Gå til innhold
Hundesonen.no

Hormonbombe


PsychoLynx

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Bare sånn for å ha nevnt det... Noah var 7 måneder når han første gang "onanerte" i sengen min - det skjedde etter at han hadde aust seg opp til uante høyder i lek med Lilli, øya bula ut og gikk i kryss og han kastet seg opp i sengen min og hadde seg en runde med dyna - jeg så det ikke før det var "for sent" (les gikk for han) - og det var en ganske motbydelig affære.

Samme gjentok seg bare ett par uker senere, også da i etter en heftig lekerunde med andre hunder.

Etter de to episodene har jeg vært påpasselig med å stoppe lek før han bikker over i stress, så det har ikke gått så langt etter de to gangene. (motbydelige krek)

Noah går imidlertid inn i "ri på" modus når han blir oppkavet i lek osv. - han blir derfor konsekvent stoppet når han begynner med slik adferd, da er det på med bånd og slutt på leken, så må han puste med magen i 10 minutter før han får leke igjen.

Forekomsten av riforsøk har minsket drastisk siden jeg ble obs på dette, han har langt større selvbeherskelse nå enn tidligere og det tar lenger tid før han kommer i stressmodus.

Min hannhund er IKKE hormonell, det er ene og alene stress som utløser ri-modus, og jeg antar at den jokkingen/onaneringen er noe som kunne utviklet seg fordi "orgasme" frigir endorfiner som igjen virker beroligende og det kunne fort blitt en måte kontrollere stresset på for han. Heldigvis så har mine tiltak virket.

Og igjen, han er ikke hormonell - vi har nyss hatt en runde med løpetid i heimen og han fikser det helt greit. Han sitter fortsatt å tisser i en alder av 18 måneder - og han er ikke gris med andre han treffer heller i større grad.

Jeg foreslår at dere griper an problemet fra oppdragersiden - jeg tipper som Tone at dette er mer relatert til stress enn til hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva du sier... men forstår ikke helt hva du mener. Han får ikke lov til å ri eller snuuuuufse eller noe annet "utilbørlig", han blir nektet og han blir fjernet om nødvendig. Men du sa tidligere at han ikke måtte få muligheten, at idet vi må korrigere og be han slutte så var det for sent. Altså kan han ikke være i nærheten av Buffy sånn at han får muligheten til å snuse henne i rumpa...

Det hjelper ikke om du mener at han ikke har lov når han likevel slipper til. Det jeg mener, er at hvis hunden skal lære, må du ta han på tanken og ikke vente til det oppstår orgasmiske tilstander. Det kan faktisk hende det er smart å følge nøye med når han er sammen med Buffy, og ikke overlate dem til seg selv.

Derimot mener jeg VEEELDIG at det er viktig å fortsette å sosialisere han med andre hunder, i den form som det passer der og da og med akkurat den hunden etc etc etc. Han kan slippes med hunder han går bra sammen med (så sant det er hva vi ønsker), han får hilse på en del andre, med evt respons på hva som enn skjer (bla bla bla) og noen får han ikke hilse på (bla bla bla)... Men dette har igrunnen ikke noe med denne diskusjonen å gjøre...

Jo det kan ha med diskusjonen å gjøre fordi det er med på å bestemme hvilket nivå av adrenalin/engasjement/forfentninger osv hunden vil ha i forhold til andre hunder i sin alminnelighet. Forøvrig heter det ikke sosialisering når hunden er eldre enn 12-14 uker. Ellers så er jeg enig med alle de andre innspillene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå sjekket i første omgang om det er hormonelt før dere kjører på med kastraksjon eller hormonsprøyter på han. Da finner dere kjapt ut om det er hormoner og/eller stress og/eller usikkerhet.

