Jump to content
Hundesonen.no

Aktivitetsbehov

Kvelv

Recommended Posts

Jeg blir litt forvirra egentlig, mange forskjellige meninger ute og går om hvor mye trim hunder egentlig skal ha.

En leonberger har f.eks middels aktivitets behov, og da lurer jeg på: Hvor mye er middels aktivitet?

En border collie har meget stort aktivitetsbehov, dobermann har stort og sikkert mange som har lite aktivitetsbehov.

Hvor går egentlig grensene? Antall turer, km eller minutter/timer?

Er clueless når det kommer til dette

Ja det er ikke alltid like lett å skal vite hvor grensa går. Men en hund som BC som har stort aktivitetsnivå har behov for mye aktivisering og mye bruk av hodet. tenk på hva de ulike rasene er laget som. En BC jobber på markene i lang tid hvor det er mye bevegelse og full konsentrasjon. Det er det hunden er lagd for, og dermed krever mer aktivisering.

En jaktrase har også ofte stort aktiviserings behov, men her går det mye på løping eller bruk av nesen.

En hund med middels kan brukes til forskjellige ting, og blir gjerne med på lengere turer, men de MÅ ikke ha det hver dag eller trenger ikke mye hjernetrim.

Lite er hunder som ikke er så mye i bevegelse, og hunder som er avlet opp til feks fang/kammers hunder eller store tunge hunder med mye vekt, bulldogg, mastiff feks.

Jeg pleier å se på selve kroppsbygningen på hunden, om den er atletisk eller tung, eller om hva hunden opprinnelig er brukt som, og arbeidende hunder har større aktiviseringsnivå enn raser som ikke var arbeidende. Arbeidshunder liker å arbeide.

Store atletiske hunder liker å bevege seg. Store, tunge raser, som feks st. bernard liker best å ta ting litt mer med ro.

Noen er midt imellom. :whistle:

Vanskelig å si, men er enig i det du skriver djervekvinnen.

På canis står det at dalmatineren har middels aktivtetsbehov. Jeg synes kanskje det er litt misvisende, jeg ville nok satt den under stort... atletisk hund som elsker å få bruke både kropp og hode, og trenger virkelig å få løpt ordentlig fra seg hver dag. Men det går jo fint med rolige dager og uker og så... det er kanskje litt det det går på da, at noen raser må aktiviseres konstant nesten.

De aktivitetsnivåene som er satt opp på feks. canis er vel på en måte "veiledende", i mangel av ett bedre ord :console:

Selv om feks BC er en hund som krever masse hjernearbeid og mosjon så finnes det individuelle forskjeller hos den rasen også, og hunder tilpasser seg også veldig etter hva de får. Jeg kjenner flere BC'er som er veldig rolige, til tross for at de ikke en gang får tur hver dag og så og si aldri får noen oppgaver de kan bruke hjernen skikkelig på..

Rasen jeg har er beskrevet med lavt aktivitetsnivå, men han er helt fra han var ganske ung blitt vent på å gå lange turer og at det skjer ganske mye i hverdagen. Jeg vet også av hunder av samme rase som ikke får tur mer enn noen få dager uka, men jeg tror min hund hadde lidd om han fikk så lite mosjon mm. Så hunder tilpasser seg det de får, derfor er det litt vanskelig å bare se på de oppgitte aktivitetsnivåene..

Aktivitetsbehov som er satt opp på Canis er kanskje mer villedende enn veiledende? Det er mange forskjellige personer som har skrevet rasebeskrivelser, og det er ikke gitt noen definisjon på hva som er mye, middels og lite. Derfor blir det helt opp til den enkelte som har skrevet. Skal man samle rasebeskrivelser på den måten, bør det være noen gitte kriterier for hva som er hva, ellers har ikke graderingene noen særlig verdi når man skal sammenligne raser. Det er også forskjell på behov for fysisk aktivisering og behov for mental aktivisering. Og hvis man begynner å blande inn energinivå - som ikke alltid er proporsjonalt med morsjonsbehovet - så blir forvirringen komplett :wub:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

• Create New...