Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannfelling

Recommended Posts

Skrevet

Småtten holder på med tannfelling for tida, akkurat nå er det fortennene oppe og nede som skrangler. Men nede er det to stykker som er "doble" de nye tennene har komt opp lenger bak, og ikkje dyttet ut valpetennene. Den ene er løs, men virker som den andre sitter fastere. Antar den som er løs kanskje faller ut i løpet av en dag eller to, men hvor lenge kan det gå før en gjør noe med det? Hvor kjapp bør en være i å oppsøke veterinær for evnt trekking?

Valpen er ivrig på tyggeben, og liker drakamp, så prøver litt med drakamp for tiden for å "hjelpe" tennene løs.

Skrevet

Heisann, uten at jeg har noe særlig erfaring m dette, så vil jeg bare fortelle deg at det ligger en eldre tråd her inne som hjalp meg litt når jeg var midt i dette selv for et par uker siden.

http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...amp;hl=sokrates

Lucas måtte trekke begge hjørnetennene sine i øvre kjeven, og dette skjedde litt i hui og hast. Her hadde den nye hjørnatanna kommet før melketanna hadde falt ut, og hadde vi venta en dag til så hadde gutten fått skjeve hjørnetenner. Av bilde nede så ser man at den nye tanna peker framover og har helt feil stilling, i tillegg til at den ligger utenpå tanna nede.

037.jpg

Vi har dyttet oss i hjel den siste uka, og nå ser det ut som om vi var heldige, for tanna er fortsatt en bitteliten smule skjev men det ser ut som den kommer til å rette seg fint, og at den tanna nede kommer til å presse tann oppe på plass. Vi krysser fingra for at alt går bra :(

Det var litt OT siden det ikke var hjørnetenna du lurte på, men det var dette jeg hadde å bidra med :wub:

Skrevet
Takker for link :wub: Ser det nok an noen dager til før eg gjør noe.

Så lenge det ikke helt klart ser galt ut (en ny tann presses i "gal" retning av en gammel), og/eller hunden har vondt, så har det vel ingen hast skulle jeg tro. For veldig mange voffer går jo dette i orden av seg selv.

Da Sol fikk 12 ukers vaksinen sin, anbefalte dyrlegen at vi kom på en 6 mnd kontroll - bl.a. for å se på tannfellingen.

Skrevet

Han har ikkje vondt. Virker ikkje sånn i vertfall, han tygger fortsatt på alt han finner... Ailo er bare fire mnd, så litt lenge å vente to mnd for sjekk synes eg. Men ser det an litt, håper litt drakamp i dagene som kommer løser problemet.

Skrevet

Vi måtte trekke 7(!) av gulla sine når hun var 7mnd..

Da var det litt sånn i siste liten at de ble trukket..

Men hennes satt jo bomm fast hele gjengen da..

Så jeg ville ventet til han var rundt 6mnd, og hvis de ikke er ute, eller på vei ut da, ville jeg tatt en tur til vet.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan forhold du har til oppdretter, men jeg for min del fikk kjempe god hjelp av oppdretter når Lucas måtte trekke tenner. Jeg sendte bilder til henne på mail og fikk henne til å vurdere tennene hans og fikk beskjed om at de øyeblikkelig måtte trekkes. Og jeg tror hun bare var glad for å kunne hjelpe oss. Det kunne være en idé hvis du er bekymret.

Skrevet

Det ble nok til trekking ja. De satt sånn at de ikkje hadde komt ut av seg selv. Da er det bare å vente på at resten skal ramle ut. Tror eg kan dra ett lettelsens sukk når alt er ferdig. Men da begynner han vel med noe nytt :getlost:

Skrevet

Oki, så det ble trekking ja. Greit det så slipper han å få feil tannstilling senere. Har dere tenkt å stille ut?

Hjørnetenna var for vår del det problematiske, de måtte skjæres ut. Blææh! Håper dere slipper :getlost:

Skrevet

Ingen umiddelbare planer om utstilling, nei. Skulle jo hatt ei blåsløyfe om ikkje annet da (Ailo skal brukes i agility). Men det er jo uansett greitt at tennene sitter der de skal.

Huff, håper hjørnetennene kommer ut av seg selv ja... Veterinæren var litt pessimistisk til det, siden han fikk problemer med framtennene. Men er vel ikkje annet å gjøre enn å følge med fremover. Ailo blir god på tannvisning om ikkje annet

:getlost:

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi betalte 2200 for trekk av to hjørnetenner. Dette ble gjort på den eneste klinikken som kunne ta os imot på dagen, her var det ikke tid til å vente til neste dag. Men jeg ringte rundt på forskjellige klinikker for å høre pris, og en sa mellom 1500-1600, en sa 1800 og en sa mellom 1600-2000.

Har du forsikring som dekker det så slipper du billig unna :rolleyes2:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...