Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshund


tm100001

Hvilket alternativ synes du passer best til ordet "brukshund"?  

72 stemmer

  1. 1. Brukshund er...

    • ...en hund som trenes aktivt i grenen bruks
      50
    • ...en hund som brukes i forskjellige hundesporter
      21
    • Vet ikke
      1
  2. 2. Regner du jakt og gjeterhunder som brukshunder?

    • Ja
      19
    • Nei
      6


Recommended Posts

Guest Gråtass

Hva legger du i grenen "bruks" er det en hund som konkurrerer i NBF programmet? Hva med IPO/SCHH hunder, gjeterhunder, ettersøkshunder, blodsporhunder, lydighetshunder, agilityhunder (da snakker vi om konkurranseutøvere ikke hobbytrenere), tjenestehunder? Jeg syns begrepet brukshunder favner alle som brukes aktivt i konkurranse eller tjeneste av brukshundrasene. Nærmest uansett hvilken gren. Jeg definerer ikke en pomeranian som brukshund selv om den konkurrerer i rundering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger bruker jeg også ordet brukshund når jeg snakker om en hund som vil egne seg til å brukes (i litt mer enn bare lydighet og agility), som har gode egenskaper. F.eks om en hund som er bra mentalt, er lett å motivere, har masse jaktdrift, er førerorientert og f.eks har et naturlig bra søk. Det kan være en god brukshund selv om den ikke har konkurrert i noe eller trener noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i grenen "bruks" er det en hund som konkurrerer i NBF programmet? Hva med IPO/SCHH hunder, gjeterhunder, ettersøkshunder, blodsporhunder, lydighetshunder, agilityhunder (da snakker vi om konkurranseutøvere ikke hobbytrenere), tjenestehunder? Jeg syns begrepet brukshunder favner alle som brukes aktivt i konkurranse eller tjeneste av brukshundrasene. Nærmest uansett hvilken gren. Jeg definerer ikke en pomeranian som brukshund selv om den konkurrerer i rundering.

Og da må jeg spørre, av ren nysgjerrighet; hva regner du som en brukshundrase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Og da må jeg spørre, av ren nysgjerrighet; hva regner du som en brukshundrase?

Jeg er så sneversynt at det omhandler hunder som har bruksegenskaper, så for meg er det ganske få raser.. Jeg siler ut flere av gruppe 1 hundene også jeg.. Men som eksempel: Schäfer, belgere, kelpie, aussie, border collie, springer, labrador, rottweiler og til nød dobermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh.. raser som er brukshunder kan jo være MAAAAAAAAAAAANGE da...

Airdale Terrier, Riesen, Bovier, BC, Boxer, schäfer, belgere, rottweilere, dober, dutch shepard, schäfere, Howavart, labrador, springer and the list goes on!

Alle disse er tradisjonelt benyttet innen NBF, IPO, og som tjenestehunder i forskjellige former.

Sånn sett syns jeg denne "pollen" er helt på trynet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett syns jeg denne "pollen" er helt på trynet!

Den ble satt opp etter en diskusjon i "akkurat nå" tråden, ang en som ville bruke brukshund.net.no.com osv som domenenavn. Diskusjonen gikk da ut på hvor vidt det var "greit" i og med at hun ikke brukte bikkjene sine aktivt, til tross for at bikkjene var av brukshundraser... Så diskusjonen gikk da ut på om brukshunder må være aktive i konkurranse/trening for å kunne kalle seg brukshund, ergo ble denne pollen laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
ehh.. raser som er brukshunder kan jo være MAAAAAAAAAAAANGE da...

Airdale Terrier, Riesen, Bovier, BC, Boxer, schäfer, belgere, rottweilere, dober, dutch shepard, schäfere, Howavart, labrador, springer and the list goes on!

Alle disse er tradisjonelt benyttet innen NBF, IPO, og som tjenestehunder i forskjellige former.

Sånn sett syns jeg denne "pollen" er helt på trynet!

Jeg er svært uenig med deg, det er ikke mange brukshundraser. Det er mange raser i "brukshundgruppen", men det er de færreste som har beholdt sine bruksegenskaper emm. Av de du lister opp, så er jeg enig i 4-5 av dem under tvil. Airdale- ingen bruksrase lenger, selv om en hund deltok på IPO wm i fjor. Riesen- neppe noen stor bruksrase, vet om ett par i NRH, samme med Bouvier. Boxer- en god hannhund i dette landet som er importert ellers er det vel ikke så mye å skrive hjem om. belgere- midt på treet, rottweiler- ja fra enkelte oppdrettere men overhodet ikke majoriteten. Dobermann- men noen få hederlige unntak er det å regne som en stor selskapshund, dutch shepherd kalles hollansk gjeterhund i norge- Det er en rase jeg ikke skal si så mye om annet enn at i de fleste tilfeller er bruksegenskapene erstattet med noe annet totalt ubrukelig. Hovawart er pr i dag en stor selskapshund selv om enkelte oppdrettere/eiere forfekter noe annet. Labrador- ja av noen linjer, samme med springer. Så det er vel ikke ensbetydende med at rasen som utgangspubkt skal være en brukshund at flertallet av individene fyller i dette tilfellet (mine) kriterier for brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noen av svarene passer for meg. Henger meg på listen Gråtass har ramset opp (med noen få mindre endringer), men vil legge til at ingen av hundene er brukshunder før de faktisk brukes! I mitt forvridde hode har det også noe å si hva de brukes til. Agility er ikke bruks. Jeg er dog klar over at andre kan ha helt andre meninger enn meg, og dertil gode begrunnelser. :D Jeg kan også skjønne at noen vil sette mange "brukbare" raser i betegnelsen "bruksrase", men det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

