Gå til innhold
Hundesonen.no

"Vanlig" fòr VS Large Breed


Argon

Recommended Posts

Jeg vet hvertfall at for 3-4år siden så hadde de ingen resultater/rapport/forskning å vise til med tanke på om det er noen hensikt å gi en voksen hund av stor rase Large breed fòr eller "vanlig" fòr til voksen hund.

De hadde kun gode rasultater på valper av stor rase som fikk Large breed valpefòr.

Lurer på om noen vet om dette er endret? Jeg ser at flere av de store fòrprodusentene har begynt å ha mer fokus på om det er Large breed eller "vanlig" voksen fòr. F.eks Hills har endret noe nå og en må da velge om du har liten, medium eller stor rase.

Og i tillegg til at da mine og andre store hunderaser spiser mere så er det hele 100kr prisforskjell på en 15kg sekk med fòr til medium og large hund! Selv om måltidet til bikkjene her ikke består bare av tørrfòr så blir det jo en del 100-lapper ekstra bare for et fòr som "liksom" skal være bedre. Og da når hundene mine er på kanten mellom medium og Large også så blir jeg litt i tvil om jeg i det heletatt gidder å surre sånn med å kjøpe Large breed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin har mini, medium, maxi og giant-serie uten prisforskjeller på de største sekkene. En av hovedforskjellene på de ulike er hvordan fôrene i den respektive serien er delt opp med tanke på alder på hund. Og dette har selvsagt noeå gjøre med at store raser vokser tregere enn små raser og at innholdet i fôret til sentvoksende valper er annerledes enn sammensetningen av innholdet i fôret til rasktvoksende småhunder. Spesielt med tanke på proteiner.

Mini:

Valpefôr (puppy) opp til 10 mnd, voksenfôr (adult) opp til 8 år og seniorfôr (mature) deretter.

Medium:

Puppy (2-12 mnd.), adult (12 mnd. - 7 år), mature (fra 7 år)

Maxi:

Babydog (2-5 mnd), junior (5-15 mnd), adult (15 mnd til 5 år), mature (fra 5 år)

Giant:

Babydog (2-5 mnd. svært høy proteinfordøyelighet), puppy (5-8 mnd), junior (8 - 18/24 mnd), adult (fra 18/24 mnd)

Sånn har i alle fall RC delt opp sitt. Slik det er delt opp og årsaken til det sier seg kanskje greit selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...