Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam og betinget positiv forsterker ++


vipsen

Recommended Posts

Nordenstam og betinget negtivforsterker kanskje?

Negative forsterkerene vil vel være rosen, deeeeeeeeeer ja, sååå flink, deeeeeeeeeeer var plassen ja, så kommer den betingete forsterkeren, akkurat DER var det perfekt - FRI/bra/klikk whatever, og hunden løser seg ut av det den gjør og søker mot fører for belønning, evt om den er lagt andre steder.

Går ut fra at om ordet ikke hadde vært betinget positivt ville hunden stukket av og gjort vilkårlige ting, det som skjer er at den søker opp belønning hver gang alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Negative forsterkerene vil vel være rosen, deeeeeeeeeer ja, sååå flink, deeeeeeeeeeer var plassen ja, så kommer den betingete forsterkeren, akkurat DER var det perfekt - FRI/bra/klikk whatever, og hunden løser seg ut av det den gjør og søker mot fører for belønning, evt om den er lagt andre steder.

Tonefallet på deeeeeeeer er veldig viktig.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du veldig søt når du sier akkurat det da :D Jeg derimot... For ikke å snakke om...

Begynner vi å bli litt interne her? *fnise*

Tihi.. :P

De skulle bare sett oss... hva gjør man vel ikke for disse bikkjene? Vips fikk østlands-r i stad - hæla i taket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi.. :D

De skulle bare sett oss... hva gjør man vel ikke for disse bikkjene? Vips fikk østlands-r i stad - hæla i taket!

Kanskje like greit de ikke gjør, who knows. Fortell meg et øyeblikk hun har alle fire beina på golvet og ikke på tak og vegger da? :D Deilige belgerdyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative forsterkerene vil vel være rosen, deeeeeeeeeer ja, sååå flink, deeeeeeeeeeer var plassen ja, så kommer den betingete forsterkeren, akkurat DER var det perfekt - FRI/bra/klikk whatever, og hunden løser seg ut av det den gjør og søker mot fører for belønning, evt om den er lagt andre steder.

Går ut fra at om ordet ikke hadde vært betinget positivt ville hunden stukket av og gjort vilkårlige ting, det som skjer er at den søker opp belønning hver gang alltid.

ja greit nok at den er betinget. Men det er ikke positivt betinget, fri betyr nå kan du gjøre som du vil og slippe ubehaget. Dette er negativ forsterkning. Å slippe et ubehag. Så nordenstams betingede positve forsterker er nok betinget negativ forsterker;) Trener du positivt er fri det samme som feil altså negtiv straff. Så klart fins det hunder som jobber for å få løpe bort til andre hunder etc. Men det blir noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja greit nok at den er betinget. Men det er ikke positivt betinget, fri betyr nå kan du gjøre som du vil og slippe ubehaget. Dette er negativ forsterkning. Å slippe et ubehag. Så nordenstams betingede positve forsterker er nok betinget negativ forsterker;) Trener du positivt er fri det samme som feil altså negtiv straff. Så klart fins det hunder som jobber for å få løpe bort til andre hunder etc. Men det blir noe annet..

Ja du har rett i hva du sier her. I trening med negativ forserkning blir det feil å kalle "bra" for en positiv forsterker. Det er en negativ forsterker, men det virker for atferder øker i frekvens når de forserkes...positivt eller negativt. Det er derfor de kaller forsterkere.. Tror du det er fordi "nordenstammere" også vil forbindes med positiv forsterkning at de ikke vil ta denne diskusjonen? Gjør de det er de nødt å innse at de trener med negativ forsterkning. Kan være en mulig forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett i hva du sier her. I trening med negativ forserkning blir det feil å kalle "bra" for en positiv forsterker. Det er en negativ forsterker, men det virker for atferder øker i frekvens når de forserkes...positivt eller negativt. Det er derfor de kaller forsterkere.. Tror du det er fordi "nordenstammere" også vil forbindes med positiv forsterkning at de ikke vil ta denne diskusjonen? Gjør de det er de nødt å innse at de trener med negativ forsterkning. Kan være en mulig forklaring.

