Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn hund


Tyfonia

Recommended Posts

Hei Jeg har en staff på snart 11 måneder, som veier 15kg. Jeg synes dette er litt lite også med tanke på at han liksom skal være en kraftplugg. Hundene på utstillingene, samt de som er yngre enn ham er godt kraftige hunder som ligner små bulldozere. Han her ser ut som en "sportsutgave" av staffen. Slank, atletisk, men likevel litt muskuløs. Han har for markert midje og dette har han hatt lenge. Han får RC Medium Junior, som han har fått fri tilgang til siden vi fikk ham. Men matlysten ser ikke ut til å ligge helt på topp. Veterinær har ikke kommentert noe sist vi var der.

Noen som har tips om hvordan han får lagt på seg mer og som smaker godt? Noe alternativt til vom? Tar imot kreative tips her :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kuttet ut fri tilgang av mat, letter for hunden å "småspise" da. Tilby mat 2-3 ganger om dagen, fjern skålen etter 5-10 min. Da får han tid til å bli sulten mellom måltidene.

Vom og hundemat er et godt alternativ hvis du har frysemuligheter http://www.vomoghundemat.no/

Du kan evnt kombinere det med tørrfor om du foretrekker det. De fleste hunder jeg har hørt om elsker dette :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veterinærsjekk er ikke så dumt. Dette for å utelukke om det feiler hunden noe. En ormkur er også kjekt, for å utelukke og fjerne eventuell mark hos hunden.

Vom&hundemat er et kraftig for som får de fleste hunder opp i vekt. Du har også Norwegian Polar som er et godt alternativ. Det er varmebehandlet kjøtt tilsatt vitaminer og mais for fordøyelighet.

Er enig i at du bør fjerne fri tilgang på mat og heller la han få til faste måltider. Gi han tre - fire ganger om dagen i tilpassede posjoner. Skal du gi han f.eks Vom&Hundemat så gi han da mat etter hva han vil/burde veie, ikke etter hva han veier nå. Og gjerne litt mer enn de anbefalte 2%. Min erfaring er at 2% av kroppsvekten er for lite til en muskelhund i god form.

Dersom du skal fortsette på tørrfor så ville jeg i tillegg økt på med litt pasta og også rå kylling. Nå har de tilbud på OBS på kyllinglår (40 kr for 2,5 kilo) dette er glimrende å gi hundene. Og de gir godt tilskudd av proteiner.

Du kan også forsøke deg på et tørrfor som er tilpasset hunder som trenger mye energi. Selv har jeg med hell brukt Eukanuba for aktive hunder. Det gav økt masse på hunden som trengte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet og sett det an; kanskje han er av typen som utvikler seg litt senere enn de andre du har sett? Det er bedre at han er litt for slank enn litt for kraftig. :whistle:

Jeg synes heller ikke det er riktig å "feite opp" hunden, med mindre han faktisk ER tynn; men slik du beskriver han høres han bare "slank" ut. Hva med å trene han mer? Bygge muskler? På den måten får han mer matlyst også. En staffe (eller en hvilken som helst annen hund) skal jo ikke være tjukk, men muskuløs! :) Tror ikke du kommer til å gjøre det bedre på utstilling heller dersom du bare feiter han opp, uten å følge opp med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart ikke, Huldra. Jeg er enig i det du sier ang. utstilling. Når det gjelder trim er vi flinke til å ta ham med på turer der han får strekt på labbene. Vi sniker oss på kunstgressbanen her nede når vi aner oss usette. Der kaster vi epler som vokser på et tre i nærheten slik at han får løpe etter dem. Bading og skogsturer følger med også så klart. Muskelbygging driver vi jo forsåvidt med, men han er enda ung, så jeg vil helst være forsiktig med å belaste kroppen hans for mye. Han er i veldig god form og ved god helse, ønsker bare at han skal få litt mer kjøtt på beina.

Jeg takker for tipsene. Skal se hva vi får bestilt inn på jobben :whistle:

Jeg får tenke på fett, proteiner og karbohydrater fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dvergpinscher (Vet det er en helt annen type hund.. :wub:) og han var lenge slank med dårlig matlyst. Nå når han har passert to år, er han plutselig mer mann i kroppen med mer masse. Så hvis jeg var deg ville jeg hatt faste måltider og vent med å gjøre noe mer før han passerer 2 år. Som tidligere nevnt er hunder forskjelige i utviklingen. Noen får masse tidlig, andre sent. Men regner med at det blir! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...