Gå til innhold
Hundesonen.no

HD/AD røntge


Recommended Posts

Bare lurer på når det er vanlig å røntge for hd og ad jeg, for har inntrykk av at det kanskje varierer litt fra rase til rase (og oppdretter kanskje). Oppdretter, samt andre med dalmatiner har sagt at det er best å vente til nærmere to års alderen, og det har jeg tenkt å gjøre. Men har lest flere steder om folk som skal røntge hunden når den er rundt ett år, så det er tydeligvis litt forskjellig.

Hva mener folk? Hva er mest vanlig, og hva er best? Jeg har jo inntrykk av at det er best å vente til nærmere to år, men hvordan er det, er det slik at det varierer veldig fra rase til rase (jeg møtte forresten en med en dalmatiner, som hadde fått beskjed av oppdretter å røntge når den ble ett år, så er visst varierende her og)... hva kan konsekvensene være av å røntge for tidlig, om det er noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i fra 12-24 mnd er vanlig å røntge, alt ettersom størrelse på rase.

12 måneder er det tidligste man kan røntge og få offisielle avlesningsresultater.

Jeg har satt i kontrakten til mine valpekjøpere at hunden bør røntges mellom 18-24 måneder.

Jeg har sett fler tilfeller der hunder har blitt røntget "for tidlig" og fått en diagnose på hoftene, pga løse ledd og at de fremdeles er i vekst. Noen hunder utvikler seg langsommere enn andre, derfor valgte jeg bl.a. å vente med yngste tispen min som nå snart er 18 mnd. Hun skal røntges nå i August/September.

Hva som er vanlig på småhunder vet jeg ikke, men det kommer vel litt an på når de er utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKK hadde en interessant artikkel om HD-røntging i sitt medlemsblad i fjor...

Jeg har vel i grunnen sluttet å forstå meg på HD og resultater jeg, men ser heller ingen grunn til å vente for lenge med å røntge faktisk. Det sies vel i artikkelen også at man ikke ser særlige effekter etter omrøntging av hunder som har fått diagnose D-E ved en senere anledning... Det jeg ser på min rase er vel at noen får bedre resultat, andre får dårligere - og noen får status quo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mine er rønget tidlig. Blaze 1år og 5 dager. Talli var vel 1år og 1-2uker gammel.

På min rase virker det som hvor aktiv eieren er med hunden har noe å si. Dem som får C-hofter er ofte "mindre" aktive og lite muskelsatt og blir omrønget 6-12mnd senere med A/B. Somoftes får dem også anbefaling å omrønge på grunnlag av at dem er lite musklesatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er rønget tidlig. Blaze 1år og 5 dager. Talli var vel 1år og 1-2uker gammel. På min rase virker det som hvor aktiv eieren er med hunden har noe å si. Dem som får C-hofter er ofte "mindre" aktive og lite muskelsatt og blir omrønget 6-12mnd senere med A/B. Somoftes får dem også anbefaling å omrønge på grunnlag av at dem er lite musklesatt.

Alle mine briarder har vært røntget tidlig, senest ved 14 mnd alder, men helst før - og alle har hatt A (de to første bare FRI da det var diagnosen den gangen) - og briarden er jo en stor og ganske tung rase som vokser fort som valper. Jeg har også alltid latt mine hunder vært riktig aktive og vært med på gode turer fra tidlig alder slik at de skulle bli godt muskelsatt i TILFELLE de skulle utvikle HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Noen som vet om lapphunder? Har skumlest gjennom tråden, så det virker som at det har noe med str på hunden å gjøre? Så f.eks. en buhund, som er ganske lik str som lapsk vallhund, de kan bli røntget til samme alder? 18 mnd? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco ble røntget som 1 år og 1 dag gammel. Det var vel veldig mye fordi jeg var så nervøs for det at jeg bare måtte få det unnagjort. Vetrinæren sa at han var godt muskelsatt og at det så bra ut, det ble A-hofter og absolutt ingen tvil. Søsknene hans ble røntget rundt 1-2 mnd senere og de fikk også A-hofter. På min rase kan jeg ikke se at de som er røntget "tidlig" har noen verre hofter enn de som er røntget sent. Men jeg kommer nok antakeligvis til å vente litt lenger ved senere hunder, bare for å være helt sikker på at alt har satt seg riktig. Rundt 16-18 mnd tror jeg er helt ypperlig røntgingsalder på finske lapphunder :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM
Rundt 16-18 mnd tror jeg er helt ypperlig røntgingsalder på finske lapphunder :lol:

Vallhunder er jo ikke så ulike, i og med at de begge er lapphunder, så jeg regner med at Eira kan bli røntget i den alderen jeg, da :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer iallefall til å følge oppdretters råd, og vente, selv om jeg er skikkelig utålmodig på å få det unnagjort :getlost: Vet ikke hvordan det er med resultater på dalmatiner egentlig, om det utgjør stor forskjell fra 12 til 24 mnd, men er jo en relativt stor rase da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi min skal røntges neste uke, da er hun 20 mnd.. og får håpe hun er godt muskelsatt..

Hun lever jo et aktivt liv den jenta di, så muskelsatt er hun vel :getlost:

Så det er lurt at de er godt muskelsatte før røntging altså? Spiller det noen rolle at C bygger mer muskler nå, eller er det allerede "for sent", altså at det ikke gjør noe fra eller til lenger?

Ikke at jeg tror han har for lite muskler egentlig, men heller ikke for mye akkurat. Hva kan jeg gjøre for å bygge ham opp litt? Du ga meg jo tips om at han skal trekke langsomt opp en slakk bakke, men han er ikke så veldig interressert i å dra oppover :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...