Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund mens du studerer.


PhoNuLi

Recommended Posts

Hei.

Neste år flytter jeg ut, for å studere. Jeg kommer til å studere i 3 (til 5) år, og tanken på å leve så lenge uten dyr skremmer meg mye. Jeg vet jo ikke enda hvor mye et fulltidsstudie på universitetet krever, av tid og energi, men jeg vil tro det krever en del. Derfor har jeg nok innsett at det å ha hund i disse årene, ikke er spesielt gunstig. Har tenkt at en kanin eller katt bør være greit, allikevel høres det tomt ut uten en hund.

Men, det å skaffe meg en hund, til tross for studiene frister jo (drømmer om en valp etter min nåværende hund, hun skal ha to kull, så da blir det i så fall etter det andre), savner jo Phoebe noe helt enormt bare hun er borte fra meg en helg. Satt og snakte med en venninne av meg om dette her, og hun mente klart og tydelig at det å ha hund i studietiden ville uten unntak være dyremishandling, og det ville automatisk gjort meg til en dårlig hundeeier.

Så, har eller har noen av dere hatt hund under studietid? Hvordan var dette, for deg og hunden? og mener dere dette er urettferdig mot hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det er dyreplageri er da virkelig å ta hardt i! Har inntrykk av det er mange studenter som har hund, og som klarer å kombinere hund og skole veldig bra. Selv tar jeg med hunden når jeg flytter for å studere. Selvsagt blir det sikkert lite oppmerksomhet og mindre turer i eksamensperioden, men det bør da hunden takle.

Er jo mye som kan kombineres også. Les til prøve på tur f.eks! Ta med deg skriveblokken til ditt favorittsted ved tjernet, hvor hunden kan kose seg med et griseøre og ellers snuse rundt som den vil, mens du ligger på benken og gjør dine ting :twisted: Kanskje ikke fullt så aktuelt om vinteren, men du skjønner hva jeg mener! :)

Er du innstilt på det, og prioriterer hunden fremfor andre aktiviteter utenom skolen, så vil det nok gå veldig fint :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dyrepalgeri i det hele tatt (hvis man har et normalt forhold til hundehold)... tvert om vil jeg våge å påstå at min hund har det bedre som studenthund enn om jeg hadde jobbet vanlige dager. Han er mye mer med meg, jeg er mer fleksibel, og har flere ferier, samt at han får være med på mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det kommer veldig an på studiet og din selvdisiplin som student. Selv går jeg lærerskolen og det er nada problem å ha hund. Har mye mer tid til hunden nå enn når en er i full jobb. Som student har en ofte mye større muligheter til å disponere tiden selv, og dermed kan man prioritere det å ha hund også. Selvsagt er det ikke supergunstig når en er i praksis, for student er en ved siden av likevel, men det går nå på et vis. En må bare nedprioritere andre sosiale aktiviteter, eller dra hunden med inn i sitt sosiale liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg enig i det dere sier, men jeg vet jo altså ikke hvor mye studiet krever av en. Det som frister aller mest er selvfølgelig å ta med meg Phoebe, men jeg tror ikke det hadde vært godt for henne. Hun er vandt med å gå tur hver dag, samme hvor dårlig tid vi egentlig har, og får hun ikke det blir hun sur. Tror heller ikke hun hadde blitt lykkelig i en leilighet i en by, da hun er vokst opp i et stort hus med hage og store skogområder. Så jeg er enig med min venninne at det hadde vært egoistisk av meg å ta med meg henne. Godt å høre at ikke alle mener hund+ studie = dyreplageri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det å ha hund når man er student er dyreplageri er noe av det dummeste jeg har hørt! :icon_confused: Derimot har du som andre sier her mer tid til å være hjemme med hunden enn en som jobber 8 timer om dagen. På universitetet er man jo som oftest på 2 timers lange forelesninger noen ganger i løpet av uka, resten av studietiden kan man disponere selv, enten man vil være hjemme å lese eller sitte på biblioteket. Om man velger å studere hjemme fremfor å sitte på skolen hele dagen burde det ikke være et problem overhodet å ha hund!

