Gå til innhold
Hundesonen.no

God sykkelsele


Recommended Posts

Jeg vil kjøpe en ny sykkelsele til Amira. Jeg har bare en vanlig sele som går på tvers over brystkassa. Denne er litt liten tror jeg (str small). Dessuten glit den litt opp da den har dårlig passform, så får hun den på halsen og lager kvele-lyder...

Jeg bruker en såkalt Y-sele til Yippie (egentlig en gå-sele, "Trixie-sele"), men den fungerer knallbra!

Noen som vet om noen godt polstrede Y-seler som er solide? (på internett eller i butikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kjøpe en ny sykkelsele til Amira. Jeg har bare en vanlig sele som går på tvers over brystkassa. Denne er litt liten tror jeg (str small). Dessuten glit den litt opp da den har dårlig passform, så får hun den på halsen og lager kvele-lyder...

Jeg bruker en såkalt Y-sele til Yippie (egentlig en gå-sele, "Trixie-sele"), men den fungerer knallbra!

Noen som vet om noen godt polstrede Y-seler som er solide? (på internett eller i butikk)

Jeg hadde akkurat samme problem (men til meg gled den veldig oppi halsen når han dro), så den orginale sykkel-sela var overhode ikke optimal for Zorba. Prøvd både den gamle webmastersela og trixie Y-sele. Den gamle webmaster sela var virkelig vidundelig til sykling, anbefaler den på det sterkeste. Den hadde god passfor, utrolig kjekt feste og sklide ikke oppi halsen da den har en Y foran på brystet.

Trixies Y-sele funka helt greit den også (mye bedre enn den vanlige sykkelselen selvsakt) men ikke like god som weben.

Så webmastersela løste virkelig -sykkelseleproblemet- mitt, og vill anbefale den til deg og Amira også :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med skikkelig klønete kroppsfasong, så jeg har slitt skikkelig med å finne en sele som sitter godt. Webmastersela (gamlemodellen) syns jeg blir liggende for langt ned på skuldrene hennes - i alle fall med den størrelsen Tinka har (og jeg kunne ikke ha kjøpt mindre størrelse heller). Den jeg har funnet som sitter best, er halvnomesela fra Norsk Hundeutstyr. Den gir fri bevegelse til frambeina og skuldrene, er polstret og jeg opplever den i alle fall som solid nok til å tåle 24 kg labrador på sykkeltur.

Norsk Hundeutstyr er på omtrent alle utstillinger så du kan kjøpe sele der, eventuelt bestille over nett - og da er det ikke noe problem å få hjelp til å finne riktig størrelse så lenge du oppgir mål. (Tinka har størrelse 33, men hun er jo nokså mye større rundt brystet enn ei nett border collie-tispe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt mye stoff og dill med webmaster. Det blir liksom så mye stoff... Dessuten er den veldig dyr. Men hvis den virkelig sitter godt, og ikke bare ser fancy ut, så kan jeg godt tenke meg å kjøpe den.

Har tro på at en halvnome er tingen. Trixie-selen er jo en slags halvnome. Har sett litt på hurtta-pro-selen og synes den virker ganske ok. Har god erfaring i forhold til passform på andre hurtta-produkter. Ellers ser halvnome-selen til Norsk hundeutstyr ganske fine ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt mye stoff og dill med webmaster. Det blir liksom så mye stoff... Dessuten er den veldig dyr. Men hvis den virkelig sitter godt, og ikke bare ser fancy ut, så kan jeg godt tenke meg å kjøpe den.

Har tro på at en halvnome er tingen. Trixie-selen er jo en slags halvnome. Har sett litt på hurtta-pro-selen og synes den virker ganske ok. Har god erfaring i forhold til passform på andre hurtta-produkter. Ellers ser halvnome-selen til Norsk hundeutstyr ganske fine ut.

Min erfaring har gjort at jeg styrer unna ruffwear, trixie og hurtta.. Vet ikke helt hva jeg har slags monsterhund(er), men de merkene har ikke tålt noen av mine/våre hunder i alle fall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt mye stoff og dill med webmaster. Det blir liksom så mye stoff... Dessuten er den veldig dyr. Men hvis den virkelig sitter godt, og ikke bare ser fancy ut, så kan jeg godt tenke meg å kjøpe den.

