Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruks-titler


armagnac

Recommended Posts

ja, har lest en del på dobbersider den siste tiden og der må jeg si det er ganske mange titler som jeg ikke kjenner til :rolleyes2:

noen som kan forklare meg litt hva som skal til for å få de forskjellige??

slike som:

-Korad

-BH

-ZTP

-BSL I, II, III

-SPH I

-VPG

-IPO

-V1B

Håpe noen kan forklare meg litt om disse, var de jeg kom over sånn i farten, og jeg har ikke snøren på hva som skal til for å få disse her :rolleyes2: :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korad er en tittel man får i Sverige om man gjennomfører, og får godkjent, en mentaltest og en eksteriør beskrivning :rolleyes2:

Korningen kan sammenlignes med Funksjons analysen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har lest en del på dobbersider den siste tiden og der må jeg si det er ganske mange titler som jeg ikke kjenner til :rolleyes2:

noen som kan forklare meg litt hva som skal til for å få de forskjellige??

slike som:

-Korad

-BH

-ZTP

-BSL I, II, III

-SPH I

-VPG

-IPO

-V1B

Håpe noen kan forklare meg litt om disse, var de jeg kom over sånn i farten, og jeg har ikke snøren på hva som skal til for å få disse her :rolleyes2: :rolleyes2:

KORAD er som nevnt en tittel man får i Sverige etter bestått mentaltest med tilhørende eksteriørbeskrivelse. Hunden må ha gått igjennom en MH test før,den må også være HD fri for å få tittel KORAD.

BH er forkortelse for ferdselsprøve - dette er inngangsporten til RIK programmet. Her er en lydighetsdel og en ferdselsdel som må bestås,og hunden må være fyllt 12 mndr for å gå opp til BH prøven. VPG og IPO er samme program, men heter ikke det samme i alle land. Man kan velge om man vil gå opp til ScHH, IPO eller VPG - før var forskjellen at ,man fikk ikke gå en høyere prøve før man hadde bestått 1`ner prøven med en viss poengsum. Høyeste tittel her er IPO 3, VPG 3 eller da ScHH 3.

ZTP er vår rases egen KORAD, for å si det slik. Om en hund er HD fri, øyelyst fri og har bestått sin BH prøve kan den gå opp til ZTP for godkjent dommer. Det har pr dags dato kun være holdt EN ZTP i Norge,og det var for en mnd siden i forbindelse med vår egen vinner utstilling og IPO NM.

Graderingen på ZTP er som du har skrevet sist, V1B. ZTP graderes inn i utseendet - V = exellent, SG = very good. Så kommer 1A eller 1B - da er vi inne på bruksdelen. De hundene som består ZTP med svært godt arbeid, får 1A. De som gjennomfører tilstrekkelig får 1B.

BSL er svenskemåten å skrive SL på - dette er en IPO/VPG prøve UTEN bitearbeidet. Kun spor og lydighet, men programmet er identisk til IPO programmet. Også gradert i 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korad er ikke en tittel NKK godkjenner og registrerer, så om norske hunder får den må de "markedsføre" den uoffisielt gjennom hjemmesider, klubb, etc - den kommer aldri på stamtavle og andre offisielle papirer fra NKK for norskeide hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korad er ikke en tittel NKK godkjenner og registrerer, så om norske hunder får den må de "markedsføre" den uoffisielt gjennom hjemmesider, klubb, etc - den kommer aldri på stamtavle og andre offisielle papirer fra NKK for norskeide hunder.

Sorry - den detaljen glemte jeg. Dette gjelder også ZTP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korad er ikke en tittel NKK godkjenner og registrerer, så om norske hunder får den må de "markedsføre" den uoffisielt gjennom hjemmesider, klubb, etc - den kommer aldri på stamtavle og andre offisielle papirer fra NKK for norskeide hunder.