Edit: Du har da absolutt tid til å gå en god tur hver dag selv om du er student. Hva skal du studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo veldig på hva man gjør det til selv da! Så det å si at hund i studietiden er dyreplageri uansett er ganske dumt å si. Jeg kommer til å ta med meg Phoebe når jeg skal studere jeg, kanskje til og med hvis jeg skal til utlandet (blir i europa et sted i så fall). Man har da tid til festing, trening og andre aktiviteter mens man studere, så hvorfor skulle man ikke ha tid til hunden? Det handler om prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ganske avhengig av hvilket studie man skal ta siden enkelte studier krever veldig mye mer enn andre, og har mye emr obligatorisk. Kanskje er man avhengig av ekstrajobb også. Men for min del var det helt uproblematisk. Jeg fikk til og med valp midt i siste studieåret, og med litt fleksibilitet fra medstudenter og lærere så hadde jeg henne med på NTNU de første ukene. Det avhenger også av hvor innstilt man er på å droppe sosiale arrangementer til fordel for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt så god tid til hundene som da jeg var student :icon_confused: Og pensumbøkene tok jeg ofte med meg ut i skogen og satt der å leste, og hadde godbitsøk til hundene :twisted:

Jeg var fulltidsstudent og hadde bijobb i tillegg.

Men dette er jo også alt etter hvilket studium du velger og hvor mye som er obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre at det ikke er problematisk med hund i studietiden :icon_confused:

Planen er å gå sykepleien i Kristiansand. Det er jo en del praksis der, men det bør vel ikke gjøre det så mye verre?

Nå har jo ikke jeg bestemt meg for at jeg skal ha hund, men jeg liker å tenke litt framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg mener ja og nei angående hund i studietiden. Altså det kan gå strålende og det kan gå som en student jeg kjente som jeg anbefalte å omplassere hunden eller ta hundeholdet seriøst. En anne jeg kjente hadde hunden det helt topp hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ja og nei angående hund i studietiden. Altså det kan gå strålende og det kan gå som en student jeg kjente som jeg anbefalte å omplassere hunden eller ta hundeholdet seriøst. En anne jeg kjente hadde hunden det helt topp hos.

Men for den presonen som du anbefalte å omplassere hunden, var det vel h*n som var problemet, og ikke tiden?

Jeg er ikke redd for at jeg ikke skal klare å ta ansvaret, at jeg ikke skal klare å prioritere. Er vel heller redd for at studiene tar så mye tid, at jeg ikke har mulighet til å gi hunden det den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre at det ikke er problematisk med hund i studietiden :icon_confused:

Planen er å gå sykepleien i Kristiansand. Det er jo en del praksis der, men det bør vel ikke gjøre det så mye verre?

Nå har jo ikke jeg bestemt meg for at jeg skal ha hund, men jeg liker å tenke litt framover.

Bare pass på at du ikke skal i praksis når du får valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du ikke skal i praksis når du får valp.

Så hvis jeg skaffer meg valp før praksisen, vil jeg ikke ha tid til den mens jeg er i praksis?

Men det er nok ikke aktuelt uansett, fordi jeg drømmer om å ta praksisen i afrika..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skaffer meg valp før praksisen, vil jeg ikke ha tid til den mens jeg er i praksis?

Men det er nok ikke aktuelt uansett, fordi jeg drømmer om å ta praksisen i afrika..

Praksis under utdanning er veldig lite fleksibel. Dvs at du ikke kan forvente å få fri til alenetrening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har ikke hørt med folk som studerer sykepleien men jeg ville lagt opp til å ha god tid fra jeg fikk valp til praksis og når du vil ha praksis i utlandet ville jeg ventet med hund til du har tatt praksisen. Hun som ikke mestret hunden prioriterte ikke hunden så mye som den trang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man setter hunden som sin nr 1 i hverdagen etter studiene er det ikke noe verre å ha en hund når man studerer enn å ha hund når man jobber.

Verre med de hundene som sitter 9 timer i bur mens eier jobber, står på verandaen alene mens eier styrer i huset og står i bur de neste 8 timene mens eier sover.. sånne folk burde ikke ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg studert på forskjellige linjer, bla. sykepleien, med hund og en time å kjøre til skolen. Det er virkelig ikke noe problem! Hadde fremdeles bedre tid til hunden en hva noen med 8 timers jobb har. Praksistiden var lagt opp som vanlig arbeidstid, altså 7-8 timer nesten hver dag i noen uker, altså ikke noe værre en hva de fleste familiehunder lever med.. Det værste med praksisen her hvor jeg gikk var at vi kunne risikere å havne på praksis langt vekk fra skolen (noe jeg synes var topp, jeg bor langt fra skolen og fikk kortere vei til praksis enn til skolen..). Sykepleien er et studie som krever en del ja (samenliknet med BI og psykologi på NTNU), men det er virkelig ikke noe problem å ha hund selv om man går der. Hadde valp mens jeg gikk sykepleien også, men er så heldig å ha en samboer som jobba hjemme på gården akkurat da, så han tok seg av valpen en del på dagtid.

