Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinstein på hannhund etter Barf-foring


Nangijala

Recommended Posts

Er det noen fler som sliter med urinstein på hannhunder etter å ha brukt BARF-fôr eller mye slakte-avfall ?

Det er 2. gangen på noen år nå at dette har skjedd, og det er på forskjellige hunder.

Begge har vært rundt 1 år nå det har oppstått og det har tatt lang tid på diettfor og med

ascorbinsyre i maten (c-vitamin som bl.a. senker pH'en) og penicillinkurer for å få orden på tisseriet igjen.

Dette er jo langt mer alvorlig på hannhunder enn på tisper, da det kan stenge igjen HELT for urin gjennom penis-benet.

Andre som har erfaring med dette, eller tips for å unngå det ?

Hundene står i hundegård på dagen og ligger i bur på natta, de er godt pelset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om saken, men ble nysgjerrig og googlet. Denne siden var veldig oversiktlig og grei, synes jeg:

http://www.dvargschnauzer.se/Avel/RAS/Hals...sa_urinsten.htm

Kort oppsummert: Går ut fra at det er det de her kaller "struvitsten" dine hunder har hatt. Etter det det står her har arv mye å si for denne lidelsen, mens forebyggende dietter kan synes å ha mindre for seg. Dog bør man forsøke å sørge for at hunden drikker nok, for å tynne ut de stoffene som hoper seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BARF-dietten hundene har gått på er ikke satt sammen riktig og mangler tydeligvis vitamin C siden hundene får det. Skal man BARFE er det viktig at man kjenner til hva hunder trenger av de ulike vitaminer og mineraler for å hindre slike ting.

Det er også arvelig i en viss grad, slik bardman skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har hatt problemet på 2 forskjellige "raser" (groenendael utstillingslinjer og tervueren fra bruksmalinois linjer) og det er nok mer en kombinasjon av foret og miljøet her tror jeg. Klart det er lettere for en hund å få urinveis-infeksjon når den står i hundegård, enn for en innehund. Og det er nok opptakten til problemet.

Har ikke sjekket C-vitamin-nivået i V&H, men kan jo spørre om det når jeg er der neste gang.

Begge de aktuelle hundene er nå hunder som bor i hus, og da vil jo slikt være lettere å oppdage, samt mindre risk å få. Terven flyttet for 3,5 år siden og har ikke hatt det siden, den andre er fremdeles under "rehabilitering". han flytte for 2 uker siden og var da klart bedre.

Men det er en ganske alvorlig sak, da hunder har ben i penis, og for hannhunder så er det ingen annen vei ut, så stopper det, så kan det være fatalt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BARF-dietten hundene har gått på er ikke satt sammen riktig og mangler tydeligvis vitamin C siden hundene får det. Skal man BARFE er det viktig at man kjenner til hva hunder trenger av de ulike vitaminer og mineraler for å hindre slike ting.

C vitamin er ikke essensielt for hunder. Så vidt jeg husker er det er bare vi mennesker, marsvin og fruktflaggermus i hele dyreriket som trenger å få tilført C vitamin i dietten. Hos mennesker kan C vitaminmangel føre til skjørbuk, hvor symptomene er "blødninger, oppsvulmet og blodig tannkjøtt, dårlig appetitt, vekttap og tretthet" (klippet fra wikipedia), altså ikke kjent for sammenheng med urinveisproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunder syntetiserer dette selv, men det er for å få senket pH i urinen at dette ble gitt.

Man kan ikke få gitt "overdose" av de vannløslige vitaminene,

overskuddet skilles ut gjennom urin, og da senkes pH'en og urinstenen kan løses opp.

Men nå har jeg faktisk lest en artikkel engang, der de hadde en teori at det kunne være varierende evne hos hunder til å syntetisere C-vitamin, og det det derfor kunne ha noe for seg med tilskudd for å motvirke utvikling av HD.

Kjenner ikke til det utover det.

E.J

C vitamin er ikke essensielt for hunder. Så vidt jeg husker er det er bare vi mennesker, marsvin og fruktflaggermus i hele dyreriket som trenger å få tilført C vitamin i dietten. Hos mennesker kan C vitaminmangel føre til skjørbuk, hvor symptomene er "blødninger, oppsvulmet og blodig tannkjøtt, dårlig appetitt, vekttap og tretthet" (klippet fra wikipedia), altså ikke kjent for sammenheng med urinveisproblemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ph verdi på hundens urin er høyere enn 6,5 kan det oppstå problemer med urinstein, det er visst velkjent problem på både hund og katt. Det skal hjelpe å gi hunden tilskudd av de svovelholdige aminosyrene metionin og cystin som naturlig finnes mye av i egg, magert kjøtt og i fisk (tørrfisk særlig). Eller det kan tas som kosttilskudd, sjekk med vetrinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunder syntetiserer dette selv, men det er for å få senket pH i urinen at dette ble gitt.

Man kan ikke få gitt "overdose" av de vannløslige vitaminene,

overskuddet skilles ut gjennom urin, og da senkes pH'en og urinstenen kan løses opp.

Men nå har jeg faktisk lest en artikkel engang, der de hadde en teori at det kunne være varierende evne hos hunder til å syntetisere C-vitamin, og det det derfor kunne ha noe for seg med tilskudd for å motvirke utvikling av HD.

Kjenner ikke til det utover det.

E.J

Slik å forstå. Ja det burde jo strengt tatt ikke være nødvendig, men det kan jo tenkes at det kan forebygge hos hunder som av ernærings og evt. genetiske grunner er utsatt for urinstein? Og slik du nevner, gjør det jo ikke skade å tilsette litt ekstra C vitamin.

Dette kan jeg desverre lite om, men etter et raskt internettsøk fant jeg dette på wikipedia, under 'vitamin C, possible side-effects' (hos mennesker), som kan tyde på det motsatte...?

"There is a longstanding belief among the mainstream medical community that vitamin C causes kidney stones, which is based on little science.[128] Although recent studies have found a relationship,[129] a clear link between excess ascorbic acid intake and kidney stone formation has not been generally established.[130]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig også, det er basiske urinstener (struvitt) som de får av f.ks. calsium og magnesium og det er sure urinstener som sikkert kan "fremelskes" av et FOR surt miljø.

Men når hunden har spist primært slakteavfall med mye bein, så er det lite sannsynlig at det er den sure.

Man kalker jo jorder og vann for å få de mer basiske vet du ;-)

E.

Dette kan jeg desverre lite om, men etter et raskt internettsøk fant jeg dette på wikipedia, under 'vitamin C, possible side-effects' (hos mennesker), som kan tyde på det motsatte...?

"There is a longstanding belief among the mainstream medical community that vitamin C causes kidney stones, which is based on little science.[128] Although recent studies have found a relationship,[129] a clear link between excess ascorbic acid intake and kidney stone formation has not been generally established.[130]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...