antagelig hehe;) Forsterrkning får en atferd ti å øke i frekvens og straff får den til å minske. Det jeg lurer på er om Nordenstam har innsett at hans hunder jobber for å unngå ubehaget og at hoppingen og belønningen hundene får fra ledren er unødvendig bruk av energi, bare at han er blitt så gammel og sær at han "kan alt" og ikke er åpen for nye metoder. Jeg hr drevet slik i 30 år og jeg bøyer ikke av for idiotisk pølsedressur og snillisme. Hvis ikke har han farlig lite peiling på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Hvor lenge har du drevet positvt nå? Syns jeg husker du hadde en liten crossover fase på canis for en tid tilbake? Eller var ikke det deg?

Jada jeg har vært der og gjort det som man sier. Birk kom til eliteklassen med negativ forsterkning. Nå er han klikkertrent, unnskyld, trent med klikker, siden to år tilbake og jeg begynner nå å se slutten på crossoverperioden.. Grunnen er ikke at jeg er spessiellt snill eller noe (ok, jeg er ikke så værst sier en del :oops:)men det er fordi jeg trengte noe mer effektivt og lettere. Det krever ganske mye energi å drive med negativ forsterking og jeg hadde ikke lengre den erergien som skulle til. Heldigvis traff jeg Merete Andersen, (så du Norge rundt fredag? =D>)

som har satt meg på sporet og nå leser jeg læringspsykologi så det griner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da jeg har vært der og gjort det som man sier. Birk kom til eliteklassen med negativ forsterkning. Nå er han klikkertrent, unnskyld, trent med klikker, siden to år tilbake og jeg begynner nå å se slutten på crossoverperioden.. Grunnen er ikke at jeg er spessiellt snill eller noe (ok, jeg er ikke så værst sier en del :oops:)men det er fordi jeg trengte noe mer effektivt og lettere. Det krever ganske mye energi å drive med negativ forsterking og jeg hadde ikke lengre den erergien som skulle til. Heldigvis traff jeg Merete Andersen, (så du Norge rundt fredag? =D>)

som har satt meg på sporet og nå leser jeg læringspsykologi så det griner.

ahh:p Merte Andersen det var.. Mora til vennina mi fortalte meg at jeg burde ha sett norge rundt på fredag siden jeg er så hundenerd:P Skal gå innpå nrk.no å få sett det der:p Det står utrolig respekt av det du har gjort! Ikke mange som trener negativt og har gjort det lenge og har masse erfaring med det som faktisk bytter metode! Det viser at du ikke er en selvhøytildig bedreviter!! =D> Læringspsykologi er utrolig interresant, holder selv på med læringspsykoligi Frode Svartdal, Magne Arve Flaten. Kjempe interresant, men utrolig tungt skrevet:P Noen ganger må jeg lese avsnitt 2 og tre ganger for få med meg innholdet:p Men har unskylding at jeg bare er 17 da så har forhåpentligvis endel til år utdype ordforrådet mitt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står utrolig respekt av det du har gjort! Ikke mange som trener negativt og har gjort det lenge og har masse erfaring med det som faktisk bytter metode! Det viser at du ikke er en selvhøytildig bedreviter!!  =D>  
Enig! :lol:

Det er sånt det virkelig står respekt av!Å kunne vise til så gode resultater over lengre tid med en metode og allikevel se at en annen metode kan virke vel så effektivt!

Spesiellt når den nye metoden på mange måter slår beina under den filsofien den forrige var bygd rundt.(hunden skal jobbe for sjefen sin og bare derfor) All honør! =D> =D>

Og jeg håper jeg klarer å bli like åpen for nye tanker og ikke minst saklig en gang...i tiden... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...