Har ikke mer å tilføye men tenker at det er ett ok sted å begynne. Mulig dere alt har gjort det og da har jeg ikke lest skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Det er du som startet denne tråden, om jeg ikke husker helt feil :P

mhm.... My bad :D Men eier av hunden ville ikke, og jeg var nysgjerrig på hva "allmennheten" tenkte om problemet. Jo flere kokker jo mer.... ehh søl, eller tanker eller ja whatever :P

Jeg er forøvrig helt uenig med deg, jeg tror at stresset gjør at han jukker, og at hormonene hans gjør at han jukker til han ejakulerer, som Carma så fint kaller det. Det er derfor jeg gjentar og gjentar og gjentar at selve riinga neppe blir borte av at dere kapper ballene av han.

Nja, ja altså... Det er her jeg ikke er helt sikker... Men nei, for all del. Ikke SIKKERT riinga blir borte, men vil tro det kan være et enklere problem å evnt ta seg av muligens, om ikke hormonene drar den videre. om du skjønner... Men som Carma sier lenger oppi (nedi??) her, så sku dere virkelig sett han... For det er jo nesten snakk om snopp ute FØR jukking liksom... hmmm

Og Marit har selvfølgelig ingenting som helst å gjøre med hverken valg av hund eller kjønn eller hvorvidt det blir kastrering eller ikke. :P Men gi henne gjerne litt pepper for å blande seg! *fniiiise* :lol:

blablabla! :wub: *flire*

Ja, altså det er jo litt det jeg synes jeg ser også. Men jeg godtar at jeg kan ta feil fordi jeg tenker ut fra et menneskelig perspektiv... Og jeg ser ikke hva som foregår i hodet hans hele tida. Mulig stress --> jukking --> ordet vi ikke sier! Skulle faktisk ønske dere kunne observere han og se hva dere så jeg!

mhm... For ja, det er liksom så lite som skal til før han ehh, var det ejakulerer? virker det som... Er han bare et offer for de "ikke utholdende" mannfolkene? :wub: for den gangen han sprutet rundt i huset, så hadde han vel ikke akkurat hatt tilgang til å humpe på Buffy i mange sekundene? Det har han jo aldri liksom.... hmmm.... Det er liksom snopp ute, jukk 1 gang, bli stoppet.... evnt jukk 2,5 gang og sprut sprut.... Stemmer det Carma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
mhm... For ja, det er liksom så lite som skal til før han ehh, var det ejakulerer? virker det som... Er han bare et offer for de "ikke utholdende" mannfolkene? :wub: for den gangen han sprutet rundt i huset, så hadde han vel ikke akkurat hatt tilgang til å humpe på Buffy i mange sekundene? Det har han jo aldri liksom.... hmmm.... Det er liksom snopp ute, jukk 1 gang, bli stoppet.... evnt jukk 2,5 gang og sprut sprut.... Stemmer det Carma?

Han er HUND - hunder har ikke sex for sexens skyld liksom - det er svisj svusj og vekk med den liksom..... det er etterspillet hos hunder som tar tid ikke selve akten.

Jeg tror fortsatt at det er stress som utløser dette, og jeg ville forsøke en smule kontrolltrening de neste ukene og se om ikke dette hjelper. Min hund ejakulerte også - men han har ikke gjort det etter at jeg satte ned foten og stoppet all lek som førte til stress-symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er banalt nok det som pleier å være essensen når mann og kvinne diskuterer kastrering *flir*

Hehe, ja har inntrykk av det jeg også... Menn har pussig nok litt problemer med å "tukle med skaperverket" på den måten... :wub:

Hvorfor skulle det bli ofte? Nå som dere vet at han gjør sånt, kan dere vel gå inn og stoppe det? Før han er i "må ejakulere"-modus?

Om det skulle bli ei dille så kunne det jo bli ofte.... Å gå inn og stoppe det er nemlig ikke så lett gjort alltid. Selve riinga er det ikke noe problem å stoppe, men som jeg har sagt før så er det snakk om hoppe opp --> få nei --> hoppe ned --> snopp ut (var ikke ute mens han var "der oppe", ikke kommet så langt) --> ejakulere (selv om det ikke har skjedd så mange ganger).