Men dem er litt lite konsekvente på det iblandt. Blaze sin stamtavle fikk fjernet alle Korad, Godkjent vallhund, LP og Tjh tittler i stamtavlen til valpene sine. Bocca. pappaen til kullet-har alle tittlene i behold på sin side. Og han bor like mye i Norge og er yngre enn Blaze :rolleyes2:

(Litt sånn ps er vel at jeg syns dem er inkonsikvente på det der for alle former for utstillingstittler får hunder beholde bla junior champ o.l. Det er liksom bare nasjonale brukstittler som blir fjernet sitter jeg med følesen av) :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dem er litt lite konsekvente på det iblandt. Blaze sin stamtavle fikk fjernet alle Korad, Godkjent vallhund, LP og Tjh tittler i stamtavlen til valpene sine. Bocca. pappaen til kullet-har alle tittlene i behold på sin side. Og han bor like mye i Norge og er yngre enn Blaze :rolleyes2:

(Litt sånn ps er vel at jeg syns dem er inkonsikvente på det der for alle former for utstillingstittler får hunder beholde bla junior champ o.l. Det er liksom bare nasjonale brukstittler som blir fjernet sitter jeg med følesen av) :rolleyes2:

Ja, det er ulike praksiser - dels fordi utstillingsavdelingen registrerer titler på norskeide hunder, mens registreringsavdelingen registrerer titler på stammen til importer. Og når du sitter med en stamtavle fra den ungarske eller japanske kennelklubben er det ikke alltid du skjønner hva titlene betyr, enn hva som er tittel og hva som er navn, også slenger en med alt, for sikkerhets skyld...

Det ble på nettsidene til NKK for en tid tilbake presentert en liste over hvilke titler som ville godkjennes registrert, og hvilke som ville bli først fjernet når (!) en hund hadde så mange titler at det ikke var plass til alle i databasen. Det skulle vel være en kvalitetssikring av at titlene faktisk betydde noe, hadde visse krav. De godkjenner kun nordisk juniorvinner, europeisk juniorvinner og juniorverdensvinner av juniortitler, kroatisk juniorchampion skal ikke registreres - det er ikke noe annet enn å vinne klassen sin X antall ganger, sånn sett er X'en også norsk juniorchampion (høres fint ut!) uten å ha tatt et cert fra juniorklasse. Men så er det nye ansatte, vikarer, gamle vaner og arbeidspress-stress som gjør at det glipper av og til. Been there, vet alt om det...

Det er vanskelig å få konsekvent registrering når over ti personer er innblandet, i tillegg til utskifting av disse ti. Hehe, jeg er nok litt djevelens advokat, jeg har forståelse for at det ikke alltid er lett å være NKK etter å ha vært midt i maurtua selv. Men jeg skjønner også at hundeeiere føler det urettferdig når det ikke er lik behandling - jamfør Blaze og Bocca. Du får maile de og be de fjerne titlene i stammen hans :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korad er ikke en tittel NKK godkjenner og registrerer, så om norske hunder får den må de "markedsføre" den uoffisielt gjennom hjemmesider, klubb, etc - den kommer aldri på stamtavle og andre offisielle papirer fra NKK for norskeide hunder.

Lite konsekvente kan man vel kalle dem ja. Er KORAD på omtrent samtlige bakover på mi, men de aller fleste er fjernet. Men noen utvalgte har fått stå gitt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dem er litt lite konsekvente på det iblandt. Blaze sin stamtavle fikk fjernet alle Korad, Godkjent vallhund, LP og Tjh tittler i stamtavlen til valpene sine. Bocca. pappaen til kullet-har alle tittlene i behold på sin side. Og han bor like mye i Norge og er yngre enn Blaze :rolleyes2:

Inkonsekvente ja ? Babs fikk jo registrert sin LP2-tittel i DogWeb - men plutselig var den borte igjen. Jeg lurte jo på hvorfor, og da fikk jeg da forklaringen om at de ikke registrerte disse titelene lenger etc etc... Jeg påpekte da at det lå en haug med andre hunder som fortsatt hadde slike titler i DogWeb - men ble DE fjernet ? Neida... De fikk merkelig nok beholde sine titler, de :rolleyes2:

Det er vanskelig å få konsekvent registrering når over ti personer er innblandet, i tillegg til utskifting av disse ti. Hehe, jeg er nok litt djevelens advokat, jeg har forståelse for at det ikke alltid er lett å være NKK etter å ha vært midt i maurtua selv. Men jeg skjønner også at hundeeiere føler det urettferdig når det ikke er lik behandling - jamfør Blaze og Bocca. Du får maile de og be de fjerne titlene i stammen hans :rolleyes2:

Jeg har stor forståelse for at det kan være vanskelig å være konsekvente og at det er mange kokker og mye søl inne hos NKK, men når de blir gjort oppmerksomme på feil som foreligger, DA burde det vel være en enkel sak å rette opp ? Jeg har påpekt åpenbare feil i utstillingsresultater også, men de har ikke blitt retta opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...