Gå til innhold
Hundesonen.no

God sele til liten hund

xxx12345

Recommended Posts

Tenkte å bestille denne selen til Blondie.. Finner ingen web shop, men tenkte sende brev til G&E og høre om de kan sende i postoppkrav.. Selen min kjpte jeg på Hundehuset på Grønland i Oslo, så om jeg ikke får svar der så tar jeg evnt en tlf å hører om de kan bestille for meg.. Blondie bruker strl 2 på selene

12092009003613Ird9uJyvV5s4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen ligner jo på Hurtta Pro Y-selen, og de fleste dyrebutikker fører den. Så det er jo bare å stikke innom for å prøve. Bare vær sikker på at den passer rundt nakken, for jeg opplevde at den ene var litt stram, og måtte til slutt kjøpe en ny en og de er ikke super billige akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav og Evita selen er prikk lik en sele jeg har, og som det finnes mange dyrebutikker som har. Merket er Yukon.

Jægerens kombisele har festet like langt fremme som Yukon/G&E, så jeg ville sett meg om etter en annen hvis festet var problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg får ta med meg bikkja på hund som hobby og prøve da. Skal i alle hovedsak brukes til sporsele, og da er det ikke så kjekt at festet sitter mellom skulderbladene siden hun drar ganske kraftig når hun har ferten av noe.

Jupp, det skjønner jeg! :) Men hvis du ser på Jægeren-selen som du linket til, så ser du at festet kommer mellom skulderbladene på den også, sånn omtrent i alle fall. De kunne jo ha festet den lenger bak, på reima som går rundt magen, men det gjør de altså ikke av en eller annen grunn. Vil også anbefale deg å få en sele med festet lengst mulig bak, men det er litt avhengig av hvordan selen ellers er bygd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser det, men tenkte kanskje den hadde to fester siden den fremstilles som sporsele. Men de har jo litt å velge i der, så får bare prøve meg fram :)

Hehe, det er noen ganger jeg begynner å lure på om produsentene egentlig vet hva de driver med. Har vært borti flere trekkseler jeg aldri vil la mine hunder trekke i for eksempel. Syns alt for mange seler er "tur-seler", dvs seler som hunden kan trekke litt i, men som ikke fungerer til så mye mer.

Egentlig vil jeg anbefale deg å se mer mot trekk-seler enn mot sporseler, hvis "problemet" er at hun trekker. Hunden vet jo ikke hva selen heter for noe, det viktigste er jo at den ikke hindrer henne i å ta ned hodet, og at hun ikke kveles av å dra i den. Det er også fint å få prøvd selen på hunden, og når du først har hunden der med selen på, kan du prøve å dra i festet på selen, så ser du hvor trykket kommer, hvis du skjønner hva jeg mener? Husk å trekk endel oppover også, siden hunden din er ganske liten, på den måten simulerer du langlinen du holder i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne selen kjøpte vi i sommerferien. Vi var ute etter en god sele som hunden ikke kan vri seg ut av og så anbefalte dyrebutikkdamen denne (hun hadde peiling på seler!). Og den er jeg virkleig fornøyd med!

http://www.hundeshop.no/hurtta_seler

Problemet var vel ikke at hunden til TS kunne vri seg ut av selen, men at hun trakk når hun gikk spor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en Jægerens kombi. Den har to fester, en på ryggen og en på buken, og gode, brede, polstrede stropper.

Jeg har både jægerens og yukon selene som dere pratet om før i denne tråden og jeg syntes Jægerens er bedre som jobbesele, mens yukon er helt ok som "gå på tur sele" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å be seleverkstedet sy en sele til deg slik som du vil ha den etter mål til hunden din. Da får du en sele som passer din hund veldig bra og som i tillegg er bra laget med god holdbarhet.

Andre selemakere lager også gode seler på bestilling, feks sledeverkstedet, løvås, hundekjørerverkstedet m.m. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alle typer seler nå, og den typen jeg har nå er den jeg har vært mest fornøyd med hittil! Ville nok passe en ds ganske bra også. Merket er Rogz.

Ikke så lett å se her kanskje men...

IMG_2770.jpg

Denne likte jeg godt! Det var god klaring rundt frembeina. Er denne polstret? Hva heter modellen og hvor har du kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...