Men mulig bare jeg som må godta at jeg må stå oppå de hele tida.... At jeg må bli superobs på enhver kontakt de har... Men som sagt ikke bare meg som oppdrar han da, og hundedressur er krangletema nr 1 her i huset...

Marit startet denne diskusjonen, så jeg antar at selv om hun ikke egentlig har noe med valg av hund eller kjønn, eller kastrering eller ikke, så teller hennes mening litt.. Særlig fordi hun er enig med deg :lol:

Det er bare tilfeldig... vi er ikke enige om alt akkurat.... *riste på hodet over Marit som ikke skjønner at jeg alltid har rett* :P

Vel.. Jeg veit at om jeg hadde hatt en hannhund jeg allerede fra han var valp av visste at jeg kom til å kastrere, så ville jeg gjort det før han ble kjønnsmoden. Siden jeg evt hadde bestemt meg fra han var valp, så ville det jo vært hannhund-oppførsel jeg ikke ville ha, og da er det mest effektivt å kastrere de før de utvikler sånt.

Det var mitt ønske også, men sambo snakket nå med denne veterinæren som fikk han til å se lyset og forstå at det ville ødelegge Falco for alltid og at det eneste rette var å vente til han var over året...

Og for å ta litt om dette og da - jeg tror at veterinæren deres er skrekkelig dårlig på å forklare. Jeg tror ikke Falco vil bli noe mer eller mindre ustabil om dere kastrerer han nå enn om dere hadde gjort det for 4 mnd siden eller om 4 mnd, men NÅ er det vanskeligere å forutsi hva slags effekt kastrering vil ha. Hadde han blitt kastrert før han kom i pubertet, så ville han vært "kjønnsløs". Blir han kastrert senere, vil man kanskje se hva slags type hund han egentlig er, når han ikke er hormonell. Sånn han er pr i dag, så vet ingen om han er som han er bare pga stress, eller om han er som han er bare pga hormoner, eller om han er som han er fordi han har mye stress og mye hormoner. Skjønner du hva jeg mener?

Jepp. Skjønner. Så du ville ventet til han var voksen? Hoppet over neste del du skreiv ang kjemisk kastrering. Men ville du da ha valgt å kjemisk kastrere han eller ikke kastrere han i det hele tatt...?

Jeg kan heller ikke se inn i hodene på hunder, men ja, jeg er forholdsvis sikker på det. Jeg kjenner ytterst få hunder som onanerer på jevnlig basis, og jeg mener bestemt at jeg har lest at det kun er delfiner, sjimpanser og mennesker som har sex kun for nytelsens skyld.

Nei, ikke mange som gjør det, men NOEN... Har hørt om hester som har onanert med å slå penis opp i magen gjentatte ganger også... Og selvfølgelig er orgasme fint å bruke som stressdemper! Og en dum ting å lære seg som hund... yjuuuu...

At han er usikker. Som andre også har nevnt her, Gry Løberg har ganske greie artikkeler om kastrering og hvordan det påvirker atferd, denne f.eks, og jeg siterer avslutninga på den artikkelen her:

Anbefaling

Min anbefaling til alle som har hunder med atferdsproblemer og som vurderer kastrering er: Ikke kastrer hunden før du vet om det vil være det rette tiltaket. Kastrering er et av flere atferdsendrende tiltak en kan sette inn hos en hund med atferdsproblemer, men i mange tilfeller vil atferdsproblemet kunne bli værre.

Ja, har lest den jeg også...

Bare sånn for å ha nevnt det... Noah var 7 måneder når han første gang "onanerte" i sengen min - det skjedde etter at han hadde aust seg opp til uante høyder i lek med Lilli, øya bula ut og gikk i kryss og han kastet seg opp i sengen min og hadde seg en runde med dyna - jeg så det ikke før det var "for sent" (les gikk for han) - og det var en ganske motbydelig affære.