belgere- midt på treet

Dette synes jeg er interessant at du sier. Hvis man ser på deltagende raser på NM i bruks (rundering) for i år, så ser statistikken slik ut:

6 border collier

6 belgere

2 kelpier

1 rottweiler

Hvor er feks schäferen her?

For spor ser det slik ut:

5 border collier

4 retrievere

3 belgere

2 schäfere

1 kelpie

Her er det altså både flere retrievere og belgere enn schäfere. Så jeg synes det blir litt merkelig å si at retrievere og belgere er brukshunder under tvil, mens schäferen fortsatt er å regne som en brukshund?

Edit: Det jeg prøver å si er at nå er det vel sånn at uansett hvilken rase du ønsker til bruks må man se litt på linjer også, det betyr jo ikke at man skal avskrive rasene som brukshundraser riktig enda. Selv om jeg nok kunne ønske at man ikke behøvde å lete så grundig for å finne noe brukandes når man først vil ha en hund av brukshundrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er interessant at du sier. Hvis man ser på deltagende raser på NM i bruks (rundering) for i år, så ser statistikken slik ut:

6 border collier

6 belgere

2 kelpier

1 rottweiler

Hvor er feks schäferen her?

For spor ser det slik ut:

5 border collier

4 retrievere

3 belgere

2 schäfere

1 kelpie

Her er det altså både flere retrievere og belgere enn schäfere. Så jeg synes det blir litt merkelig å si at retrievere og belgere er brukshunder under tvil, mens schäferen fortsatt er å regne som en brukshund?

Edit: Det jeg prøver å si er at nå er det vel sånn at uansett hvilken rase du ønsker til bruks må man se litt på linjer også, det betyr jo ikke at man skal avskrive rasene som brukshundraser riktig enda.

Godt poeng. Spesielt med tanke på at schäfere er en meget tallrik rase..

---

Har vi forresten blitt enige om at det er kun bruksøvelser som telles? Hva med f eks blodspor? :D Eller trekk? Er trekk slik trekkhunder gjør det, noe "mindre bruks" i denne sammenheng, i forhold til en utholdenhetsprøve (som forsåvidt ikke innebærer trekk, men kun løping)? Og hva da med lure coursing - er det "for mye jakt"? Og hva med apport i LP, er det "mer bruks" enn apportering som gjøres for å få et apportbevis eller under en jaktprøve for retrievere og spaniels? Er det slik at en brukshund i teorien skal ha kunnet vært en hund i offentlig tjeneste, og at de øvelsene den gjør bør være av en potensiell nytte? Er i så fall ikke jakt nytte? ... Bare noen mer eller mindre filosofiske spørsmål som dukket opp her, men jeg tror jeg slenger meg på Margrete som sier at "nå begynner dette å bli komplisert syns jeg"! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er jo ikke mer vanskelig enn hva man gjør det til selv da.

At noen skal sitte her og bestemme hva andre skal ha lov til å kalle hundene sine, minner meg litt om barneskolen da de kule gutta bestemte hvem som skulle få lov å være med i klubben.

En hund er en gang en hund, men arten er delt i forskjellige raser. Slik debatten tidligere har gått her, skal det være "gode / dårlige" brukshunderaser... Men slik jeg ser det er det mer INDIVIDUELT hvilke hunder som blir "brukshunder" og hvilke hunder - som til gjengjeld for dårlig bruksemne - blir noen knallflotte familiehunder.

Det "hellige" begrepet i denne sammenheng er bruks - men hvilken hund kan ikke fra naturens side følge et spor eller gjøre overvær på mennesker i skogen? Kan ikke derfor alle hunder kalles brukshunder? :D

Konkurransene holdt av Norsk Brukshundsports forbund er naturlig hundeatferd satt i system av oss mennesker. Merk at det kalles SPORT av forbundet. At vi hundeeiere kaller trening til disse konkurransene som "jeg trener bruks" er kun en enkel forkortning - det er ikke et beskyttet begrep.

Og helt til slutt kan jeg gi min definisjon: For meg er en brukshund en hund jeg kan bruke i hverdagen for å forenkle oppgaver jeg selv måtte stå over. Finne veien ut av skogen, finne min bortglemte nøkkel eller kanskje enda verre - en kamerat!, bære maten fra butikken, trekke meg på ski, bære telt-utstyret på vidda eller hjelpe meg å samle sauene fra fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er interessant at du sier. Hvis man ser på deltagende raser på NM i bruks (rundering) for i år, så ser statistikken slik ut:

6 border collier

6 belgere

2 kelpier

1 rottweiler

Hvor er feks schäferen her?