Har tro på at en halvnome er tingen. Trixie-selen er jo en slags halvnome. Har sett litt på hurtta-pro-selen og synes den virker ganske ok. Har god erfaring i forhold til passform på andre hurtta-produkter. Ellers ser halvnome-selen til Norsk hundeutstyr ganske fine ut.

Ja den er dyr, jeg var heldig å kjøpte min på billigsalg (stand på stevne). Betalte 290 kr for str small :)

Norsk Hundeutstyr sin halvnome er jeg som nevnt veldig fornøyd med, i tillegg er jeg veldig fornøyd med servicen der. Ingen av mine hunder passet standardstørrelsene deres, da sydde de seler etter mål og ønsket farge :rolleyes2:

Min erfaring har gjort at jeg styrer unna ruffwear, trixie og hurtta.. Vet ikke helt hva jeg har slags monsterhund(er), men de merkene har ikke tålt noen av mine/våre hunder i alle fall :rolleyes2:

Hehe... Monsterhunder fra nord vel :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere venner og bekjente av meg har kjøpt den regulerbare trekkselen til seleverkstedet og kjempe fornøyde. Den ser kanskje litt rart ut ved første øyekast, men de jeg kjenner er kjempefornøyde iallefall. Og så får du en sele som både kan brukes til sykkel og ski/ trekk i en og samme. Du regulerer jo bare om ettersom hva som passer. Og så kan den visst reguleres slik at hunden får lik belastning selv om den går i springer om du bruker det:)

Link:

http://www.seleverkstedet.no/Sider/seletoy...erbar_trekksele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere venner og bekjente av meg har kjøpt den regulerbare trekkselen til seleverkstedet og kjempe fornøyde. Den ser kanskje litt rart ut ved første øyekast, men de jeg kjenner er kjempefornøyde iallefall. Og så får du en sele som både kan brukes til sykkel og ski/ trekk i en og samme. Du regulerer jo bare om ettersom hva som passer. Og så kan den visst reguleres slik at hunden får lik belastning selv om den går i springer om du bruker det:)

Link:

http://www.seleverkstedet.no/Sider/seletoy...erbar_trekksele

Interessant. Men ringen er ikke løs, så da kan trekkpunktet bli litt sjevt i springer. Dessuten har jeg verdens beste nomesele (kombi til hundespann, snørekjøring og pulk) fra Troll, så trenger bare en halv-nome eller annen sykkelsele :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Men ringen er ikke løs, så da kan trekkpunktet bli litt sjevt i springer. Dessuten har jeg verdens beste nomesele (kombi til hundespann, snørekjøring og pulk) fra Troll, så trenger bare en halv-nome eller annen sykkelsele :whistle:

Og det er akkurat her denne selen kommer inn;) Den kan reguleres til å være en vanlig halvnome/ sykkelsele og ved justering av remmene får man trekkpunktet til å bli rett, selv om hunden går i springer (iallefall i følge de som ahr den). Og om nomeselen skulle ryke har du jo en reservesele i bakhånd;)

Men bare ett tips på veien mot den perfekte sykkelselen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lånt en i dag av en hundekjører og testet størrelse så kan ikke si så mye mer om den enda, men har allerede bestillt da dette tror jeg er selen jeg har lett etter i flere år. Og at flere av de store hundekjørerene i norge både har designet den og bruker den holder egentlig for meg til å teste den:)

http://www.non-stopdogwear.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lånt en i dag av en hundekjører og testet størrelse så kan ikke si så mye mer om den enda, men har allerede bestillt da dette tror jeg er selen jeg har lett etter i flere år. Og at flere av de store hundekjørerene i norge både har designet den og bruker den holder egentlig for meg til å teste den:)

http://www.non-stopdogwear.no/

Den så fin ut! Det er ikke en slik sykkelsele jeg er på utkikk etter, men neste gang jeg skal ha nome-sele, vil denne stå på lista. Jeg ante faktisk ikke at det er fare for forkalkninger hvis trekkpunket ikke ligger akkurat i korsryggen (gjelder når linen bak ikke er fra en springer, som går rett opp). Amira sin nomesele er litt lang bak, men den sitter som et skudd og hun drar (om mulig) enda mer enn hun gjorde før, så jeg gidder ikke kjøpe en ny sele til 550 kroner allikevel.. :whistle:

Jeg har bestilt fra norsk hundeutstyr jeg nå. Bare bestilte nr 3, da det stod at den skal passe for BC. Hadde ikke noe å måle med, men hun pleier å passe inn i standard-mål egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har vært veldig fornøyd med troll sine halvnome/multiseler. Også vet jeg at mange er veldig fornøyde med halvnomeselene fra Manmat. Begge er godt polstret og tåler veldig mye bruk og sterke hunder.