Samme gjentok seg bare ett par uker senere, også da i etter en heftig lekerunde med andre hunder.

Etter de to episodene har jeg vært påpasselig med å stoppe lek før han bikker over i stress, så det har ikke gått så langt etter de to gangene. (motbydelige krek)

Noah går imidlertid inn i "ri på" modus når han blir oppkavet i lek osv. - han blir derfor konsekvent stoppet når han begynner med slik adferd, da er det på med bånd og slutt på leken, så må han puste med magen i 10 minutter før han får leke igjen.

Forekomsten av riforsøk har minsket drastisk siden jeg ble obs på dette, han har langt større selvbeherskelse nå enn tidligere og det tar lenger tid før han kommer i stressmodus.

Min hannhund er IKKE hormonell, det er ene og alene stress som utløser ri-modus, og jeg antar at den jokkingen/onaneringen er noe som kunne utviklet seg fordi "orgasme" frigir endorfiner som igjen virker beroligende og det kunne fort blitt en måte kontrollere stresset på for han. Heldigvis så har mine tiltak virket.

Og igjen, han er ikke hormonell - vi har nyss hatt en runde med løpetid i heimen og han fikser det helt greit. Han sitter fortsatt å tisser i en alder av 18 måneder - og han er ikke gris med andre han treffer heller i større grad.

Jeg foreslår at dere griper an problemet fra oppdragersiden - jeg tipper som Tone at dette er mer relatert til stress enn til hormoner.

Men Falco oppfører seg ikke sånn da. Ingen hopp og ri og rull med øya... Han hopper opp, hopper ned, snopp ut, ser litt lost ut men ellers normal, you know what (i de tilfellene det har skjedd da. Oftest når "den" har kommet ut har han bare stått rolig til den har gått inn igjen).

Falco begynte forresten å løfte på foten når han tisset VELDIG tidlig! Husker ikke akkurat når, men han var ikke gamle karen... Aner ikke om det har noe å si, men siden du nevnte det så nevner jeg tilbake! :P

Det hjelper ikke om du mener at han ikke har lov når han likevel slipper til. Det jeg mener, er at hvis hunden skal lære, må du ta han på tanken og ikke vente til det oppstår orgasmiske tilstander. Det kan faktisk hende det er smart å følge nøye med når han er sammen med Buffy, og ikke overlate dem til seg selv.

Blir vanskelig å begynne på jobb igjen om 1,5 uke da kjenner jeg....

Men ja, jeg skjønner hva du sier (igjen), men når fra 0-100 tar 2 sek (i mine øyne iallefall) og hvor det meste av "handlingen" foregår etterpå. Hvordan mener du det skal takles? Jeg skal bli flinkere til å følge med (selv om de som sagt er lite ute alene), så får jeg se om jeg greier å kjenne igjen "fortegn" etterhvert...

Jo det kan ha med diskusjonen å gjøre fordi det er med på å bestemme hvilket nivå av adrenalin/engasjement/forfentninger osv hunden vil ha i forhold til andre hunder i sin alminnelighet. Forøvrig heter det ikke sosialisering når hunden er eldre enn 12-14 uker. Ellers så er jeg enig med alle de andre innspillene her.

Har vel lite med denne situasjonen å gjøre siden han ikke slippes med hunder han ikke kjenner godt for tida... Åh unnskyld, miljøtrening da! Uff uff...

Jeg ville nå sjekket i første omgang om det er hormonelt før dere kjører på med kastraksjon eller hormonsprøyter på han. Da finner dere kjapt ut om det er hormoner og/eller stress og/eller usikkerhet.

Har ikke mer å tilføye men tenker at det er ett ok sted å begynne. Mulig dere alt har gjort det og da har jeg ikke lest skikkelig...

