Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken filosofi er du?

Djervekvinnen

Hvilken filosofi appelerer til deg?  

41 stemmer

1. 1.

• En helt annen metode? (spesifiser)
      5
    • Nordenstam metoden
      10
    • Klikkermetoden
      26

Recommended Posts

Charlotte:jeg er veldig enig i mye av det du sier :D

Bare en liten ting jeg må henge meg opp i..De aller fleste klikkertrene bruker mye annen forsterknin en godbit.Feks at hunden får gå ut av døra,hilse på andre hunder ELLER gjøre en øvelse de elsker.

Det at hunden finner det forsterkende å utføre øveslene er en av de viktigste faktorene for å benytte seg av baklengskjeding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Bare en liten ting jeg må henge meg opp i..De aller fleste klikkertrene bruker mye annen forsterknin en godbit.Feks at hunden får gå ut av døra,hilse på andre hunder ELLER gjøre en øvelse de elsker.

Det at hunden finner det forsterkende å utføre øveslene er en av de viktigste faktorene for å benytte seg av baklengskjeding.

Jepp, jeg bruker mye av det rundt meg som jeg finner i hverdagen som forsterkning. F.eks springe løs, hilse på mennesker/hunder, snuse i bakken, gå ut døren, hoppe ut bilden osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-

ENIG =D>

Vært på grunnferdighetskurset til Canis du og? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG =D>

Vært på grunnferdighetskurset til Canis du og? :D

Nei.Jeg går på konkuransekurs der nå.men det er mitt første Canis kurs ever.(første lydighetskurs og faktisk :oops: )

Men jeg har abbonert på bladet noen år+ at jeg leser det jeg kommer over om hundetrening og atferd generellt.

Men det er utrolig morro å endelig få kommet på kurs! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dette skal man få en verdens lykkeligste hundehold, og hunden har det SÅ bra når man trener positivt. Dette er min oppfatning etter å ha lest diverse bøker (Bl.a: Klikkertrening for din hund og Ikke skyt hunden) og diskutert med diverse klikker-trenere - både såkalt ekte klikkere og "klikkere".

Dette kan direkte overføres til Nordenstam. Hehe. Etter hva jeg har lest i bøkene, og blitt fortalt av folk som trener Nordenstam, vil hunden være mye lykkeligere når den har regler den hele tiden kan forholde seg til. Så...er det rart man blir forvirra? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at de litt mer engasjerte klikkerne like gjerne bruker ekstern forsterkning (er det det de kaller det?) som f.eks leke eller hilse på en annen hund :D Men dette gjelder ikke så mange av de jeg har møtt. Canis valpekursa er lagt opp til godbiter f.eks, hvor alle må ta med seg drøssevis av valpens favorittgodbiter og klikker'n. Jeg himler med øya når jeg tenker på det, hehe. Et sånt kurs kunne jeg aldri gått. De hadde vel sikkert hivd meg ut også, om de hadde sett hvordan jeg legger opp øvelsene UTEN pølser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er galt med å trene med godbiter? :?

Kan jeg motivere bikkja med en godbit, så gjør jeg det. Men det er meg. Jeg har ingen planer om å bli champion i noe som helst. Det har sikkert ikke flertallet av de på Canis-kurset heller! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg motivere bikkja med en godbit, så gjør jeg det. Men det er meg. Jeg har ingen planer om å bli champion i noe som helst. Det har sikkert ikke flertallet av de på Canis-kurset heller! :D

Enig med deg :D Jeg bruker godbiter om det får hunden til å jobbe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg mener det ødelegger kontakten mellom hund og fører, samt konsentrasjonen til hunden. Jeg mener også at de fleste hunder er mye raskere, mer effektive når de jobber for en drakamp enn når de jobber for en pølsebit. Men jeg skjønner at du ikke ser nytten i dette, når du ikke har så store planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ødelegger det kontakten? Det er ikke sånn at jeg står og vifter med godtet foran nesa på henne, hun må se på meg og holde kontakten før hun får den. Og om hun gjør en øvelse dritbra fordi hun vil leke, eller ha ros fra meg (haha), eller spise den derre lille godbiten, det er en dritt for meg :P Hehe..

Dersom jeg hadde noe jeg skulle satse på noe med, ville jeg kanskje tenkt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir mer giret av drakamp.Drakamp er utrolig effektivt for å høyne intensiteten på litt slappe ukonsentrerte hunder.

