Gå til innhold
Hundesonen.no

HD/AD røntge

Recommended Posts

Bare lurer på når det er vanlig å røntge for hd og ad jeg, for har inntrykk av at det kanskje varierer litt fra rase til rase (og oppdretter kanskje). Oppdretter, samt andre med dalmatiner har sagt at det er best å vente til nærmere to års alderen, og det har jeg tenkt å gjøre. Men har lest flere steder om folk som skal røntge hunden når den er rundt ett år, så det er tydeligvis litt forskjellig.

Hva mener folk? Hva er mest vanlig, og hva er best? Jeg har jo inntrykk av at det er best å vente til nærmere to år, men hvordan er det, er det slik at det varierer veldig fra rase til rase (jeg møtte forresten en med en dalmatiner, som hadde fått beskjed av oppdretter å røntge når den ble ett år, så er visst varierende her og)... hva kan konsekvensene være av å røntge for tidlig, om det er noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i fra 12-24 mnd er vanlig å røntge, alt ettersom størrelse på rase.

12 måneder er det tidligste man kan røntge og få offisielle avlesningsresultater.

Jeg har satt i kontrakten til mine valpekjøpere at hunden bør røntges mellom 18-24 måneder.

Jeg har sett fler tilfeller der hunder har blitt røntget "for tidlig" og fått en diagnose på hoftene, pga løse ledd og at de fremdeles er i vekst. Noen hunder utvikler seg langsommere enn andre, derfor valgte jeg bl.a. å vente med yngste tispen min som nå snart er 18 mnd. Hun skal røntges nå i August/September.

Hva som er vanlig på småhunder vet jeg ikke, men det kommer vel litt an på når de er utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKK hadde en interessant artikkel om HD-røntging i sitt medlemsblad i fjor...

Jeg har vel i grunnen sluttet å forstå meg på HD og resultater jeg, men ser heller ingen grunn til å vente for lenge med å røntge faktisk. Det sies vel i artikkelen også at man ikke ser særlige effekter etter omrøntging av hunder som har fått diagnose D-E ved en senere anledning... Det jeg ser på min rase er vel at noen får bedre resultat, andre får dårligere - og noen får status quo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mine er rønget tidlig. Blaze 1år og 5 dager. Talli var vel 1år og 1-2uker gammel.

På min rase virker det som hvor aktiv eieren er med hunden har noe å si. Dem som får C-hofter er ofte "mindre" aktive og lite muskelsatt og blir omrønget 6-12mnd senere med A/B. Somoftes får dem også anbefaling å omrønge på grunnlag av at dem er lite musklesatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er rønget tidlig. Blaze 1år og 5 dager. Talli var vel 1år og 1-2uker gammel. På min rase virker det som hvor aktiv eieren er med hunden har noe å si. Dem som får C-hofter er ofte "mindre" aktive og lite muskelsatt og blir omrønget 6-12mnd senere med A/B. Somoftes får dem også anbefaling å omrønge på grunnlag av at dem er lite musklesatt.

Alle mine briarder har vært røntget tidlig, senest ved 14 mnd alder, men helst før - og alle har hatt A (de to første bare FRI da det var diagnosen den gangen) - og briarden er jo en stor og ganske tung rase som vokser fort som valper. Jeg har også alltid latt mine hunder vært riktig aktive og vært med på gode turer fra tidlig alder slik at de skulle bli godt muskelsatt i TILFELLE de skulle utvikle HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Noen som vet om lapphunder? Har skumlest gjennom tråden, så det virker som at det har noe med str på hunden å gjøre? Så f.eks. en buhund, som er ganske lik str som lapsk vallhund, de kan bli røntget til samme alder? 18 mnd? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco ble røntget som 1 år og 1 dag gammel. Det var vel veldig mye fordi jeg var så nervøs for det at jeg bare måtte få det unnagjort. Vetrinæren sa at han var godt muskelsatt og at det så bra ut, det ble A-hofter og absolutt ingen tvil. Søsknene hans ble røntget rundt 1-2 mnd senere og de fikk også A-hofter. På min rase kan jeg ikke se at de som er røntget "tidlig" har noen verre hofter enn de som er røntget sent. Men jeg kommer nok antakeligvis til å vente litt lenger ved senere hunder, bare for å være helt sikker på at alt har satt seg riktig. Rundt 16-18 mnd tror jeg er helt ypperlig røntgingsalder på finske lapphunder :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM
Rundt 16-18 mnd tror jeg er helt ypperlig røntgingsalder på finske lapphunder :lol:

Vallhunder er jo ikke så ulike, i og med at de begge er lapphunder, så jeg regner med at Eira kan bli røntget i den alderen jeg, da :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer iallefall til å følge oppdretters råd, og vente, selv om jeg er skikkelig utålmodig på å få det unnagjort :getlost: Vet ikke hvordan det er med resultater på dalmatiner egentlig, om det utgjør stor forskjell fra 12 til 24 mnd, men er jo en relativt stor rase da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi min skal røntges neste uke, da er hun 20 mnd.. og får håpe hun er godt muskelsatt..

Hun lever jo et aktivt liv den jenta di, så muskelsatt er hun vel :getlost:

Så det er lurt at de er godt muskelsatte før røntging altså? Spiller det noen rolle at C bygger mer muskler nå, eller er det allerede "for sent", altså at det ikke gjør noe fra eller til lenger?

Ikke at jeg tror han har for lite muskler egentlig, men heller ikke for mye akkurat. Hva kan jeg gjøre for å bygge ham opp litt? Du ga meg jo tips om at han skal trekke langsomt opp en slakk bakke, men han er ikke så veldig interressert i å dra oppover :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...