Uhum.... Vel, eieren får sjekke hormoner om han vil! :P

mhm.... My bad :P Men eier av hunden ville ikke, og jeg var nysgjerrig på hva "allmennheten" tenkte om problemet. Jo flere kokker jo mer.... ehh søl, eller tanker eller ja whatever :D

Synes det begynner å bli en nesten sykelig opptatthet av "søl" her i denne tråden... :)

Nja, ja altså... Det er her jeg ikke er helt sikker... Men nei, for all del. Ikke SIKKERT riinga blir borte, men vil tro det kan være et enklere problem å evnt ta seg av muligens, om ikke hormonene drar den videre. om du skjønner... Men som Carma sier lenger oppi (nedi??) her, så sku dere virkelig sett han... For det er jo nesten snakk om snopp ute FØR jukking liksom... hmmm

Japp japp japp.

mhm... For ja, det er liksom så lite som skal til før han ehh, var det ejakulerer? virker det som... Er han bare et offer for de "ikke utholdende" mannfolkene? :wub: for den gangen han sprutet rundt i huset, så hadde han vel ikke akkurat hatt tilgang til å humpe på Buffy i mange sekundene? Det har han jo aldri liksom.... hmmm.... Det er liksom snopp ute, jukk 1 gang, bli stoppet.... evnt jukk 2,5 gang og sprut sprut.... Stemmer det Carma?

Flink jente, ejakulere er the word of the day (week?)! :)

Og ja, det stemmer. Var knappest oppe før han var nede, om dere skjønner... Og alt foregikk etterpå.

SELVFØLGELIG er det masse som skjer som jeg ikke skjønner, ikke får med meg rett og slett fordi jeg ikke er oppmerksom på de små signalene, ikke kjenner luktene, ikke vet hvilke signaler som evt måtte bety hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ja altså... Det er her jeg ikke er helt sikker... Men nei, for all del. Ikke SIKKERT riinga blir borte, men vil tro det kan være et enklere problem å evnt ta seg av muligens, om ikke hormonene drar den videre. om du skjønner... Men som Carma sier lenger oppi (nedi??) her, så sku dere virkelig sett han... For det er jo nesten snakk om snopp ute FØR jukking liksom... hmmm

Sorry, men jeg kjenner dette begynner å bli litt forvirrende.. Dette skreiv du i første innlegget:

Jukker på både tisper og hanner, og det kan virke som han bygger opp stress under lek, og at det etter en stund da går over til jukking.

Her sier du jo sjøl at det virker som at han bygger opp stress under lek - mens nå så rir han for orgasmens skyld, og han har problemer med tidlig sædavgang? :wub: Carma skrev dette i sitt første innlegg her:

Marit skriver at det er stress som bygger seg opp gjennom lek og at det ender i at han jukker. Det er sant, men ikke så ille som det kan høres ut. Dette er ikke noe som skjer hele tiden, men det skjer. Når vi går på tur eller leker et eller annet sted med hunder han kjenner så skjer det ingenting, det er stort sett i to typer situasjoner denne jukkingen har skjedd.

Hun og sier det er stress under lek som bygger seg opp, og i tillegg så er det ikke så ille som det høres ut som? :wub:

Jeg gjentar meg selv nå, men om man lurer på om det er hormonene som er problemet, så kan det lønne seg å sjekke hormonproduksjonen først? I stedetfor å gjøre noe som ikke kan gjøres om? Og om det allerede er bestemt og opplest og vedtatt at han skal kastreres, så er det vel strengt tatt ikke noe å diskutere? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg kjenner dette begynner å bli litt forvirrende.. Dette skreiv du i første innlegget:

Her sier du jo sjøl at det virker som at han bygger opp stress under lek - mens nå så rir han for orgasmens skyld, og han har problemer med tidlig sædavgang? :wub: Carma skrev dette i sitt første innlegg her:

Hun og sier det er stress under lek som bygger seg opp, og i tillegg så er det ikke så ille som det høres ut som? :wub:

Jeg gjentar meg selv nå, men om man lurer på om det er hormonene som er problemet, så kan det lønne seg å sjekke hormonproduksjonen først? I stedetfor å gjøre noe som ikke kan gjøres om? Og om det allerede er bestemt og opplest og vedtatt at han skal kastreres, så er det vel strengt tatt ikke noe å diskutere? :lol:

Hehe, ja skjønner at dette er litt forvirrende... Tror det Marit skreiv med tidlig sædavgang var en spøk da. Grunnen til at jeg trodde det var noe som bygde seg opp gjennom lek som stress som utløste "ett eller annet" er at det var sånn det skjedde sist (og med den hanhunden også). De leker og han ja.... Så ja, mulig stress! Skal se om jeg greier å lese de bedre i dagene framover og se hva som skjer.

Og man kunne vel tro at det ikke er noe å diskutere fordi det var bestemt for lenge siden, men tydeligvis er det det likevel... Altså her hjemme da! At det har blitt tatt opp her er vel fordi matfar velger å se ting kun fra den siden han har bestemt seg for at er rett (altså denne veterinærguden da) og vil ikke se andre synspkt. Jeg prøver å se hva som er best for Falco og for Buffy og for meg selv og så evt for matfar om jeg er i godt humør og gidder å bry meg! :P

Jah... nei... og sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man kunne vel tro at det ikke er noe å diskutere fordi det var bestemt for lenge siden, men tydeligvis er det det likevel... Altså her hjemme da! At det har blitt tatt opp her er vel fordi matfar velger å se ting kun fra den siden han har bestemt seg for at er rett (altså denne veterinærguden da) og vil ikke se andre synspkt. Jeg prøver å se hva som er best for Falco og for Buffy og for meg selv og så evt for matfar om jeg er i godt humør og gidder å bry meg! :wub:

Med fare for å hive bensin på bålet hjemme hos dere, så er det vel ikke bare han som ikke ser ting fra kun en side? :lol: Eller er det ikke sånn at du hadde bestemt deg for at det å ha hannhund i hus med Buffy kom til å bli problematisk allerede når Falco ble kjøpt? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å hive bensin på bålet hjemme hos dere, så er det vel ikke bare han som ikke ser ting fra kun en side? :angry: Eller er det ikke sånn at du hadde bestemt deg for at det å ha hannhund i hus med Buffy kom til å bli problematisk allerede når Falco ble kjøpt? :)

Joda joda, jeg prøver det! :P

Og her er det forøvrig bare å hive bensin, litt fra eller til gjør ikke så mye! *humre*

VI snakket om saken mye før valp i det hele tatt ble bestemt! VI snakket om tispe kontra hann og det ble bestemt at det skulle være hann (pga helt andre ting). HAN valgte rase og hund. VI snakket om hvordan vi skulle gjøre det med løpetid og blandingshund og alt det der og SAMMEN bestemte vi at han skulle kastreres. :P

Og vi snakket da om at det beste ville være å kastrere han før han kom i puberteten. Men når dagen nærmet seg så var det plutselig ikke så lett likevel, og så snakket han med denne veterinæren (og hva han har sagt og hva som er tolkning det vet jeg ikke for jeg var ikke med) og ble overbevist om at det beste var å vente til Falco var over året. Og så ble han over året og da var det andre ting. Så det bunner vel i at han ikke har lyst til å kastrere han overhode, men da kan han si det til meg istedenfor å bruke andre unnskyldninger... Og jeg synes vel at jeg burde ha noe å si siden hunden bor under mitt tak...

Men om det skulle være sånn at å kastrere han (nå eller aldri) vil være skadelig for han så er jeg selvfølgelig åpen for å finne andre løsninger! Men jeg mener da virkelig at han som faktisk EIER bikkja da må finne disse andre løsningene og gjøre sitt for at de fungerer...

Please come walk in my shoes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...