Gå til innhold
Hundesonen.no

slapp hund


Debbie

Recommended Posts

Jeg har en tispe som er 20 mnd, har hatt to løpetider, den siste for en mnd siden(den var ferdig). Men under og nå etter løpetid, så er det en helt annen hund. Hun er slapp, hun går i båndet bak meg( må av og til dra henne med meg), hun er ikke så leken med andre hunder, eller med(virker som hun ikke gidder). Hun er vant til gode turer hver dag, og er i god fysisk form. Men hun virker så giddalaus..

Hun får vogh, olje som tillegg. Har prøvd å gi ølgjær med druesukker, men har hatt null innvirkning.

Noen som har tips eller råd- jeg vil ha min gamle gale hund tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun merkes av innbilt svangerskap og hormonelle endringer i kroppen i forbindelse med løpetid og den påfølgende tiden? Jeg forsto det riktig som at daffheten kun er knyttet til løpetid?

Du kan selvfølgelig få sjekket henne for livmorbetennelse, da det gjerne oppstår i forbindelse med løpetid (altså: Når det oppstår, er det gjerne i forbindelse med løpetid - men det må ikke oppstå bare fordi en hund har løpetid, de fleste løpetider kommer og går uten at det blir livmorbetennelse. Så du ikke misforstår meg), og slapphet kan være et sykdomstegn.

Men om du ikke ser andre endringer - utflod, endring i matlyst og drikkeinntak - vil jeg tro hun føler seg ille drektig og uggen. Mitt beste tips er i utgangspunktet å ignorere det, sørge for at hun opprettholder samme aktivitetsnivå som før, ikke dulle og dikke, ikke synes synd på eller "lage" valper til henne, late som ingenting og fortsette som før. Vi har hatt over ti tisper, og aldri hatt problem med innbilt svangerskap - mens andre har grande problemer, og tyr til diverse homeopatiske medisiner, galastopp og fjerning av livmor. Jeg synes det enkleste til å begynne med er å ignorere og ture på tur som vanlig, for å se om hun rister det av seg. Hvis endringen i oppførsel ikke er problematisk for deg og noe du kan leve med, så lever du med det, jeg ville ikke lagd noe fuss - men det er selvfølgelig annerledes om det er en aktiv konkurransehund, hunden plages, etc. Har hun ofte løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hun var litt daff sist løpetid også, men ikke så lenge etterpå. OG hun får løpetid ca hver 7mnd.

Hun har mer pupper, men ingen melk ennå, men er jo ikke gått to mnd heller.

Men hun er rar- mindre jobbelyst, virker som hun har en spøkelsalder igjen, og hun virker så daff..

Men får håpe det er som du skriver.. at hun tror hun er drektig.. Og håpe at gamle gale Zebra kommer igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetid hver syvende måned er jo ikke så mye - det er jo de som får hver tredje måned, og plages. Hunden din er heller ikke voksen, det skjer fremdeles ting og tang i hode og kropp, og hormonendringer som skjer under og etter løpetid kan godt påvirke hvordan hun har det - for eksempel både i forhold til slapphet og spøkelser.

Jeg ville foreløpig holdt et halvt øye med henne, men latt ting være som før, og se hvordan hun er på neste løpetid når hun er godt over to år.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er løpetidene eller annet som gjør henne daff, kan jeg ikke uttale meg om, men hun begynner jo å bli voksen og en del voksne tisper leker ikke lenger like mye med andre hunder som da de var unghunder. Det betyr ikke at de ikke kan sprudle under trening, bading :rolleyes2: :rolleyes2: , leking med mennesker eller innimellom, når de gidder, med en og annen kompis :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som klassisk innbilt drektighet. Noen tisper blir mer påvirket enn andre, noen merker man ingenting på. Noen får bare melk, noen forandrer personlighet totalt (som din), noen finner seg valper, noen blir bare en tanke tregere, osv.

Jeg støtter det Emma skriver om å "ikke dille" med det. Ta henne med på turer som vanlig. Det er viktig å opprettholde aktivitetsnivået, selv om det kan være trasig til tider.

Om det er noen trøst, så var Tulla også sånn før, nå etter siste løpetid har hun vært helt normal. Om det er alderen som gjør det, eller homeopatimidlet vi har brukt før (men ikke denne gangen) som gjør det, er ikke godt å si, men det er deilig med en hund som ikke går i depressiv dvale etter løpetid i alle fall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...