Ser du har bestilt sele nå, men bare nevner det. Jeg har en manmat sele, og er veldig fornøyd. Ligger godt, er godt polstra og virker solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Men ringen er ikke løs, så da kan trekkpunktet bli litt sjevt i springer. Dessuten har jeg verdens beste nomesele (kombi til hundespann, snørekjøring og pulk) fra Troll, så trenger bare en halv-nome eller annen sykkelsele :ahappy:

Hvorfor bruker du ikke denne til sykling?

Min erfaring, etter ørten antall seler i mange forskjellige fasonger, er at nomesele er det som fungerer best. Nå har jeg hunden foran sykkelen, kan hende det blir annerledes hvis du bruker springer. Halvnome fra Norsk hundeutstyr sydd etter mål, holdt ikke mål (haha), hunden ble kvalt. Det samme gjelder alle de andre typene jeg har prøvd, bortsett fra nomeselen, og en annen snål sele som dessverre hindret skulderbevegelser (har aldri sett makan til sele verken før eller siden, så sjansen for at du ender opp med en sånn er liten). Den selen jeg bruker, er fra Seleverkstedet, sydd etter mål på bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du ikke denne til sykling?

Min erfaring, etter ørten antall seler i mange forskjellige fasonger, er at nomesele er det som fungerer best. Nå har jeg hunden foran sykkelen, kan hende det blir annerledes hvis du bruker springer. Halvnome fra Norsk hundeutstyr sydd etter mål, holdt ikke mål (haha), hunden ble kvalt. Det samme gjelder alle de andre typene jeg har prøvd, bortsett fra nomeselen, og en annen snål sele som dessverre hindret skulderbevegelser (har aldri sett makan til sele verken før eller siden, så sjansen for at du ender opp med en sånn er liten). Den selen jeg bruker, er fra Seleverkstedet, sydd etter mål på bikkja.

Det er fordi linen bak (altså opp til sykkelen) har en vinkel som er retter oppover, og ikke bakover. Dårlig formulert, men hvis jeg snørekjører, bruker jeg nomesele og en lang line. Dermed blir ikke vinkelen mellom hund og der linen er festet, så stor. Hvis denne vinkelen er stor, vil selen presse på nedenfra på hundens bakre parti.

Men, nå har jeg fått selen fra norsk hundeutstyr. Jeg må si at jeg er ikke særlig inponert... Den sitter bedre enn det andre jeg har hatt, men ringen var ikke løs (til å flytte på, ja, men ikke løs slik at den kan gli i passende stilling). Angrer på at jeg ikke invisterte i en nonstop-sele, for de så virkelig gode ut... Men jeg får prøve en sykkeltur med den jeg har kjøpt, og er den dårlig, så klager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, nå har jeg fått selen fra norsk hundeutstyr. Jeg må si at jeg er ikke særlig inponert... Den sitter bedre enn det andre jeg har hatt, men ringen var ikke løs (til å flytte på, ja, men ikke løs slik at den kan gli i passende stilling). Angrer på at jeg ikke invisterte i en nonstop-sele, for de så virkelig gode ut... Men jeg får prøve en sykkeltur med den jeg har kjøpt, og er den dårlig, så klager jeg.

Synd du brukte den, vis ikke kunne du jo sendt den tilbake..

Jeg står enda på mitt om at ruffwear-selen er en glimrende sykkelsele :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ruffwearselen SER helt forferdelig ut; ser ikke ut som om det er en sele som fordeler trykket der det skal, og det ser ut som mye tøy (på ryggen av alle steder??) og dette kan lett føre til gnag. Men så har jeg ikke prøvd den, og kommer nok heller aldri til å gjøre det.. :ahappy:

BcAmira: jeg har festet på en ring på festet på selen, slik at den kan gli slik vi vil den skal. Det hjalp. Har kjøpt en ring som ser ut som en nøkkelring, bare ti ganger kraftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...