Jeg kan ikke bruke for mye drakamp på min hund,da koker det over ..Jeg må dempe hunden min.

Belønningen må tilpasses hunden og øvelsen.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene hund har jeg bevisst unngått all dra- og kastelek med nettopp fordi han er altfor intens og stressa fra før. Girer seg opp og kommer ikke ned igjen. Men bruker mye søk og iq-leker som belønning. Den andre prøvde jeg å få interessert i dralek osv, men det er han ikke. Lettere å få han til å jobbe enn å leke. (Like greit så lenge han konser bra for Frolic :P ). Eller for naturlige forsterkere (leke med hund osv). Men som regel er han vel intens han også. Men med en mentalt roligere hund er sikkert dralek utmerket.

Valpekurset til Canis har jeg ikke gått, men grunnferdighetskurset la ihvertfall vekt på alternativ forsterkning, i tillegg til godbit, og på baklengskjeding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker! :P

Jeg bruker godbit på'n Romeo under trening! Fordi at hvis jeg bruker en ball, vill'n ikke bry seg dritten, om jeg bruker yndlinge teppet hans som'n vill gjøra alt(!!) for å få tak i hjemme, vill'n ikke bry seg dritten om det på trening, hvis jeg bruker en pinne vil det koke over i huet hans, og vi vill ikke få gjort en ting! Men jeg bruker godbiter! En perfekt løsning her hos oss!

I agility så venter jeg alltid til han har kontakt med meg før'n får løpe, så der bruker jeg det å få løpe bana som en forsterker.

Hvis'n har vært flink på trening så pleier vi å avslutte med en pinne lek! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ødelegger det kontakten? Det er ikke sånn at jeg står og vifter med godtet foran nesa på henne, hun må se på meg og holde kontakten før hun får den. Og om hun gjør en øvelse dritbra fordi hun vil leke, eller ha ros fra meg (haha), eller spise den derre lille godbiten, det er en dritt for meg :P Hehe..

Dersom jeg hadde noe jeg skulle satse på noe med, ville jeg kanskje tenkt annerledes.

godbiten kan lett bli missbrukt. Har man en godbit i handa er det vanskelig å ikke gi. Prøv selv å hold en godbit i handa, og se hvor lenge du klarer å holde den unna hunden. Man vil jo så gjerne... Og dessuten(jeg som tror på lederskap) mener at først må første byggestein på plass, og det er lederskapet. Og jeg personlig vil ha kontakt med min hund, ikke at det skal bli hunden og godbiten. Jeg vil ikke at hunden skal jobbe for å få godbiten. Jeg vil at hunden skal syns det er gøy å følge lederen. :P Dette er viktig å trene opp i begynnelsen. Og da er ikke godbit aktuellt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakkes det mye om både godbiter, straff og foringsautomater :P Har noen av dere prøvd å bare rett og slett få kontakt med hunden via den stemmen dere alltid har med dere?

Det er ganske så mange hunder som simpelthen retter oppmerksomheten opp mot sin eier bare via dens stemmebruk :P Da er det ikke så mange av hundene som trekker i lina heller:D

Jeg er klar over at klikker er "in" akkurat nå, og det har den vært før også :P , derfor tror jeg også at klikkeren vil bli en treningsmåte i fremtiden også, akkurat som Nordenstam og Sven Järverud sine metoder er og vil være.

Vi kommer nok aldri til å bli enige om hvilken metode som er best :P

Jeg kommer nok aldri til å slutte å trene med kontakttrening, og grunnen er ganske enkel den at dette fungerer 100% for meg og mine hunder :P Det er også en trening jeg bruker når det gjelder utstillingstrening. Mine hunder stilles fritt og går i slakk line i utstillingsringen også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så mange hunder som simpelthen retter oppmerksomheten opp mot sin eier bare via dens stemmebruk :P Da er det ikke så mange av hundene som trekker i lina heller:D

:? :? Du tuller?

Jeg kan aldri noensinne se for meg at noen av mine hunder hadde gjennomført lydighetsøvelser bare for å høre stemmen min...Slik jeg har tolket jærveud så er det masse leding og belønning i innlæringsprossesen som etterhvert blir etterfulgt av krav og korrigering når hunden kan det... #-o

Mulig jeg er helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:? :? Du tuller?

