Gå til innhold
Hundesonen.no

En god sporsele


Marthe

Recommended Posts

Hvilken type sele liker du? Jeg er veldig fornøyd med böttcherselen jeg kjøpte på loboo.

http://www.loboo.se/browse.asp?cat=40&path=40

Har brukt vel brukt den i nærmere 2 år og den er like fin enda uten at jeg har behandlet den med noe.

Den ser veldig fin ut! Jeg har brukt en som ligner (Tassa sin). Den er spesialsydd hos en skomaker for noen år siden, og jeg får ikke tak i ny.

Er det medium du har til Cane? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lyng bruker jeg en vanlig nomesele. Jeg har testet litt ut og funnet ut at han går bedre spor i den enn i mange andre seler. Nå drar han en god del og har ganske god fart da, men selen drar ham ikke "av" sporet slik en del andre gjør. Jeg liker ikke fester under magen da jeg synes det blir så mye knot med lina, men det er jo bare en vanesak.

Blir nok å bruke noe det samme på lusa, nå bruker jeg en halvnome på henne med feste på ryggen og det fungerer bra for hennes del. Vurderer å kjøpe en lett stillbar sele fra seleverkstedet til spor, de helpolstrede nomeselene jeg bruker til vanlig til trekk tar litt stor plass i lomma :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også böttchersele, og når jeg fant ut hvordan den skulle festes så syns jeg den var super :lol: Bruker den på Cita. På Tia foretrekker jeg feste på ryggen, og syns hun går mye bedre og roligere enn når det er feste under (eller nomesele). Ved nomesele eller kombisele med feste under går det litt for fort i svingene og jeg føler at jeg har mindre kontroll over henne.. Men jeg skal prøve böttcherselen på henne, må bare få bestilt en i mindre størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På My ligger festet ganske langt bak, et stykke bak der ribbeina møtes sånn ca. :wub:

Jeg kjøpte den selen på den lokale dyrebutikken men jeg vet felleskjøpet-butikker over hele landet bruker å ha den inne så den er neppe vanskelig å få tak i. Billig er den også.

Jeg har hatt min siden My var liten valp og den har blitt brukt daglig til tur og trening + at vi bruker den når hun går spor. For noen mnd siden klarte hun å rive av den ringen på ryggen som man fester kobbelet i, men da tok jeg bare et tau og lagde min egen "kobbelfeste-ring" i tau akkurat der ringen var og selen fungerer akkurat like bra som før. My drar ganske hardt i rykkene på tur og det var da ringen røk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter ut min Jægerens kombisele nå med en nomesele, fordi Norris ser sånn ut når hun legger seg ordentlig på sporet:

aIMG_9781.jpg

Ikke det at det ser ut til hun bryr seg større om at hun får bananrygg, men jeg syns det ser ubehagelig ut. I tillegg syns jeg den sela er helt håpløs å bruke som tursele (ihvertfall til en hund som faktisk drar.. hehe), i og med at den ringen sitter midt på ryggstykket, da blir trekkpunktet for langt frem og sela har det med å brette seg.

Så jeg er ikke spesielt imponert over denne selen, da syns jeg faktisk at den fra NBF var bedre om man vil ha en sele hvor man kobler på under magen. Fra NBFs sider:

scampy_sporsele.jpg

EDIT: Kristiin, Trixie-selen har ikke ring under magen. Det er også litt begrensa hvor mye spennene tåler har jeg hørt rykter om (de har aldri røket på min, men jeg har ikke brukt den på hund som trekker så innmari mye heller). Jeg har en sånn sele til Dina, men jeg har ikke turt å teste den på Nora i og med at det vissnok er begrenset hvor mye trekkraft den tåler. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det må man absolutt ikke! :wub: Men mange foretrekker å ha sporlina festet under magen på hunden når de går spor for det gir ofte en lavere nese. På My virker det som om det gjør henne mer konsentrert på et merkelig vis, men hun går helt greit spor hvis jeg fester sporlina på ryggen hennes også liksom.

My får ikke en sånn positur som Norris gjør på bildene hvor hun legger seg i sela, kan det ha noe med at My sin sele er et eller to hakk for stor til henne? Det ser ut som festet under magen ligger myyye lengre frem på ping pong Norris enn det gjør på My.

Jeg har vært lite plaget med at selen bretter seg på tur (da bruker jeg festet på ryggen btw) men jeg må rette litt på selen av og til under tur, f.eks hvis de to delene på ryggen kommer for nært hverandre elns.

Den til NBF syns jeg ser fin ut i formen, men jeg syns den ser litt kort ut (går så lite bakover kroppen på hunden) også er den jo ikke polstret.. Har en venninne som bruker den selen og har gjort det lenge men jeg har på en måte ikke lyst på en sånn selv, blir heller nome-sele eller en ny slags kombisele med feste under buken på My når hun skal få ny sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...