikke vet hvordan man skal bli kvitt.

Edit:

Ellers syns jeg Marie og Ellie beskrev det positive og negative med bernern ganske bra. Jeg limer inn det jeg skrev i den andre tråden også, så vi får med et lite synpunkt på bernern som treningskamerat :) Ellers er det vel skrevet en del om bernern her på forumet før, så jeg vil anbefalle deg å søke både her på hundeprat og sjekke på raseforumet. Om det er noe spesielt du lurer på er det bare å spørre, men jeg syns det er vanskelig å bare skulle skrive masse om hvordan en rase er.

Jeg syns du beskriver bernern jeg. Jeg trente (og starta i konkurranse) lydighet med gamlebernern min og trente agility og triks og moro.Hu var ikke den kjappeste agilityhunden, men vi hadde det moro sammen. Ellers var hun en fantastisk familiehund, kunne gå løs over alt, veldig mentalt stabil, en god turhund, kunne fint bære kløv og hadde sikkert kunnet trekke om jeg ikke hadde lært henne å gå pent i bånd først. For meg er bernern for treig, men jeg vil litt mer med hund enn du skisserer her. Jeg vil gjerne konkurrere på høyere nivå, og da faller bernern gjennom. Det er selvfølgelig ikke umulig, men om du har planer om det ville jeg valgt en kjappere hund som er lettere å beløne med f.eks. lek. Men for litt lp trening og å starte å konkurrere passer bernern fint. Å spore kan alle hunderaser egne seg til. Jeg syns også det var litt slitsomt at jeg var kjappere enn henne f.eks. på ski, at jeg måtte ta hensyn ifht fart der. Men hu passa foreldrene mine ypperlig i tempo som turhund, så det kommer nok an på hvordan person du er og hvor mye du vil ha i en hund. Hu sa tydelig i fra når det kom noen på døra, men det var bare å si "takk, nå holder det" så var hu stille. Da var jobben gjort. Så ut i fra min beskjedne erfaring (to hunder, min gamle og familiens nye) så vil jeg si at bernern er perfekt som familiehund og til litt trening uansett hvilken gren, men den egner seg ikke hvis du vil nå langt i hundesport. Den er heller ikke rasen som har høyest tempo, men ihvertfall ikke noe treigere enn en leonberger (de leonbergerne jeg har møtt har nesten vært litt bedagelige).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skryte litt av -Therese- sin gamle berner jeg også. Maken til fantastisk hund har jeg ALDRI møtt- hverken før eller siden. Hun var utrolig trygg, lydig, høflig, flink med valp (min valp), snill og vakker- rett og slett en helt utrolig flott hund. Og så må jeg få legge til at jeg tror det -Therese- "krever" av en turhund mtp fart og utholdenhet er litt mer enn det vanlige folk krever *fnis*. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...