Eksamenstiden var heller ikke noe stress med hund, bare fint å ha hunden å gå turer med for å klarne hodet. Jeg klarer ikke å sitte i mange timer i strekk å bare lese uansett.

Kan ikke forstå at jeg noen gang senere skal få så god tid til hundene som jeg hadde som student:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund omtrent hele min studietid og jeg kan med hånden på hjerte si at han har hatt en mye mer givende og spennende tilværelse enn det han ville hatt om jeg jobbet. Eneste er at han får ganske mye fri enn 2-3 uker året mens man leser til eksamen og sånn. Utover dette har man jo generelt bedre tid enn de fleste siden man disponerer tiden sin mer eller mindre fritt.

Det er selvfølgelig litt avhengig av hva du skal studere, men jeg har en vennine som går veterinær (en av de mer krevende studiene) og hund har med seg hunden sin hun. Men det skal sies at vi begge har ett dyktig nettverk av foreldre og venner som kan ta litt hundepass ved studieturer og prosjekter som krever at hunden ikke er med.

Men om du vurderer valp så er det jo bare å vente til du har kommet inn i studiet og se om du føler at du har god nok tid til både studier og hund:) Om du ønsker praksis i Afrika som du skrev over her må du jo også tenke på hvor hunden evt skal være når du gjennomfører praksisen? Jeg skal en måned til afrika i januar og har 3 barnevakter klare, trenger bare å bestemme meg for hvilken jeg vil gå for;)

For meg har det gått bra, vi flytter nå til ett nytt sted med ett mer krevende studie men jeg har all tro på at det skal gå bra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dette med hund under studietida har det vært noen diskusjoner på før, så du kan ta et lite søk så finner du sikkert flere synspunkter.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være dyreplageri å ha hund den perioden i livet hvor man har størst frihet. Ja, selvfølgelig bruker man en del tid på lesing og det er en del forelesninger, seminargrupper, kollokviegrupper o.l. Hvor mye avhenger av hva du studerer. Men som student har du veldig stor frihet mye av tida. Vil du sitte på lesesalen å lese, hjemme eller ute i skogen? Spiller ingen rolle bare du lærer det du skal. Hunden min er veldig mange flere timer alene hver dag nå i sommerferien hvor jeg jobber fulltid enn i semesteret. Eksamenstida kan bli hektisk, men jeg syns det er deilig å komme ut litt innimellom da også, og hunden lider ikke om den ikke får lang tur dagen før eksamen. Hvor mange dager i året er det snakk om? Og hvorfor skal ikke en student kunne gi hunden tur hver dag? Hunden min får sikkert mer aktivitet enn de fleste hunder hos folk i full jobb får.

Liten valp samtidig med praksis kan være vanskelig. Jeg hadde første praksis når valpen min var rundt 5 mnd gammel, så det var egentlig ikke noe problem. Han lå i bilen og ble lufta kjapt i lunsjen. Valp og praksis i utlandet er en heller dårlig kombinasjon, men ikke umulig om du har noen som vil ha den i en-to mnd og du faktisk vil reise fra den så lenge. Jeg ville ikke gjort det.

Men, dersom du ikke skal ta med deg hunden du har nå og isteden skal få deg valp jeg vil anbefalle å vente med å skaffe hund til du har f.eks. studert ett år og ser hvordan det er, har fått være med på en del tradisjonelle studentaktiviteter og blitt litt kjent med folk. Det kan fort bli ensomt å flytte til nytt sted hvor du ikke kjenner noen og ikke kan være med på noen aktiviteter fordi du har en liten valp du ikke kan gå i fra.

Edit: Og jeg har bodd klassisk studenttilværelse alene på hybel, ikke noe problem med valp av aktiv rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Kjempe godt å høre at det er så uproblematisk for de fleste :icon_confused: Jeg kommer uansett ikke til å skaffe meg hund i løpet av det første året, men det er herlig å vite at dersom jeg begynner å tenke på å skaffe meg valp, så er ikke det et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...