Gå til innhold
Hundesonen.no

God sele til liten hund

xxx12345

Recommended Posts

Skrevet

Tenkte å bestille denne selen til Blondie.. Finner ingen web shop, men tenkte sende brev til G&E og høre om de kan sende i postoppkrav.. Selen min kjpte jeg på Hundehuset på Grønland i Oslo, så om jeg ikke får svar der så tar jeg evnt en tlf å hører om de kan bestille for meg.. Blondie bruker strl 2 på selene

12092009003613Ird9uJyvV5s4.jpg

Skrevet

Selen ligner jo på Hurtta Pro Y-selen, og de fleste dyrebutikker fører den. Så det er jo bare å stikke innom for å prøve. Bare vær sikker på at den passer rundt nakken, for jeg opplevde at den ene var litt stram, og måtte til slutt kjøpe en ny en og de er ikke super billige akkurat!

Skrevet

Gustav og Evita selen er prikk lik en sele jeg har, og som det finnes mange dyrebutikker som har. Merket er Yukon.

Jægerens kombisele har festet like langt fremme som Yukon/G&E, så jeg ville sett meg om etter en annen hvis festet var problemet. :)

Skrevet

Ok, jeg får ta med meg bikkja på hund som hobby og prøve da. Skal i alle hovedsak brukes til sporsele, og da er det ikke så kjekt at festet sitter mellom skulderbladene siden hun drar ganske kraftig når hun har ferten av noe.

Skrevet
Ok, jeg får ta med meg bikkja på hund som hobby og prøve da. Skal i alle hovedsak brukes til sporsele, og da er det ikke så kjekt at festet sitter mellom skulderbladene siden hun drar ganske kraftig når hun har ferten av noe.

Jupp, det skjønner jeg! :) Men hvis du ser på Jægeren-selen som du linket til, så ser du at festet kommer mellom skulderbladene på den også, sånn omtrent i alle fall. De kunne jo ha festet den lenger bak, på reima som går rundt magen, men det gjør de altså ikke av en eller annen grunn. Vil også anbefale deg å få en sele med festet lengst mulig bak, men det er litt avhengig av hvordan selen ellers er bygd da.

Skrevet
Ja, jeg ser det, men tenkte kanskje den hadde to fester siden den fremstilles som sporsele. Men de har jo litt å velge i der, så får bare prøve meg fram :)

Hehe, det er noen ganger jeg begynner å lure på om produsentene egentlig vet hva de driver med. Har vært borti flere trekkseler jeg aldri vil la mine hunder trekke i for eksempel. Syns alt for mange seler er "tur-seler", dvs seler som hunden kan trekke litt i, men som ikke fungerer til så mye mer.

Egentlig vil jeg anbefale deg å se mer mot trekk-seler enn mot sporseler, hvis "problemet" er at hun trekker. Hunden vet jo ikke hva selen heter for noe, det viktigste er jo at den ikke hindrer henne i å ta ned hodet, og at hun ikke kveles av å dra i den. Det er også fint å få prøvd selen på hunden, og når du først har hunden der med selen på, kan du prøve å dra i festet på selen, så ser du hvor trykket kommer, hvis du skjønner hva jeg mener? Husk å trekk endel oppover også, siden hunden din er ganske liten, på den måten simulerer du langlinen du holder i.

Skrevet
Denne selen kjøpte vi i sommerferien. Vi var ute etter en god sele som hunden ikke kan vri seg ut av og så anbefalte dyrebutikkdamen denne (hun hadde peiling på seler!). Og den er jeg virkleig fornøyd med!

http://www.hundeshop.no/hurtta_seler

Problemet var vel ikke at hunden til TS kunne vri seg ut av selen, men at hun trakk når hun gikk spor...

Skrevet

Har prøvd alle typer seler nå, og den typen jeg har nå er den jeg har vært mest fornøyd med hittil! Ville nok passe en ds ganske bra også. Merket er Rogz.

Ikke så lett å se her kanskje men...

IMG_2770.jpg

IMG_2759.jpg

IMG_2760.jpg

Skrevet
Det ble en Jægerens kombi. Den har to fester, en på ryggen og en på buken, og gode, brede, polstrede stropper.

Jeg har både jægerens og yukon selene som dere pratet om før i denne tråden og jeg syntes Jægerens er bedre som jobbesele, mens yukon er helt ok som "gå på tur sele" :)

Skrevet

Et annet tips er å be seleverkstedet sy en sele til deg slik som du vil ha den etter mål til hunden din. Da får du en sele som passer din hund veldig bra og som i tillegg er bra laget med god holdbarhet.

Andre selemakere lager også gode seler på bestilling, feks sledeverkstedet, løvås, hundekjørerverkstedet m.m. :)

Skrevet
Har prøvd alle typer seler nå, og den typen jeg har nå er den jeg har vært mest fornøyd med hittil! Ville nok passe en ds ganske bra også. Merket er Rogz.

Ikke så lett å se her kanskje men...

IMG_2770.jpg

Denne likte jeg godt! Det var god klaring rundt frembeina. Er denne polstret? Hva heter modellen og hvor har du kjøpt den?

Skrevet

Kjøpte den på www.dyresjappa.no (butikk på Torshov). Merket er Rogz, husker ikke modellen. Ser ikke ut som den er i nettbutikken heller...

Det er såkalt h-harness, du finner dem på Rogz.com under Dogz equipment.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...