Jeg kan aldri noensinne se for meg at noen av mine hunder hadde gjennomført lydighetsøvelser bare for å høre stemmen min...Slik jeg har tolket jærveud så er det masse leding og belønning i innlæringsprossesen som etterhvert blir etterfulgt av krav og korrigering når hunden kan det... #-o

Mulig jeg er helt på bærtur?

Har lest to bøker av han, riktignok for en god stund siden nå, og sitter med samme tolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakkes det mye om både godbiter, straff og foringsautomater :P Har noen av dere prøvd å bare rett og slett få kontakt med hunden via den stemmen dere alltid har med dere?

Jeg er klar over at klikker er "in" akkurat nå, og det har den vært før også :P , derfor tror jeg også at klikkeren vil bli en treningsmåte i fremtiden også, akkurat som Nordenstam og Sven Järverud sine metoder er og vil være.

Vi kommer nok aldri til å bli enige om hvilken metode som er best :P

Jeg kommer nok aldri til å slutte å trene med kontakttrening, og grunnen er ganske enkel den at dette fungerer 100% for meg og mine hunder :P Det er også en trening jeg bruker når det gjelder utstillingstrening. Mine hunder stilles fritt og går i slakk line i utstillingsringen også :P

helt riktig! Ekte kontakt er virkelig verdt gull! Og den ekte kontakten får man ikke med litt frolik. Den må bygges opp. Når eier former sin hund bestemmer bestemmer den mye av hva hunden skal bli opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita vil kun jobbe for leke når hun er veldig gira, så det går kun på begynnelsen av en treningsøkt. Ellers hadde jeg brukt det oftere..

Jeg kan gå å prate med Cita på tur, og hun ser oppmerksomt på meg (tror hun er forventningsfull egentlig.. venter på godbit), men aldri i livet om hun hadde holdt den kontakten med meg når vi var på hundetrening og alle valpene snuser henne opp i ræven når vi går sikk sakk øvelser med 1 meters mellomrom :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig! Ekte kontakt er virkelig verdt gull! Og den ekte kontakten får man ikke med litt frolik. Den må bygges opp. Når eier former sin hund bestemmer bestemmer den mye av hva hunden skal bli opptatt av.

Jammen her sier du jo det helt selv - eier former sin hund,og bestemmer mye av hva den skal bli opptatt av - et klikk, en godbit, en ball, en vannflaske - u name it!

-du snakker jo rundt deg selv da...-jeg er selv en "foringsautomat" og en "in" person (tydeligvis siden jeg klikker) - hunden min er fokusert på MEG...-fordi han VET at det er positivt.

Det er en grunn til at jeg ikke trenger en eneste gobit i b.l.a utstillingsringen.Fordi min hund er så fokusert på foringsautomaten sin.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen her sier du jo det helt selv - eier former sin hund,og bestemmer mye av hva den skal bli opptatt av - et klikk, en godbit, en ball, en vannflaske - u name it!

-du snakker jo rundt deg selv da...-jeg er selv en "foringsautomat" og en "in" person (tydeligvis siden jeg klikker) - hunden min er fokusert på MEG...-fordi han VET at det er positivt.

Det er en grunn til at jeg ikke trenger en eneste gobit i b.l.a utstillingsringen.Fordi min hund er så fokusert på foringsautomaten sin.. :roll:

jeg vil ha en hund som sammarbeider med meg, ikke godbiten. Det kalles jo ikke kontakt når det er godbiten og hunden som er de eneste som har kontakten. Jeg vil jobbe sammen med min hund, ikke med en tørr frolik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke belønne kontakt med godbit da? Det er jo det jeg gjør - belønner henne når hun ser på meg. Noen ganger må hun holde kontakten lengre enn andre, og jeg snakker til henne hele tiden.

EDIT: Og hvordan en hund skal ha kontakt med en godbit, det skjønner jeg ikke :P En hund jobber ikke godt for en tørr Frolic heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke belønne kontakt med godbit da? Det er jo det jeg gjør - belønner henne når hun ser på meg. Noen ganger må hun holde kontakten lengre enn andre' date=' og jeg snakker til henne hele tiden.[/quote']

men da gjør hun det for å få noe. Jeg vil ha en hund som ser på meg fordi den har lyst til å ha kontakt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...