For spor ser det slik ut:

5 border collier

4 retrievere

3 belgere

2 schäfere

1 kelpie

Her er det altså både flere retrievere og belgere enn schäfere. Så jeg synes det blir litt merkelig å si at retrievere og belgere er brukshunder under tvil, mens schäferen fortsatt er å regne som en brukshund?

Edit: Det jeg prøver å si er at nå er det vel sånn at uansett hvilken rase du ønsker til bruks må man se litt på linjer også, det betyr jo ikke at man skal avskrive rasene som brukshundraser riktig enda. Selv om jeg nok kunne ønske at man ikke behøvde å lete så grundig for å finne noe brukandes når man først vil ha en hund av brukshundrase.

Men er et Norgesmesterskap i NBF en god mal for hvilke raser som faktisk er brukshundraser og fungerer som det...? Om Schäferhunden ikke lengre er et førstevalg for de 30 menneskene som starter i et Norgesmesterskap så behøver jo ikke akkurat det å si mye om bruksegenskapene til rasen...? Det sier vel mere om trend, mote, miljø etc. Og om man ser generelt på hvilke raser som løser startkort i nbf er fortsatt Schäferhunden godt representert, ikke at jeg har noe eksakt tall men jeg vil tro andelen Schäferhunder som konkurrerer i NBF fortsatt ligger på 20 - 25 %. Om man samenligner med Norgesmesterskapet i IPO så var det 23 hunder påmeldt i IPO 3 og av disse var 5 andre raser enn Schäfer (malle, rottis og dober). Også som tjenestehund innen forsvaret, politiet, HV o.l. er Schäferhunden fortsatt førstevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er et Norgesmesterskap i NBF en god mal for hvilke raser som faktisk er brukshundraser og fungerer som det...? Om Schäferhunden ikke lengre er et førstevalg for de 30 menneskene som starter i et Norgesmesterskap så behøver jo ikke akkurat det å si mye om bruksegenskapene til rasen...? Det sier vel mere om trend, mote, miljø etc. Og om man ser generelt på hvilke raser som løser startkort i nbf er fortsatt Schäferhunden godt representert, ikke at jeg har noe eksakt tall men jeg vil tro andelen Schäferhunder som konkurrerer i NBF fortsatt ligger på 20 - 25 %. Om man samenligner med Norgesmesterskapet i IPO så var det 23 hunder påmeldt i IPO 3 og av disse var 5 andre raser enn Schäfer (malle, rottis og dober). Også som tjenestehund innen forsvaret, politiet, HV o.l. er Schäferhunden fortsatt førstevalget.

Det var et eksempel. Hvis du tar med i beregningen registreringsantall på schäfer i forhold til belger, så skulle det vel bare mangle at de ikke var å finne i bruks/tjeneste rundt om kring? Allikevel må du vel være enig i at det er ikke bare å kjøpe en hvilken som helst schäfer fra uansett linjer og tro at den vil gjøre det bra i IPO/NBF/tjeneste?

Edit: Forøvrig synes jeg at det er relevant hvilke raser de som vil gjøre det bra i NBF velger også. Det er ikke bare IPO og tjeneste som teller i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må skille på brukshundraser og individet brukshund.

I mine øyne er en brukshund en hund som utfører en samfunsnyttig oppgave uavhengig av rase. En Saluki som narkhund er i mine øyne en brukshund, men Salukien er ikke en brukshundrase...

En brukshundrase er en rase hvor målet med avelen er rettet mot de egenskaper som er tiltenkt å brukes i samfunsnyttige oppgaver. Dvs brukegenskaper og bruksområder som er beskrevet i rasestandarden og er noe som definerer en rase.

Så kan man selvfølgelig diskutere om dette blir prioritert i avelen av den generelle oppdretter som forvalter rasen. Men å ta i fra Doberman og Rottweiler bruksrase-stempelet blir litt feil i mine øyne da det fortsatt finnes oppdrettere som bestreber seg for å avle etter bruksegenskapene som rasestandarden beskriver.

Jeg er helt enig i det du sier Belgerguri... Jeg tror ikke jeg tar i om jeg sier at 90 % av Schäferhund oppdretterne i Norge ikke avler brukshunder, men utstilling og familiehunder. Og sånn tror jeg vel det er på absolutt alle raser vi har - at det ikke holder å kjøpe seg en brukshundrase for å få en god brukshund, man må også kjøpe seg en hund som er avlet til det formålet man skal ha den til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukshundrase er en rase hvor målet med avelen er rettet mot de egenskaper som er tiltenkt å brukes i samfunsnyttige oppgaver. Dvs brukegenskaper og bruksområder som er beskrevet i rasestandarden og er noe som definerer en rase.

Godt formulert!

Hollandsk gjeterhund blir nevnt her. Skjønner ikke hvorfor denne ikke skulle havne under gruppe brukshunder så lenge belgerne gjør det. Her er også langhårede generelt avlet etter ekstriør og korthårede etter mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...