Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferd jeg aldri har vært borti


Kvelv

Recommended Posts

Jeg har to tisper på 13 og 16 måneder, en leonberger og en beagle.

De har hundegård, og er mye ute sammen. Idag klarte jeg å gjøre det fatale, nemlig å glemme å lukke porten til hundegården etter at de var sluppet ut :wub:

Jeg merket ingenting i begynnelsen, siden leonbergeren min gikk ut og inn som den pleier. Men etter en stund begynte hun å bjeffe, som om det var noe som ikke stemte. Jeg gikk ut, og så porten stå åpen, og beaglen borte! Jeg har iallefall funnet ut at leonbergeren min ikke stikker av heldigvisl.

Men så til saken..jeg tok med meg leon for å finne beaglen, og fant henne heldigvis raskt etter tips fra en nabo. Men da hundene møttes, røyk de i tottene på hverandre. Det hørtes fryktelig ille ut, og siden leonberger er en sterk hund var det ikke helt enkelt å skille dem. Men det gikk til slutt, og da de begge var trygt tilbake i hundegården, oppførte de seg helt normalt..som gode venner.

Jeg skjønner ingenting, tenkte først at beaglene kan ha blitt påkjørt uten at jeg ser det og har vondt noen plass, men jeg klemte en del på henne for å sjekke. Ingen reaksjoner og alt fungerer. Hun er bare innmari sliten, etter at hun tydeligvis har vært ute å jaget en stund...

Noen som har vært borti lignende situasjoner eller som vet hvorfor de røyk ihop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - noen hunder "kjefter" på andre hunder som stikker av. Har sett det ganske ofte, dog ikke så brutalt som du opplevde. Men hvis jeg har flere løse hunder på tur, og de har forskjellige måter å gå løse på, så kan dette skje. Hvis jeg går med en som er veldig førerorientert og en som liker å ta seg noen løperunder, kan den som er førerorientert "kjefte" når den andre kommer tilbake.

Selv har jeg kun opplevd (med mine hunder) at den mest førerorienterte løper ut og henter den andre når hun syns hun stikker for langt. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mine har vært adskilt over litt mer enn noen minutter kjefter Gross på Arok,og liksom tvinger han til å underkaste seg.Samme hvem som har vært hjemme eller borte,det ser og høres ikke pent ut men har aldri blitt noen skader.

Er de løse på tur,har Arok tatt rollen som flokk samler,"henter"Gross hvis han går for langt unna,men da er det aldri bråk.... Det er kanskje noe av det samme som du har hatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når My spurter alt hun makter innover skogen eller lignende så piler Emma etter så fort hun bare kan mens hun kjefter og hyler om hverandre. Jeg tror Emma syns at My skal roe seg og holde seg i nærheten, også er Emma en kontrollfreak av dimensjoner og bruker kjeften for å få det sånn som hun vil. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er de normale da :wub:

De har røket i tottene på hverandre to ganger før også, etter at den ene har vært borte et par helger for litt siden.

Greit å vite at den ene vet forskjellen på riktig og galt da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme et par ganger,selv om ingen har stukket av så var det en tulling som løp noen meter unna og ikke kom tilbake når de andre satt pent og måtte vente!Da fikk han kjeft og måtte jekke seg ned.Det ble en flau innkomst kan man si.

Rare dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme et par ganger,selv om ingen har stukket av så var det en tulling som løp noen meter unna og ikke kom tilbake når de andre satt pent og måtte vente!Da fikk han kjeft og måtte jekke seg ned.Det ble en flau innkomst kan man si.

Rare dyr!

Det er noen ganger man kan lure på hvilken treningsmetode hundene bruker... :angry: Dette er jo i grunnen et ganske bra eksempel på trening som ville vært karakterisert som dårlig. Så det selv i går eller forrigårs; møtte en mann med en hund som gikk løs, jeg hadde en hund i bånd. Hunden hans ville hilse, men han kommanderer den på plass. Den kommer ikke på første kommando, men etter noen repetisjoner går hunden til eier (uten å ha hilst på hunden jeg gikk med). Da får hunden kjeft og øreklyp for ikke å ha kommet tidsnok. Det er jo i grunnen noe lignende hundene gjør selv da, eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne atferden ser jeg ofte i flokken vår. Boromir, som er lederhunden vår har påtatt seg ansvaret for å samle inn flokken når det er tid for det, om hundene ikke kommer tidsnok, eller ikke kommer på innkalling løper han enten å henter dem, eller kjefter på dem når de kommer tilbake. Dette gjør også Svava.

Det er nok en eller annen form for oppdragelse dem imellom! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...